Master i rymdteknik
KTH Royal Institute of Technology
Nyckelinformation
Campus läge
Stockholm, Sverige
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
2 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
SEK 342 000 / per year *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Aug 2024
* fullständig studieavgift för icke-EU/EES/schweiziska medborgare
Introduktion
Masterprogrammet i rymdteknik främjar skickliga ingenjörer för arbete inom den internationella rymdindustrin. Arbetsmarknaden är dock inte alls begränsad till den specifika sektorn. Kandidater från programmet kommer att få gedigna teoretiska färdigheter inom rymdmodellering, analys och design, samt en allmän förmåga att närma sig och lösa komplexa tekniska uppgifter och en vana att arbeta i team.
Läroplan
År 1
Natur- och teknikvetenskapens teori och metodik: kursen SD2900 Rymdfärdens grunder, 7,5 hp, innehåll 3 hp tillämpad metodteori – och med kursen AK2030 Vetenskapsteori och vetenskapsmetodik (natur- och teknikvetenskap) 4,5 hp - kurserna innehåller tillsammans 7,5 hp teori och metodik för natur- och teknikvetenskap.
Kursen AK2030 Vetenskapsteori och -metodik (Natur- och teknikvetenskap) 4,5 hp, ges i flera läsperioder under läsåret. Om du vill läsa kursen ytterligare en läsperiod - fråga Kursansvarig om det är möjligt.
Obligatoriska kurser för alla spår
- Vetenskapsteori och metodologi (natur- och teknikvetenskap) (AK2030) 4,5 hp
- Lättviktsstrukturer och FEM (SD2411) 8,0 hp
- Fundamentals of Flight (SD2601) 7,5 hp
- Fundamentals of Spaceflight (SD2900) 7,5 hp
- Systemteknik (SF2863) 7,5 hp
Programresultat
Hållbar utveckling
Utexaminerade från KTH har kunskapen och verktygen för att föra samhället i en mer hållbar riktning, eftersom hållbar utveckling är en integrerad del av alla program på KTH . De tre viktigaste målen för hållbar utveckling som tas upp av masterprogrammet i flygteknik är:
- 7 Prisvärd och ren energi
- 9 Industri, innovation och infrastruktur
- 11 Hållbara städer och samhällen
Flyg- och rymdsektorn har alltid drivits av hög aerodynamisk effektivitet, låg vikt och toppmodern användning av nya material och förbättringar av effektiviteten hos framdrivningssystem. Ett stort utvecklingsarbete och insatser pågår kontinuerligt, både i små detaljer och på systemnivå. För kommersiella flygplan har det alltid legat stor vikt vid att sänka bränsleförbrukningen och därmed utsläppen och utsläppen av CO2.
Med ökat resande de senaste åren har flygsektorn hamnat i fokus för många debatter om CO2-utsläpp och luftföroreningar, med avsevärda positiva framsteg som gjorts när det gäller att använda fossilfria bränslen och initiativ inom elektrifierad flygning och kolfri framdrivning. Det är spännande tider, där de flesta är överens om att flyget som vi känner det idag inte kan öka utan allvarliga miljökonsekvenser. Samtidigt finns det inga tecken på att våra flygvanor minskar nu eller i framtiden. Tvärtom, en av de mer troliga applikationerna för elektrifierad flygning är för korta resor där vi för närvarande inte flyger. Flygresorsbranschen och det moderna samhället står därför inför betydande framtida utmaningar, vilket gör utbildning inom flygteknik mer relevant och intressant än någonsin. Att övergå till hållbart flyg är avgörande för att upprätthålla den nuvarande nivån på rörlighet i världen. Som flygingenjör kan du bidra till global utveckling i den riktningen.
Satelliter är avgörande för en hållbar värld, men miljontals icke-operativa satelliter eller delar av satelliter flyger fortfarande i låg omloppsbana om jorden. Eftersom sådant "rymdskräp" äventyrar operativa satelliter, planeras aktiva rymdskräpuppdrag för att förhindra dess okontrollerade tillväxt. Flytande bränslen för satellitframdrivning har tidigare varit mycket giftiga och dyra att hantera på ett säkert sätt. Nu har den svenska rymdindustrin utvecklat "gröna" bränslen med prestandaegenskaper som liknar skadliga bränslen. Fram till nyligen har bärraketer mestadels varit förbrukningsbara, men efter rymdfärjans pensionering har nya återanvändbara bärraketer utvecklats av privata rymdföretag som möjliggör billigare tillgång till rymden. Riktlinjerna och reglerna för hållbar rymdverksamhet uppdateras för att minska risker och säkerställa tillgång till utrymme för kommande generationer.
Antagningar
Stipendier och finansiering
KTH erbjuder fyra olika stipendiemöjligheter för masterstudier. KTH -stipendiet täcker studieavgiften för ett ett- eller tvåårigt masterprogram. KTH ettåriga stipendium riktar sig till nuvarande KTH -masterprogramstudenter och täcker studieavgiften för det andra studieåret. KTH s gemensamma programstipendium riktar sig till studenter på vissa gemensamma program och täcker studieavgiften för den studietid som tillbringas vid KTH . KTH Indien-stipendiet riktar sig specifikt till studenter från Indien.
- KTH Stipendium
- KTH Ettårigt stipendium
- KTH s gemensamma programstipendium
- KTH Indiens stipendium
Svenska institutet
Svenska Institutet (SI) erbjuder ett antal stipendier för studenter från målländer som kommer till Sverige.
KTH anslutna stipendieorganisationer
KTH samarbetar med följande organisationer som tillhandahåller stipendiemöjligheter för blivande KTH studenter.
- COLFUTURO (Programa Crédito Beca) för studenter från Colombia
- LPDP (Indonesia Endowment Fund for Education) för studenter från Indonesien
- FUNED för studenter från Mexiko
Stipendieportaler
IEFA databas
IEFA-databasen erbjuder en omfattande stipendiesökning, stipendielista och internationella studielånsprogram.
Studieportaler
Studyportals stipendiedatabas listar över 1 000 stipendier och stipendier för studenter över hela världen som ansöker om studier i EU.
Scholars4dev
Scholarships for Development är en databas med stipendier som är öppna för studenter från utvecklingsländer.
WeMakeScholars
WeMakeScholars hjälper studenter från Indien att säkra utbildningslån från banker och NBFCs. De listar också mer än 26 000 internationella stipendier från olika truster, stiftelser och regeringar. kroppar.
Anstånd med studielån i USA
KTH är en ackrediterad institution vid US Department of Education och har en titel IV "Endast uppskov"-status (OPE ID 03274300). Amerikanska studenter kan skjuta upp betalningar på befintliga federala studielånskonton medan de är inskrivna i ett masterprogram vid KTH . Statusen 'Endast uppskov' tillåter inte studenter att ta federala studielån för inskrivning vid KTH . Ackrediteringen underlättar dock bidrags- och lånemöjligheter för amerikanska studenter eftersom många privata studielånsinstitutioner i USA använder denna beteckning som ett krav för att bevilja nya lån. Studenter som vill skjuta upp betalningar måste kontakta sin låneinstitution i USA.
Studieavgift för programmet
Galleri
Karriärmöjligheter
Arbetsmarknaden för flygingenjörer i Europa är stark och kommer sannolikt att förbli så under överskådlig framtid. Airbus är det största europeiska flygföretaget med över 130 000 anställda, men en stor del av arbetet utförs av olika underleverantörer över hela Europa och världen över. Studenter som går Aeronautics-spåret är särskilt attraktiva för företag som arbetar inom aerodynamik och aeronautik.
Rymdsektorn är dynamisk och utvecklas, med stora projekt som navigationssatellitsystem och utmanande vetenskapliga uppdrag. Den europeiska rymdindustrin sysselsätter cirka 40 000 personer. Som rymdingenjör kan du till exempel arbeta med utveckling, testning och drift av satelliter, bärraketer, sondraketer eller andra rymdsystem.
Studenter som går spåret Lightweight Structures blir väl förberedda för en framtid i utvecklingen av nya produkter eller applikationer där mer hållbara flygtransporter sannolikt kommer att vara en viktig samhällsfråga under de kommande decennierna. Det finns ett ständigt behov av skickliga konstruktionsingenjörer inom flyg-, marin- och fordonsteknik, såväl som i andra verksamheter som arbetar med mer nischad tillverkning eller innovativa designlösningar, vilket gör arbetsmarknaden enorm.
Idag är Systems Engineering allt viktigare inom områden som flygsektorn, fordonsindustrin och kommunikationssystem. En systemingenjör skulle kunna arbeta med utformningen av styrningen av dämpningen i ett flygplans landningsställ, hur man hittar det billigaste reservdelshanteringssystemet för en flygflotta eller med att analysera tillförlitligheten hos ett radarsystem. En systemingenjör är attraktiv för ett stort antal branscher inom olika områden.
En magisterexamen inom flyg- och rymdområdet från KTH är en kvalitetsstämpel och öppnar ett brett utbud av karriärmöjligheter inom industri och forskning, såväl som inom områden utanför flygsektorn.
Efter studenten
Som flygingenjör kan du bli vetenskapsman eller VD, stressanalytiker eller projektledare, teknisk supportspecialist, säljare eller astronaut, allt beroende på vilka möjligheter som kommer och vilka beslut du fattar.