Master i Public Relations Management
Mykolas Romeris University
Nyckelinformation
Campus läge
Vilnius, Litauen
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
1 - 2 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 4 384 / per year
Ansökningstiden
26 Jul 2024
Tidigaste startdatum
01 Sep 2024
Introduktion
Har du en naturlig övertalningstalang som du vill utnyttja? Vill du utöka din marknadsförings- eller managementutbildning med PR-studier? Ser du PR som ett kraftfullt verktyg som kan användas för att nå stora mål?
Om någon av ovanstående frågor kom tillbaka positivt, är det dags att överväga att ta masterexamen i PR. Träna dig själv i konsten att forma bilden av en organisation genom att använda PR-strategier i en mängd olika situationer. Dyk in i en forskarutbildning fokuserad på upplevelsebaserat lärande och främjande av entreprenörskap, vilket hjälper till att skapa en personlig arbetsplats!
Studera i Vilnius, en fartfylld europeisk stad, med marknadsförings- och PR-företag baserade här som dina framtida potentiella arbetsgivare. Lär dig av ett team av fantastiska föreläsare, som kan erbjuda dig inte bara teoretiska kunskaper, utan praktisk planering, argumentation och organisatorisk kommunikationsledning, kommunikationsförmåga med media också. Ta del av andra universitet med Erasmus+-program.
Genomför dina studier på engelska, så att du kan bryta barriärerna för internationell kommunikation. För att dra full nytta av denna kurs krävs att du kan engelska på B2-nivå. Efter 1,5 års studier får du din magisterexamen inom området företagsekonomi och offentlig förvaltning. Du kommer även att tilldelas 90 hp för dina framtida studier. Efter avslutad examen kommer du att kunna nå karriär inom offentliga organisationer, företag, ideella kommunikationsavdelningar, medieanalysbyråer som projektansvarig för PR eller organisatorisk bildbyggare.
Investera i dina PR-studier vid ett av de bästa universiteten i Litauen för detta ämne. Vi är glada att kunna säga att du på MRU kommer att hitta en låg studieavgift för denna kurs, vilket gör denna masterexamen ännu mer lockande. Vi har även stipendier för masterstudier tillgängliga vid vårt universitet.
Antagningar
Stipendier och finansiering
Läroplan
Kursenheter | ECTS-poäng |
1:A ÅR | 60 |
1 SEMESTER | 30 |
Obligatoriska kursenheter | 30 |
Förvaltning* | 3 |
Strategisk ledning* | 3 |
PR Historia och teori | 6 |
Design tänkande | 6 |
Kreativt ledarskap och ledarskap | 6 |
Kommunikationsteorier för det samtida samhället | 6 |
Master uppsats | 6 |
2 SEMESTER | 30 |
Obligatoriska kursenheter | 30 |
Forskningsmetodik | 6 |
PR-praxis och strategisk ledning | 6 |
Omni Channel marknadsföring och kommunikation | 6 |
Master uppsats | 6 |
Digital PR | 6 |
ÅR 2 | 30 |
3 SEMESTER | 30 |
Obligatoriska kursenheter | 18 |
Master uppsats | 18 |
Alternativt valbara delkurser | 12 |
Konflikthantering | 6 |
Immateriell äganderätt | 6 |
Praktik för dataanalys | 6 |
* – Delkurser är obligatoriska för studenter som inte har läst det under kandidatstudierna.
Programresultat
Allmänna kompetenser och lärandemål
Personliga och sociala förmågor
- Interpersonella (interaktions-) färdigheter
- Eleverna kommer att kunna förstå människors psykologiska reaktioner;
- Eleverna kommer att kunna förstå dynamiken i sociala konflikter och hantera dem.
- Etiskt engagemang och socialt ansvar
- Studenterna ska kunna tillämpa etiska förhållningssätt och värderingar, för att förstå vikten av socialt ansvar;
- Studenterna ska kunna tillämpa hållbarhetsprinciper och fatta beslut utifrån hållbar utveckling.
Ämnesspecifika kompetenser och lärandemål
Kunskap och dess tillämpning
- Beslutsfattande
- Studenterna kommer att kunna fatta välgrundade beslut;
- Studenterna kommer att kunna förstå komplexiteten i beslutsfattande, processen och konsekvenserna av att tillämpa kritiskt och konstruktivt tänkande
4. Förmåga att organisera och planera
- Studenterna kommer att veta hur man organiserar ledningsaktiviteter, leder ett team och ansvarar för prestationsresultat;
- Studenterna kommer att kunna skapa och tillämpa kunskapsbaserade lösningar för PR-hantering;
- Studenterna kommer att kunna skapa innovativa PR-projekt och leda dem;
- Studenterna ska kunna planera och organisera interna och externa kommunikationsaktiviteter med organisationens medarbetare och intressenter.
- Förmåga att leda
- Studenterna ska på ett kreativt sätt kunna tillämpa ledarskapsmetoder/praxis i professionella problematik/kriser;
- Studenterna kommer att kunna hantera anställdas aktiviteter i globala och lokala sammanhang, i komplexa och olika situationer.
Forskningsfärdigheter
- Vetenskaplig forskning färdigheter
- Studenterna ska kunna välja ut, systematisera och kritiskt utvärdera vetenskaplig forskning inom området PR;
- Studenterna ska kunna utveckla och självständigt bedriva forskning inom området PR;
- Studenterna kommer att kunna presentera beslut inom PR-området baserat på resultaten av den vetenskapliga forskningen.
7. Förmåga att systematisera och analysera information
- Studenterna kommer att kunna kommunicera effektivt, flytande och övertygande, skriftligt och muntligt på minst ett främmande språk, diskutera aktuella frågor inom PR-hantering;
- Studenterna kommer att kunna välja ut och systematisera information från olika källor och analysera den, integrera kunskaper inom olika områden inom ämnet PR-hantering;
- Studenterna ska självständigt kunna utveckla och utöka yrkeskompetensen genom livslångt lärande.
Speciella förmågor
8. Förmåga att hantera och utvärdera offentlig information
- Studenterna kommer att kunna utveckla, hantera och utvärdera organisationens offentliga information, systematiskt tillämpa moderna managementteorier för globala, komplexa, osäkra miljöer;
- Studenterna kommer att kunna utforma och utveckla offentliga informationskampanjer;
- Studenterna kommer att kunna utvärdera operativ effektivitet genom att ge rekommendationer till anställda och intressenter i organisationen.
9. Förmåga att behålla organisationens image
- Studenterna ska kunna forma och upprätthålla bilden av organisationen i den interna och externa miljön;
- Studenterna ska kunna skapa och upprätthålla ett kommunikationsekosystem mellan organisationens anställda och intressenter;
- Studenterna ska kunna skapa och implementera externa och interna organisations lösningar för kommunikationskrishantering.
10. Förmåga att utveckla operativa strategier med hjälp av marknadsföringstekniker
- Studenterna kommer att kunna tillämpa marknadsföringsmetoder för PR-hantering.