MSc International Journalism
University of Stirling
Nyckelinformation
Campus läge
Stirling, Storbritannien
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
12 - 24 månader
Takt
Heltid, Deltid
Studieavgifter
Begär info
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Sep 2024
* För uppdaterad avgiftsinformation, se hemsidan
Introduktion
Vår masterkurs i internationell journalistik introducerar studenter från ett brett spektrum av akademiska och professionella bakgrunder till journalistikens teori och praktik i ett globalt sammanhang. Kursen är internationellt fokuserad och behandlar utövandet av journalistik i en mängd olika medier, kulturella och reglerande miljöer.
Genom att kombinera praktik och teori, gör denna ettåriga kurs dig att skräddarsy dina studier genom att välja en mer branschfokuserad eller akademisk väg, beroende på dina intressen och karriärambitioner.
Kursen levereras av vår avdelning för kommunikation, media och kultur (CMC), som har en stark internationell forskningsprofil och omfattande branschkopplingar, och bygger på våra befintliga styrkor inom undervisning och forskning. Enbart inom journalistik har divisionen personal från Sydafrika, Venezuela, USA, Kina, Irland och Storbritannien, inklusive en före detta chefredaktör för The Scotsman och en tidigare specialistkorrespondent för Press Association och The Independent på söndag.
Bästa skäl att studera hos oss
#1 Topp 5 i Skottland för kommunikations- och mediestudier (The Complete University Guide 2023)
#2 90 % övergripande studenttillfredsställelse för kommunikation, media och kultur - Undersökning om upplevelseundervisning på forskarnivå (PTES) 2021
#3 Vi är rankade 2:a i Skottland och topp 5 i Storbritannien för kommunikation och media i Times och Sunday Times Good University Guide 2023
Läroplan
Kursens mål
På MSc International Journalism kommer du att:
- utveckla avancerad forskning, undersökande och analytiska färdigheter;
- förvärva färdigheter i att skriva nyheter, inslag och långa undersökande artiklar;
- utveckla en förståelse för olika journalistiska stilar och deras förhållande till innehåll;
- skaffa sig de produktionsfärdigheter som behövs för att publicera nyhetsinnehåll på flera medieplattformar – från tryckta tidningar/tidskrifter till webbplatser och ljud- och videopodcaster;
- utveckla en förståelse för journalistikens kulturella, sociala och politiska betydelse och en djupgående kunskap om de juridiska och etiska ramar inom vilka journalister verkar;
- få en förståelse för de olika politiska, reglerande, socioekonomiska och kulturella sammanhang där journalister kan förväntas arbeta.
Kursinnehåll
MSc International Journalism äger rum inom de två 15-veckorsterminerna och består av två komponenter; en undervisad kurs följt av en avhandling eller ett undersökande forskningsprojekt. Studenter som går den praktiska projektvägen får möjlighet att bjuda på medhandledning av en erfaren journalist från den prisbelönta skotska nyhetssajten The Ferret för undersökande journalistik.
Undervisning
Kursen kommer att levereras genom en dynamisk blandning av föreläsningar, seminarier, en-till-en handledning och praktiska workshops. Du förväntas också läsa mycket före klasserna, förbereda regelbundna informella presentationer i klassen och genomföra oberoende forskning.
Du kommer också att dra nytta av ett program med gästsamtal och mästerklasser, levererade av erfarna journalister och andra mediaproffs som kan förklara de snabbt föränderliga utmaningarna med "jobbet" och hur dessa kan övervinnas. Regelbundna bidragsgivare inkluderar James Naughtie, veteran-sändaren och före detta programledare för BBC Radio 4:s flaggskepp Today-program, och Billy Briggs, medgrundare och redaktör för den skotska utredningswebbplatsen The Ferret.
bedömning
Du förväntas skriva uppsatser, producera journalistiska artiklar och annat innehåll under professionella förhållanden och ta del av klassbaserade formativa bedömningar, inklusive individuella och grupppresentationer. Lärande kommer också att bedömas i en avhandling eller undersökande forskningsprojekt. Det kommer också att finnas ett kontinuerligt, informellt förhållningssätt till bedömning i form av veckodiskussioner, nyhetsquiz och problemlösningsövningar.