Master i tillämpad datavetenskap
UiT The Arctic University of Norway
Nyckelinformation
Campus läge
Narvik, Norge
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
2 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
Begär info
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
* inga studieavgifter för internationella studenter
Introduktion
Vill du förstå hur artificiell intelligens och virtuella verkligheter omger oss i våra vardagsliv? Detta program är en perfekt matchning för dem som försöker förstå tekniken bakom självkörande bilar, drönare, simulatorer och dataspel. Med en magisterexamen i tillämpad datavetenskap blir du skicklig inom:
- Teknisk programmering
- Virtuell verklighet och datorgrafik
- Artificiell intelligens
- Simuleringar
Du kommer att lära dig hur du använder denna kompetens för att utveckla avancerade datorprogram, verktyg och system för användning inom ett brett spektrum av discipliner.
Programbeskrivning
- Längd: 2 år
- Poäng (ECTS) : 120
- Antagningskrav : Ett relevant kandidatexamen i datavetenskap eller motsvarande med minst 25 hp matematik, 5 hp statistik, 7,5 hp fysik
- Examensnamn : Civilingenjör i teknik/Sivilingeniør
- Ansökningskod :
- Norska och nordiska sökande: 4600
- Internationella sökande: 9008
Efter avslutad studie kommer du att ha förutsättningar att utveckla avancerade datorspel, virtual reality och skapa realistiska simuleringar, såsom kollisioner, stela kroppar, invers kinematik och vätskemekanik. Som student kommer du att dra nytta av de nära band Narvik har till nationella och internationella forskningspartners och våra professionella laboratorier. Under hela studierna kommer du att bygga en stark och konkurrenskraftig grund som teknisk programmerare och utvecklare av avancerad programvara och inlärningssystem. Undervisningsverksamheten drivs av aktiva forskargrupper inom AI, geometrisk modellering och tillämpad matematik. Detta kan tjäna som grund för:
- Artificiell intelligens (AI), maskininlärning och intelligenta agenter
- Geometrisk modellering, virtual reality, datorgrafik och animationer
- Objektorienterad programmering, meta- och GPU-programmering
- Utvecklingen av stora mjukvarusystem och massiva multifunktionssystem
Efter avslutad examensarbete om ett utvalt ämne är du utrustad med en omfattande kunskapsuppsättning för att hantera tekniska och ledningsmässiga utmaningar, vilket gör dig attraktiv för företag inom många branscher. Tidigare studenter har i allmänhet funnit spännande möjligheter som experter eller ledare i de mest tekniskt avancerade företagen eller inom akademin.
Antagningar
Läroplan
Programmets struktur
Term | 10 krediter | 10 krediter | 10 krediter | 10 krediter | 10 krediter | 10 krediter |
Första terminen (höst) | MAT-3800 Linjär algebra II | MAT-3802 Diskret matematik med spel- och grafteori | MAT-3801 Numeriska metoder | DTE-3603 Introduktion till teknisk programmering | END-3801 PDE och finita elementmetoden | HMS-0501 Säkerhet i laboratoriet, verkstaden och på havs- och landexpeditioner. och HMS-0502 Första hjälpen i laboratoriet, verkstaden och på havs- och landexpeditioner Obligatorisk närvaro |
Andra terminen (vår) | END-3607 Geometrisk modellering | DTE-3610 Finita elementmetoder, programmering | DTE-3609 Virtuell verklighet, grafik och animering - teori | DTE-3608 Artificiell intelligens och intelligenta agenter - Introduktion | TEK-3501 Innovation och ekonomi | DTE-3607 Avancerad spel- och simulatorprogrammering |
Tredje terminen (höst) | DTE-3605 Virtuell verklighet, grafik och animering - Projekt | TEK-3500 Innovation och ledning | DTE-3604 Tillämpad geometri och specialeffekter | DTE-3606 Artificiell intelligens och intelligenta agenter - projekt | DTE-3601 Simuleringar | DTE-3600 Strömningsmekanik |
Fjärde terminen (vår) | DTE-3900 Examensarbete — M-IT | DTE-3900 Examensarbete — M-IT | DTE-3900 Examensarbete — M-IT | DTE-3900 Examensarbete — M-IT | DTE-3900 Examensarbete — M-IT | DTE-3900 Examensarbete — M-IT |
Undervisning och bedömning
Uppfriskningskurs:
I vecka 33 erbjuds en tvådagars repetitionskurs i linjär algebra. I denna kurs kommer centrala begrepp och metoder från tidigare linjära algebrakurser att upprepas. Erfarenheter från tidigare år är att studenter som deltar i denna repetitionskurs drar stor nytta av detta i SMN6190 Linjär algebra II.
All undervisning på detta program sker på engelska.
Utbildningen är uppbyggd med koncentrerade kurser där studenterna arbetar med ett ämne i taget. Detta ger en enhetlig arbetsbelastning i hela programmet. Programmet är R& D-baserat, och professorerna använder ofta sina egna forskningsresultat i föreläsningar. De flesta kurser baseras på traditionella föreläsningar, teoretiska övningar, laborationer, exkursioner och självstudier. Övningar kan vara antingen frivilliga eller obligatoriska och utföras individuellt eller i lag.
Obligatoriska projektarbeten används också ofta i samband med de olika ämnena. Projekten utförs normalt av studentteam. Teamen förbereder projektrapporter som presenteras för professorer, examinatorer och ibland även för medstudenterna. Projekten kan baseras på laboratorieexperiment, affärsfall, eller liknande. Vissa ämnen är helt baserade på ett projekt som handleds av den faktiska professorn.
Avhandlingen kännetecknas av ett ämne av vetenskaplig karaktär och kan utföras i nära samarbete med en relevant branschpartner och/eller baserat på ett befintligt R& D-projekt. Arbetet är uppdelat i två faser där den första fasen normalt består av en litteraturstudie för att ge studenterna en starkare teoretisk grund för att genomföra fas två. Fas två är huvuddelen av avhandlingen och är en dedikerad& FoU-uppgift där studenterna får fördjupad kunskap om det valda ämnet. Resultatet av arbetet ska presenteras i form av en vetenskaplig rapport för att dokumentera allt arbete som utförs i samband med avhandlingen. Arbetet utförs normalt individuellt, men i särskilda fall av en grupp om två eller tre studenter. Det kommer att finnas milstolpsstatusmöten och presentationer under arbetsperioden, och de slutliga resultaten presenteras för fakultetspersonal och medstudenter.
Form av bedömning
Under hela programmet används olika former av utvärderingsmetoder i samband med de olika ämnena. I de flesta fall används individuella skriftliga tentamina som huvudform för ämnesklassificering. Dessutom används obligatoriska projekt (individuellt eller i grupp) för att fastställa slutbetyget.
Vissa ämnesutvärderingar baseras på en portfölj av utförda uppgifter, medan andra baseras på projektarbeten där betygen bestäms utifrån skriftliga rapporter, ibland följt av muntliga presentationer.
Betygsättningen av examensarbetet baseras endast på den skriftliga rapporten med relevanta bilagor.
Ytterligare information om utvärderingsmetoden för varje ämne definieras i respektive kursbeskrivning, men betygsättningen baseras normalt på ECTS-systemet med betygen A, B, C, D, E och F, där F" inte är godkänd".
Obligatorisk säkerhetsutbildning i hälsa, säkerhet och miljö
Alla studenter måste genomföra obligatorisk säkerhetsutbildning innan de får åtkomst och får tillstånd att arbeta i laboratorier, verkstäder, och liknande. Detta gäller även för deltagande i fältarbete/forskningskryssningar och liknande. Kontakta din närmaste handledare för en lista över obligatoriska kurser.
Tillgång till fortsatta studier
UIT Campus Narvik har en doktorsexamen. utbildning inom teknikområdet Teknisk vetenskap och teknik. Studenter kan vara kvalificerade för antagning till detta doktorsexamen. program.
Efter avslutad utbildning, beroende på tillfredsställande betyg i magister- och kandidatexamen.
Programresultat
Lärandemål
Efter avslutat program, kandidaten har följande inlärningsresultat.
Kunskap
- den sökande ska ha nödvändiga grundläggande kunskaper samt expertkunskaper om utmanande jobb inom forskning, industriell utveckling och andra områden. Kunskapen är på en sådan nivå att kandidaten kan analysera problem och tillämpa kunskapen inom nya områden.
- Kandidaten kommer att ha en grundlig kunskap om de olika teorierna och metoderna för mjukvaruutveckling och särskilt datorprogrammering, inklusive avancerad objektorienterad programmering och metaprogrammering, baserat på kunskap om matematik och teknik som är tillämplig på både generell programmering och särskilt på tekniska applikationer på olika plattformar.
- Kandidaten kommer att ha särskilda kunskaper inom de kombinerade områdena geometrisk modellering och programmering, geometri kombinerat med artificiell intelligens och programmering, simuleringar / beräkningar och programmering, samt geometri och datorgrafik.
Kompetens
- kandidaten kommer att arbeta självständigt med problem, genom att analysera problemen och planera för att lösa dem.
- kandidaten ska självständigt kunna göra stora och/eller komplexa datorprogram som kan köras på olika plattformar.
- Kandidaten kan genomföra ett självständigt forsknings- eller utvecklingsprojekt inom datavetenskap under handledning och i enlighet med tillämpliga normer för forskningsetik.
- kandidaten kan hitta, analysera och kritiskt hantera olika informationskällor och använda dem i utveckling och argumentation.
- kandidaten ska kunna skriva en längre löpande rapport och presentera forskning tydligt i skriftligt arbete och kommunicera kunskap i allmänhet muntligt och skriftligt.
Allmän kompetens
- Kandidaten påverkas att upprätthålla och utveckla nyfikenhet och värderingar som öppenhet, precision och vikten av att skilja mellan kunskap och åsikter.
- kandidaten kan kommunicera om akademiska frågeställningar, analyser och slutsatser inom datavetenskapsområdet genom att använda relevant terminologi för att kommunicera med specialister och även med allmänheten.
- kandidaten kan bidra till nya tänkande- och innovationsprocesser i samarbete med experter från andra områden.
Galleri
Karriärmöjligheter
Framtidsutsikter för jobb
Masterexamen i tillämpad datavetenskap kvalificerar sig för internationellt arbete inom en rad branscher och discipliner, allt från programvaruteknik i allmänhet till utveckling av domänspecifik specialprogramvara. Några exempel är:
- Programvaruutveckling i allmänhet
- Virtuell verklighet och simulatorer
- Grafiska visualiseringssystem
- Utveckling av domänspecifika programvarulösningar, t.ex.: olja och gas, CAD/CAM
- Dataspel industrin
- Maskininlärning och utveckling av artificiella intelligenssystem
- En akademisk karriär inom forskning och utveckling
- Ansatt I Forsvaret
- Gründer
- IT-administratör
- Prosjektleder
- Spillprogrammerer
- Stipendiat