Civilingenjör I Internationella Utvecklingsstudier
Norwegian University of Life Sciences NMBU
Nyckelinformation
Campus läge
As, Norge
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
2 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
Begär info
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
Stipendier
Utforska stipendiemöjligheter för att hjälpa till att finansiera dina studier
Introduktion
Programmet ger en förståelse för global social, politisk och ekonomisk förändring. Graden ger en kritisk förståelse av globaliseringens historia och nuvarande dynamik, och dess inverkan på samhällen och miljöerna.
Vad kan du använda denna kvalifikation för?
Eleverna söker arbete i ett stort antal nationella och internationella institutioner, myndigheter, icke-statliga utvecklingsorganisationer, multilaterala och bilaterala biståndsorganisationer, företag, forsknings- och undervisningsinstitutioner.
Vad lär du dig?
Graden utmärks av sin kombinerade användning av forskningsbaserad pedagogik och verklig studie och praktik som grund för att förstå vad utveckling betyder och hur den praktiseras i ett komplext och förändrat globalt sammanhang. Studenterna kommer att få en solid grund för begrepp, teori och övning av internationell utveckling och kommer att lära sig om förutsättningar för mänsklig utveckling på lokal och global nivå samt relationerna mellan utveckling och ekologiska processer.
Kort beskrivning
Graden är organiserad som ett heltidsprogram över en 2-årig period med 120 studiepoäng. All undervisning är på engelska; Grundläggande krav avseende engelska kvalifikationer måste vara uppfyllda. Graden består av en serie kurser inklusive en masterprov. Studenter har valet av en 30 eller 60-poängsavhandling. Studenter uppmanas att skriva sin avhandling på grundval av forskning som utförts under "fält" villkor i den globala norra och sydliga regionen. Det första året består av kurser som omfattar utvecklingsteori och politik, forskningsmetodik samt valämnen. Fältkurser, som ger värdefull praktisk erfarenhet, erbjuds som valfria och följs vanligtvis av fältforskning för masterprojektet. Eleverna utformar en individuell studieplan under första terminen. Obligatoriska kurser kan avstå från studenter med stark bakgrund i ämnet. Avhandlingen skrivs vanligtvis i sista vårterminen.
Du kommer att förstå förbindelserna och de politiska och ekonomiska processerna i det globala norra och södra och förvärva nödvändiga analytiska och praktiska färdigheter för att arbeta inom internationell utveckling.
Lärandemål
Efter avslutad utbildning ska eleverna ha följande kompetenser:
Kunskap:
- Förstå betydelsen av utveckling, de olika tillvägagångssätten och teorierna i samband med utvecklingsdynamiken och kritiken av dessa.
- En specialiserad inblick i ett visst utvecklingsområde, till exempel fattigdom, livsmedelssäkerhet eller institutioner.
- Kunskap om teorier och kunskap om förståelse för olika utvecklingsbegrepp, inklusive disciplinära och tvärvetenskapliga tolkningar.
Kompetens:
- Utnyttja kompetensen vid planering och genomförande av fältforskning, projektledning och utvecklingsarbete, kritiskt bedöma ny akademisk utveckling inom såväl utvecklingsstudier som politiska riktlinjer.
- Utför tvärvetenskapliga analyser av utvecklingsfrågor och utvärdera tidigare erfarenheter av olika politiska instrument i samarbete med kollegor från andra akademiska områden.
- Använd olika förståelser och metoder för sociala relationer och drivkrafter för förändring.
- Analysera gamla och nya riktningar inom samhällsvetenskapen för att förstå fattigdom, välståndsuppbyggnad, rättighetsutveckling och konflikt.
- Utvärdera och använd primära, sekundära och tertiära datakällor.
- Utveckla ett kritiskt perspektiv på maktrelationer, etiska frågor och konflikter av värderingar relaterade till sociala och miljömässiga förändringsprocesser.
- Bidra till social innovation och föreslå nya lösningar på utvecklingsutmaningar.
Allmän kompetens:
- Planera och genomföra oberoende forskning, utveckla innovativa forskningsfrågor och engagera sig kritiskt i policyformulering och projektutveckling.
- Lös teoretiska och metodologiska och projekt- och politiska problem.
- Tillämpa kunskap i nya inställningar som utveckling, privat sektorledning eller undervisning.
- Delta i nätverk, förhandlingar och offentliga debatter, och kunna samarbeta med människor från olika kulturella bakgrunder och akademiska områden.