Civilingenjör i Virtual Reality och Augmented Reality
Lund University
Nyckelinformation
Campus läge
Lund, Sverige
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
2 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
SEK 290 000 / per year *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
* för icke-EU/EES-medborgare. Det finns inga terminsavgifter för EU/EES och Schweiz medborgare
Stipendier
Utforska stipendiemöjligheter för att hjälpa till att finansiera dina studier
Introduktion
Programöversikt
De senaste framstegen inom datorgrafik, sensorer och skärmteknologi ger oss oöverträffade möjligheter att helt fördjupa människor i virtuella miljöer eller utöka verkliga miljöer. Virtual Reality (VR) och Augmented Reality (AR) utgör ett helt nytt datorparadigm som letar sig in i applikationer för industri, hälsovård, utbildning, underhållning etc. Detta masterprogram syftar till att utbilda kvalificerade yrkesverksamma som kan designa, implementera och utvärdera VR och AR-tillämpningar samtidigt som man beaktar de etiska, kulturella och sociala konsekvenserna av sådan teknik.
Masterprogrammet erbjuder ett verkligt holistiskt förhållningssätt till VR- och AR-teknik i en tvärvetenskaplig forsknings- och lärmiljö i världsklass. Kurser i t.ex. datorgrafik, bildanalys, interaktionsdesign, VR och AR blandas till en enhetlig lärandeupplevelse som täcker hela skalan från möjliggörande teknologier till den slutliga användarupplevelsen av VR/AR-applikationer. Kärnan i masterprogrammet är antagandet att VR/AR-tekniken lär sig bäst när studenterna kombinerar teoretiska kunskaper och tekniska färdigheter med designtänkande. Detta betyder specifikt att aktivt experimenterande är en grundläggande pelare i masterprogrammet, vilket innebär laboratoriearbete och projektuppgifter i Lund University s topplaboratorier. Exempel på konkret innehåll i masterprogrammet är:
- Datorgrafik och dess implikationer för VR/AR-applikationer
- Bildanalys och dess tillämpningar inom VR/AR-spårning
- 3D-interaktion i VR/AR-applikationer
- Användarcentrerad designmetodik för VR/AR-utveckling
Efterfrågan på ingenjörer specialiserade på VR/AR-teknik ökar snabbt. Av denna anledning är lokala och globala företag starkt engagerade i att bidra till masterprogrammet på olika sätt. Viktigast av allt innebär detta enorma möjligheter att göra projektuppgifter och masteruppsatser för företag, lösa verkliga problem genom att tillämpa VR/AR-teknik på ett kreativt och innovativt sätt.
Läroplan
Programmets struktur
Programmet är noggrant skräddarsytt och innehåller endast obligatoriska kurser.
Termin 1:
- Bildanalys (7.5 hp)
- Datorgrafik (7.5 hp)
- Interaktionsdesign (7.5 hp)
- Högpresterande datorgrafik (7,5 hp)
Termin 2:
- Virtuell verklighet i teori och praktik (7.5 hp)
- Datorseende (7.5 hp)
- Interaktionsdesign, fortsättningskurs (7,5 hp)
- Universell design (7.5 hp)
Termin 3:
- Testning av användbarhet (7.5 hp)
- Förstärkt verklighet (7,5 hp)
- Virtuell verklighet, fortsättningskurs (7,5 hp)
- Projektkurs (7,5 hp)
Termin 4:
- Examensarbete (30 hp)
Karriärmöjligheter
Karriärmöjligheter
Studenter från masterprogrammet i virtuell verklighet och Augmented reality kommer att vara extremt attraktiva för branschen inom en snar framtid. Till exempel har arbetsmarknadsföretaget Hired rapporterat en efterfrågetillväxt på 1400% för VR/AR-ingenjörer 2019. Eftersom forskningsfältet VR/AR växer snabbt finns det också utmärkta möjligheter för en akademisk karriär. Antalet doktorandtjänster ökar över hela världen och masterprogrammet ger meriter för forskarstudier på forskarnivå.
Om skolan
Frågor
Liknande kurser
Master i design för virtuell verklighet
- Barcelona, Spanien