Civilingenjör i att undervisa engelska för talare av andra språk
Queen's University Belfast - Faculty of Arts, Humanities and Social Sciences
Nyckelinformation
Campus läge
Belfast, Storbritannien
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
1 - 3 år
Takt
Heltid, Deltid
Studieavgifter
GBP 19 100 / per year *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Jun 2024
* Nordirland och Irland: £6 650 | England, Skottland eller Wales: £7 470 | EU Övrigt och internationellt: £18 200
Introduktion
Detta är en professionellt inriktad högre examen för dig som har för avsikt att göra en karriär inom engelska språkundervisning (ELT) och lärare som vill utöka och utveckla sina kunskaper om språkundervisning. MSc TESOL-teamet är internationellt erkänt för sitt utbud av undervisning och forskning inom språkutbildning och tillämpad lingvistik.
Programmet gör det möjligt för deltagarna att få nödvändiga kunskaper och färdigheter för att utforma och undervisa i effektiva engelska språkkurser, förutom att utrusta eleverna med de nödvändiga forsknings- och analytiska färdigheterna för att hålla jämna steg med den snabba utvecklingen inom området TESOL och tillämpad lingvistik.
Genom utbudet av moduler kan du också fokusera på vissa aspekter av TESOL och språkinlärning, inklusive materialutveckling, tvåspråkig utbildning, effekterna av digitala kunskaper och språkbedömning. En av nyckelfunktionerna i MSc TESOL är att programmet är direkt kopplat till det nya Centrum för språkutbildning, vilket innebär att studenter kan dra nytta av en rik forskningskultur för att utöka sin kursverksamhet.
Sista ansökningsdag: torsdag 30 juni 2022 kl 16.00.
Studenterfarenhet
Smågruppsundervisning MSc TESOL-teamet är internationellt erkänt för sitt utbud av undervisning och forskning inom språkutbildning och tillämpad lingvistik.
Flexibilitetsdiplom och certifikat finns också tillgängliga.
Tillgodoräknande studenter som har genomfört andra utmärkelser på masternivå, t.ex PGCE, inom de senaste 10 åren är berättigade till tillgodoräknande. Ansökan om tillgodoräknande ska lämnas in samtidigt som ansökan om onlineprogram, eftersom retroaktiva ansökningar inte accepteras.
Disciplininriktad bedömning Det finns inga skriftliga prov. Alla moduler bedöms genom skriftliga uppgifter som har en professionell och/eller teoretisk inriktning. Exempel inkluderar fallstudier, språkanalys och materialutvärderingar. Formativa bedömningsmetoder för att stödja studenter är en nyckelfunktion i MSc TESOL-moduler.
Galleri
Antagningar
Läroplan
Studenter kan anmäla sig på heltid (1 år) eller deltid (3 år). Deltidsstudenter genomför vanligtvis en eller två moduler per termin. Heltidsstudenter genomför vanligtvis tre moduler per termin.
MSc tilldelas studenter som framgångsrikt slutfört sex undervisade moduler (120 CATS -poäng) och en 15 000 - 20 000 ord forskningsavhandling (60 CATS -poäng).
Utgångskvalifikationer finns tillgängliga: studenterna kan gå ut med ett doktorsexamen genom att framgångsrikt slutföra 120 CATS-poäng från undervisade moduler eller ett postgraduatecertifikat genom att framgångsrikt slutföra 60 CATS-poäng från undervisade moduler.
kursinnehåll
Kärnmoduler inkluderar (alla 20 CATS):
En introduktion till forskningsmetoder: barn, ungdomar och utbildning
Denna inledande forskningsmetodmodul är obligatorisk för alla masterstudenter vid Institutionen för samhällsvetenskap, utbildning och socialt arbete och förutsätter ingen tidigare erfarenhet eller kunskap om forskningsmetoder. Syftet med delkursen är att ge en allmän forskningsöversikt och kontextualisera det breda utbud av synsätt och debatter som är uppenbara inom samtida utbildningsforskning.
Språkmedvetenhet för undervisning
Denna modul kommer att överväga det engelska språkets olika system och färdigheter (fonologi, grammatik, lexis, diskurs, tala, lyssna, läsa och skriva) och utrusta kursdeltagarna med de färdigheter som behövs för att analysera språk i undervisningssyfte. Modulen kommer att lägga tonvikt på användningen av pedagogisk grammatik och anta ett systemiskt/funktionellt förhållningssätt till grammatik. Särskild uppmärksamhet kommer att ägnas åt studiet av talad och skriftlig diskurs.
Språkinlärning och språkundervisning
Denna modul kommer att ge en översikt över de viktigaste teorierna förknippade med språkinlärning och språkinlärning i det formella sammanhanget i klassrummet. Det kommer att erbjuda moduldeltagare en möjlighet att bedöma olika metoder för att stödja lärande i en rad TESOL-sammanhang.
TESOL: Principer och metoder
Denna modul kommer att överväga principer och praxis för ELT-metodik och spåra utvecklingen under de senaste 20 åren. Från tillkomsten av "det kommunikativa förhållningssättet" till den nuvarande "postmetoden"-eran, kommer kursen att undersöka en rad pedagogiska frågor och utvärdera deras inverkan på nuvarande klassrumspraxis.
Valfri modul: (20 CATS)
En valbar modul kan väljas bland de som erbjuds i utbildningsprogrammet Educational Studies (MEd), inklusive följande:
Frågor i språkbedömning för TESOL *
Den här modulen utforskar nyckelfrågor inom bedömning, inklusive förhållandet mellan bedömning och lärande, feedback och effekten av bedömning och testning på lärande. Den ger en översikt över viktiga bedömningskoncept om validitet och reliabilitet och tar hänsyn till olika modeller för bedömningspraxis och feedback. Denna modul undersöker begreppet språkfärdighet för TESOL och nuvarande metoder och praxis i klassrumsbaserad språkbedömning.
* Studenter kan inte ta bedömningsfrågor i undervisning och lärande i klassrum om de tar denna modul.
Digital läskunnighet och kommunikation
Syftet med denna modul är att undersöka effekten av nya digitala kunskaper på språkinlärning och TESOL. Modulen utgår från en social praktik syn på läskunnighet, som sedan används som en lins för att kritiskt granska digital läskunnighet i det samtida samhället och dess roll i språkundervisning. Kursdeltagarna kommer också att undersöka metoder som har tillämpats för att forska om språk och läskunnighet i digitala miljöer. Modulen utrustar kursdeltagarna med de färdigheter som behövs för att praktiskt undersöka och analysera digital kompetens i människors liv, på institutioner och i samhället i stort.
Materialutveckling för TESOL
Denna modul kommer att undersöka begreppet "sammanhang" i relation till undervisning i engelska till talare av andra språk. Från och med klassrummet som sammanhang kommer deltagarna att ha en möjlighet att utveckla sin egen interaktionella medvetenhet som ett sätt att främja inlärningsmöjligheter. Modulen kommer sedan att överväga den bredare uppfattningen om ELT-kontexter i relation till kulturpolitiken för engelska som ett internationellt språk och bedöma vilken inverkan som olika sammanhang har på förhållningssätt till undervisning och lärande, bedömning och utformning och användning av läroplaner och läromedel.
Tvåspråkighet, läs- och skrivkunnighet och disciplinutveckling
Denna modul är utformad för att ge deltagarna en grundläggande förståelse för tvåspråkighet/flerspråkighet och modeller för tvåspråkig/flerspråkig utbildning. Modulen kommer att främja lärarnas förståelse för de pedagogiska och programmatiska metoderna för att tillgodose de språkliga och akademiska behoven hos flerspråkiga elever genom att dra nytta av deras språkliga och kulturella resurser. Kursen kommer att täcka de historiska och teoretiska grunderna för tvåspråkig utbildning i samband med olika tvåspråkiga program, inklusive undervisning, läroplan och bedömning.
Ranking
Vår utbildningsforskning har rankats på fjärde plats i Storbritannien i relation till forskningsintensitet, med 87 % bedömd som "internationellt utmärkt eller världsledande" (REf, 2014).
Studieavgift för programmet
Karriärmöjligheter
Utexaminerade har funnit sin examen mycket fördelaktig när det gäller att få anställning vid en rad läroinstitutioner över hela världen, internationella byråer och examensorgan, och få befordran på sin nuvarande arbetsplats. Andra går vidare till studier och forskning på doktorandnivå.
Queens doktorander skördar exceptionella fördelar. Unika initiativ, som Degree Plus och Researcher Plus, stärker vårt engagemang för anställningsbarhet, medan innovativa ledarskaps- och executive-program hjälper våra studenter att få viktiga ledarpositioner både nationellt och internationellt.
Ytterligare priser vunnits
Studenter som väljer att bedriva avhandlingsforskning i Nordirland som involverar deltagare under 18 år kommer att behöva genomgå en Enhanced Disclosure Check med Access NI, som kostar £33.
Priser och utmärkelser
Lärare som arbetar med klassrumsbaserade avhandlingsprojekt kan ansöka om utmärkelsen Northern Ireland Center for Educational Research (NICER).
Examen plus utmärkelse för färdigheter i undervisningen
Utöver ditt utbildningsprogram, på Queen's, kan du få möjlighet att få bredare livs-, akademiska och anställningsförmåga. Till exempel placeringar, volontärarbete, klubbar, föreningar, idrott och mycket mer. Så inte bara tar du examen med en examen som erkänns från ett världsledande universitet, du kommer att ha praktisk nationell och internationell erfarenhet plus en bredare exponering för livet överlag. Vi kallar detta Degree Plus. Det är det som gör att studera vid Queen's University Belfast speciellt.