Civilingenjör i Youth Justice
Queen's University Belfast - Faculty of Arts, Humanities and Social Sciences
Nyckelinformation
Campus läge
Belfast, Storbritannien
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
1 - 3 år
Takt
Heltid, Deltid
Studieavgifter
GBP 19 100 / per year *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Sep 2024
* Nordirland och Irland: £6 650 | England, Skottland eller Wales: £7 470 | EU Övrigt och internationellt: £18 200
Introduktion
Designat för dem som vill förbättra sin förståelse av ungdomsfrågor, ungdomsbrott och sociala och straffrättsliga svar till ungdomar, fokuserar detta program på att utveckla kritiska analytiska färdigheter och förbättra förmågan att bedöma policy och praxis mot internationella standarder och riktmärken.
Inriktad på praktiker, beslutsfattare och de som är intresserade av ytterligare akademiska studier, ger det möjlighet att tillämpa akademisk kunskap och kritiska analytiska färdigheter för att öva och öka förståelsen för unga människors liv, det straffrättsliga systemet och diskursen om barns rättigheter.
Med tanke på ökad politisk uppmärksamhet på området för rättvisa för ungdomar och strategier som påverkar barn och ungdomar mer generellt, återspeglar programmet intresset för att förstå barns och ungdomars behov och rättigheter och grundsvar i bevis, bästa praxis och internationella standarder.
Sista ansökningsdag: fredagen den 29 juli 2022 kl 16.00.
Ungdomsrättsliga höjdpunkter
Criminology at Queen's är internationellt erkänd för sina forskningsbidrag och sin undervisningsexpertis.
Branschlänkar
Vi har omfattande kontakter med lokala och internationella icke-statliga organisationer och kan ge några möjligheter för studenter att genomföra relevant forskning. Detta kan vara av särskilt intresse om du vill skaffa dig erfarenhet inom barnsektorn, kanske för att få ett jobb eller för att byta tjänst.
Karriärutveckling
Programmet är utformat för att förbättra elevernas kunskap och förståelse för unga människors liv så att de kan tillämpa detta i karriärer som arbetar med eller på uppdrag av ungdomar, särskilt de som står i konflikt med lagen.
Programmet är en utmärkt språngbräda för doktorandforskning.
Internationellt kända experter
Programmet undervisas av personal som aktivt engagerar sig i forskning relaterad till ungdomar i konflikt med lagen, ungdomsbrott, ungdomar & konflikter, avstånd, återanpassning, ungdomar & våld och barns rättigheter. Vi använder en rad olika forskningsmetoder, med särskild expertis inom deltagande forskning med barn och narrativ forskning. Detta program är kopplat till Center for Children's Rights (CCR), som har ett internationellt rykte inom området barns rättigheter med fokus på implementering av barns rättigheter, ungdomar i konflikt med lag & ungdomsrätt, barns delaktighet, utbildning , socialvård och barn med funktionsnedsättning. CCR har en levande gemenskap av doktorander som forskar om en rad frågor i flera länder.
Studenterfarenhet
Det här programmet är utformat för flexibelt lärande och involverar ett blandat lärande som erbjuder en blandning av online och ansikte mot ansikte kursleverans.
Programmet kan tas på heltid eller deltid. Studenter kan välja att ta en MSc, Postgraduate Certificate eller Postgraduate Diploma Pathway .
Programmet har utformats för att uppmuntra studenter att överväga gränssnittet mellan social rättvisa, straffrätt och barns rättigheter. Studenter har möjlighet att tillämpa akademisk kunskap och kritiska analytiska färdigheter för att öva och förbättra sin förståelse för unga människors liv, det straffrättsliga systemet och diskursen om barns rättigheter.
Studenter på programmet blir automatiskt medlemmar i Center for Children's Rights, genom vilket studenter kan få kontakt med andra studenter, akademisk personal och våra många internationella besökare som kommer för att tala om relaterade frågor.
Galleri
Antagningar
Läroplan
Programmet bygger på inriktningar inom Institutionen för samhällsvetenskap, utbildning och socialt arbete (inom ungdomsvetenskap, kriminologi, barns rättigheter och forskningsmetoder). Förutom kärnmoduler finns valfria moduler från en rad masterprogram tillgängliga.
En blandad inlärningsmetod har antagits, som inkluderar en blandning av ansikte mot ansikte och onlineinlärning, traditionella föreläsningar, workshops, sammandragna helgmoduler, diskussionsforum online och gästföreläsare.
MSc tilldelas studenter som framgångsrikt genomför en kombination av centrala och valfria undervisade moduler (120 CATS-poäng) och en forskningsavhandling (60 CATS-poäng).
Postgraduate Diploma (120 CATS-poäng från kärnmodulerna och valfria moduler) och certifikat (60 CATS-poäng från kärnmodulerna).
kursinnehåll
20 CATS-moduler involverar i allmänhet 20 kontakttimmar per termin, 10 CATS-moduler involverar i allmänhet 10 kontakttimmar per termin. Kontakttider inkluderar ofta en blandning av ansikte mot ansikte föreläsningar/workshops och onlinesessioner. Studenter kan välja några valfria moduler som alla är ansikte mot ansikte, alla online eller en blandning av båda.
Kärnmoduler:
Barn- och ungdomsforskning och praktik – 10 CATS
Detta är en introduktionsmodul som samlar studenter och akademisk personal från en rad olika områden för att visa upp forskning, lyfta fram olika frågor och titta på en mängd olika projekt med både kvalitativa och kvantitativa metoder. Modulen avslutas med en workshop om forskningsetik och styrning.
Foundations in Children's Rights – 20 CATS
Denna modul kommer att introducera studenter till internationella barnrättslagar som påverkar barn, med särskilt fokus på FN:s konvention om barnets rättigheter. Den kommer att lokalisera barns rättigheter inom den bredare ramen för mänskliga rättigheter och introducera kärnbestämmelserna för internationella barns rättigheter, med betoning på de forskningsfärdigheter som används för att identifiera och förstå viktiga människorättsfördrag och sekundär dokumentation. Den kommer att förklara de grundläggande principerna för barns rättigheter och deras genomförande och introducera teorin och pågående debatter på området, såsom gränserna för barns autonomi och de potentiella spänningarna mellan barns rättigheter och föräldrars rättigheter.
Introduktion till forskningsmetoder - 20 CATS
Syftet med delkursen är att ge en allmän forskningsöversikt och kontextualisera det breda utbud av synsätt och debatter som är uppenbara inom samtida utbildningsforskning. Delkursen syftar till att ge studenterna en förståelse för teorin och en förståelse för de olika perspektiv som ligger till grund för kvantitativa och kvalitativa metoder. Studenterna kommer att introduceras till de etiska frågorna relaterade till pedagogisk forskning samt en rad metodologiska tillvägagångssätt, inom vilka de viktigaste teoretiska och praktiska frågorna kommer att behandlas.
Perspektiv i barndom och ungdom – 10 KATTER
Detta är en introduktionsmodul för studenter som genomför ett masterprogram inom det breda området barndom och ungdom. Den samlar studenter och akademisk personal från en rad områden för att bekanta studenter med olika disciplinära perspektiv på barn och ungdomar. Denna intensiva modul kommer att innehålla en rad bidrag som ger en introduktion till:
- Tvärvetenskapliga metoder för att förstå barns och ungas liv
- Barndomens och ungdomens sociala konstruktion
- Barns rättigheter
- Barns hälsa och välbefinnande
- Kritisk läsning och skrivning
Ungdom och social rättvisa – 20 CATS
Denna modul introducerar studenterna till nyckelbegrepp, teorier och debatter inom ungdomsvetenskap. Det ger en förståelse för hur stora samhällsvetenskapliga discipliner har konceptualiserat och studerat unga människor, tillsammans med några av de samtida frågor som påverkar deras liv. Modulen utforskar inramning, konceptualisering och teoretisering av ungdomar över tid, med tanke på de akademiska och politiska intressena i deras liv. Den undersöker förhållandet mellan ungdomar, social förändring och socialpolitik och uppmuntrar studenter att tillämpa teori på samtida ungdomsfrågor och att kritiskt överväga institutionella och politiska svar. Indikativt innehåll inkluderar representationer av ungdomar; ungdomskulturer och subkulturer; tonårsutveckling; utbildning, sysselsättning och arbetslöshet; reglering och kriminalisering; ungdomsidentiteter.
Ungdomsrättvisa: teori, lag och praktik – 20 CATS
Modulen täcker nyckelområden för att förstå och kritiskt bedöma strategier för ungdomsrättvisa. Framväxten av ett separat svar över tid till unga människor som kommer i konflikt med lagen undersöks kritiskt. Nuvarande system och praktikinriktningar granskas, liksom insatser för unga som handläggs genom ungdomsrättsväsendet. Här kommer studenterna att lära sig om olika filosofier, inriktningar och rättsliga ramar mot ungdomsrättvisa i lokala och internationella sammanhang. Eleverna kommer att uppmuntras att kritiskt reflektera över fördelarna och nackdelarna med de olika förhållningssätten till ungdom och rättvisa. Detta kommer att utrusta eleverna att debattera och kritiskt reflektera över samtida frågor såsom minimiåldern för straffansvar, överrepresentation i ungdomsrättssystemet och användningen av ungdomsvård.
Avhandling – 60 CATS (max 15 000 ord)
Studenterna väljer ett ämne av intresse som kopplar till kursen (t.ex. Ungdomsrätt/straffrätt, social rättvisa och/eller barns rättigheter). De arbetar under överinseende av en anställd för att förfina sin idé och bedriva oberoende forskning. Ämnen i det förflutna har varit: höjning av straffansvarsåldern, överrepresentation av omhändertagna barn i ungdomsfängelse, jämförande analys av sexualundervisning, människohandel med unga och erfarenheter av unga med ADHD i ungdomsrättssystemet.
Valfria moduler inkluderar:
Barndoms- och funktionsnedsättningsrättigheter – 20 KATTER
Funktionshindrade barn och unga har först nyligen börjat erkännas som rättighetshavare. Denna modul syftar till att ge studenterna en rik och genomtänkt förståelse för barns rättighetsdiskurs när den gäller funktionshindrade barn och ungas liv. Studenterna kommer att introduceras till viktiga teoretiska perspektiv och förståelser av funktionshinder, och deras kritik, innan de undersöker hur internationell människorättslagstiftning har behandlat de särskilda erfarenheterna hos funktionshindrade barn och ungdomar. Studenterna kommer att få en förståelse för komplexiteten och mångfalden i funktionshindrade barns och ungdomars liv med avseende på utbildning, hälso- och sjukvård och social omsorg, fattigdom och övergångar. Genom att lokalisera dessa tematiska områden inom ramen för FN:s konvention om barnets rättigheter (1989) och FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning (2006), kommer eleverna också att kunna beskriva hur rättigheter diskursen är specifik för funktionshindrade barn och unga har förändrats över tid. Modulen kommer också att dra nytta av samtida forskning och belysa forskningsmetoder för funktionshinder i barndomen. Som sådan är den utformad för att hjälpa elever att överväga förhållandet mellan "rättighetssnack" och "rättigheter i praktiken".
Ekonomisk påverkan av barndomsinterventioner – 10 CATS
Denna modul kommer att ge studenten möjlighet att få kunskap och förståelse för den ekonomiska inverkan av barnhälsa, psykologiska, pedagogiska och sociala omsorgsinsatser på välbefinnande inom begränsningarna av ändliga resurser.
Kvalitativ dataanalys – 10 CATS
Kursen ska ge studenterna en överblick över olika tillvägagångssätt för kvalitativ dataanalys. Det kommer att omfatta introduktionsutbildning i denna färdighet som inkluderar sådana tekniker som tematisk analys och diskursanalys, samt datorstödd kvalitativ dataanalys. Den kommer att ge de kunskaper som är nödvändiga för en välinformerad användning av mjukvarupaketet för kvalitativ dataanalys NVivo 10. Modulen ger således studenterna en grundläggande introduktion till de analytiska och tekniska färdigheter i kvalitativ dataanalys som är lämplig för produktionen av en magisteravhandling och /eller användning av CAQDAS-programvara för sociala forskningsändamål.
Kvalitativ forskning i barndom och ungdom – 10 CATS
Denna modul introducerar studenterna till några av de viktigaste kvalitativa tillvägagångssätten för att bedriva forskning med barn och ungdomar och verkligheten och praktiska aspekter av att göra det. Modulen börjar med att introducera huvudfrågorna och dilemman i kvalitativ forskning med barn och unga och går vidare till att kritiskt ifrågasätta begreppet deltagande forskning. Anpassningen av "traditionella metoder" för datainsamling diskuteras tillsammans med metoder som är särskilt utformade för att "engagera" barn och ungdomar i forskningsprocessen. Styrkor och svagheter med olika metoder diskuteras och var och en illustreras genom forskningsexempel. Praktiska tips om att designa och "göra" kvalitativ forskning är inbyggd i sessionerna.
Kvantitativ dataanalys – 10/20 CATS
Denna modul ger en introduktion till grunderna i kvantitativ dataanalys. Modulen kommer att inledas med en kort genomgång av grundläggande univariata och bivariata statistiska procedurer samt täcka datamanipuleringstekniker. Modulen lärs ut genom en serie seminarier och praktiska workshops. Dessa två delar är sammanvävda inom varje undervisningstillfälle. Nytt material presenteras i korta skurar, följt av en möjlighet att tillämpa den nya inlärningen på undervisningsdatauppsättningarna. Klassstorleken är relativt liten, vilket ger eleverna möjligheter till en-till-en arbete med lärarkåren.
Forskar om konflikter och förändringar i Nordirland - 10 CATS
Målen med denna modul är att introducera avancerade studenter till nyckelfrågor i samtida forskning om konflikter och förändringar i splittrade samhällen, med hjälp av Nordirland som fallstudie. Den kommer att undersöka kritiska sociologiska debatter om sådana ämnen som identitet, etnicitet, ojämlikhet och konflikthantering och undersöka deras användbarhet i ett nordirländskt sammanhang. Tonvikten kommer att läggas på hur Nordirland kan anpassa sig till eller utmana samtida debatter inom teoretisk och jämförande sociologi.
Ungdoms rättvisa och avstånd – 20 KATTER
Denna kurs tar upp ämnet avstånd från brott bland unga ur ett utvecklingsperspektiv. Särskild tonvikt läggs på ungdomsrättssystemets inverkan på Pathways in i och ut ur kriminellt engagemang bland unga. Modulen undersöker teorier om ålder och kriminalitet och uppfinningen av "mognadsreform" som ett kriminologiskt begrepp, och går sedan vidare till en genomgång av samtida forskning och teori om avstånd från brott, inklusive skillnader efter demografisk grupp och nationell kontext, och ungdomsarbete. som kan stödja och upprätthålla avstånd (liksom de som förvärrar mönster av kränkande).
Studieavgift för programmet
Karriärmöjligheter
Möjliga karriärvägar inkluderar arbete inom ungdoms- och social rättvisa-relaterade områden. Tidigare utexaminerade har varit framgångsrika i att få jobb som arbetar för icke-statliga organisationer inom det straffrättsliga och ungdomsrättsliga området.
Queens doktorander skördar exceptionella fördelar. Unika initiativ, som Degree Plus och Researcher Plus, stärker vårt engagemang för anställningsbarhet, medan innovativa ledarskaps- och executive-program hjälper våra studenter att få viktiga ledarpositioner både nationellt och internationellt.
Anställning efter kursen
Du kommer att ha fått de färdigheter som krävs för att lokalisera och utvärdera politik, forskning och praxis om ungdomsrättsliga frågor och att genomföra din egen forskning inom detta område. Detta kommer att positionera dig för att arbeta i organisationer som: förespråkar barns rättigheter och behov i konflikt med lagen; formulera policy; som bedriver forskning.
Du kommer också att ha en mer holistisk förståelse för barns liv i konflikt med lagen, vilket ger dig en perfekt position att arbeta med och för dessa barn och för organisationer som stöder dem (t.ex. icke-statliga organisationer/frivilliga organisationer, lagstadgade sektorsorgan, myndigheter avdelningar).
Du kan följa i fotspåren av några av våra nyutexaminerade som arbetar på center för unga lagöverträdare i Irland, stödjer ungdomar som går över från vård i Skottland, mentor unga människor som är i konflikt med lagen i Nordirland, underlättar reparativ praktik i Mumbai eller har utökat sina studier genom doktorandstudier.
Anställningslänkar
Statsförvaltningen; välgörenhetsorganisationer inom straffrätt/ungdom/barnrätt; statliga departement; forskningsorganisationer.
Ytterligare priser vunnits
Det finns inga specifika ytterligare kurskostnader förknippade med detta program.
Examen plus utmärkelse för färdigheter i undervisningen
Utöver ditt utbildningsprogram, på Queen's, kan du få möjlighet att få bredare livs-, akademiska och anställningsförmåga. Till exempel placeringar, volontärarbete, klubbar, föreningar, idrott och mycket mer. Så inte bara tar du examen med en examen som erkänns från ett världsledande universitet, du kommer att ha praktisk nationell och internationell erfarenhet plus en bredare exponering för livet överlag. Vi kallar detta Degree Plus. Det är det som gör att studera vid Queen's University Belfast speciellt.