Master i överföringar-vätskor-material i flyg- och rymdapplikationer (TFM-ASA)
University of Bordeaux
Nyckelinformation
Campus läge
Bordeaux, Frankrike
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
2 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 1 500 / per year *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Sep 2024
* första året: 1500 € för alla studenter. Andra året: 2000 € för alla studenter
Introduktion
Detta internationella masterprogram kombinerar studier och forskning baserat på överföringar, vätskor och material inom flyg- och rymdapplikationer.
Programbladet
- Samarbete: University of Bordeaux (UBx), Brandenburg University of Technology Cottbus-Senftenberg (BTU) (Tyskland) och Université Catholique de Louvain (UCL) (Belgien).
- Antagningskrav: Håll en kandidatexamen inom teknik, vetenskap och / eller teknik. Studenter måste tillhandahålla starka akademiska poster inom vetenskapens område, särskilt inom fast och flytande mekanik, termovetenskap, termodynamik och materialvetenskap.
- Programvaraktighet: 2 år (4 semestrar, 120 hp).
- Språkkrav: Kurser undervisas på engelska.
- TOEFL, minst 550, 213 eller 79 poäng för pappersbaserade, datorbaserade och internetbaserade.
- IELTS-test minst 6,0 (av totalt 9).
- Nivå: magisterexamen.
- Deltagaravgifter: Studenter betalar gemensamma deltagaravgifter som täcker de nationella anmälningsavgifterna och tjänsterna för varje partneruniversitet. Första året: 1 500 € för alla studenter. Andra året: 2 000 € för alla studenter.
Programschema
TFM-ASA-programmet kombinerar studier och forskning baserat på aerodynamik, termodynamik, kompressibla flöden, turbulens, framdrivning, förbränning, turbomaskineri, materialvetenskap, för att nämna några. Dessa teman är alla direkt kopplade till tekniska och grundläggande studier såväl som med flygplan, rymdfarkoster, drone-frågor osv. Programmet hanteras gemensamt av tre akademiska europeiska partners (Frankrike, Tyskland och Belgien) tillsammans med stöd och expertis av:
- Bordeaux / Frankrike: Industriella partners som IRT St Exupery (Technological Research Institute), BAAS Society (Bordeaux Aquitaine Aéronautique et Spatial) och Aerospace Valley. Ledande forskningslaboratorier, starkt involverade inom flygfältet som I2M, LCTS, IMB (UBx).
- Louvain-la-Neuve / Belgien: Applied Research Center CENEARO. Forskningslaboratorier: IMMC (UCL).
- Cottbus-Senftenberg / Tyskland: Stängda samarbeten med rymdbyråer (ESA, DLR), ROLLS ROYCE, MTU Aero Engines. Forskningslaboratorium: CFTM² på BTU
Dessa industripartners tillhandahåller specialiserade klasser och praktikplatser till programmet, vilket ger studenterna en översikt över de faktiska frågor som företag står inför idag. Resultatet är en högkvalitativ internationell masterexamen av högsta kvalitet som uppfyller 120 ECTS-kursplanen och motsvarar gällande arbetsmarknadskriterier.
Programstruktur
Alla studenter följer samma läroplan med vissa valfria kurser. Programmet är organiserat enligt följande:
Semester 1 till 4: Innehåll
Semester 1: UBx: Materialvetenskap och strukturer (30 hp)
- Simulering och design av strukturer (9 ECTS)
- Kontinummekanik och finit elementmetod tillämpad på fast mekanik (6 ECTS)
- Trötthet och fraktur (3 hp)
- Material och flygkonstruktioner (6 ECTS)
- Icke-destruktiv utvärdering för flyg- och rymdapplikationer (3 ECTS)
- Monteringsbindning (3 ECTS)
Semester 2: UCL (30 hp)
(4 obligatoriska kurser av 6)
- Förbränningsmotorer (5 ECTS)
- Aerodynamik av yttre flöden (5 ECTS)
- Fluidkompressorer (5 ECTS)
- Numeriska metoder inom fluidmekanik (5 ECTS)
- Kvalitetshantering och kontroll (5 hp)
- Gasdynamik och reaktionsflöden (5 ECTS)
- Valfria kurser: Avancerade numeriska metoder, beräkning av plana strukturer, aerodynamik av yttre flöden, termodynamik av irreversibla fenomen, plasticitet och metallformning
Semester 3: BTU: Advanced Fluid Mechanics, Thermodynamics, Heat Transfer (30 ECTS)
(3 obligatoriska kurser av 5)
- Computational Fluid Dynamics (6 ECTS)
- Teknisk akustik - ljudfält (6 ECTS)
- Modellering av turbulens (6 ECTS)
- Termodynamik, värme och massöverföring (6 ECTS)
- Flödesmätningar (6 ECTS)
- Två ytterligare moduler bör väljas med följande krav:
- En modul vid Institutionen för maskinteknik med inriktning på aerodynamik, fluidmekanik, flyg- och rymdteknik, materialvetenskap, flyg- och rymdteknik.
- En modul inom ämnena fysik, matematik eller datavetenskap
Semester 4: Examensarbete kopplat till praktik inom ett laboratorium eller ett företag.
Styrkor med detta masterprogram?
- Ett internationellt program undervisat av experter (akademiker och industriella partners) från tre olika universitet i Europa.
- Gemensam fransk / tysk och belgisk magisterexamen.
- Internationell mobilitetsperiod i partnerländerna (2 semestrar).
- Nära samarbete med industriella partners och forskningsinstitut med en garanti för intensiva utbildningsperioder.
Efter detta masterprogram?
Efter examen kan studenter komma åt karriärmöjligheter som:
- Ingenjörer i företag / verkstadsavdelningar inom flyg- och rymdsektorn.
- Fortsätter sina studier som doktorsexamen. studenter och efter avslutad doktorsexamen bli postdoktorer eller lektorer vid universitet eller ingenjörsskolor.
Antagningar
Läroplan
Alla studenter följer samma läroplan med vissa valfria kurser. Programmet är organiserat enligt följande:
Termin 1: UBx: Materialvetenskap och strukturer (30 ECTS)
- Simulering och design av strukturer (9 ECTS)
- Kontinummekanik och finit elementmetod tillämpad på fast mekanik (6 ECTS)
- Trötthet och fraktur (3 hp)
- Material och flygkonstruktioner (6 ECTS)
- Icke-destruktiv utvärdering för flyg- och rymdapplikationer (3 ECTS)
- Monteringsbindning (3 ECTS)
Termin 2: UCL, Louvain-la-Neuve (Minst 30 poäng måste valideras)
- Förbränningsmotorer (5 ECTS)
- Aerodynamik av yttre flöden (5 ECTS)
- Fluidkompressorer (5 ECTS)
- Numeriska metoder inom fluidmekanik (5 ECTS)
- Kvalitetshantering och kontroll (5 hp)
- Gasdynamik och reaktionsflöden (5 ECTS)
Semester 3: BTU: Advanced Fluid Mechanics, Thermodynamics, Heat Transfer (30 ECTS)
(3 obligatoriska kurser av 5)
- Computational Fluid Dynamics (6 ECTS)
- Teknisk akustik - ljudfält (6 ECTS)
- Turbulensmodellering (6 ECTS)
- Termodynamik, värme- och massöverföring (6 ECTS)
- Flödesmätningar (6 ECTS)
Två ytterligare moduler bör väljas med följande krav:
- Turbulensmodellering*
- Experiment i aerodynamik och vätskemekanik
- Flödesmätningar*
- Teknisk akustik – ljudfält*
- Bildbaserade mättekniker för aerodynamik
- CFD-projekt
- CFD 1*
Semester 4:
- Utbildningsperiod och masteruppsats som kan genomföras på ett företag eller i ett forskningslaboratorium (30 hp)
Programresultat
Efter att framgångsrikt ha uppnått Master&rsquos program i överföringar-vätskor-material i flyg- och rymdtillämpningar kommer studenten att tilldelas en gemensam examen från UBx och BTU och en nationell examen från UCL. De utexaminerade kommer att få sina examensresultat enligt de bestämmelser som gäller för parternas institutioner.
Studenten kommer att få:
- Från UBx/BTU: Master, domän "Sciences, technologies, santé", disciplin "Sciences de l'Ingénieur", nämn "Mécanique", internationell kurs "Transfers-Fluids-Materials in Aeronautical an Space Applications"
- Från UCL: Master "Ingénieur civil mécanicien à finalité spécialisée"
Det ska finnas ett examenstillägg till varje examensbevis, som specifikt hänvisar till programmet och innehåller de texter som vanligtvis bifogas examensbevisen vid de tre institutionerna, på engelska, franska och tyska.
Karriärmöjligheter
Om de vill börja sin karriär i slutet av International TFM-ASA Master, kommer studenter att få en konkurrensfördel i sitt sökande efter ett jobb i flygrelaterade företag.
De kommer också att ha möjlighet att ansöka om en doktorsexamen i de olika ländernas forskningslaboratorier.