Master in Fashion Creative Direction
IED – Istituto Europeo di Design Barcelona
Nyckelinformation
Campus läge
Barcelona, Spanien
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
9 månader
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 15 100 *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
18 Jan 2025
* inskrivningsavgift 3.900 € + undervisningsavgift 11.500 €
Introduktion
Nu när varumärke betyder så mycket mer än bara en logotyp, får de kreativa regissörerna en roll. Dessa yrkesverksamma tar hand om att styra ett varumärke genom det konceptuella universum som styrs av dess värderingar, meddelanden och personlighet. Och precis som varumärket omfattar allt som en produkt inte kan förmedla på egen hand, täcker begreppet ”mode” mer än bara kläder. Ett varumärkes historia, värderingar och kreativitet skapar en kraftfull identitet som kan vädja till känslor och skapa en känsla av tillhörighet.
Masters in Creative Fashion Direction bygger på den immateriella sidan av en produkt som är avgörande för att den ska lyckas: modemärkenas känslomässiga värde. Detta innebär att utforska alla tillgängliga kreativa verktyg för att producera innovativa lösningar som definierar ett modemärke, gör det önskvärt och engagera sin målgrupp genom olika kanaler (koncept, kommunikationskampanjer, modevisningar, den digitala miljön, evenemang).
mål
- Att föreställa ett varumärke och de värden som definierar det.
- Att utveckla ett varumärkesuniversum i alla dess kommunikativa aspekter (visuell identitet, verbal identitet, utseende och känsla och innehåll).
- Att identifiera och lära sig om trender i dagens sociala sammanhang. Estetiska, konstnärliga och kulturella rörelser såväl som tekniska innovationer som kan hjälpa eleverna att utforma från nuet och få konkurrensfördelar på kort, medellång och lång sikt.
- Att skapa en offline och online märkesgemenskap genom att förstå påverkan och användningen av sociala medier som en drivkraft bakom känslan av att tillhöra en grupp.
- Att skaffa kreativa verktyg för att konfrontera en kort från början till slutproduktion.
- Att lära sig att arbeta med och leda tvärvetenskapliga team.
Metodik
Master in Fashion Creative Direction kombinerar en introduktion till kunskap och verktyg för kreativitet, strategi och ledarskap med deras tillämpning i projekt.
Kursen innehåller teoretiska klasser samt fallstudier, masterclasses och workshops. Det berättar om olika ämnen, såsom den kreativa processen, sociokulturella trender, varumärke, kommunikationsstrategier, berättelser, rollen som sociala medier, skapandet av samhällen och ledarskap för kreativa team. Det ger också olika besök i studior och även lokala och internationella varumärken så att studenter kan upptäcka de viktigaste verkligheterna i sektorn. Andra besök och aktiviteter fokuserar på att bredda den kulturella bakgrund som kreativa ledare måste ha som grund för sina kreativa förslag.
Master's Final Project (MFP) konsoliderar och assimilerar all kunskap och verktyg som förvärvats under kursen.
Studentprofil
- Kandidater i modedesign eller designers som vill skaffa sig nödvändig kunskap för att skapa sitt konceptuella universum.
- Modeindustrin som är intresserade av att bredda sina horisonter genom att omfatta kreativa och ledarroller.
- Professionella inom marknadsföring, kommunikation eller reklam som vill specialisera sig i modevärlden.
- Kandidater eller yrkesverksamma från kreativa områden som kan tillhandahålla en portfölj inom detta område och som är intresserade av en professionell väg som kreativa ledare.
Jobbmöjligheter
Efter kursens slut, och beroende på studentens profil och tidigare erfarenhet, är några av hans eller hennes möjliga karriärmöjligheter följande:
- Frilansande eller interna redaktörer och konstnärliga ledare i media.
- Reklam- och PR-byråer som specialiserat sig på konsumentmode, lyx, teknik och livsstilsvarumärken.
- Nystartade företag fokuserade på modeområdet.
- Avdelningar för digital kommunikation i modeföretag.
Samordnare
Isabel Martínez
Creative Director med över 14 års erfarenhet av att arbeta i kreativa byråer som DDB Barcelona, SCPF, JWT NY. Tilldelas i Cannes Lions, Clio Awards, Webby Awards, El Sol, Inspirational, D&AD, Effie Awards.
2011 startade hon @IsabelitaVirtual. År 2015 avslöjade Kevin Systrom, Instagram-grundaren för ID, för ID Magazine att Isabelita Virtual var en av hans tre bästa Instagram-modekonton. Hon har samarbetat som innehållsskapare med Coach, Tiffany, Hermès, & Other Stories, W Magazine, Dior, Vogue Italia, Viktor & Rolf, Kenzo, Inditex, Sony, Louis Vuitton Foundation och The Moscow Ballet. 2015 ingick hon på listan 23 mest inflytelserika spanska kvinnor i PR & kommunikation av El Mundo tillsammans med direktören för Facebook Spain och Googles strategidirektör för Asien.
År 2018 utsågs hon till Webby Award Honouree för bästa sociala innehåll inom konst och kultur. (Hyllas som “Internet Highest Honor” av The New York Times). För närvarande representeras Isabel som Digital Creative Director av CXA, konstnärens representationsbyrå som representerar modedesignern Iris Van Herpen, filmskaparen Gia Coppola, fotografen David LaChapelle, socialité Daphne Guinness och illustratören Alex Trochut mellan andra.
Galleri
Idealiska studenter
- Kandidater i modedesign eller designers som vill skaffa sig nödvändig kunskap för att skapa sitt konceptuella universum.
- Modeindustrin som är intresserade av att bredda sina horisonter genom att omfatta kreativa och ledarroller.
- Proffs inom marknadsföring, kommunikation eller reklam som vill specialisera sig inom modevärlden.
- Kandidater eller yrkesverksamma från kreativa områden som kan tillhandahålla en portfölj inom detta område och som är intresserade av en professionell väg som kreativa ledare.
Antagningar
Läroplan
Masterprogrammet i Fashion Creative Direction kombinerar en introduktion till kunskap och verktyg för kreativitet, strategi och ledarskap med deras tillämpning i projekt.
Kursen innehåller såväl teoretiska klasser som fallstudier, masterclasses och workshops. Den förklarar olika ämnen, såsom den kreativa processen, sociokulturella trender, varumärkesbyggande, kommunikationsstrategier, berättande, sociala mediers roll, skapandet av gemenskaper och ledarskap för kreativa team. Det ger också olika besök i studior och lokala och internationella varumärken så att studenter kan upptäcka de viktigaste verkligheterna i branschen. Övriga besök och aktiviteter är inriktade på att bredda den kulturella bakgrund som kreativa chefer måste ha som grund för sina kreativa förslag.
Master's Final Project (MFP) konsoliderar och assimilerar all kunskap och verktyg som förvärvats under kursen.
Programresultat
- Att föreställa ett varumärke och de värden som definierar det.
- Att utveckla ett varumärkesuniversum i alla dess kommunikativa aspekter (visuell identitet, verbal identitet, utseende och känsla och innehåll).
- Att identifiera och lära sig om trender i dagens sociala sammanhang. Estetiska, konstnärliga och kulturella rörelser samt tekniska innovationer kan hjälpa eleverna att designa från nuet och skaffa sig konkurrensfördelar på kort, medellång och lång sikt.
- Att skapa en offline och online märkesgemenskap genom att förstå påverkan och användningen av sociala medier som en drivkraft bakom känslan av att tillhöra en grupp.
- Att skaffa kreativa verktyg för att konfrontera en brief från början till slutproduktion.
- Att lära sig att arbeta med och leda tvärvetenskapliga team.
Studieavgift för programmet
Karriärmöjligheter
När kursen är slut, och beroende på studentens profil och tidigare erfarenhet, är några av hans eller hennes möjliga karriärmöjligheter följande:
- Frilansande eller interna redaktörer och konstnärliga ledare i media.
- Reklam- och PR-byråer specialiserade på konsumentmode, lyx, teknologi och livsstilsvarumärken.
- Nystartade företag fokuserade på modeområdet.
- Avdelningar för digital kommunikation i modeföretag.