Civilingenjör - Flygteknik

Allmänt

2 tillgängliga platser

Programbeskrivning

Mastergradsprogrammet för rymdteknik ger studenterna särskilda färdigheter som är nödvändiga för att modellera, utforma och styra det dynamiska beteendet hos rymdsystem, inklusive fastvingade UAV, rotorkraft och satelliter.

Masterprogrammet är lämpligt för studenter med intresse för att lära, utveckla och tillämpa state-of-the-art kontrollteknik för rymdrelaterade ändamål. Typ av teknik har också stora likheter med teknik för extrema miljöer, som i arktiska områden och subsea, och studenter med intresse för utveckling av teknik inom sådana områden kommer att hitta detta program som relevant.

Programbeskrivning

Masterprogrammet i rymdteknik vid IVT-fakulteten, UiT Narvik Campus ger en unik utbildning i Norge där du som student kommer att lära dig om den mest relevanta teknologin som behövs för konstruktion, konstruktion och användning av styrsystem inom flygindustrin. Genom det tvååriga programmet ingår viktiga teoretiska föreläsningar som tillämpad matematik, digitalt system och signalteori, inbyggda system, navigering och automatisk styrning samt mer specialiserade ämnen om systemidentifiering, artificiell intelligens och modellering, vägledning och kontroll .

Genom ett tvärvetenskapligt program lär eleverna relevanta metoder och färdigheter inom olika tekniska områden, med en gemensamhet genom tillämpningen inom luftfartsrelaterade system. Programmet omfattar föreläsade kurser, samt en hög grad av problembaserad utbildning (dvs. lärande genom att göra), där eleverna spenderar sin tid på att arbeta med relevanta projekt under överinseende av en högt kvalificerad personal. Projektsemnerna väljs utifrån pågående interna forskningsprojekt samt nationella och internationella rymdrelaterade projekt som UiT deltar i. Därför har flera projekt slutat i resultat på hög internationell nivå, publicerad i internationella vetenskapliga tidskrifter. Studenterna har också kunnat presentera sina resultat för internationella publik på vetenskapliga konferenser och workshops. Under de senaste åren har sådana projekt inkluderat:

Attitydsbestämmande och kontrollsystemdesign för rymdfarkosten European Student Earth Orbiter (ESEO) och European Space Moon Orbiter (ESMO) enligt SSETI-projektet initierat av Europeiska rymdorganisationen (ESA).

  • Utveckling av en aerosoldetektor raket nyttolast för insamling av joniserade dammpartiklar, under ESPRIT-projektet från NASA.
  • Design, implementering och testning av alla delsystem (jordstation, strömförsörjning, datahantering, styrning, kommunikation och nyttolast) i UiTs egna rymdfarkoster HiNCube.
  • Matematisk modellering, synkronisering och samordnad kontroll av små rymdskeppsinformation, i samarbete med interna doktorander och handledare.
  • Matematisk modellering, vägledning och kontroll av obemannade flygbilar (UAV), i samarbete med interna doktorander och handledare.

För att tillhandahålla en högkvalitativ utbildning med relevans för industrin samarbetar UiT med de nationella universiteten i Oslo (UiO), Bergen (UiB), Trondheim (NTNU), samt Europeiska rymdorganisationen, norska rymdcentret och norska centret för Rymdrelaterad utbildning (NAROM).

Lärandemål

Kunskap:

  • har avancerad kunskap inom matematik, fysik och ingenjörsvetenskap och specialiserad inblick inom ett begränsat område inom satellitteknik
  • har en grundlig kunskap om olika teorier och metoder inom området satellitteknik
  • kan tillämpa kunskaper inom kommunikation, elektronik, automatik och systemteknik till områden inom satellitteknik
  • kan analysera akademiska problem inom satellitteknik på grundval av historia, traditioner, särskiljningsförmåga och plats i det akademiska samhällets samhälle

Kompetens:

  • kan analysera och hantera kritiskt med olika informationskällor och använda dem för att strukturera och formulera vetenskapliga argument
  • kan analysera befintliga teorier och tolkningar inom satellitteknik och arbeta oberoende av praktiska och teoretiska problem
  • kan använda relevanta metoder för forskning och vetenskapligt arbete på ett självständigt sätt
  • kan utföra ett självständigt, begränsat forsknings- eller utvecklingsprojekt under övervakning och i enlighet med gällande normer för forskningsetik
  • kan utveckla samarbetsförmågan för att arbeta i tvärvetenskapliga projekt och att arbeta i ett team

Allmän kompetens:

  • kan analysera relevanta akademiska, professionella och forskningsetiska problem
  • kan tillämpa kunskap och färdigheter inom satellitteknik på nya områden för att kunna genomföra avancerade uppdrag och projekt
  • kan kommunicera omfattande självständigt arbete och masterspråk och terminologi inom det akademiska området för satellitteknik
  • kan kommunicera om akademiska frågor, analyser och slutsatser inom satellitteknik, både med specialister och allmänheten
  • kan bidra till nya tänkande och innovationsprocesser

Undervisning och bedömning

Undervisnings- och inlärningsmetoder

Programmet omfattar föreläsade kurser samt en hög grad av problembaserad utbildning (dvs. lärande), där eleverna spenderar sin tid på att arbeta med relevanta projekt under överinseende av en högkvalificerad personal. Projektämnena är utvalda från nuvarande och framtida nationella och internationella rymdprojekt, som UiT deltar i, såväl som pågående interna forskningsprojekt. Under de senaste åren har sådana projekt inkluderat:

  • Attitydsbestämmande och kontrollsystemdesign för rymdfarkosten European Student Earth Orbiter (ESEO) och European Space Moon Orbiter (ESMO) under SSETI-projektet (http://www.sseti.net/) initierat av Europeiska rymdorganisationen (ESA) .
  • Utveckling av en aerosoldetektor raket nyttolast för insamling av joniserade dammpartiklar, under ESPRIT-projektet initierat av NASA. Jordstation och elförsörjning i norska studentens satellitprojekt NCube 1 och NCube 2.
  • Design, implementering och provning av alla delsystem (jordstation, strömförsörjning, datahantering, kontroll, kommunikation och nyttolast) i UiTs egna rymdfarkoster HiNCube (http://www.hincube.com/).
  • Matematisk modellering, synkronisering och samordnad styrning av små rymdfarkoster i formation, i samarbete med interna doktorander och handledare.
  • Matematisk modellering, vägledning och kontroll av obemannade flygbilar (UAV), i samarbete med interna doktorander och handledare.

För att tillhandahålla en högkvalitativ utbildning med relevans för industrin samarbetar UiT med de nationella universiteten i Oslo (UiO), Bergen (UiB), Trondheim (NTNU), ESA, Norska rymdcentret och Norska rymdcentret, relaterad utbildning (NAROM). UiT har också en politik för att förespråka internationellt samarbete, och flera studenter har under de senaste åren genomfört (delar av) masterprojektet vid kända universitet utomlands.

De flesta kurser är baserade på föreläsningar, självstudier och uppdrag eller små projekt, individuellt eller i grupp. Varje 5 högskolepoäng innehåller vanligtvis 40 föreläsningar plus tillsynstid. Handouts kan vara frivillig eller obligatorisk. Obligatoriska labövningar ingår i vissa ämnen. Vetenskaplig teoriapplikation och analys betonas i uppdrag och projektlösning. De olika kursbeskrivningarna ger ytterligare information.

Typ av bedömning

Olika bedömningsmetoder tillämpas genom studieprogrammet. I de flesta fall är bedömningen jag baserad på en skriftlig tentamen. I vissa fall tillämpas en övergripande bedömning, kombinerar en skriftlig tentamen med uppdrag eller projekt, eller en slutrapport kombinerad med en muntlig tentamen. De olika kursbeskrivningarna ger ytterligare information.

Den slutliga masterexamen (diplom) kommer att genomföras i nära samarbete med branschpartners och / eller baserat på befintliga forsknings- och utvecklingsprojekt. Arbetet utförs vanligtvis individuellt, med regelbundna övervakningsmöten under hela projektperioden. Examensbeviset kommer att utvärderas enbart på grundval av en slutlig skriftlig rapport.

Arbetsutsikter

Framgångsrikt kvalificerade kandidater kan förvärva jobb i en rad norska företag som bidrar med tekniska produkter och tjänster inom rymdteknik, men också inom områden som subsea engineering, system engineering, robotics and automation. Programmet ger också en grund för att arbeta med projektledning och marknadsföring, eller undervisning i tekniska ämnen på kandidatnivå. Programmet kvalificerar sig också till doktorandstudier i relaterade områden.

Tillgång till ytterligare studier

Efter examen från masterprogrammet i satellitteknik kan kandidaten fortsätta på forskarutbildning på UiT-campus Narvik i samarbete med universitetet för naturvetenskap och teknik i Trondheim eller andra fakulteter vid universitetet i Tromsø inom områden som teknisk cybernetik, kommunikation eller flygteknik .

Senast uppdaterad Mar 2020

Om skolan

UIT The Arctic University of Norway is the northernmost university of the world. Its location on the edge of the Arctic implies a mission. The Arctic is of increasing global importance. Climate change ... Läs mer

UIT The Arctic University of Norway is the northernmost university of the world. Its location on the edge of the Arctic implies a mission. The Arctic is of increasing global importance. Climate change, the exploitation of Arctic resources and environmental threats are topics of great public concern, and which the University of Tromsø takes special interest in. At UiT The Arctic University of Norway you can explore global issues from a close-up perspective. Läs mindre
Tromsø , Alta , Narvik + 2 Mer Mindre