Magisterexamen i organisationskommunikation, organisationskommunikation och digital innovation
University Rennes 2
Nyckelinformation
Campus läge
Rennes, Frankrike
språk
Franska
Studieformat
På Campus
Varaktighet
Begär info
Takt
Heltid
Studieavgifter
Begär info
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Sep 2023
Stipendier
Utforska stipendiemöjligheter för att hjälpa till att finansiera dina studier
Introduktion
Magisterexamen i organisationskommunikation och digital innovation är en universitetsutbildning i kommunikationsavdelningen uppdelad i Communication des organisations. Den består av lärarforskare och professionella föreläsare och erbjuder att utveckla färdigheter relaterade till analys och implementering av informations- och kommunikationsstrategier från organisatoriska, media, sociala och tekniska vinklar. Det stöds av PREFics-laboratoriet vid universitetet i Rennes 2.
Kursen Organisationskommunikation och digital innovation syftar till att utbilda yrkesverksamma inom kommunikation för organisationer som sannolikt kommer att ha ledande befattningar i olika typer av strukturer: företag, kommunikationsrådgivnings- och tjänsteleverantörsbyråer, lokala myndigheter, associerande, kulturell och medicinsk-social sektor. Utbildningen är inriktad på att förvärva analytisk och diagnostisk kapacitet i de organisationsmiljöer där uppdragen kommer att genomföras och förmågan att översätta dessa diagnoser till rekommendationer, argumentativa strategier och operativa åtgärder. Utbildningen syftar också till att utbilda yrkesverksamma att stödja utvecklingen av organisationsformer i samband med digital transformation.
Kunskap och färdigheter:
- Analysera sociala, tekniska, organisatoriska och medieinformationssystem;
- Analysera sammanhanget och utmaningarna för kommunikation för en organisation;
- Granska kommunikationsenheterna;
- Välj och prioritera media och sociala nätverk;
- Utveckla kommunikationsstrategier;
- Analysera dynamiken i innovation;
- Analysera och stödja användningen av digitala maskiner och informationssystem;
- Analysera, implementera och stödja logik för kommunikation, samarbete och samordning av åtgärder;
- Support förändring;
- Digitala pilotprojekt;
- Analysera utvecklingen av organisationsformer i det digitala sammanhanget.
Omnämnandet "Kommunikation av organisationer" är mycket nära kopplat till två andra omnämnanden från kommunikationsavdelningen: "Offentlig och politisk kommunikation" och "Information och kommunikation." De tre termernas grundläggande och metodiska undervisningsenheter slås samman under de två åren för att ge en bas av kunskap, metoder och tvärgående färdigheter inom humaniora och samhällsvetenskap som är användbara för informations- och samhällsvetenskap. Kommunikation: informations- och kommunikationsvetenskap, samhällsfrågor inom digital teknik, sociologi, semiologi, interkulturell kommunikation, audiovisuella metoder för att analysera aktivitet, initiering till forskning.
Yrkesintegration:
Öppningarna riktade till kursen gäller professionell informations- och kommunikationsteknik: näringsliv, industri och tjänster, föreningar, social- och solidaritetsekonomisektorn, offentlig sektor, byråsektor. Kandidaterna till kursen är särskilt avsedda att hitta ledande jobb som:
- Styrelseledamöter, direktörer, kommunikationschefer,
- kommunikationsansvariga,
- PR-tjänstemän,
- Tryck på bilagor,
- Ansvarig för organisationsförändringar i det digitala sammanhanget,
- Konsulter inom organisation och kommunikation (frilans eller byrå)
- Community Manager,
- Skapare, affärsskapare.
Detta innefattar utbildning av allmän informations- och kommunikationspersonal som kan ta ansvar för en organisations informations- och kommunikationstjänst. Denna magisterexamen, med stöd av PREFICS-laboratoriet, gör det också möjligt att överväga att bedriva en doktorsavhandling.