Master i ljudkonst
Universidad Nacional De Quilmes
Nyckelinformation
Campus läge
Bernal, Argentina
språk
Spanska
Studieformat
På Campus
Varaktighet
Begär info
Takt
Begär info
Studieavgifter
Begär info
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Feb 2024
Stipendier
Utforska stipendiemöjligheter för att hjälpa till att finansiera dina studier
Introduktion
Ljudkonst är ett nyligen fält i världskonstnärskapets historia. Begreppet "ljudkonst" omfattar skapandeområden som går utöver traditionerna för musikalisk praxis, eftersom det handlar om produktioner som inkluderar möjligheten att arbeta utan begränsningar med alla tillgängliga ljudmaterial (inte bara med de som vanligtvis förknippas med musiken) . Under 1900- och 2000 -talen observeras ett fenomen av expansion och inbördes samband mellan olika kreativa och konstnärliga områden och discipliner i relation till musik och ljud. Några av dessa discipliner är: format och stöd som är typiska för bildkonst som skulptur och installation; interaktiv konst; uppfinningen och konstruktionen av nya musikinstrument (experimentell luthería); en mångfald av prestationsmetoder; bland annat.
Olika forskare sammanfaller med att bekräfta att ljudkonst, ett fält i konstant tillväxt och expansion, utgör en axel av central relevans för vår tids konstnärliga skapande. Seth Kim-Cohen (2009) förklarar att ljudkonst under hela 1900-talet förvärvade sin egen identitet som ett "utvidgat soniskt fält", vilket karakteriserar det som "icke-cochlear" konst (etablerar en analogi med begreppet "icke-retinal konst" av M. Duchamp), i den meningen att man föreslår olika alternativ till både traditionell musik och traditionell lyssning. López Cano, för sin del, förklarar att "begreppet ljudkonst inte avser en specifik teknik, konstnärlig genre eller praktik, utan en transdisciplinär domän där specialister från extremt olika områden, discipliner och konstnärliga traditioner är överens (...) inom området är olika konstnärliga beteenden som härrör från olika traditioner av samtida och avantgardistisk konst ömsesidigt integrerade, diskuterade och förorenade ". Således drar han slutsatsen att ljudkonst "är integrerad i samtidskonstparadigmer samtidigt som de omformuleras och bygger sina egna" (López Cano, 2013).