Civilingenjör i matematik
University Of L'Aquila
Nyckelinformation
Campus läge
L'Aquila, Italien
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
2 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
Begär info
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
Stipendier
Utforska stipendiemöjligheter för att hjälpa till att finansiera dina studier
Introduktion
Matematik
Institutionen: Informationsteknik, datavetenskap och matematik
Nivå: Master
Klass: LM40
Antagningstypologi: Öppen antagning med bedömning av personliga kompetenser och färdigheter
Internationalisering : Internationell examenskurs
Denna kurs syftar till att ge studenterna en gedigen bakgrund i matematik och samtidigt möjlighet att skaffa sig en praktisk och tvärvetenskaplig förberedelse. Den är organiserad i tvååriga utbildningsvägar på totalt 120 poäng.
Antagningar
Läroplan
Utexaminerade måste visa en mycket god förståelse för de viktigaste matematiska teknikerna och en god förmåga att tillämpa dem i modellering av fysiska, biologiska och finansiella fenomen.
De måste ha mycket goda induktiva och deduktiva resonemangsförmåga.
I detalj är utbildningsvägen organiserad för att förvärva:
Kunskap:
- mycket goda kunskaper och förståelse för matematiska tekniker inom teoretiska områden, som studenterna förvärvar genom att gå obligatoriska kurser i algebra, matematisk analys, förstaårsgeometri.
- fördjupade kunskaper om matematisk modellering: mekanik, analytisk mekanik, klassiska matematiska modeller av fysik, som studenter förvärvar genom att gå kurser i matematisk fysik och fysik;
- djupgående analys av specifika matematiska och modelleringstekniker, som eleverna förvärvar genom att delta i kurser i sannolikhet och matematisk fysik;
- kunskap om bearbetningstekniker för vetenskaplig beräkning, som studenterna förvärvar genom att delta i kursen Numerisk analys;
- avancerade kunskaper om modeller och bevistekniker inom specifika områden, både teoretiska och praktiska, med hjälp av valfria kurser tillhörande ovan nämnda sektorer, vilka sträcker sig, efter studenternas val, från de mest teoretiska till de mest praktiska, t.ex. som ekonomi, teknik och management.
- kunskap om matematikens undervisningsteknik och lärandeprocesser.
Förmågor:
- Förmåga att förstå och hantera komplexa matematiska strukturer;
- Förmåga att tillämpa, bearbeta och tänka ut avancerade beräkningstekniker;
- Höga abstraktionsnivåer och rigorösa slutsatser av de konsekvenser som hypotesen implicerar;
- Förmåga att omvandla ett verkligt problem till en matematisk modell;
- Förmåga att lösa komplexa problem genom att lösa ekvationer och optimeringstekniker;
- Förmåga att kommunicera sina egna resonemang och resultat på ett tydligt och effektivt sätt till både experter och icke-experter, i både skriftlig och muntlig form;
- Förmåga att formulera de lagar som reglerar dynamiken i fenomen genom det tvärvetenskapliga samarbetet;
- Förmåga att överföra sina egna matematiska kunskaper till tredje person;
Inlärningsmetoder: dedikerade grundläggande och distinkta undervisningsprogram.
Utvärderings- och provningsmetoder: individuella prov med slutlig muntlig och skriftlig tentamen, eventuella delprov med delvärdering eller återkopplingssyfte.
Tillämpa kunskap och förståelse
Utexaminerade ska kunna tillämpa sina kunskaper och förståelsefärdigheter för att visa ett professionellt förhållningssätt till sitt arbete och de ska ha gedigen kompetens för att både lyfta och stödja argument och lösa problem inom det egna studieområdet.
De måste kunna identifiera alla väsentliga delar av ett problem och kunna modellera det i matematiska termer. De måste också kunna förstå, använda och utforma lämpliga analytiska och numeriska metoder för de behandlade frågeställningarna.
I detalj måste studenterna förvärva:
Särskilda kompetenser:
- Förmåga att lösa komplexa problem på ett logiskt och rigoröst sätt.
- Beräkningsfärdigheter med avancerade teoretiska och praktiska matematiska verktyg.
- Förmåga att härleda beslutsstrategier utifrån föreslagna och analyserade modeller.
- Förmåga och flexibilitet att tillämpa dessa resonemangsverktyg på alla kognitiva områden.
- Förmåga att analysera ett beslutsproblem på ett kritiskt och rigoröst sätt.
- Förmåga att producera rigorösa och originella bevis.
Inlärningsmetoder: undervisningsprogram med axiomatiska behandlingar. Omfattande övning av kalkyl och numeriska övningar.
Utvärderings- och testmetoder: alla skriftliga prov ger möjlighet att tillämpa kunskap för att lösa problem som ännu inte stött på.
Göra domar
Utexaminerade måste kunna kritiskt analysera ett matematiskt bevis och vid behov ta fram ett standard. Vidare måste de kunna göra autonoma bibliografiska undersökningar genom att använda matematikböcker och genom att göra sig bekanta med vetenskapliga och specialiserade tidskrifter. Äntligen måste de kunna använda WEB-arkiv för sin vetenskapliga forskning, genom att välja den tillgängliga information som behövs.
Inlärningsmetoder: Dessa förmågor är resultatet av träningsaktiviteter.
Utvärderings- och testmetoder: vid delproven ombeds studenterna att självständigt lösa både teoretiska och beräkningsmatematiska problem. De ombeds dessutom att visa en god grad av självständighet genom att utforma och skriva examensarbetet.
Kommunikationsfärdigheter
Utexaminerade måste kunna presentera sin egen forskning eller resultaten av en bibliografisk forskning för en publik av både specialister och amatörer.
Inlärningsmetoder: Utbildningsaktiviteter som genomförs genom att arbeta i team och skriva rapporter och/eller uppsatser. Förberedelse av muntlig och skriftlig presentation av slutprovet.
Bedömning och provningsmetoder: Bedömning av den muntliga förmågan vid muntlig tentamen. Presentation av examensarbetet.
Lärande färdigheter
Utexaminerade måste ha förvärvat en djup förståelse för matematisk forsknings natur och metoder och hur den är tillämpbar på olika områden. Vidare måste de kunna utveckla komplexa bevis och modifiera standardbevis för att anpassa dem till nya situationer, genom att studera vetenskapliga frågeställningar. De måste också förstå gränserna för sin kunskap och kunna identifiera och välja böcker och annat användbart material för att öka sin kunskap. Inlärningsmetoder: Professorer och handledare vägleder studenter för att förbättra sin studiemetod från första året.
Det engelska språket, som är en förutsättning för tillgången på medelnivå, utökas ständigt och successivt under utbildningsprocessen.
Utvärderings- och testmetoder: En felaktig studiemetod tillåter inte studenter att gå denna studiekurs korrekt. Utvärdering av förvärvet av teman som föreslagits för autonomt lärande.
Programresultat
Denna kurs syftar till att ge studenterna en gedigen bakgrund i matematik och samtidigt möjlighet att skaffa sig en praktisk och tvärvetenskaplig förberedelse. Det är organiserat i tvååriga utbildningsvägar på totalt 120 poäng.
Det första året vänder sig till fördjupad analys av avancerade matematiska ämnen, och studier av matematiska tekniker som sedan kommer att tillämpas på analys av olika problem inom matematik, fysik, ekonomi, biologi, etc.
Under det andra året kommer studenterna att ha möjlighet att, genom att välja några fördjupningskurser, orientera sin teoretiska eller praktiska utbildning mot de olika ovan nämnda sektorerna, med avsikten att enklare tillgång till arbetslivet, tack vare de specifika kompetenser som förvärvats.
Denna studiekurs är erkänd som en internationell magisterexamen, eftersom undervisningsprogrammen är på engelska och det finns olika akademiska samarbetsavtal med utländska institutioner för samtidig utgivning av titeln i slutet av utbildningsvägen.
Detaljerna för dessa konventioner godkänns årligen och utgör ett tillägg till de akademiska reglerna för referens Athenaeum.
I detalj tillhandahålls två utbildningsvägar:
- REN OCH TILLÄMPAD MATEMATIK;
- TILLÄMPAD OCH TVERDISCIPLINÄR MATEMATIK.
Listan över de utbildningsaktiviteter som tillhandahålls av de tre utbildningsvägarna nämns i bilagan. De olika utbildningsvägarna är hur som helst organiserade för att förvärva:
- alla grundläggande tekniker för matematisk analys, geometri, algebra, numerisk analys och sannolikhet;
- fördjupad kunskap om matematisk modellering;
- djupgående analys av specifika matematiska och modelleringstekniker;
Dessa mål är tänkta att göra det möjligt för magisterexamen i matematik att fortsätta sina studier för en doktorsexamen eller direkt komma åt arbetslivet, med särskild uppmärksamhet på läraryrket och de sektorer som är starkt inriktade på kvantitativa metoder, såsom försäkringsbolag och finans. institutioner, institut för statistisk, social och ekonomisk forskning, IKT-företag (informations- och kommunikationsteknik).
Studieavgift för programmet
Karriärmöjligheter
Roll i en arbetsmiljö:
Funktioner med högt ansvar för att bygga och analysera olika typer av matematiska modeller och vid design och analys av upplösningsmetoder inom flera tillämpningsområden, närmare bestämt inom följande områden:
- Miljö och meteorologi;
- Banker, försäkringsbolag och finans;
- Förlagsindustri och vetenskapskommunikation; Logistik och transport;
- Biomedicinsk och hälsovårdsvetenskap och inom alla sektorer som kräver användning av matematiska modeller;
- Kommunikation av matematik och naturvetenskap.
- Undervisning.
- Ursprunglig forskning inom området matematik.
Färdigheter förknippade med funktionen
Rollkompetenser:
Flexibel mentalitet, stark beräknings- och datorvana, god förtrogenhet med hantering, analys och bearbetning av numeriska data samt förmåga att bygga, analysera och hantera matematiska modeller.
Snabb introduktion i olika arbetsmiljöer och bra inlärnings-, skapande- och designförmåga med avseende på nya professionella tekniker.
Förmåga att kommunicera sina egna och andra författares problem, idéer och lösningar gällande avancerade matematiksektorer till specialist- eller icke-specialistpublik, på italienska och engelska, i både skriftlig och muntlig form.
Förmåga att ge en noggrann demonstration av de matematiska resultaten, även om de inte är korrelerade till redan kända resultat.
Förmåga att teoretiskt lösa komplexa problem inom specifika sektorer av matematik, tillsammans med förmågan att bygga och analysera lämpliga metoder för explicit lösning.
Professionell status.
Professionella möjligheter:
Företag och företag verksamma inom applikations-, vetenskaps-, industri-, affärs- och tjänstesektorerna och inom den offentliga förvaltningen.
Kontinuerligt och koordinerat samarbete, samarbetsavtal eller som frilansare för förlag, tidningar, tidskrifter, radio- och TV-nätverk, Hemsidor och i allmänhet kommunikations- och multimediaföretag.
Magisterexamen med rätt antal högskolepoäng enligt gällande lag kommer att kunna ta del av antagningsproven till utbildningarna för lärare för grund- och gymnasieskolor.
Tillgång till forskningsområdet genom att genomföra fortsatta studier i doktorandprogram, i matematik eller i andra naturvetenskapliga discipliner.