Master i modehantering
IED – Istituto Europeo di Design Barcelona
Nyckelinformation
Campus läge
Barcelona, Spanien
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
11 månader
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 24 700 *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
18 Jan 2025
* Anmälningsavgift 4.000 € + studieavgift 20.500 €.
Introduktion
Master in Fashion Management lär experter allt om innovation i modevärlden inklusive projektledning, strategiplanering och de grundläggande principerna för företagsledning.
Denna kurs ger det teoretiska och praktiska kunnandet för att övervinna dagens modemarknadsutmaningar och effektivt hantera hela cykeln - från produktens konceptualisering hela vägen till hyllan och in i kundens shoppingväska. Förutom samtal, konferenser och workshops inkluderar kursen två resor till städer runt om i Europa, t.ex. Florens eller Paris, som avslutas med ett slutligt personligt forskningsprojekt.
Mode är ett komplext system och kläder är bara en del av det. I detta sammanhang är modechefens roll att identifiera målets behov och förvandla dem till möjligheter med tanke på produktion, distribution, branding, marknadsföring, kommunikation och service.
mål
Det årliga intensiva programmet syftar till att ge studenterna den nödvändiga teoretiska och praktiska kunskapen och verktygen och erfarenheten att bli professionella inom modehantering.
- Aktivera design, marknadsföring, produkt och företagsledning för att övervinna disciplinära gränser för att växa till viktiga drivkrafter för organisatorisk framgång.
- Utveckla elevernas förståelse för det kompletta ekosystemet bakom modeaffärer, för att göra dem kapabla att möta de faktiska modemarknadens utmaningar, öka värdet till sina tidigare förvärvade yrkeskunskaper och färdigheter.
- Hjälp modedesigners, kommunikatörer, chefer och marknadsföringspersonal som är intresserade av mode, bli modechefer, modechefer blir modeledare och modeledare blir framtidens organisationsledare.
- Utveckla till ledare som kan kombinera kreativitet, ledarskap och entreprenörsinriktningar inom ramen för Fashion Business-realiteterna.
- Få framtida modechefer att förstå kraften i att utveckla strategier, skapa varumärken och leverera produkter och tjänster framgångsrikt inriktade på konsumenten.
- Ge studenterna verktyg för mode och företagsledning som gör att de kan bli kraftfulla nyckel bidragsgivare i värdeskapandet, inom företagsklimatet eller som oberoende yrkesverksamma, som kan anpassa sig perfekt till näringslivet genom en djupare förståelse för sin verklighet och kultur.
- Utveckla kunskaper i att använda verktygen som tillhandahålls. Studenterna kommer att kunna identifiera lämplig användning av dessa verktyg för att balansera akademisk och praktisk kunskap, effektivitet i kommunikation och förmåga att utvärdera nödvändiga avvägningar när de möter verkliga affärsutmaningar.
- Utöka elevernas roller och förmåga att arbeta med innovationslag.
- Uppmuntra kritiskt tänkande så att eleverna kan vara aktiva medborgare i vårt globala samhälle.
Metodik
På IED Barcelona Fashion Management undervisas av en fakultet av utövare från Fashion & Business, genom analys av fallstudier och genomförande av verkliga industriprojekt beställda av antingen multinationella företag som konkurrerar i den globala ekonomin eller lokala företag som konkurrerar på de internationella marknaderna. . Allt innehåll, metoder och verktyg lärs ut från modebranschens specificitet. Detta tillvägagångssätt underlättar utbildningen i beslutsfattande och placerar eleverna i ett verkligt sammanhang för innovation och experiment.
I syfte att ge en bred och fullständig förberedelse för att utveckla sina yrkeskarriärer på modemarknaden utbildas studenter inom olika och kompletterande områden. Komplexiteten i att styra en modeföretag kräver korrekt kunskap om olika verktyg och förmågan att tillämpa kritisk analys för att snabbt reagera på ett föränderligt landskap.
Modehanterare ska hantera hela cykeln av mode, från produktkonceptualisering till produkten ställs in i butiken och packas i en konsumentens shoppingväska. Kompetensen på modemarknaden kommer från de viktigaste disciplinerna som är involverade i modesystemet. Experter inom dessa områden kommer att överföra studenterna sin erfarenhet av modetrender, en process för produktdesign och produktion, branding, detaljhandel och visuell merchandising. Medvetenheten om modekultur kompletterad med semiotik, marknadsundersökningar och trender kommer att ge korrekt medvetenhet om att förstå målet.
Affärsförmågor lärs ut ur modebranschens perspektiv. Marknadsföring, försäljning, ekonomi, distribution och leveranskedja hanteras från modeföretagens specificitet, från det stora företagets perspektiv, men ger dem också verktyg för att genomföra startprojekt som entreprenörer.
Efter metodiken för lärande-vid-göra utvecklar eleverna ständigt projekt i team. Modehanteringsstudenterna är värda i ett dedikerat klassrum, ett utrymme som det förvandlas till en innovativ designstudio där studenter experimenterar med nya verktyg och kunskap, med fakultets vägledning. Små grupper av elever i klassen underlättar tillämpningen av denna praktiska metod.
Ledande chefer måste ha starka personliga färdigheter, för att leda projekt som involverar heterogena grupper av människor. De borde kunna referera till arbetsgruppen, men också överföra förtroende till ledande befattningar och investerare. Personlig branding, folkhantering och kreativt ledarskap kommer då att integreras under klassens utveckling.
Modemledare måste kunna kommunicera mycket tydligt sina koncept, antingen till affärspersonalen eller till arbetsgruppen för att uppnå de önskade resultaten. Därför lär eleverna en mycket mångsidig uppsättning verktyg, för att utbilda sina färdigheter till en nivå där de kan kommunicera bra.
I syfte att skapa synergier mellan framtida yrkesverksamma kommer vissa transversala aktiviteter att hållas för att utbyta kunskap med studenter i olika program ingår i IED-filosofin.
Personligt forskningsprojekt
Personalprojektet är den enskilt viktigaste delen av det skriftliga arbetet som eleverna åtar sig under sitt RSP-forskningsprogram. PRP är kulminationens mästare och ska visa att studenten har förvärvat färdigheter, kunskaper och analytiska förmågor.
Projektet är en original forskning som inbegriper primär datainsamling, vars syfte är att genomföra ett individuellt arbete som uppfyller kraven i dessa riktlinjer för att uppnå godkänd kurs.
Målen för avhandlingsprocessen är följande:
- Att identifiera ett genomförbart projekt i studentens studieområde
- Att fastställa tydligt definierade mål och / eller frågor som ska undersökas
- Att utforma och genomföra en lämplig (designforskning / process) metodik;
- För att förstå additionsvärdet proposition (koncept);
- Att skapa en affärsutvecklingsplan baserad på tidigare koncept
- Att skapa genomförbara och konkreta designförslag
- Att demonstrera analytiska färdigheter och producera giltiga resultat
- Att tillämpa teori på praktisk verklighet
- Att dra lämpliga slutsatser och rekommendationer vid behov
- Att skapa ett välorganiserat och välskrivet slutdokument och en effektiv muntlig presentation av avhandlingen.
Praktik
Efter att ha avslutat klasserna och presenterat de två verkliga industriprojekten har eleverna möjlighet att genomföra och bevisa all kunskap som förvärvats och färdigheter som utvecklats i en treårig praktikperiod.
Under samma period arbetar studenterna med sina PRP så att de kan välja att fokusera sin utredning på ett personligt projekt eller att ansluta den till praktikplatsen.
Studiebesök
För att ge studenterna en bredare förståelse för den senaste tekniken, är 2 fältresor planerade i kursplanen, en till Milano och den andra till Paris.
Under ledning av professorer och samordning kommer studenterna att utforska olika marknader och professionella sammanhang i Europa.
Fältresor tar elever i 4 dagar till europeiska modehuvudstäder för att utbyta kunskaper i olika miljöer. Efter dessa dagar ägnas åt akademiska aktiviteter, har eleverna möjlighet att upptäcka staden på egen hand.
Studentens profil
Befälhavaren känner igen och välkomnar elever från olika bakgrunder:
kandidater inom discipliner inom affärsområden, kommersiell, marknadsföring och kommunikation, modedesign och massdistribution; eller yrkesverksamma inom företagsledningen, detaljhandeln eller modebranschen i allmänhet och teoretiska områden, intresserade av att genomföra och leda innovativa projekt inom ramen för modemarknaden.
IED Barcelona strukturerar programmet på ett flexibelt sätt för att locka elever med olika specialiteter och med olika bakgrunder. Detta skapar en tvärvetenskaplig miljö för studenterna under kursen, att utveckla en fullständig vision genom modehantering.
Förkunskapskrav
För att gå in i valideringsprocessen ska alla kandidater lämna in följande dokumentation: 2 års yrkeserfarenhet efter avslutad universitetsstudier; Motivationsbrev på engelska och CV på engelska som anger språknivå och datorkunskaper och mellannivå på engelska, motsvarande ett papper TOEFL 550 eller IELTS 6,5.
Om du inte har några kvalifikationer kommer det att vara nödvändigt att bedöma din nivå genom en person- eller Skype-intervju.
Jobbmöjligheter
Studerande som tar denna mästare kommer att tillföra värde till sin yrkeserfarenhet som integrerar tvärvetenskapliga team eller självständigt innovativt företagande egen verksamhet. De kan utveckla sin karriär inom områdena projektledning och strategi i företag relaterade till modeområdet och detaljhandeln.
Samordnare
Teresa Buhigas
Examen i företagsekonomi med en MBA från den prestigefyllda affärsskolan ESADE. Sedan 1990 har hon varit engagerad i strategiska konsultprojekt för olika områden inom modebranschen med privata företag och offentliga föreningar. Buhigas har varit medlem i ESADE: s utbildningskommitté för marknadsföring och ledning. Sedan 1998, som grundande medlem av FACTO Estrategia, har hon fortsatt att arbeta med den professionella sektorn som strategisk konsult samt samarbeta med IED Barcelona om olika utbildningsprojekt.
Galleri
Idealiska studenter
Befälhavaren känner igen och välkomnar elever från olika bakgrunder:
akademiker inom affärsområdena, kommersiell, marknadsföring och kommunikation, modedesign och massdistribution; eller yrkesverksamma inom området företagsledning, detaljhandeln eller modebranschen i allmänhet och teoretiska områden, intresserade av att genomföra och leda innovativa projekt inom modemarknaden.
IED Barcelona strukturerar programmet på ett flexibelt sätt för att locka studenter med olika specialiteter och olika bakgrunder. Detta skapar en multidisciplinär miljö för studenterna under kursen, till utveckling av en helhetsvision genom mode management.
Antagningar
Läroplan
På IED Barcelona Fashion Management undervisas av en fakultetskår av praktiker från Fashion & Business, genom analys av fallstudier och genomförandet av verkliga industriprojekt på uppdrag av antingen multinationella företag som konkurrerar i den globala ekonomin, eller lokala företag som konkurrerar på de internationella marknaderna . Allt innehåll, metoder och verktyg lärs ut från modeindustrins specificitet. Detta tillvägagångssätt underlättar utbildningen i beslutsfattande, och placerar eleverna i ett verkligt sammanhang för innovation och experiment.
För att ge en bred och komplett förberedelse för att utveckla sina yrkeskarriärer på modemarknaden utbildas studenter inom olika och kompletterande områden. Komplexiteten i att hantera ett modeföretag kräver god kunskap om olika verktyg och förmågan att tillämpa kritisk analys för att snabbt reagera på ett föränderligt landskap.
Modechefer bör hantera hela modecykeln, från produktkonceptualisering tills produkten ställs i butiken och packas i konsumentens shoppingväska. Expertisen på modemarknaden kontaktas från de nyckeldiscipliner som är involverade i modesystemet. Experter inom dessa områden kommer att överföra till studenterna sin erfarenhet av modetrender, processen för produktdesign och produktion, varumärke, detaljhandel och visuell merchandising. Medvetenheten om modekultur kompletterat med semiotik, marknadsundersökningar och trender kommer att ge ordentlig medvetenhet för att förstå målet.
Affärsfärdigheter lärs ut ur modebranschens perspektiv. Marknadsföring, försäljning, ekonomi, distribution och försörjningskedja hanteras utifrån modebranschens specifika karaktär, ur det stora företagets perspektiv, men ger dem också verktyg för att genomföra nystartade projekt som entreprenörer.
Efter att lära-genom-göra-metoden utvecklar eleverna ständigt projekt i team. Fashion Management Master-studenterna är värdar i ett dedikerat klassrum, ett utrymme som förvandlas till en innovativ designstudio där studenterna experimenterar med nya verktyg och kunskap, med ledning av fakulteten. Små grupper av elever i klassen underlättar tillämpningen av denna praktiska metod.
Ledande chefer måste ha starka personliga färdigheter för att leda projekt som involverar heterogena team av människor. De bör kunna vara referensen för arbetsgruppen men också överföra förtroende till ledande befattningar och investerare. Personligt varumärke, personalhantering och kreativt ledarskap kommer sedan att integreras under utvecklingen av klasser.
Modeledare måste kunna kommunicera mycket tydligt sina koncept, antingen till affärspersonalen eller till arbetsgruppen för att uppnå önskade resultat. Därför får eleverna lära sig en mycket varierad uppsättning verktyg, för att träna sina färdigheter till en nivå där de kan kommunicera bra.
För att skapa synergier mellan framtida yrkesverksamma kommer vissa transversella aktiviteter att hållas för att utbyta kunskap med studenter på olika program är en del av IED-filosofin.
Personligt forskningsprojekt
Det personliga forskningsprojektet är det enskilt viktigaste skriftliga arbetet som studenterna gör under sitt RSP-forskningsprogram. PRP är höjdpunkten Master's och ska visa att studenten har förvärvat färdigheter, kunskaper och analytisk förmåga.
Projektet är ett originellt stycke forskning som involverar primär datainsamling som syftar till att utföra individuellt arbete som uppfyller de krav som anges i dessa riktlinjer för att uppnå ett godkänt betyg.
Målen för avhandlingsprocessen är följande:
- Att identifiera ett genomförbart projekt inom studentens studieområde;
- Att fastställa tydligt definierade mål och / eller frågor som ska undersökas
- Att utforma och genomföra en lämplig (designforskning / process) metodik;
- För att förstå additionsvärdet proposition (koncept);
- Att skapa en affärsutvecklingsplan baserad på tidigare koncept
- Att skapa genomförbara och konkreta designförslag
- Att demonstrera analytiska färdigheter och producera giltiga resultat
- Att tillämpa teori på praktisk verklighet
- Att dra lämpliga slutsatser och rekommendationer vid behov
- Att ta fram ett välorganiserat och välskrivet slutdokument och en effektiv muntlig presentation av uppsatsen.
Praktik
Efter att ha avslutat klasserna och presenterat de två verkliga industriprojekten, har studenterna möjlighet att implementera och bevisa all kunskap och färdigheter som utvecklats under en tre månader lång praktik.
Under samma period arbetar studenterna med sina PRP så att de kan välja att fokusera sin utredning på ett personligt projekt eller att ansluta den till praktikplatsen.
Studiebesök
För att ge eleverna en bredare förståelse för marknadens toppmoderna, är 2 studiebesök schemalagda i kursplanen, en till Milano och den andra till Paris.
Under ledning av professorer och samordning kommer studenterna att utforska olika marknader och professionella sammanhang i Europa.
Fältresor tar elever i 4 dagar till europeiska modehuvudstäder för att utbyta kunskaper i olika miljöer. Efter dessa dagar ägnas åt akademiska aktiviteter, har eleverna möjlighet att upptäcka staden på egen hand.
Programresultat
Det årliga intensiva programmet syftar till att ge studenter de nödvändiga teoretiska och praktiska kunskapsverktygen och erfarenheterna för att bli Fashion Management-proffs.
- Gör det möjligt för proffs inom modedesign, marknadsföring, produkt- och affärsledning att övervinna disciplinära gränser för att växa till nyckelfaktorer för organisatorisk framgång.
- Utveckla elevernas förståelse för det kompletta ekosystemet bakom modebranschen, för att göra dem kapabla att möta de faktiska utmaningarna på modemarknaden och tillföra värde till deras tidigare förvärvade yrkeskunskaper och färdigheter.
- Hjälp modedesigners, kommunikatörer, chefer och marknadsföringspersonal som är intresserade av mode, bli modechefer, modechefer blir modeledare och modeledare blir framtidens organisationsledare.
- Utvecklas till ledare som kan kombinera kreativitet, ledningsförmåga och entreprenöriella tänkesätt inom begränsningarna av Fashion Business-verkligheten.
- Få framtida modechefer att förstå kraften i att utveckla strategier, skapa varumärken och leverera produkter och tjänster framgångsrikt inriktade på konsumenten.
- Ge eleverna verktyg för mode och företagsledning som gör det möjligt för dem att bli kraftfulla nyckelbidragsgivare i värdeskapandekedjan, inom företagsmiljön eller som oberoende yrkesmän, som kan anpassa sig perfekt till affärsmiljön genom en djupare förståelse av dess verklighet och kultur .
- Utveckla färdigheter i att använda de verktyg som tillhandahålls. Studenter kommer att kunna identifiera lämplig användning av dessa verktyg för att balansera akademisk och praktisk kunskap, effektivitet i kommunikation och förmåga att utvärdera nödvändiga avvägningar när de står inför verkliga affärsutmaningar.
- Utöka elevernas roller och förmåga att arbeta med innovationsteam.
- Uppmuntra kritiskt tänkande så att eleverna kan vara aktiva medborgare i vårt globala samhälle.