Master i strategisk design
POLI.design
Nyckelinformation
Campus läge
Milan, Italien
språk
Engelsk
Studieformat
Blandad
Varaktighet
16 månader
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 14 500 *
Ansökningstiden
21 Sep 2024
Tidigaste startdatum
01 Oct 2024
* för Politecnico di Milano -studenter, € 13.000
Introduktion
Specialiseringsmästaren är helt på engelska.
Specialiserade master i strategisk design. Att bygga nya företag och strategier genom design är en Specialist Master of Politecnico di Milano på första nivån, designad och driven av POLI.design , grundad av Politecnico di Milano, i samarbete med MIP, Politecnico di Milano Graduate School of Business.
Strategisk design är en designaktivitet som rör produkttjänstsystemet, det vill säga den integrerade gruppen av produkter, tjänster och kommunikationsstrategier som antingen en aktör eller ett nätverk av aktörer (företag, institutioner, ideella organisationer etc.) genererar och utvecklar att skapa värde. Det hävdas ofta att teknisk innovation, kulturell och ekonomisk globalisering och övergången till miljömässig hållbarhet skapar problem och möjligheter. Det sägs också upprepade gånger att möjligheten att undvika det förstnämnda och att utnyttja det senare kräver utveckling av tre kärnkompetenser: vision, känsla av innovation, skapa lösningar inbäddade i nya affärsmodeller. Det efterlyser möjligheten att designa produkter och tjänster vars framgång idag förutsätter vad som kommer att bli eller kan behöva vara morgondagens norm. Den sociala efterfrågan på en ny generation av produkter och tjänster, i överensstämmelse med nuvarande sociokulturella förändringar, och deras hållbara utveckling blir ett tillfälle för företag som kan verka inom ramen för detta nya designtänkande. Detta unika möte mellan design och företagsstrategi: strategisk design.
Slutbedömning
I slutet av programmet, när den slutliga tentamen har klarats, den första nivån Specialiserar Master Strategic Design. Att bygga nya företag och strategier genom designdiplom kommer att utfärdas, med tillhörande prestation på 60 CFU/ECTS.
Programresultat
Programmet syftar till att bygga grunden för en specifik och expertkompetens som rör frågorna kring strategisk design och innovation och design av produktsystemet. Specialiseringsmästaren syftar till att producera experter och konsulter som kan utföra en design- och ledningsroll i produktsystemets innovationsprocess. I synnerhet föreslår programmet utbildning i integration av produkt-, tjänster- och kommunikationskomponenter och utveckling av specifika färdigheter som syftar till att förbättra den övergripande processkvaliteten (det vill säga produktionsmetoder och sammanhang) och resultaten (det vill säga den faktiska och upplevda kvaliteten) som anger de kulturella identitetsegenskaperna, sensorialitetens hållbarhet hos de designade lösningarna.
Denna lösning utmärker sig därmed för deras förmåga att kombinera produktkvalitet med deras miljö och de sociala former som skapar dem.
Målet är därför att införa deltagarna en designkapacitet (probleminställning och problemlösning), en förmåga att föreställa sig och generera idéer, producera och kommunicera bilder, initiativ när det gäller att kunna identifiera metoder, resurser och partners för att nå ett förutbestämt mål, en förmåga att hantera komplexitet genom att integrera resurser och aktörer i en innovativ designprocess och i sin tur veta hur man integrerar med dem, vision som en förmåga att välja information, och förmåga att välja information och förmåga att välja information, förmåga att välja information och förmåga att identifiera trender, bygga en personlig synvinkel och ta fram scenarier, förvärva de verktyg som behövs för att förstå och erkänna ”utbudet av möjligheter” inom vilka verksamheten kan drivas och de därmed sammanhängande innovativa faktorerna, förvärva de färdigheter som krävs för att utforma och förvalta innovation av de olika produktsystemkomponenterna; skaffa multimediaverktyg för att presentera personliga idéer och design med hjälp av olika kommunikationsstöd; utveckla och förbättra färdigheterna att ta på sig och förnya de inneboende och yttre egenskaperna hos produktsystemens kulturella identitet.
Programmet syftar till att bygga grunden för en specifik och expertkompetens som rör frågorna kring strategisk design och innovation och design av produktsystemet.
Karriärmöjligheter
Placeringen identifierar två huvudsakliga makroprofessionella profiler: ”innovations- och designspecialister” (marknadschefer,& FoU-chefer, industridesigners och produktingenjörer, tjänster och multimedielösningsdesigners) och ”integratörer av innovativa och designprocesser” (designchefer, designledare, projektledare, produktchefer, detaljhandelschefer, varumärkeschefer, konsulter för produkt-systeminnovation).
Galleri
Läroplan
Didaktisk plan
Specialiseringsmästaren är uppbyggd i teoretiska moduler, projekt och laboratorier. Master avslutas med en läroplanspraktik på 475 timmar.
Didaktiska moduler
Dessa moduler utforskar olika ämnen och drar nytta av flera typer av expertis som behövs för att arbeta med öppna problem och ta en aktiv ställning i problemformuleringen.
- Strategisk design: Dessa moduler överför verktyg och perspektiv om produkt-tjänstsystemdesign och hur design blir en källa till konkurrensfördelar i organisationer.
- Tjänstedesign: De aktuella modulerna överför designverktyg relaterade till utveckling och innovation av tjänster. Djup uppmärksamhet ägnas åt tjänsten "tangibilisering".
- Designverktyg: Dessa moduler utforskar, genom applicerande projekt- och affärsfall, designtänkandeverktygen som stöder designforskningen och konceptualiseringsfaserna.
- Systemdesign för produkttjänster: En djupgående undersökning av hur design blir strategisk och binder varumärkesidentiteten med produktegenskaperna och distributionsstrategin.
- Designkultur: En fullständig översikt av italiensk designs kulturella rötter som visar hur olika egenskaper numera är aktuella och uppdaterade (entreprenörskapsanda, innovationen som en kulturell handling, produktinnovationen relaterad till betydelseförändringen, observationen av användarkontext ).
Managementmoduler
En rad integrerade moduler som adresserar kraven på strategisk ledning, vilket gör det möjligt för studenter att bedöma de faktorer som påverkar innovation och dess utveckling.
- Strategisk och operativ marknadsföring: De aktuella modulerna överför huvudkoncepten om marknadsföringsprocessen, marknadsföringsorganisationen och marknadsanalytiska verktyg. Särskild uppmärksamhet ägnas åt 4P-orkestreringen och till innovationsperspektivet baserat på marknadsföringsparadigmet.
- Projektledning: Dessa moduler överför grunderna relaterade till projektledning som en process för resursallokering och målsättning. Särskild uppmärksamhet ägnas åt skillnaderna i projektledning i stora och medelstora företag och i miljöer som kännetecknas av låg eller hög innovationstakt.
- Entreprenörskap: De aktuella modulerna överför begreppen relaterade till rötterna till entreprenöriell aktivitet, entreprenörens personliga egenskaper, uppstarten av startupen, lean start-up.
- Företagsstrategi: De aktuella modulerna överför huvudkoncepten relaterade till strategisk planering och till pelarna i strategiskt tänkande. Djup uppmärksamhet riktas mot hur de strategiska pelarna (mission, vision, SBU, konkurrensfördelar) påverkar innovations- och designprocessen.
Korsningsmoduler
Dessa moduler utforskar olika ämnen vid överlappningen mellan design och ledning där den förra formar den gamla ledningsvetenskapen mot nya paradigm för innovation, den senare förstärker designens jordning och systemiska förmåga.
- Designstrategi: En intensiv introduktion till de designdrivna strategiska alternativen. Stor uppmärksamhet ägnas åt samspelet mellan design och teknikutveckling.
- Innovationsledning: Innovation är ett sätt att uppnå en konkurrensfördel. Specifikt riktas stor uppmärksamhet mot barriärerna för innovation, till uppsättningen av fördelar/nackdelar som hänför sig till innovation och till slutna/öppna innovationsparadigm. Ett specifikt fokus är centrerat på designdriven innovation.
- Designintensivt entreprenörskap: De aktuella modulerna – baserade på uppdaterade forskningsströmmar – visar designintensivt entreprenörskap som ett kompletterande perspektiv med avseende på högteknologiskt entreprenörskap.
- Design management: Fokusera på att engagera och hantera en rad designers. Specifikt visar modulerna de viktigaste avvägningarna relaterade till divergerande designhanteringsalternativ.
- Ny servicedesignhantering: En serie moduler överför huvudprinciperna som ligger till grund för designen och utvecklingen av nya tjänster. Tjänsteparadigmet används också för att förklara några immateriella innovationer relaterade till produkter och materiella objekt.
Antagningar
Ranking
- 1:a i Italien
- 4:a i Europa
- 8:a i världen
Politecnico di Milano - QS Ranking 2023 i kategorin Konst och design
Studieavgift för programmet
Stipendier och finansiering
POLI.design erbjuder Politecnico di Milanos community en 50 % rabatt som ska tillämpas på deltagaravgiften för en specialiserad master- eller högskolekurs på I- och II-nivå / Post Graduate Program / Fortbildningskurs som POLI.design hanterar och tillhandahåller. Rabatten gäller intern personal (dvs. strukturerade lärare och teknisk och administrativ personal) med aktiva kontrakt på Politecnico di Milano och medlemmar av deras hushåll .
Hur det fungerar:
För att dra nytta av rabatten behöver du:
- skicka urvalsansökan till den valda kursen med relevanta nödvändiga dokument;
- klara urvalen;
- skicka en kopia av den sökandes familjestatus.