Civilingenjör i digital modekommunikation
USI Università della Svizzera italiana
Nyckelinformation
Campus läge
Lugano, Schweiz
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
4 terminer
Takt
Heltid
Studieavgifter
CHF 4 000 / per semester *
Ansökningstiden
30 Apr 2024
Tidigaste startdatum
Sep 2024
* Sökande vars officiella hemvist var i Schweiz eller Liechtenstein vid den sista gymnasieexamen (Maturità) betalar en reducerad terminsavgift på CHF 2000 per termin.
Introduktion
Fash ion blir alltmer digitalt.
Modeindustrin behöver kommunikationschefer som:
- Behärska digitala trender.
- Är medvetna om de långsiktiga sociokulturella processerna som formar mode.
- Förstå hur modets etiska dimension och stora hållbarhetsutmaningar påverkar samhället.
Vill du förvärva:
- Kommunikationskunskaper som tillämpas specifikt för modeindustrin?
- De banbrytande verktygen för att interagera i en digital affärsmiljö?
- Den kulturella känsligheten för att kommunicera på en globaliserad marknad?
Bli en del av den första internationella magisterexamen i digital modekommunikation som erbjuds som en dubbel examen av Università della Svizzera Italiana och Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne (Paris, Frankrike).
Galleri
Antagningar
Stipendier och finansiering
Kolla in universitetets webbplats och ta reda på mer om våra stipendier.
Läroplan
Struktur och innehåll
MSc i digital modekommunikation (DFC) syftar till att förbereda utvalda studenter att fortsätta sina karriärer inom modebranschen som specialister på digital kommunikation .
Master är en tvåårig (120 ECTS) dubbel magisterexamen som erbjuds gemensamt av USI - Università della Svizzera italiana och Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne och ges helt på engelska . Kurserna som erbjuds i Paris kommer också att vara på engelska. Programmet undervisas av en känd fakultet från båda institutionerna och av ett stort antal gästföreläsare och yrkesverksamma inom modebranschen som kommer att dela med sig av sina praktiska erfarenheter. Rörlighet är en del av den lärandeupplevelse som erbjuds av denna Master. Studenter kommer att studera på två olika platser (Lugano och Paris) och leva två olika kulturer.
Praktik och masteruppsats
Förutom att ge studenterna den kunskap som krävs för att utmärka sig i sina framtida karriärer, kräver denna master att studenterna tillämpar den kunskapen och skaffar praktisk erfarenhet genom två huvudaktiviteter: en praktikplats och en masteruppsats.
Praktik
Studenter måste genomföra en två månaders praktik (9 ECTS) i ett företag som de väljer. Tack vare mobilitetsaspekten av denna master kommer studenterna att ha möjlighet att skapa ett internationellt nätverk av kontakter som hjälper dem att hitta den praktikmöjlighet de önskar.
Studenter kan göra sin praktik under sin fjärde termin på vilken plats de föredrar.
Under denna termin kommer de att ha en onlinekurs och sin masteruppsats, vilket ger dem flexibiliteten att hitta en praktikplats utanför Schweiz eller Frankrike om så önskas.
Master uppsats
Under den sista terminen kommer studenterna att forska och skriva sin masteruppsats (18 ECTS) om ett valfritt ämne relaterat till den digitala modekommunikationsdomänen.
Universitetsbiblioteket på Lugano Campus erbjuder våra studenter en rik samling speciallitteratur tillgänglig både online och offline. Institutet för digitala teknologier för kommunikation erbjuder eyetracking-teknologier och andra användbara verktyg för forskning om digital kommunikation.
Mer detaljerad information kommer att tillhandahållas när du har registrerat dig i mastern.
Studieturer
Mobilitet är en viktig del av den lärandeupplevelse som erbjuds av Master i Digital Fashion Communication. Studenter måste inte bara studera på två olika platser och leva olika kulturer, utan uppmuntras också att flytta och möta nya verkligheter inom modebranschen genom en uppsättning studieresor.
Destinationer kommer att väljas ut bland Schweiz, Italien, Spanien och Frankrikes modehistoriska distrikt och industrihubbar . Turerna kommer att omfatta besök på fabriker, ateljéer, museer och företagets huvudkontor. Alla relaterade aktiviteter, som kan inkludera fallhistorikpresentationer levererade av chefer och branschexperter, kommer att organiseras under de tre första terminerna av programmet och kommer att ackrediteras 3 ECTS, som en enda kurs.
Kostnader för resor och uppehälle för studieresor ingår inte i studieavgiften och ska betalas av studenterna.
Ranking
INTERNATIONELL RANKNING
USI i Times Higher Education (THE) och Quacquarelli Symonds World University Rankings (QS), som är bland världens mest populära och välkända globala rankningar - senaste tillgängliga data:
- QS World University Rankings 2023
240:a globalt
(av 1500 övervägda universitet) - The World University Rankings 2023
Räckvidd 201-250
(av 1799 övervägda universitet) - Världens bästa småuniversitet 2022
15:e i världen
bland små universitet. - The Young University Rankings 2022
57:a världen över
bland "unga" universitet (mindre än 50 år gamla) - QS Top 50 Under 50 2021
26:a världen över
bland "unga" universitet (mindre än 50 år gamla)
U-MULTIRANK 2022
Med 16 "A" i indikatorerna som beaktas, rankas USI på tredje plats i rankningen av schweiziska universitet ( Country Report Switzerland ).
RANKNING EFTER ÄMNESOMRÅDE
Utöver de globala universitetsrankningarna har USI gjort betydande framsteg i ämnesområdesrankningarna:
- Ämnesrankingen
med viktiga resultat i synnerhet inom datavetenskap, klinisk och hälsa, ekonomi. - Forschungsövervakning
med höga poäng i rankingen som mäter effekten av forskning inom ekonomi, särskilt när man hänvisar till de mest prestigefyllda akademiska tidskrifterna inom området.
Studieavgift för programmet
Karriärmöjligheter
Karriärmöjligheter
Yrkesmöjligheter för akademiker är relaterade till kommunikationshantering och strategi för modebranschen i alla typer av företag, från små nystartade företag till stora internationella företag. Utexaminerade är beredda att arbeta i funktioner som marknadsföring av digitala och sociala medier, varumärkesutveckling, data- och e-handelshantering, reklam och PR samt CSR-koordinering.
Även om befälhavaren fokuserar på modekommunikation, kan akademiker arbeta i relaterade upplevelseekonomiindustrier, t.ex konst, kulturarv, turism, lyx.
Anställningsbarhet
- Anställd 100%
- Genomsnittlig tid till jobb* 1,5 månader
(82 % inom 3 månader: 45 % före examen)