MSc i undervisning engelska till talare för andra språk (TESOL)
University of St Andrews
Nyckelinformation
Campus läge
Saint Andrews, Storbritannien
språk
Engelsk
Studieformat
Blandad
Varaktighet
1 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
GBP 23 530 / per year *
Ansökningstiden
08 Aug 2024
Tidigaste startdatum
Sep 2024
* utomlands/hem: £11 120
Introduktion
Dessa kurser ger möjlighet att integrera teori och praktik för att undervisa engelska till talare av andra språk. De är utformade för att vara användbara för erfarna lärare och de som överväger en karriär inom engelska språkundervisning.
Studenter som har ett intresse för ett visst område av TESOL kan också välja en av fem specialiteter att fokusera på och ta examen med en TESOL-examen i den specialiseringen.
Välj din kurs
Dessa flexibla kurser låter dig välja den väg som passar dina ambitioner bäst. Du kan:
- Uppnå antingen en MSc-, PGDip- eller PGCert-kvalifikation
- Studera "på campus" i St Andrews eller online
- Start i september eller januari
- Välj en valfri specialitet
Master of Science (MSc)
En ettårig heltidskurs. MSc kräver att du tar åtta moduler och slutför en avhandling på 15 000 ord.
Valfri specialitet
Du kan välja att fokusera dina studier på ett visst intresseområde genom att ta TESOL med en specialitet. Tillgängliga specialiteter är:
- Bedömning och utvärdering
- Engelska för akademiska ändamål
- Engelska Medium Instruktion
- Undervisning unga lärare
- Teknik för undervisning
Kursinnehåll
TESOL-program drivs av International Education Institute.
slingor
- Integrera teori och praktik – diskutera teoretiska begrepp och ramverk i små grupper och online skriftliga forum och tillämpa dessa genom tillämpade bedömningar
- Interagera med en global kohort av studenter, som studerar både i St Andrews och online, genom modullärande aktiviteter
- Engagera dig i och reflektera över en ny språkinlärningsupplevelse för att få ett helhetsperspektiv på språkundervisning och språkinlärning
- Få tillgång till en valfri och kompletterande resursbank med material parallellt med ditt PGT-program för att stödja både ditt lärande och utvecklingen av din yrkesidentitet
- Gå med erfarna praktiker och forskare i det engelska språklärarsamhället, med möjligheter att vara involverad i pågående professionella utvecklingsevenemang och den årliga konferensen English for Academic Purposes (EAP)
Antalet undervisade moduler du kommer att ta beror på om du studerar för MSc, PGDip eller PGCert-examen. De på MSc och PGDip kommer att ta fem obligatoriska moduler plus tre valfria moduler. Om du bestämmer dig för att ta TESOL med en specialitet måste du ta en av dina valfria moduler inom den specialiseringen. De på PGCert kommer att ta fyra valfria moduler. Om du bestämmer dig för att ta en PGCert med specialitet måste du ta modulen för din specialitet plus ytterligare tre moduler.
Du kommer att läsa varje modul i fem veckor.
I varje modul interagerar du online i ett skriftligt diskussionsforum (eller liknande aktivitet) varje vecka med andra doktorander i St Andrews och runt om i världen, vilket ger möjlighet att lära av kamrater som lever och arbetar i en mängd olika sammanhang.
Även om programmet inte inkluderar en undervisningsplacering eller praktik, stöder det eleverna i att utforska hur teori kan tillämpas på verkliga situationer, genom:
- Praktiska inlärnings- och bedömningsuppgifter
- Materialutvecklingsaktiviteter
- Deltagande som elev i språkklasser
- Ett begränsat antal kamratundervisningsaktiviteter
Utanför modulstudier erbjuds du också chansen att ansöka om mentorsundervisningsmöjligheter. Under innevarande läsår har International Education Institute:
- Mentorade studenter i ledande workshops för Academic English Service
- Stöttade studenter att presentera på vår årliga konferens för engelska för akademiska syften
- Engagerade flera elever i stödde biträdande lärarroller på sommarkurser
- Erbjöd eleverna möjlighet att undervisa flyktingar i lokalsamhället
TESOL specialiteter
Bedömning och utvärdering
Denna specialisering riktar sig till pedagoger med särskilt intresse för bedömning och utvärdering. Det öppnar för möjligheter att arbeta i en mängd olika akademiska miljöer, antingen skriva bedömningsmaterial eller träna dem som skriver och levererar bedömning och utvärdering.
Bedömning ses alltmer som en integrerad del av inlärningsprocessen.
En specialitet i bedömning och utvärdering kommer att stödja dig i att förstå utvecklingen av den nuvarande testkulturen inom utbildning, inklusive att reflektera över hur, när och varför vi bedömer.
Specialismen har också ett praktiskt värde. Att kunna utvärdera och förbättra tester, skapa stödmaterial, vägleda examinatorer och utvärdera effektiviteten av bedömningar är därför värdefulla färdigheter för pedagogiska utövare.
Denna specialitet hjälper dig att få en större uppskattning av hela bedömningscykeln.
Engelska för akademiska ändamål (EAP)
EAP-specialismen låter eleverna integrera teori och praktik för att undervisa engelska till talare av andra språk, med särskilt fokus på undervisning i akademisk engelska. Det öppnar upp möjligheter att arbeta som EAP-handledare, kursdesigner eller bedömningsspecialist.
EAP är en växande disciplin, och engelska anses vara akademins lingua franca. Det finns ett stort behov av evidensbaserad utbildning och utveckling i de praktiska undervisningsfärdigheter som behövs för detta mångsidiga och dynamiska område.
Du kommer att kunna utveckla kunskaper och färdigheter i akademiska diskurser, materialdesign och bedömning av EAP.
Engelska Medium Instruction (EMI)
EMI-specialismen riktar sig till lärare med ett särskilt intresse för undervisning på engelska. Detta är en aspekt av utbildning i engelska som växer snabbt och erbjuder olika roller för innehållslärare, engelska språklärare och lärare i engelska för akademiska syften (EAP).
Det öppnar upp för möjligheter att arbeta på alla utbildningsnivåer, som täcker EFL och EAP, såväl som lärarutveckling och institutionell ledning. Det är också fördelaktigt för lärare i alla discipliner som arbetar eller planerar att arbeta, med elever som använder engelska som ett extra språk.
Som ett relativt nytt studieområde kan EMI utvecklas på många sätt, vilket ger möjligheter till kreativitet och innovation, från grundskolestudier till högskolestudier.
Undervisning unga lärare
Denna specialitet riktar sig till lärare med ett särskilt intresse av att undervisa unga elever. Det öppnar upp för möjligheter att arbeta i en mängd olika utbildningsmiljöer för förskola, grundskola och gymnasienivå som lärare eller policyspecialist.
Denna examen syftar till att hjälpa dig att ta hänsyn till kognitiv utveckling i tillvägagångssätt och metoder i samband med undervisning av barn eller tonåringar (från 4 till 18 år). Att ta denna specialitet kommer att ge dig en kvalifikation som belyser din kunskap och förståelse för dessa åldersgruppers behov och styrkor. Detta är fördelaktigt eftersom framtida arbetsgivare direkt kan se att du är mer sannolikt att vara kvalificerad att undervisa i skolor på alla nivåer.
Du kommer att kunna producera en portfölj med fyra lektioner för sammanhang där du kan välja själv, vilket ger utrymme för kreativitet och fokus på din föredragna åldersgrupp.
Teknik för undervisning
Denna specialitet tillåter eleverna att integrera teori och praktik i undervisningen med ett särskilt fokus på teknik för undervisning. Akademiker med erfarenhet av teknik för undervisning är efterfrågade i en mängd olika utbildningsmiljöer för att förbättra teknikledd utbud.
Denna specialisering riktar sig till studenter som vill utveckla de pedagogiska kunskaper som ligger till grund för tillämpningen av teknik i språkklassrum. Detta är en tvärvetenskaplig kurs som bygger på källor från en mängd olika områden som utbildning, psykologi, sociologi, design, ludologi, lingvistik och filosofi.
Du kommer att utveckla tekniska färdigheter i en rad applikationer, såsom datadrivet och spelbaserat lärande. Du kommer också att utveckla projektledningsförmåga, med hjälp av tekniker från agilt design och designtänkande.
Antagningar
Läroplan
Obligatoriska moduler
Action Research and Reflection for Education Practitioners: Ger en lärandeupplevelse där du kan reflektera över begrepp och teorier du studerar i andra moduler och koppla dem till klassrumsövningar. Modulen utforskar aktionsforskning för klassrumsutövare, vilket ger ett sätt för utbildningsutövare att förstå sina sammanhang och att planera systematiska undersökningar i dessa sammanhang.
Språkundervisningsmetodik: Utforskar teorierna som informerar undervisningspraktik och analyserar implikationerna dessa har när det gäller sätt att lära, materialet som används, lärarrollen och inlärningsutrymmena. Detta är väsentligt för alla som vill förstå undervisningsmiljöer tydligare och för dem som har möjlighet att påverka undervisningsmiljöer.
Lingvistik för språklärare: Utrustar dig med de färdigheter som krävs för att beskriva och analysera språk. Det förutsätter inte förkunskaper i lingvistik och försöker introducera dig till utvalda grundläggande begrepp, relevanta för undervisning i engelska. Du tillägnar dig lämplig terminologi och teknik i analys och beskrivning av grammatiska termer och strukturer.
Andraspråksinlärning: Hur lär vi oss språk? Spelar det någon roll i vilken ålder vi börjar? Varför verkar vissa elever klara sig bättre än andra? Svar på dessa frågor och många fler skulle vara mycket användbara för att informera språklärare och vägleda elever. Denna modul utforskar teorier om andraspråksinlärning för att få en viss förståelse för vad elever gör, hur elever skiljer sig och de strategier de kan använda. Denna kunskap och förståelse utvärderas för att tillämpa teori i praktiken.
Utbildning och forskning: Lärare förväntas i allt högre grad vara evidensinformerade eller till och med evidensledda; konsumera, skapa och dela forskning. Denna modul tar upp hur vi utvärderar forskningens kvalitet för att avgöra vad som är rigoröst och informativt för vår praktik, hur vi kan bygga på befintlig forskning när vi planerar våra interventioner och hur vi utformar, piloterar och reflekterar över effektiviteten hos olika datainsamlingsinstrument . Vi överväger en rad forskningssammanhang och värderingar för att hjälpa dig att aktivt engagera dig i pedagogisk forskning.
Modulerna som listas här är vägledande. Det finns ingen garanti för att de kommer att gälla för inträde i september 2024 och vissa delar kan komma att ändras.
Valfria moduler
Om du tar TESOL med en specialitet måste en av dessa moduler vara relaterad till inriktningen.
Bedömning och utvärdering i utbildning: Överväger teori och praktik för bedömning i pedagogik. Du kommer att lära dig nyckelbegrepp i båda, hur man utformar och förbättrar tester för olika syften, och hur man effektivt använder bedömning inom undervisningen. Vi överväger också några av de bredare sociala effekterna av bedömning och testning och hur lärare navigerar mot spänningar när de främjar elevers lärande inom en mätkultur. Delkursen ger möjligheter att reflektera över hur olika tillvägagångssätt som behärskningsinlärning eller aktivt lärande återspeglas i bedömningsdesign, samt att kritisera aspekter av bedömning som användning av tidsgränser, gruppuppgifter, flervalsfrågor och gamification.
Engelska Medium Undervisning: Under de senaste åren har det skett en snabb ökning av undervisningen i akademiska ämnen genom engelska i länder där majoriteten av befolkningen inte använder engelska som modersmål. Denna modul utforskar denna globala trend ur innehålls- och språklärares synvinkel, såväl som studenter. Den tar hänsyn till det stora utbudet av engelskspråkiga undervisningssammanhang, utvärderar teori inom undervisning och lärande, språkinlärning och interkulturell kommunikation i ett försök att ta itu med några av de praktiska utmaningarna som är involverade.
Engelska för akademiska syften: Att förbereda och stödja studenter som kommer för att studera för grund- eller forskarutbildning genom engelska är ett av de mest utmanande men givande jobben inom språkundervisningsområdet. För att göra detta på ett bra sätt måste en EAP-lärare förstå sammanhanget för högre utbildning; nyckelprinciperna för lärande på ett universitet; text och diskurs i gemenskaperna inom de olika disciplinerna, teorierna och praktiken för bedömning; och de mest effektiva metoderna och materialen för att motivera elever och hjälpa dem in i en diskursgemenskap.
Undervisa unga elever: Utforskar teorier om barns utveckling och lärande som är grundläggande för förståelsen av barns andraspråksinlärning, nämligen barn i åldern 4 till 7, 8 till 11 och 12 till 18. Barnpsykologi måste beaktas i utvecklingen av läromedel, undervisningsstilar och klassrumsledning. Det finns också ett praktiskt inslag i modulen, i form av uppgifter som kräver att du skapar lektionsplaner och material att dela med dina kamrater, för att tillämpa teori i praktiken.
Teknik för undervisning: Introducerar dig till de principiella teorierna, begreppen och metoderna för teknik inom språkundervisning. Du kommer att kunna kritiskt överväga rollen och syftet med olika tekniker inom utbildning i ett brett spektrum av miljöer för att identifiera och konceptualisera problem inom dina professionella sammanhang.
Valfria moduler kan ändras varje år och kräver att ett minsta antal deltagare erbjuds. Vissa moduler tillåter endast ett begränsat antal studenter. Se universitetets ställningstagande till läroplansutveckling.
Modulerna som listas här är vägledande. Det finns ingen garanti för att de kommer att gälla för inträde i september 2024 och vissa delar kan komma att ändras.
Avhandling (endast MSc)
Endast de på civilingenjörsprogrammet är skyldiga att lämna in en avhandling.
För avhandlingen väljer du ett ämne som intresserar dig och din framtida karriär. Du kommer att läsa relaterad litteratur och bedriva oberoende forskning om ditt ämne.
Studentuppsatser kommer att övervakas av IE-personal. Handledare kommer att vägleda forskningsprocessen och hjälpa dig att formulera en lämplig forskningshypotes. De kommer att ge råd om relevant litteratur och hur du kan planera din tid effektivt.
Den färdiga avhandlingen på 15 000 ord måste lämnas in senast ett angivet datum i augusti.
Undervisning
Undervisningsformat
Du kommer att ta en mängd olika undervisade moduler under de två första terminerna av programmet, som levereras genom en blandning av:
- Levande föreläsningar
- Ansikte mot ansikte seminarier
- Kontorstid
- Aktiviteter utanför klassen
bedömning
I varje femveckorsmodul kommer du att integrera teori och praktik genom att diskutera och kritisera teoretiska begrepp och ramar och sedan tillämpa dem genom en rad praktiska bedömningar. Bedömningar kommer att omfatta:
- En mängd olika typer av skriftliga uppgifter
- presentationer
- Utveckling av undervisningsplaner
- Materialutveckling.
Stipendier och finansiering
St Andrews har åtagit sig att attrahera de allra bästa studenterna, oavsett ekonomiska omständigheter. Stipendier belönar akademisk excellens och är utformade för att hjälpa studenter att försörja sig själva under sin tid på universitetet.
Sökande med flyktingstatus, humanitärt skydd, diskretionär ledighet och status som asylsökande uppmuntras att ansöka om ekonomiskt stödstipendier. Din studieavgiftsstatus avgör vilka stipendier som är tillgängliga för dig.
Stipendierna och finansieringskatalogen erbjuder en sökbar katalog över finansieringsalternativ som universitetet erbjuder för avgifter, levnadskostnader, resor och initiativ.
Karriärmöjligheter
TESOL-examinerade är utrustade med en rad färdigheter och erfarenheter som gör att de kan ta på sig en mängd olika roller. Majoriteten av TESOL-studenterna arbetar inom utbildning, antingen som lärare eller föreläsare, forskare eller beslutsfattare. Andra utexaminerade arbetar inom publicering, journalistik och management.
Studieavgift för programmet
English Language Requirements
Certifiera din engelska kunskap med Duolingo English Test! DET är ett bekvämt, snabbt och prisvärt engelska onlinetest som accepteras av över 4 000 universitet (som det här) runt om i världen.