Civilingenjör i utbildning och mänsklig utveckling (MSEHD)

Allmänt

Programbeskrivning

Om magisterexamen i utbildning och mänsklig utveckling (MSEHD)

Baserat på och jämförbart med ledande Master of Education-program i USA, är programmet utformat för att bli genomfört på två-tre år, med deltagare som deltar i klasserna på kvällen och bibehåller sin heltidsanställning. Programmet är utformat för yrkesverksamma och lärare, och erbjuder sju koncentrationer: Undervisning i engelska till talare för andra språk (TESOL), undervisningsteknik, läroplan och instruktioner med en koncentration i läskunnighet, lärarutbildning, utbildningsledarskap, mänsklig resursutveckling och speciell Utbildning. Programmet strävar efter att vara känt som ett exemplifierande och ledande program för att förbereda utbildare och yrkesverksamma som försöker utforska den förändrade karaktären av undervisning och inlärning när man bedömer och hanterar behov och utmaningar i en kunskapsbaserad ekonomi.

Varför MSEHD

Behovet av programmet

För att bestämma önskvärdet av det föreslagna masterprogrammet i utbildning och mänsklig utveckling vid Prince Mohammad Bin Fahd University (PMU), genomförde utbildningsutskottet vid PMU en marknadsundersökning av behoven och de potentiella kraven på kandidater i sitt program.

Syftet med denna undersökning var att bestämma de lokala behoven för det föreslagna programmet bland skollärarna, utbildarna och företrädarna för utbildningsområdet i den östra provinsen i Konungariket Saudiarabien. Studien syftade till att samla in, analysera och dokumentera svar på frågor relaterade till pedagogers övertygelser, behov och intressen i ett föreslagna masterprogram i utbildning och mänsklig utveckling vid Prince Mohammad Bin Fahd University (PMU). Studien tog också upp en reell oro för utskottets ledamöter om hur mycket PMU som ett framväxande universitet är berett att svara på kraven för en föreslagen masterexamen för utbildare.

För detta ändamål genomfördes en marknadsundersökningsundersökning av ett slumpmässigt urval av 10 000 skollärare och lärare samt en uppföljningsintervju med 50 potentiella kandidater som svarade positivt på undersökningen. Dessutom genomfördes en djupintervju med lärare och lokala skolprinciper för att belysa de problem och problem som står inför utbildningsområdet i den östra provinsen i kungariket.

Autentiska röster från studien visade att de som går in på undervisningsfältet är de med en kandidatexamen i innehållsområdet, men utan eller begränsad bakgrund i utbildningen.

Utbildarna och skolledarna som intervjuade Graduate Committee-medlemmarna tydligt visade att på grund av deras observation under de senaste 20 åren har ett stort antal lärare med kandidatexamen på innehållsområdet fått otillräcklig utbildning och demonstrerar:

  • Brist på metodik
  • Bristande kunskap om pedagogisk psykologi och teknikintegration.
  • Ovetande om paradigmskiftet i undervisningen av filosofier.
  • Brist på kunskap om klassrumsförvaltningsteknik.
  • Ovetande om beteendehantering.

Resultaten av studien var upplysande. Det var uppenbart att det finns en allvarlig brist på kvalificerade skollärare som kan integrera nuvarande teoretiska och praktiska trender inom utbildning. På grund av otillgängligheten av högkvalificerade lärarutbildare, lär ett stort antal skollärare ut ur fältet, vilket i själva verket har en negativ inverkan på den övergripande utbildningen i den östra provinsen i Konungariket Saudiarabien.

Det var också uppenbart att det finns en betydande efterfrågan på tekniskt skickliga lärare. Betydande finns det brist på professionella utvecklingsprogram som ger lärare tekniker och färdigheter för teknikintegration och effektiv användning av teknik i K-12 klassrum och i lärarberedningsprogram.

Trots det kritiska behovet av lärare och lärare med kompetens inom undervisning, lärarutbildning och teknikintegration finns det inget universitet i Konungariket Saudiarabien med ett masterprogram som omfattar en mängd koncentrationer för att tillgodose dessa behov.

Adressera de lokala behoven

Magisterprogrammet i utbildning och mänsklig utveckling vid Prince Mohammad Bin Fahd University (PMU) med sina utmärkta sju koncentrationer [Undervisning engelska till talare för andra språk (TESOL), undervisningsteknik, läroplan och instruktion med en koncentration i litteratur, Lärarutbildning, utbildningsledarskap, mänsklig resursutveckling och specialutbildning] tar upp dessa behov. Betydande visar både undersökningen och intervjuresultatet att det finns en färdig marknad för kandidatexamen vid masterprogrammet för utbildning och mänsklig utveckling vid Prince Mohammad Bin Fahd University (PMU).

Sammanfattningsvis ger den här studien insiktsfulla och livsdugliga bevis för att PMU med tankeväckande inse det bevisade växande intresset för programmets användbarhet. Trots att PMU är ett framväxande universitet, har den nödvändiga infrastrukturen, biblioteksresurserna och den nödvändiga fakulteten och personalen för att möta kraven på den riktade marknaden.

Program Egenskaper

Programmets primära egenskaper

  • Både manliga och kvinnliga studenter kommer att vara inskrivna i programmet.
  • Instruktionen kommer att vara på engelska.
  • Programmet kommer att vara inrymt fysiskt och administrativt inom College of Arts and Sciences.
  • Klassrumsmiljön kommer att uppmuntra diskussion mellan deltagarna och delningen av sina pedagogiska erfarenheter.

Prestationsförväntningar

Programbeskrivning

Magisterprogrammet för utbildning och mänsklig utveckling vid Prince Mohammad Bin Fahd University (PMU) med sina sju koncentrationer kommer att sträva efter att bli känt som ett exemplifierande och ledande program för att förbereda pedagoger som försöker utforska den förändrade naturen i undervisningen och lär sig när man bedömer och hanterar behov, utmaningar och potentialer i det 21: a århundradet.

Som ett program som kommer att ackrediteras lokalt, regionalt och internationellt kommer masterprogrammet för utbildning och mänsklig utveckling vid Prince Mohammad Bin Fahd University (PMU) att vara unik för den östra provinsen Saudiarabien eftersom det erbjuder sju koncentrationer, flera av vilka Prince Mohammad Bin Fahd University (PMU) skulle vara det enda universitetet att erbjuda i Konungariket Saudiarabien. Programmet strävar efter att spela en ledande roll när det gäller att utveckla ett paradigmskifte i utbildningsteori och övning i den östra provinsen i Konungariket Saudiarabien. Det kommer att ge en unik och framstående akademisk pedagogisk erfarenhet som kommer att:

  • Förbered framtida och nuvarande lärare och administratörer för att möta de växande kraven i utbildningsgemenskapen.
  • Förbättra inlärning och undervisning genom integration av teknik.
  • Berika och utveckla undervisning och lärande av intellektuella resurser som bedömer och tillgodoser elevernas och samhällets behov.
  • Förbered framtida ledare inom olika områden av mänsklig kunskap och dess tillämpning.
  • Förbereda lärare för att utrusta studenter med nödvändiga färdigheter för utmaningar och krav från det 21: a århundradet.
  • Stödja partnerskap med nationella, regionala och internationella utbildningsutövare och organisationer som strävar efter att främja pedagogiska förmågor hos nuvarande och framtida lärare.
  • Upplys lärare med aktuella problem och utmaningar som står inför eleverna i Konungariket Saudiarabien.
  • Utbilda lärare med nödvändig kompetens och kunskapsbas för att främja en effektiv och nödvändig reform i K-12-utbildningssystemet.

Programmål

  • Bidra till utvecklingen av mänsklig intelligens och utgivande och kunskapsutveckling
  • Förbered specialiserade kandidater inom olika områden av mänsklig kunskap genom att använda modern teknik i utbildningen
  • Uppmuntra studenten att spela en banbrytande och ledande roll i samhället genom att lära honom eller henne hur man tar ansvar och bidrar till att lösa problem genom innovativt tänkande, kollektivt arbete, reflektion och självutveckling.
  • Länka akademiska program och specialiseringar med aktuella krav på den omgivande arbetsmiljön. Detta genomförs genom att upprätthålla ett effektivt deltagande och samarbete mellan universitetet och lokala företag.
  • Guide forskningsaktiviteter för att skapa lösningar för långvariga problem i de omgivande samhällena, genom tillämpad forskning och teknisk konsultation. Vikten av att utföra grundläggande vetenskaplig forskning för att berika mänsklig intelligens kommer att betonas.
  • Ge samhällstjänst genom utbildning och utbildning.
Senast uppdaterad Mar 2020

Keystone-stipendium

Upptäck möjligheterna du får med vårt stipendium

Om skolan

As a fast growing institution of higher learning, Prince Mohammad bin Fahd University (PMU) has created history since it was launched. This university, with its highly innovative student-centred appro ... Läs mer

As a fast growing institution of higher learning, Prince Mohammad bin Fahd University (PMU) has created history since it was launched. This university, with its highly innovative student-centred approach to impart education, offers a chance to students to explore genuine paths to learn and innovate when being groomed for their future roles as hardcore professionals. Läs mindre