Telemark University College / Høgskolen i Telemark

Introduktion

Läs den officiella beskrivningen

Høgskolen i Telemark främsta ambition är att beviljas fullständig universitets ackreditering före 2016.

Information om TUC

Høgskolen i Telemark (TUC), (Høgskolen i Telemark eller slå på norska) är en statlig högskola och har cirka 6 500 students.TUC är en icke vinstdrivande organisation med säte i sydöstra delen av Norge.

TUC har campus i Bø, Notodden, Porsgrunn, på Rauland och i Drammen, och erbjuder ett brett utbud av akademiska möjligheter på bachelor's-, master's- och Ph.D-nivå.

Lite mer ...

De tre pelarna i TUC verksamhet är utbildning, forskning och spridning TUC främsta ambition är att beviljas fullständig universitets ackreditering före 2016. Detta kommer att lägga till den rikedom av akademiska och forskningsmöjligheter i Telemark.

Denna skola erbjuder program i:
  • English

Se skolans Masterprogram »

Program

Skolan erbjuder också:

Magisterexamen

Magister I Traditionell Konst

Campusstudier Heltid 2 år August 2016 Norge Rauland

I magisterprogrammet, traditionell konst, kan eleverna välja att studera folkmusik eller folkkonst. De kommer att få möjlighet att utforska traditionsbaserat konst eller musik. [+]

Traditionella Konst, Magisterexamen, master Inledning I magisterprogrammet, traditionell konst, kan eleverna välja att studera folkmusik eller folkkonst. De kommer att få möjlighet att utforska traditionsbaserat konst eller musik, genom att utöva traditionell konst och olika teoretiska perspektiv. Målgrupp och Förkunskapskrav För att bli antagen till magisterexamen ska studenten ha en kandidatexamen som omfattar minst åttio högskolepoäng i folkkonst eller folkmusik ämnen. Studerande kan också antas till utbildningsprogrammet med andra relevanta bakgrunder, till exempel, inom musik eller konst, konsthantverk och design. I sådana fall kommer studenten att krävas för att sätta sig / själv med huvudfrågor i de traditionella konsterna; i vissa mycket speciella fall kan en särskild inträdesprov ges för de studenter som inte har möjlighet att visa en formell praktisk-estetiska kompetens inom folkkonsten eller folkmusik. Syftet med programmet Syftet med magisterexamen är att stärka både praktisk och teoretisk kompetens: Genom oberoende praxis traditionell konst, kommer eleverna uppleva hur öva och utföra är en viktig kunskapskälla. Utbildningen ger studenterna möjlighet att utvecklas som artister, och resultatet av hur en del av utbildningen är mycket viktig för den övergripande bedömningen av magisterstudier. Studenterna kommer att förvärva insikt i kulturella bakgrund traditionell konst. De kommer också att kunna värdera den karakteristiska karaktär traditionell konst, och att kritiskt granska de sätt på vilka de är odlade, praktiseras, förnyas och tolkas i olika sammanhang. De ska också utveckla metodologisk expertis som krävs för sina magisterstudier och fortsatt forskning. Lärandemål Studenten ska: Förvärva allmänna kunskaper om traditionell konst och kulturella sammanhang traditionell konst, samt kunskap om ett ämne inom traditionell konst som han / hon kommer att välja som fokus för hans / hennes examensarbete. Förvärva kunskaper som gör det möjligt för honom / henne att prestera på en hög nivå och som forskare. Förvärva allmän kompetens som gör det möjligt för honom / henne att förstå sin egen och andras estetiska praktik som en del av ett större kulturellt sammanhang. Läroplan och struktur Obligatoriska kurser 30MASTFD gemensamma Teoretisk Komponent 30MASTFP Preliminär Project 60MASTPR Examensarbete Magisterexamen Programmet är uppdelat i två delar: den gemensamma Inledning och den individuella examensarbete. Den gemensamma Inledning I gemensamma Inledning föreläsningarna ges på de tre huvudfrågor: Konstteori och traditionell konst Tradition, kultur och identitet Grundläggande ämnen och dokumentation Vidare kommer det gemensamma Inledning innehålla följande seminarier: Skriv seminarium Praktisk-estetiska seminarium Textseminarium Examensarbetet, inklusive det preliminära projektet och ett prospekt Eleverna kommer att slutföra ett större projekt som innefattar en performativ komponent och en skriftlig del. De komponenter som ingår i projektet kan ges olika vikt, men det ändå är ett krav att det performativa och de teoretiska delarna utgör en helhet. Eleverna kan välja vilka övergripande vikt för att ge sina projekt, till exempel när det gäller dokumentation, konstteori, kultur, tradition, prestanda eller spridning. Däremot kommer eleverna inte få sina projekt godkända om den praktiska delen av deras projekt inte är tydligt, eller omvänt, om den teoretiska delen är inte helt uppenbart. Arbetet med examensarbete startar under det första halvåret genom det preliminära projektet. Studenter är skyldiga att delta i flera obligatoriska seminarier som kommer att fokusera på strategier, metoder och projektplaner. Den slutliga prospekt måste godkännas innan eleverna får fortsätta med ämnet och planera för deras slutliga magisterprojekt under det andra halvåret. På grundval av prospektet kommer studenten att fortsätta med arbetet med Examensarbete inom den tredje terminen. Projektet består av performativa och skriftliga komponenter. Internationalisering Eleverna kan studera vid ett utländskt institut under delar av det andra året, om detta är lämpligt i förhållande till deras examensarbete. Institutionen för folkkonst och folkmusik har ingått samarbetsavtal med ett antal institutioner i utlandet och kanske också kunna hjälpa elever med studieperioder vid andra institutioner. Undervisning och lärande metoder Den gemensamma Inledning komponenten: Denna komponent innehåller föreläsningar och seminarier som ges av college lärare, liksom av gästföreläsare. Vanligtvis kommer undervisningen ges på måndagar, onsdagar och torsdagar. Några av de undervisningstillfällen kommer att ske i form av seminarier, som kommer att bestå av praktiska prestanda workshops. Ytterligare information kommer att ges under studierna. Examensarbetet och preliminära Projekt: Den preliminära Project, och arbetet med examensarbete, kommer att organiseras som seminarier, och eleverna kommer att få individuell handledning. Arbetet med det preliminära Projektet är utformad som en processaktivitet där eleverna förbereda sin examensarbete. Teori och praktik Den magisterexamen i traditionell konst har sin utgångspunkt i den studerandes performativa praktik. Genom att studera relevanta traditionella material och en teoretisk ansats, kommer studenterna att kunna placera sin egen performativa praktik i ett större kulturellt sammanhang. En framgångsrik Examensarbete kommer att kännetecknas av en effektiv integrering av teori och praktik. Metoder för bedömning Den magisterexamen i traditionell konst omfattar 120 högskolepoäng. Den gemensamma Inledning (30 hp) ingår två obligatoriska inlämningsuppgifter (första terminen: halva tiden och slutrevisionen term). Det första uppdraget kommer att bedömas på grundval av underkänd / godkänd, och den andra kommer att få ett brev betyg. Den preliminära Projektet innehåller flera obligatoriska seminarier med slutförandet av en slutlig prospekt under det andra halvåret. Aktivt seminariedeltagande, tre presentationer och ett godkänt prospekt i 2 termin utgör 30 hp; som kommer att bedömas på grundval av pass / fail. Ett prospekt måste godkännas innan studenten kommer att få fortsätta med hans / hennes examensarbete. Examensarbetet (60 hp) består av en tvådelad undersökning: en praktisk funktion och en skriftlig uppsats. Varje del kommer att bedömas: 1) Performative komponent: Denna komponent kan fyllas i av levande prestanda eller dokumenteras med hjälp av en video med kommentarer; DVD, ljudinspelning; bilder; utställningar och konserter etc. 2) Skriftlig komponent (avhandling): Det är möjligt att lyfta fram de performativa och teoretiska komponenter på olika sätt. Om projektet har en performativ mål kommer det att ges störst vikt i den slutliga bedömningen, och omvänt, om det teoretiska perspektivet ges störst vikt i projektet. Det är ändå viktigt för den övergripande bedömningen att den praktiska och teoretiska inslag utgör en helhet. Master Examensarbete kommer att avslutas med ett muntligt prov, där studenten kommer att granskas i både praktiska och teoretiska delar och förhållandet mellan dem. Bedömningen av det muntliga provet kan användas för att justera slutbetyget. På grundval av bedömningen av de performativa och teoretiska komponenter i examensarbete, och resultatet av det muntliga provet, kommer det slutgiltiga betyget för examensarbete bestäms av examinator. Diplomet för magisterexamen kommer att innehålla ett huvud klass som består av flera dell kvaliteter: Skriftlig tentamen i den gemensamma Inledning komponenten - denna klass räknas för 25% av slutbetyget. Den preliminära Projekt: godkänd / underkänd Examensarbetet räknas för 75% av slutbetyget Inget separat Betyg ges för det muntliga provet (som inte anges på examensbeviset). Titeln på examensarbete kommer att föras på diplomet. Betyget ges är på en skala AF, där E är lägsta godkända betyg, och F är underkänt. Varje del av bedömningen måste få en passerande märke för att få ett godkänt slutbetyg. Se Telemark University College regler för examination. Smärre justeringar kan förekomma under läsåret, med förbehåll för ett beslut av dekanus Fakta om studieprogrammet Plats: Rauland Nivå: Master Varaktighet: 2 year (s) ECTS: 120 Undervisningsspråk: engelska eller norska Fakultet: Fakulteten för konst, folkkultur och lärarutbildning, Institutt for folkekultur [-]

Videoklipp

Winter Festival 2013

Student Life (Norwegian)