Master i social kommunikation
Universidad de Chile (The University of Chile)
Nyckelinformation
Campus läge
Santiago Metropolitan Region, Chile
språk
Spanska
Studieformat
På Campus
Varaktighet
Begär info
Takt
Begär info
Studieavgifter
Begär info
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Feb 2024
Stipendier
Utforska stipendiemöjligheter för att hjälpa till att finansiera dina studier
Introduktion
Master i social kommunikation vid Institutet för kommunikation och bild vid University of Chile betonar noggrann metodutbildning. Målet är att fylla ett behov av utveckling av forskning inom det disciplinära kommunikationsområdet i Latinamerika eftersom detta kräver utbildning av högnivåforskare.
Det som ligger till grund är diagnosen den djupa omvandlingen av kommunikationsprocessen, cirkulationen och konsumtionsprocesserna, och de utarbetade teknikerna är typiska för 70-talets masskonsumenttid, varför framväxten av ny kommunikationsteknik bör baseras på djupgående undersökning av dessa processer för produktion, cirkulation och konsumtion.
De akademiska aktiviteter som utgör läroplanen för Master i social kommunikation är utformade för studenter att formulera frågor om förändringen från allmänhet och masskommunikation till hypersegmenterade tillvägagångssätt av de nya förhållandena mellan globalisering, identiteter och mångkulturalism; omvandlingen av de tekniska plattformarna och allmänheten som producenter och mottagare av viktiga datamängder; av hypertextualitet och multimedia och den därav följande variationen i perceptuell strukturering; av mutationer inom den industrialiserade kulturproduktionen och deras inverkan på produktion, distribution och konsumtion, bland andra problem; och att de utvecklar den metodologiska, kvantitativa och kvalitativa kompetensen för att ta hand om dem.
Denna nya version av Magister i social kommunikation återspeglar traditionen med programmet som invigdes 1982 av School of Journalism vid University of Chile, en av de första forskarutbildningarna i området på latinamerikansk nivå och som lämnade en anmärkningsvärd arv från akademiker och forskare som har bidragit till utvecklingen av vetenskaplig kunskap inom kommunikationsområdet.