Master i interaktionsdesign
University of Technology Sydney
Nyckelinformation
Välj plats
Campus läge
Sydney, Australien
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
1 - 3 år
Takt
Heltid, Deltid
Studieavgifter
Begär info
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Jul 2024
* i AUD per session på 24 cp
Introduktion
Medan branschens efterfrågan på skickliga interaktionsdesigners och olika andra jobb, till exempel användarupplevelsedesigners (UX) -designers, tjänstekonstruktörer etc., ökar, saknas det formell utbildning/utbildning som erbjuds av universitet i interaktionsdesign. Denna kurs är utformad för att ge studenterna de mest aktuella och nödvändiga färdigheterna inom detta område som utvecklas snabbt. Utexaminerade har färdigheter i industriellt tillämpliga och kostnadseffektiva informationsmiljöer (dvs. multimedia, interaktiv systemdesign och tillhörande informationsteknik). Kursen ger industrin akademiker som kan kombinera dessa färdigheter med sina ursprungliga discipliner i professionella applikationsorienterade miljöer. Kursen är engagerad i att producera akademiker som har en djup förståelse för människocentrerade tillvägagångssätt för att designa digital teknik. Detta säkerställer att "produkter" som skapas mer sannolikt "passar" meningsfullt in i användarnas liv, eftersom designprocessen informeras av en djup förståelse för människors praxis, särskilda situationer och värderingar. Denna kurs är attraktiv för olika typer av elever, nämligen: de som för närvarande arbetar i ett jobb som inte är relaterat till interaktionsdesign de som arbetar i jobb som är nära besläktade med interaktionsdesign, och de som redan arbetar i interaktionsdesignrelaterade jobb.
I kärnämnena lär sig eleverna genom övning av en iterativ människocentrerad designprocess för att lösa ett verkligt problem med faktiska användare, utveckla färdigheter för att analysera, generera och överföra lösningar på komplexa problem. De får också avancerad teknisk och teoretisk kunskap inom interaktionsdesign. Studenterna engagerar sig också i interaktionsdesign för nya datorsammanhang och får avancerad kunskap och färdigheter. Studenter utvecklar avancerade designkunskaper (inklusive autonomi, expertbedömning, anpassningsförmåga och ansvar) genom att fokusera på lärande av yrkesmässig praxis i användarupplevelsesprojekt och genom slutstenens ämne där de tillsammans genomför ett projekt beställt av en branschklient med fokus på forskarnivå resultat. Färdigheter för att demonstrera kunskapsanpassning och ansvar som utövare/lärare förvärvas genom alla studiefält där eleverna måste anpassa sig till de oförutsägbara processerna för att arbeta med användare, utföra fältarbete i det vilda, iterera mönster och testa med användare och det öppna avslutade en iterativ designprocess. Studieämnena tillåter också studenter att visa sitt ansvar som utövare genom att utveckla projektledning och lagarbete. Studenter utvecklar färdigheter för att forska och tillämpar etablerade teorier på en kunskaps- eller praxis genom det forskningsmetodorienterade ämnet, vilket innebär att man utvecklar en forskningsplan, intervjuschema, en uppsättning sonder och analys av användarforskningsresultat med hjälp av intervjuer och sonder. Alla tre studioämnen inkluderar betydande användarforskningsfaser, med fokus på strukturerad och systematisk användning av lämpliga forskningsverktyg i ett professionellt sammanhang för idéer, utveckling och validering av en designartefakt, och kräver att de applikationsetablerade teorierna utformar praktik. Specialiserad kunskap och färdigheter utvecklas genom att välja mellan tre moduler med fokus på antingen speldesign, dataanalys eller interaktionsprogrammering. Dessa moduler innehåller en kombination av strukturerade ämnen inriktade på kompetens- och kunskapsutveckling för varje domän och hjälper eleverna att utveckla sin autonomi, expertbedömning och anpassningsförmåga. De innehåller också praktiska projektbaserade ämnen där eleverna utvecklar sina specifika färdigheter i ett projektbaserat läge. Alternativt kan studenterna välja att genomföra ett forskningsprojekt för att ta fram ny kunskap inom interaktionsdesign.
Utexaminerade kan få anställning i en rad teknologidesignrelaterade roller som interaktionsdesigner, UX-designer, UX-forskare, servicedesigner eller digital upplevelsesarkitekt. För dem som för närvarande arbetar i närbesläktade jobb, såsom webbdesign, grafisk design, gränssnittsdesign, etc., ger denna kurs den nödvändiga formella utbildningen i disciplinen för att göra en mer definitiv flytt till jobb inom interaktionsdesign. På samma sätt befinner sig många som arbetar inom interaktionsdesign utan formell utbildning, och denna kurs ger en bra grund och möjligheter att förlänga sina färdigheter i interaktionsdesign mer formellt. För dem som inte arbetar i ett jobb relaterat till interaktionsdesign ger denna kurs möjlighet att lära sig om disciplinen och att övergå till de olika jobben under interaktionsdesignparaplyet.
Karriärmöjligheter
Kandidater kan få anställning i en rad tekniska designrelaterade roller som interaktionsdesigner, UX-designer, UX-forskare, servicedesigner, eller digital erfarenhetsarkitekt. För dem som för närvarande arbetar i närbesläktade jobb, såsom webbdesign, grafisk design, gränssnittsdesign etc., ger denna kurs den nödvändiga formella utbildningen i disciplinen för att göra en mer definitiv övergång till jobb inom interaktionsdesign. Liknande, många arbetar inom interaktionsdesign utan formell utbildning, och denna kurs ger en bra grund och möjligheter att utöka sina interaktionsdesignfärdigheter mer formellt. För dem som inte arbetar i ett jobb relaterat till interaktionsdesign, denna kurs ger möjlighet att lära sig om disciplinen och att övergå till de olika jobben under interaktionsdesignparaplyet.