Civilingenjör i marknadsföring och konsumtion
School of Business, Economics and Law at the University of Gothenburg
Nyckelinformation
Campus läge
Gothenburg, Sverige
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
2 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
SEK 170 000 / per year *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Sep 2024
* Inga avgifter tas ut för EU/EES-medborgare, svenska uppehållstillståndsinnehavare och utbytesstudenter
Stipendier
Utforska stipendiemöjligheter för att hjälpa till att finansiera dina studier
Introduktion
Masterprogrammet i marknadsföring och konsumtion utforskar marknadsföring, varumärke, möta hållbarhetsutmaningar och förstå konsumenter på en global marknad. Den riktar sig till dig som vill lära dig om marknadsföringens och konsumtionens roll i det samtida samhället, dess kulturella grunder och globala dimensioner. Genom banbrytande, forskningsbaserade kurser ger det dig möjlighet att utveckla strategiskt tänkande och högkvalitativa färdigheter inom marknadsföring och konsumtion.
Marknaden är dynamisk och ständigt föränderlig, med kontinuerliga produktlanseringar som konkurrerar om konsumenternas uppmärksamhet och lojalitet. Masterprogrammet i marknadsföring och konsumtion är idealiskt för dig som vill skaffa dig expertis inom ett kritiskt område för framgång — förstå kunder och hur du ska svara på förändrade kundbehov. En arbetsförmåga som vi tror är en avgörande framgångsfaktor i din framtida karriär.
Skräddarsy din utbildning för att passa dina speciella intressen
Programmet behandlar regionala, nationella och globala aspekter av hållbar konsumtion, konsumentbeteende och upprätthållande av en konkurrensfördel. En internationell grupp studenter med olika utbildningsbakgrund och arbetslivserfarenheter kommer att berika dina studier och förbereda dig för en framgångsrik internationell karriär. Den senaste tidens teoretiska utveckling inom marknadsföring kombineras med aktuella, verkliga fall analyserade i nära samarbete med det omgivande samhället och företagen. Utöver de grundläggande kurserna som ger grundläggande kunskap, kommer du att ha möjlighet att välja mellan en mängd valbara kurser för att skräddarsy din lärandeupplevelse, till exempel i konsumentbeslut, tjänstedesign eller digital marknadsföring. Det är också möjligt att välja kurser inom andra områden, såsom management och turism. Dessutom kommer du att ha möjlighet att tillbringa en termin utomlands vid ett av våra högkvalitativa internationella partneruniversitet.
Fakultetens rykte inom marknadsföring och konsumtion
Marknadsföringsfakulteten vid Handelshögskolan har ett rykte som en av de bästa i Sverige när det gäller både forskningsprestationer och klassrumsundervisning. Programmet erbjuder aktuella kurser av erfarna och kvalificerade professorer. Marknadsföring är ett viktigt område inom företagsekonomi vid Handelshögskolan i Göteborg och genom åren har tusentals nöjda studenter tagit sina examensbevis i marknadsföring.
Fokus på hållbarhet
Kunskap om hållbarhetsutmaningar och hållbar utveckling efterfrågas mycket inom marknadsföringsyrket. Masterprogrammet i marknadsföring och konsumtion har ett mångårigt rykte för att ta upp hållbarhet i marknadsföring, med dedikerade kurser i mer än femton år. Kompetensen du får genom en djupgående förståelse för hållbarhetsmarknadsföring kommer att ge dig ett försprång i din framtida karriär.
Internationell
Du kommer att ingå i ett mångkulturellt klassrum. En internationell atmosfär låter dig uppleva andra kulturer, förbättra dina kommunikationsförmåga och bygga ett globalt nätverk av vänner. Du kommer också att ha goda möjligheter till utbytesstudier. Mer programspecifik information om möjligheter att studera utomlands finns under Utbytesmöjligheter.
Läroplan
Under hela programmet kommer du att uppleva ett brett utbud av lärandeaktiviteter inklusive case-work, föreläsningar, seminarier, laborationer och presentationer. Många kurser inkluderar framstående gästföreläsare från våra samarbetsföretag och andra organisationer.
Du får grundläggande kunskaper i åtta obligatoriska kurser:
- Marknadsföring i tjänsteekonomin
- Hållbar marknadsföringsledning
- Konsumtion och marknader
- Multivariat dataanalys
- Avancerade kvalitativa metoder
- Varumärke och konsumtion
- Detaljhandelsmarknadsföring
- Perspektiv på konsumentvalsbeteende
Du kommer också att ha möjlighet att specialisera dig inom ett område av ditt intresse med valbara kurser från marknadsföring eller andra discipliner, såsom evenemang och turism, logistik, innovationsledning och internationellt företagande. Programmet avslutas med din masteruppsats.
Ackrediteringar
Karriärmöjligheter
Utexaminerade från programmet får en Master of Science i marknadsföring och konsumtion. Du kommer att vara kvalificerad att arbeta inom offentlig- och privat sektor med marknadsföring, media, transport och handel på ledande företag i Sverige eller internationellt som koordinator, specialist eller chef.