Masterprogram i utbildning och lärande
University of Turku
Nyckelinformation
Campus läge
Turku, Finland
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
2 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 10 000 / per year *
Ansökningstiden
22 Jan 2025
Tidigaste startdatum
Aug 2025
* Gratis för medborgare i EU/EES-länder eller Schweiz, för medborgare i länder utanför EU/EES 10 000 €/läsår.
Introduktion
Få en examen inom utbildningsområdet med en avancerad kombination av teori och praktik!
Få en examen inom utbildningsområdet med en avancerad kombination av teori och praktik! Magisterprogrammet i utbildning och lärande utbildar dig för olika nationella och internationella uppgifter inom utbildningsområdet.
Utbildning och lärande programmet syftar till att utbilda experter inom forskningsområden om lärande och utbildningssociologi. Det gör det genom att ta itu med utbildning både ur mikro- och makronivå under hela grundstudierna, valfria ämnen och ämnet för deras examensarbete, men också genom att ta kunskaper från 2000-talet (enligt definitionen i internationella policydokument) inom lärande. färdigheter (t.ex. problemlösning av kritiskt tänkande, metakognition livslångt lärande), livskunskaper (t.ex. kommunikation, kulturell medvetenhet om samarbete och nätverkande) och färdigheter i läs- och skrivkunnighet (information, IKT och matematisk och vetenskaplig läskunnighet), som referens för att organisera innehållet i läroplanen. Denna examen utgör inte en formell utbildningsexamen.
Under hela studien läggs en stark tonvikt på elevernas forskningskunskaper. De sökande har också möjlighet att ansöka om ett dubbelutbildningsalternativ som kallas finsk-tyska masterprogrammet i utbildning, där en del av examensstudierna slutförs vid universitetet i Regensburg, Tyskland.
Academic Excellence & Experience
Magisterexamen i utbildning och lärande är ett tvåårigt program som utbildar experter och forskare för olika nationella och internationella uppgifter inom utbildningsområdet.
EdLearn -programmet syftar till att utbilda experter inom forskningsområden om lärande och utbildningssociologi. Det gör det genom att ta itu med utbildning både ur mikro- och makronivå under hela grundstudierna, valfria ämnen och ämnet för deras examensarbete, men också genom att ta kunskaper från 2000-talet (enligt definitionen i internationella policydokument) inom lärande. färdigheter (t.ex. problemlösning av kritiskt tänkande, metakognition livslångt lärande), livskunskaper (t.ex. kommunikation, kulturell medvetenhet om samarbete och nätverkande) och färdigheter i läs- och skrivkunnighet (information, IKT och matematisk och vetenskaplig läskunnighet), som referens för att organisera innehållet i läroplanen.
Dessa färdigheter behandlas genom hela läroplanen genom innehåll, studieordningar och i examensarbetet. Samtidigt anses masteruppsatsen också vara ett viktigt specialiseringsområde under studierna i programmet.
Föredragna forskningsområden för en magisteruppsats i programmet är indelade i två huvudforskningsområden som överensstämmer med institutionerna vid utbildningsfakulteten:
- forskning relaterad till lärande och undervisning, och
- forskning relaterad till utbildningspolitik och utbildningssociologi.
På det första området kan teser göras till exempel inom ramen för forskningsteman som undervisning och lärarutbildning, vetenskapligt och matematiskt tänkande i den digitaliserade världen, mångkultur, jämlikhet och samhällsförändringar; Välbefinnande, deltagande och undvikande av marginalisering, expertis och högre utbildning och tidig barndomsutbildning.
På det andra området kan dessa göras till exempel inom ramen för forskningsteman som jämförande forskning om utbildningssystem och utbildningspolitik; ungas utbildningsövergångar och banor; utbildning inkluderande, rättvisa och rättvisa, och forskning om högre utbildning, livslångt lärande och arbetsliv.
I båda områdena används kvantitativa, kvalitativa och blandade och/eller flermetodiska metoder för datainsamling och kritisk analys, ofta inom jämförande konstruktioner.
Magisteruppsats och ämnen
Studenterna avslutar en magisteruppsats som en del av de avancerade studierna inom utbildningsvetenskap. En magisteruppsats bör visa studenternas:
- Förmåga till vetenskapligt tänkande.
- Behärskning av erforderliga forskningsmetoder.
- Bekantskap med ämnet för avhandlingen.
- Förmåga att kommunicera i ett vetenskapligt sammanhang.
Det finns två viktiga forskningsområden för magisteruppsatser i programmet: 1) forskning om lärande och undervisning, och 2) forskning om utbildningspolitik och utbildningssociologi.
Exempel på avhandlingsämnen:
- Närvaropolitik modererar inverkan av prestationsmål och överföring av utbildning.
- Analys av utbildningsöverföring och policyändringar efter PISA i Japan och Finland.
- Prestationsmål, inlärningsstrategier och tentamensprestanda i engelskt lärande: en studie bland grundutbildade EFL -elever i Kina.
- Barn med hörselproblem i grundskolemiljöer i Pakistan och i Finland.
- Utvecklingsbanor mot begreppet rationella tal: en latent övergångsanalys av elever från tredje till sjätte klass.
- Utomskolans språkliga aktiviteter i högre utbildning: perspektiv för lärare och studenter.
Double Degree Möjlighet
De sökande kan välja ett alternativ som leder till två magisterexamen. Detta alternativ för dubbel examen kallas det finsk-tyska masterprogrammet i utbildning och det leder till följande examina: Master of Arts in Education från University of Turku och Master of Arts Erziehungswissenschaft (Educational Science) från University of Regensburg, Tyskland. Studierna tar två år att slutföra (120 hp).
En student som har antagits till alternativet för dubbel examen studerar andra terminen vid University of Regensburg, Institute of Education.
Antalet studenter som är antagna till utbildnings- och lärandeprogrammet är högst 20: högst 20 studenter till alternativet för en examen och bland de 20 bästa poängsökande kommer högst 5 studenter att antas till alternativet för dubbla examen.
Vill du få deadline-påminnelser, evenemangsinbjudningar och tips en gång i månaden till din e-post?
Prenumerera på framtidens nyhetsbrev med UTU skickat av University of Turku antagningstjänster.
Antagningar
Stipendier och finansiering
Läroplan
Programstruktur
Studierna är indelade i olika studiemoduler enligt följande:
- Orientering och allmänna studier 24 hp
- Obligatoriska kurser, inklusive akademiska engelska och intensiv finska
- Avancerade studier i utbildningsvetenskap 75 hp
- Obligatoriska kurser i utbildningsvetenskap 25 hp
- Praktik 10 ECTS
- Masteruppsats 40 hp
- Valfria studier 21 hp
- Valfria kurser
Examensarbete och ämnen
Du kommer att göra en magisteruppsats som en del av de avancerade studierna inom området utbildningsvetenskap. En masteruppsats ska visa att du:
- förmågan till vetenskapligt tänkande,
- behärska de forskningsmetoder som krävs,
- förtrogenhet med ämnet för avhandlingen,
- förmåga att kommunicera i ett vetenskapligt sammanhang.
Exempel på uppsatsämnen:
- Närvaropolicy dämpar inflytandet av prestationsmål och överföring av utbildning
- Analys av utbildningsöverföring och policyförändringar efter PISA i Japan och Finland
- Prestationsmål, inlärningsstrategier och examensresultat i engelskainlärning: en studie bland EFL-studenter på grundnivå i Kina
- Barn med hörselproblem i grundskolemiljöer i Pakistan och i Finland
- Utvecklingsbanor mot begreppet rationella tal: en latent övergångsanalys av elever i tredje till sjätte klass
- Språkverksamhet utanför läroplanen i högre utbildning: lärares och studenters perspektiv
Programresultat
Kompetensbeskrivning
Programmet Utbildning och lärande utbildar eleverna att bli experter inom forskning om lärande och sociologi för utbildning. Studenter kommer att utveckla sin förmåga att bedriva analytisk och kritisk forskning inom två viktiga forskningsområden: 1) forskning om lärande och instruktion, och 2) forskning om utbildningspolitik och utbildningssociologi.
Karriärmöjligheter
Jobbalternativ
Masterprogrammet i utbildning och lärande utbildar framtida experter för positioner inom offentliga, privata och civila samhällets sektorer. Efter examen från programmet kan du bland annat arbeta som:
- forskare,
- utbildningsexpert,
- samordnare,
- utbildningskonsult,
- pedagog,
- administratör.
NB. Denna examen utgör inte en formell undervisning.
Karriär inom forskning
Efter att ha avslutat magisterexamen i utbildning och lärande (Master of Arts), kan du fortsätta forskarutbildningen för filosofie doktorsexamen vid University of Turku . Du kommer att kunna söka en tjänst vid University of Turku forskarskola (UTUGS) . Forskarskolan består av doktorandprogram som täcker alla universitetets discipliner och doktorander.
Tillsammans med doktorandprogrammen erbjuder forskarskolan systematisk och högkvalitativ doktorsutbildning. UTUGS syftar till att utbilda högkvalificerade experter med de färdigheter som krävs för både yrkeskarriärer inom forskning och andra expertkunskaper.