Master i samtida skapande och kulturella industrier
University Of Limoges
Nyckelinformation
Campus läge
Limoges, Frankrike
språk
Franska
Studieformat
På Campus
Varaktighet
Begär info
Takt
Heltid
Studieavgifter
Begär info
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Sep 2023
Stipendier
Utforska stipendiemöjligheter för att hjälpa till att finansiera dina studier
Introduktion
Masterprogrammet "Contemporary Creation and Cultural Industries" (CCIC) föddes av en aldrig tidigare skådad konvergens. Dess pedagogiska team samlar konstnärer, designers, konstteoretiker och specialister i mediekulturer. Utbildningen baseras således på komplementariteten mellan olika disciplinära tillvägagångssätt. Det placerar kärnan i hennes projekt förståelsen av de mekanismer som är specifika för samtida skapande i media, från uppfattningen av verk till deras cirkulation.
Den överförda kunskapen syftar till att utveckla elevernas mångsidighet och förmåga att behärska historia, estetiska koder och kommunikationssätt som är specifika för de olika masskulturmedierna. Utbildningen strävar efter ett tredubbelt vetenskapligt, professionellt och kreativt mål: baserat på forskningslaboratoriernas arbete är dess modell utformad i samband med design-, konst- och medieindustrin och möjliggör utveckling av ett teoretiskt projekt / praktik som är specifik för varje student .
Utbildningen gör det möjligt för studenterna att lokalisera sin kreativa praktik och yrkeskarriär i kulturindustrin genom att förstå de politiska och estetiska frågorna. Att utveckla ett personligt projekt baserat på kreativ och kritisk utforskning ses här som en viktig del av avancerad konstnärlig eller professionell praxis.
Utformningen och skrivningen av avhandlingar, anteckningar - skrivna elegant och korrekt, med respekt för presentationsstandarder som producerar audiovisuella dokument och konstnärliga apparater (på franska och ett levande främmande språk), kommer att utgöra elevernas huvudsakliga arbete. Dessa produktioner kommer att baseras på ett preliminärt arbete med bibliografi och webbresursgranskning och kompletteras med sammanfattnings- och framstegspresentationer, skriftliga och muntliga. De kommer att erbjuda studenterna verktygen för att leda innovativa och kreativa initiativ inom kulturindustrin.
De riktade yrkena är olika: chefer för kulturella utrymmen, chefer, arrangörer eller animatörer av evenemang, kulturpolitik i museer eller företag, produktionsassistenter, projektledare (industri, publicering, media), journalister, assistenter och andra; Kommunikationskonsulter, pressansvariga, attachéer, redaktionella assistenter och chefer, reklam- och marknadsföringsassistenter.