Master i internationellt företag och management
Brno University of Technology
Nyckelinformation
Campus läge
Brno, Tjeckien
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
2 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 3 500 / per year *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Sep 2024
* 1950,- EUR/termin för EU-medborgare/2950,- EUR/term för icke-EU-medborgare
Introduktion
International Business and Management
Fakultet: FBM Förkortning: MGR-IBM Acad. år: 2022/2023
Typ av studieprogram: Magisterexamen
Kod för studieprogram : N0413A050029
Tilldelad examen: Ing.
Undervisningsspråk: engelska
Ackreditering: 8.10.2019 - 8.10.2029
Särskilda antagningskrav: Förutsättning för antagning är att få en kandidatexamen och godkänna antagningsprovet också.
Programmets profil: Akademiskt orienterad
Studiemetod: heltidsstudier
Standard studielängd: 2 år
Studiemål
International Business and Management Masterprogrammet med akademiskt fokus syftar till att utbilda experter som är högkvalificerade för att hantera företag på internationell nivå med sin expertis inklusive de relaterade chefs-, affärs- och ekonomiska aspekterna, som kan arbeta i mellannivåer och högsta chefspositioner, särskilt de i internationella organisationer och företag.
Vilka utbildningsprogramstyper kan ha föregått
Programmet följer kandidatprogrammen som erbjuds av BUT -fakulteten för ekonomi och management. En kandidatexamen i Business and Management Masterprogram med akademiskt fokus kan fortsätta studera doktorandprogrammet Company Management and Economics som erbjuds av BUT -fakulteten för ekonomi och management.
Programresultat
Ämnesspecifika kunskaper
- Hög kunskapsnivå och förståelse inom områdena konst/designteori och konst/designhistoria; förmåga att tillämpa denna kunskap i kreativ praktik;
- Kunskap och förståelse inom forskningsområdet genom konst/design; förmåga att formulera forskningsfrågor kring kreativ praktik;
- Kunskap och förståelse inom områdena naturvetenskap, samhällsvetenskap och humaniora som är relevanta för specifika problem med kreativ praktik; förmåga att distribuera denna kunskap för innovativa mål för kreativ praktik;
- Förståelse för vad som utgör professionell excellens inom samtida konst/design; övergripande förståelse för de individuella konstnärliga och kritiska aspekterna av kreativ praktik på en nivå av professionell excellens;
- Välutbildad insikt i samtida tekniker för konst/designframställning.
Ämnesspecifika färdigheter
- Förmåga att utföra oberoende praktik, från att hitta och artikulera ett relevant ämne, genom att bestämma projektmål och lämpliga kreativa medel och metoder, till att implementera en kreativ plan och skapa konstverk/design;
- Förmåga att välja lämpliga kreativa och tekniska lösningar, förmåga att lägga ut arbete till specialister när det är lämpligt;
- Förmåga att tillämpa konceptuell kunskap och kritiska resonemang för självriktade mål;
- Förmåga att utsätta processen för framställning av konstverk/design, de involverade idéerna och koncepten och själva verken för kritisk granskning;
- Förmåga att utföra oberoende forskning baserad på kreativ praktik eller i syfte att skapa kreativ praktik; förmåga att kommunicera forskningsresultat.
Överförbara färdigheter
- Förmåga att presentera kreativ praxis på en nivå av professionell excellens (utställningar på konstgallerier och konstmuseer, konsttävlingar, offentliga presentationer, finansieringsansökningar);
- Förmåga att diskutera kreativt arbete kompetent; förmåga att delta i en debatt om samtidskonst/design på expertnivå;
- Förmåga att arbeta kollektivt, förmåga att inta olika positioner inom en kollektiv struktur;
- Förmåga att försvara den kreativa praktiken som socialt relevant;
- Vilja att utöka kunskaper, färdigheter och kompetenser.
Karriärmöjligheter
Fakulteten för konst (FFA) är en del av Brno University of Technology . FFA ligger i historiska byggnader från Brnos tidigare tyska tekniska universitet på Údolní-gatan 53, nära stadens centrum.
FFA täcker ett brett spektrum av aktuella synsätt på samtida konst och design. Designområdet representeras av Graphic Design Studios 1 och 2 och Product Design Studio. Området intermedia och digital konst representeras av Environment Studio, Performance Studio, Video Studio, Intermedia Studio, Photography Studio, Game Media Studio och Body Design Studio. Området för konst representeras av Skulpturstudion och Spatial Design Studio, Painting Studios 1, 2 och 3, och Drawing and Printmaking Studio. Dessutom finns det en studio som leds av en gästande konstnär, etablerad 2019. FFA-studiolärare är framstående konstnärer, designers och teoretiker verksamma inom den samtida konstscenen som baserar sin undervisningsmetodik på sin egen konstnärliga erfarenhet. Studioundervisningen kompletteras med teoretiska föreläsningar om konsthistoria, estetik, filosofi, sociologi och en rad valbara kurser utifrån ateljéernas behov. Föreläsare vid institutionen för konsthistoria och teori är kända tjeckiska curatorer, konst-, design- och arkitekturhistoriker och teoretiker. Uppgifter relaterade till praktisk utbildning och teknik stöds av institutionen för audiovisuell teknik, institutionen för design, institutionen för traditionella medier och institutionen för 3D-teknik som även inkluderar 3D-studion, etablerad 2007 som den första i sitt slag i Tjeckien.
Tack vare samarbetet med konstgallerier och akademiker, alumner och nuvarande studenters curatoriska och organisatoriska praxis erbjuder FFA ett flertal tillfällen för utställningar och offentliga presentationer av studenters arbete. Regelbundna presentationer av studenters verk möjliggör offentlig konfrontation och nätverk med gallerister, curatorer och samlare. Betydande stöd ges av FFA Gallery, en livlig kommunikationsplats för den framväxande och yngsta generationen av konstnärer och curatorer. Det är också något av ett experimentellt laboratorium för öppen dialog mellan akademi och allmänhet.
I enlighet med sitt uppdrag rankas fakulteten bland landets främsta centra för utbildning, oberoende kunskap och kreativ verksamhet. FFA spelar en viktig roll i den konstnärliga, forskningsmässiga, kulturella, sociala och ekonomiska utvecklingen av samhället och ger tillgång till högre utbildning samtidigt som demokratiska principer respekteras. FFA bevarar och utökar mänsklig kunskap och utför konstnärlig forskning, utveckling, innovation och andra kreativa aktiviteter. Som en del av BUT är FFA en del av en högre utbildningsinstitution (HEI) som utvecklar sina studenters konstnärliga talanger och kopplar konstutbildning och konstnärlig praktik till forskning som ett unikt sätt att utforska världen och odla samhället. Det gör det genom det kreativa arbetet av sin personal, studenter och alumner som är aktiva inom konst-, design- och forskningssektorerna. Syftet med FFA är att utrusta studenter med kompetenser som gör det möjligt för dem att ta karriärer som självständigt praktiserande konstnärer eller designers eller som en del av kreativa team och tvärvetenskapliga kollektiv, som producerar individuellt och samarbetsarbete som är innovativt, kritiskt och engagerat.
Akademisk frihet är det traditionella värde från vilket FFA härleder principerna för sin verksamhet. Detta värde är särskilt förknippat med institutionell autonomi, politiskt oberoende, tankefrihet, rätten att presentera och försvara åsikter, försvaret av lika möjligheter, aktivt deltagande i självstyre och utvecklingen av demokratins principer. I samarbete med andra konst- och utbildningsinstitutioner och andra samarbetspartners skapar fakulteten utrymme för offentlig debatt och bidrar väsentligt till debattens öppenhet, kritik, expertis och sofistikering. FFA är medveten om sin ställning och roll i samhället och betonar det etiska beteendet hos sitt akademiska samfund, såväl som för alla sina anställda.
Galleri
Läroplan
Fine Art and Design är ett forskarutbildningsprogram i engelska som erbjuds på heltid som löper under fyra terminer under två läsår. Programmet tillgodoräknas 120 hp. Studenter förväntas engagera sig i seminarier, workshops och självständiga studier.
Konst- och designprogrammet avslutas med en slutprov som består av två separat bedömda delar: försvaret av forskningsuppsatsen och presentationen och försvaret av diplomprojektet. Efter att ha slutfört programmet framgångsrikt får studenterna en internationellt erkänd magisterexamen (MgA., Magister Artis), som är nivå 7 under ramverket för högre utbildningskvalifikationer.
Kursplanen för programmet Konst och design består av ateljéövningar i studior efter studenternas val, föreläsningar och seminarier som utvecklar och stärker elevernas förmåga till kritiskt tänkande och kontextualisering, och valbara kurser som syftar till att utöka deras kunskaper om specifika ämnen och utveckla specialistkompetens.
Kärnkurser
Första året
Höstterminen | Vårtermin |
|
|
Andra året
Höstterminen | Vårtermin |
|
|
Studio övning
Studenter i FAAD-programmet använder sin egen studio som faciliteras av en FAAD-studiohandledare. I sin hemmastudio samlas studenterna till regelbundna möten och använder den till några av sina föreläsningar, workshops och seminarier. FAAD-studion ger dem utrymme att testa och ta upp sina kreativa projekt, samt att studera, koppla av och träffa varandra. Utöver sin fasta bas i FAAD-studion får eleverna stöd i någon av de sexton FFA-specialiststudiorna eller i Visiting Artist`s Studio. I början av varje termin tilldelas studenterna en handledare i en av studiorna utifrån ett första samråd, under vilket en preliminär plan för aktiviteter och deltagande i studion avtalas. Alternativt kan de ansöka om att delta i Visiting Artist's Studio som leds av en annan internationellt känd konstnär eller designer varje termin. Under ledning av sin handledare förvärvar studenterna teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter om materiella processer och tekniska förfaranden inom det område som utsetts av studions specialisering och tar upp kreativa och kritiska frågor om sin konst eller designpraxis under en-till-en-tutorials. Utöver det är de välkomna att delta i studiomöten, workshops och studiebesök, samt att använda studioutrymmet och utrustningen för sitt arbete.
Framstegen i studenternas arbete övervakas och bedöms i FAAD-studiogruppskriter, en-till-en-handledningar med handledare och under halvtidskritik och projekt i slutet av terminens presentationer och bedömningar. Efter halvtidskritikerna bestämmer studenterna om de vill slutföra och presentera sitt terminsprojekt i sin hem-FAAD-studio eller i studion de är tilldelade för den terminen. I slutet av terminen kan studenterna antingen omförhandla sin vistelse eller välja att fortsätta sin praktik under överinseende av en annan studios handledare.
Samtidskonst i lokala sammanhang
Kursen introducerar studenterna till de lokala konstnätverken och uppmuntrar deras deltagande i dem. Genom sessioner med inbjudna talare, besök på konstevenemang och studiebesök på museer och gallerier får eleverna lära sig om hur konstinstitutioner fungerar och undersöka strukturer som upprätthåller dem. Studenterna bekantar sig med livet på fakulteten och bekantar sig med konstscenen i Brno och utanför.
Konst efter 2000
Syftet med kursen är att introducera studenterna till de ämnen, tendenser och förhållningssätt som har haft en betydande plats i samtidskonsten under det senaste kvartssekelet. Kunskap om aktuella konstpraxis och teman som har gett eko i stora utställningsinstitutioner bör hjälpa studenter att kritiskt formulera sin egen position och kreativa riktning.
Kritisk praxis
Kursen ger en kritisk men omtänksam och lyhörd plattform för kollektiva diskussioner, experiment och utbyte av erfarenheter. Eleverna lär sig att kritiskt reflektera över sitt konst- eller designarbete och över andras arbete. Studenter undersöker kreativa praktiker i relation till deras komplexa historia och deras valuta i bredare sociala och kulturella processer. De engagerar sig i vad det innebär att vara en kreativ utövare idag och hur kreativa verk och idéer förstås i och över olika kulturella, sociala och intellektuella sammanhang. Seminarier underlättas av erfarna handledare som svarar på deltagarnas behov och problem och säkerställer en djupgående kritisk analys av undersökta ämnen.
Forskning genom konst och design
Kursen gör studenterna bekanta med den konstnärliga forskningens historiska rötter, institutionalisering och den aktuella utvecklingen, sätter igång diskussioner om kunskapsproduktion inom konst och design, och utforskar nya vägar som forskning genom konst och design öppnar för kreativa utövare. Studenter utvecklar och utvecklar sin förmåga att känna igen och bygga vidare på forskningsaspekter av sitt kreativa arbete. De lär sig att formulera forskningsfrågor, välja lämpliga metoder, tolka resultat och formulera forskningsbidrag från sin kreativa praktik.
Forskningsuppsatsseminarium
Syftet med kursen är att stödja studenter under processen att skriva sin forskningsrapport. Kursen består av seminarier, workshops och individuella handledningar som hjälper studenterna att implementera en forskningsplan för ett relevant ämne och att skriva ett forskningsdokument baserat på det ämnet i enlighet med de krav som krävs för akademiskt skrivande. I seminarier lär sig studenterna grunderna i akademiskt skrivande, undersöker utmaningar som skrivs om praktikbaserad forskning och tränar sina skrivfärdigheter genom individuella och gruppuppgifter. Regelbundna workshops underlättar skrivprocessen genom gruppfeedbackssessioner och diskussioner om de hinder som eleverna stöter på när de skriver. Individuella handledningar med handledare för forskningsdokument fokuserar på specifika frågor som uppstår från individuella forskningsprojekt och sker utifrån individuella behov hos studenter och med sikte på att deras arbete är fullständigt.
Diplomprojektseminarium
Under den sista terminen av sin studie underlättas studenternas arbete med Diploma Project av Diploma Project-seminariet. Studenter presenterar och diskuterar sitt pågående arbete i regelbundna möten med sina diplomprojekthandledare som ger teoretisk och praktisk hjälp till studenters arbete för att framgångsrikt slutföra, presentera och försvara Diploma Project.
Valbara kurser
FAAD-programmet erbjuder ett brett utbud av valbara kurser utöver de obligatoriska. Dessa är indelade i två grupper – Workshops & Labs och Teori & Diskurs. Den första gruppen av valfria kurser är utformad för att hjälpa eleverna att utveckla och bemästra praktiska färdigheter, tekniker och media. Den andra gruppen innehåller kurser som syftar till att utöka kunskapen inom samtidskonst och designteori och relaterade områden inom humaniora.