Civilingenjör i internationell flygtransportsystemteknik och design
ENAC
Nyckelinformation
Campus läge
Toulouse, Frankrike
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
2 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 15 800 *
Ansökningstiden
26 Jun 2024
Tidigaste startdatum
Sep 2024
* för icke-europeiska studenter; 11750 € tidig fågelundervisning | €9540 för europeiska studenter; 7150 € för tidig fågelundervisning
Introduktion
Lufttransportmarknaden har ökat avsevärt med tvärvetenskapliga begränsningar och mål för att bli ett komplext system av system – flygplansdesign, tillverkning, flygbolagsverksamhet, integrerad flygledning, flygplatsdrift, etc. Det globala lufttransportsystemet behöver hantera ny teknisk utveckling och nya metoder i en hård konkurrens. Livscykeln måste bemästra innovationsaccelerationen med en enorm mängd information som ska bearbetas. Historisk V-modellreferens i systemutveckling ersätts successivt av agila metoder. Traditionell utveckling måste genomdrivas av säkerhets- och säkerhetshänsyn. Inför alla dessa begränsningar behöver flygtransportintressenter polyvalenta ingenjörer som är kompetenta inom systemdesign, snabb och effektiv programmering, i big data och maskininlärning.
MSc IATSED har utvecklats med flygtransportindustrin (Egis, Cap Gemini, Airbus, Thales) för att tillfredsställa deras behov och förväntningar på nyckelteknologier som växer fram för komplexa flygtransportsystem och mjukvaruutveckling.
Genom att integrera MSc IATSED kommer du att få en solid grund av grundläggande systemteknisk kunskap med omfattande experiment i att hantera komplexa, multidisciplinära, avancerade ingenjörsprojekt tack vare medverkan från våra industriella partners hela tiden med masterprogrammet: kursdefinition, projektövervakning, introduktion av nya teknologier, sex månaders examensarbete.
Du kommer att få värdefulla djupare insikter för att hantera komplexa tekniska system och förbättra framtida processer. Baserat på ett tvärvetenskapligt tekniskt tillvägagångssätt ser MSc IATSED till att du kommer att bli bekant med internationella ingenjörskoncept genom direkt tillämpning av internationella INCOSE-standarder. IATSED-professorer har nära band med INCOSE-gemenskapen.
Läroplan
MSc IATSED-undervisningen består av 4 terminer, varav tre akademiska terminer och den sista terminen för masteruppsatsarbete i ett företag eller ett laboratorium.
MSc IATSED-undervisningen bygger på nya inlärningsmetoder. Så de flesta av kompetenserna förvärvas och utvärderas genom tillämpade projekt, under de 3 första terminerna. Innovativa metodhjälpmedel används som e-lärande med instruktörer, självstyrt lärande och så vidare.
Under termin 1 och 2 skaffar studenterna grundläggande kunskaper inom flygtransport, teknik och programmering. Parallellt arbetar de med ett ettårigt projekt för att designa ett komplext flygtransportsystem och utveckla en länkad mjukvaruapplikation.
Under termin 3 fördjupar studenterna sina kunskaper och expertis genom att välja ett alternativ bland två spår:
- Avancerad ingenjörskonst, vilket leder till INCOSE-certifiering.
- Avancerad mjukvaruprogrammering, som leder till datavetenskap och säker programmeringsexpertis
Student villig att fortsätta mot Ph.D. studier efter avslutad MSc IATSED har möjlighet att välja ett forskningsinriktat projekt under denna tredje termin.