Civilingenjör i pedagogiskt ledarskap
Queen's University Belfast - Faculty of Arts, Humanities and Social Sciences
Nyckelinformation
Campus läge
Belfast, Storbritannien
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
1 - 3 år
Takt
Heltid, Deltid
Studieavgifter
GBP 19 100 / per year *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Jun 2024
* Nordirland och Irland: £6 650 | England, Skottland eller Wales: £7 470 | EU Övrigt och internationellt: £18 200
Introduktion
Ledarskap i skolan är förknippat med att främja en miljö där eleverna kan uppnå sin fulla potential och där pedagogisk personal får stöd, motivering och kan utvecklas professionellt. Effektiva skolledare beskrivs ofta som att de har kapacitet att transformera och motivera andra, de har vision, erfarenhet och expertis. Den här kursen tar emellertid uppfattningen att effektiva skolor har ledare som kan hittas överallt på en skola och inte nödvändigtvis endast är begränsade till de i högre positioner. Nyckelidéer som utforskas i denna kurs är ledarskap som är distribuerat, samarbete och fördelarna med nätverk, transformerande ledarskap och hur effektivt ledarskap kan förändra och förbättra skolor.
MSc i pedagogiskt ledarskap erkänner att skolor och mer allmänt utbildningssystem är beroende av ledare från alla samhällsskikt och alla typer av positioner, oavsett tilldelad titel. Det är därför avsett att tillhandahålla ledarskapsutveckling för personer som arbetar i alla möjliga roller i utbildningssystemet: klassrumslärare, formella skolledare, lokal myndighetspersonal, beslutsfattare och alla individer med direkta intressen i primär- och post- grundskolesektorer.
Programmet syftar till att utrusta dig med nödvändiga kunskaper, färdigheter och kreativ kapacitet för att svara på en mängd olika ledarskapsutmaningar som ställs inför i samtida utbildningsinstitutioner. Vi kommer att utmana traditionella föreställningar om "ledare" och "ledarskap", och peka på nya, mer samarbetande och mer organiska modeller för att leda.
Det förväntas att akademiker kommer att kunna informera sin yrkesutövning med de senaste forskningsbevisen inom området för att vårda meningsfulla relationer i utbildningssamhällen, ta itu med frågor om rättvisa och mångfald, stödja undervisning och lärande och i slutändan säkerställa kvalitetsresultat som är skräddarsydda för kontextuella behov. Vi strävar efter att utveckla elevernas förmåga att kritisera nuvarande ledarskapspraxis och att genomföra förändringar som kommer att förbättra utbildningen för alla.
Sista ansökningsdag: torsdag 30 juni 2022 kl 16.00.
Studenterfarenhet
- Eleverna är aktivt involverade i sessioner (studentledda), och det finns möjligheter till mindre grupparbeten och presentationer.
- Uppgifterna är skräddarsydda för ämnen av intresse för varje enskild elev.
- Det finns en internationell syn på ledarskapsfrågor.
- Den internationella mixen av studenter möjliggör utbyte av kunskap, erfarenhet och perspektiv.
- Tillgodoräknande studenter som har genomfört andra utmärkelser på masternivå, t.ex PGCE eller Professional Qualification for Headship (PQH), inom de senaste tio åren är berättigade till tillgodoräknande. Ansökan om tillgodoräknande ska lämnas in samtidigt som ansökan om onlineprogram, eftersom retroaktiva ansökningar inte accepteras.
- Programmet är skräddarsytt för arbetande yrkesverksamma, och som sådan används ett blandat lärande. Modulerna består av föreläsningar ansikte mot ansikte och onlinesessioner. Föreläsningar på Queen's äger rum på kvällarna, och onlinesessioner kan genomföras utanför campus. Deltidsstuderande kan vara kvar på sin arbetsplats under studietiden och direkt tillämpa ny kunskap i sina miljöer.
Galleri
Antagningar
Läroplan
Studenter kan anmäla sig på heltid (1 år) eller deltid (3 år). Individuella moduler kan läsas som en kort kurs. Deltidsstudenter slutför vanligtvis en eller två moduler per termin. Heltidsstudenter slutför vanligtvis tre moduler per termin.
MSc tilldelas studenter som framgångsrikt slutför sex undervisade moduler (120 CATS-poäng) och en 15 000 - 20 000 ordforskningsavhandling (60 CATS-poäng).
Utgångskvalifikationer är tillgängliga: studenter kan avsluta med ett doktorsexamen genom att framgångsrikt slutföra 120 CATS-poäng från undervisade moduler eller ett forskarutbildningsbevis genom att framgångsrikt slutföra 60 CATS-poäng från undervisade moduler.
Vi har gjort det enkelt att studera för en mastermodul som en kort kurs.
Moduler Kärnmoduler (alla 20 CATS-poäng):
En introduktion till forskningsmetoder: Barn, ungdomar och utbildning (obligatorisk)
Denna inledande forskningsmetodik är obligatorisk för alla masterstudenter vid Institutionen för samhällsvetenskap, pedagogik och socialt arbete och förutsätter ingen tidigare erfarenhet eller kunskap om forskningsmetoder. Syftet med modulen är att ge en allmän forskningsöversikt och kontextualisera det breda spektrum av tillvägagångssätt och debatter som är uppenbara inom samtida pedagogisk forskning. Modulen syftar till att ge studenterna en förståelse för teorin och en uppskattning av de olika perspektiv som ligger till grund för kvantitativa och kvalitativa metoder. Studenterna kommer att introduceras till de etiska frågorna som rör pedagogisk forskning samt en rad metodologiska tillvägagångssätt, inom vilka de viktigaste teoretiska och praktiska frågorna kommer att behandlas.
Ledarskap för förändring (obligatoriskt)
I denna delkurs kommer studenterna att utveckla teoretisk och praktisk kunskap om hur man leder förändringar i komplexa utbildningsmiljöer. Ämnen som behandlas är arten och typerna av förändring och innovation; organisationsförändringsprocessen som omfattar faser från start till institutionalisering; faktorer som påverkar förändringens framgång på olika nivåer (individ-, team-, organisations- och makronivå); kreativitet och förändring; motstånd mot förändring; och de subtila sätt på vilka kulturen påverkar genomförandet av reformer. Särskild uppmärksamhet ägnas åt olika intressenters roll i skolbytesprocessen, inklusive lärare, högre ledare, elever, föräldrar, lokala utbildningsmyndigheter och regeringar. Tyngdpunkten läggs på att utveckla en konstruktiv dialog för förändring genom att flytta fokus från identifiering av problem till att utforska möjligheter. Både den teoretiska och empiriska litteraturen undersöks. Analysen av fallstudier i små grupper utgör det viktigaste inlärningsverktyget under sessioner som hjälper till att relatera teori och forskning till verkliga situationer med organisationsförändringar.
Ledarskapsteori och praktik: En översikt (obligatorisk)
Denna modul är en allmän introduktion till ledarskap och organisationsteorier när det gäller utbildning. Eftersom ledarskap är ett mycket debatterat koncept, målet med denna modul är inte att täcka alla olika konceptualiseringar och perspektiv utan snarare att utforska några av de viktigaste frågorna inom området. Eleverna kommer att utöka sin förståelse för den komplexa karaktären av ledarskapspraxis i skolor och uppskatta tanken att ”bra ledarskap” alltid är beroende av situationen och sammanhanget. Ledarskapspraxis undersöks genom olika tematiska linser såsom mänskliga motivationsteorier, sociala systemteori, begreppet emotionell intelligens; organisationskultur och politik; partnerskap och samarbete samt etik. Modulen riktar sig till alla typer av utbildningspersonal, oavsett om de har en officiell ledarposition eller inte. Studenterna kommer att ha möjlighet att använda litteraturen och diskussionerna med kamrater för att analysera utbildningsprocessen och ge effektivt ledarskap inom den.
Skolans effektivitet och skolförbättring (obligatorisk)
Denna modul introducerar eleverna till den teoretiska och empiriska litteraturen om skoleffektivitet och skolförbättring. Den undersöker aktuella debatter om vad som utgör en effektiv skola (bygger på olika konceptualiseringar av utbildningsresultat, såsom akademisk uppnåelse, emotionellt välbefinnande, medborgarengagemang, rättvisa, etc.), de interna/externa faktorerna som påverkar dessa resultat och konsekvenserna för dem som tar ledarroller inom skolorna.
Särskild uppmärksamhet kommer att ägnas effekterna av samarbete mellan och inom skolan på utbildningsresultaten och de utmaningar som befintliga konkurrensstrukturer i Storbritannien innebär. Modulen syftar också till att utveckla elevernas förmåga att kritiskt använda data (inklusive mervärdestjänster och inspektionsrapporter) för att mäta skolans effektivitet och planera för förbättring. Den utvärderar vad sådana data visar, vad den inte gör, och hur den kan användas på sätt som utmanar ojämlikheter och främjar en socialt rättvis utbildning. Modulen undersöker också litteraturen om skolutvecklingsplanering som en mekanism för skolförbättring och utforskar relevant politik i Storbritannien. Eleverna kommer att uppmuntras att överväga litteraturen som studeras mot bakgrund av sina egna skolupplevelser. Det är tillrådligt att eleverna genomför modulen ”En introduktion till forskningsmetoder: barn, ungdomar och utbildning” innan de deltar i den här.
Två valfria moduler kan väljas från programmet Pedagogiska studier (MEd).
Ranking
Vår utbildningsforskning har rankats på fjärde plats i Storbritannien i förhållande till forskningsintensitet, med 87 % bedömda som "internationellt utmärkt eller världsledande" (REF, 2014).
Studieavgift för programmet
Karriärmöjligheter
Vissa akademiker har funnit denna examen fördelaktigt för att förbättra ledarskapspraxis på sin arbetsplats. Andra har funnit det fördelaktigt att utöka de roller de tar på sig på jobbet och för att få anställning eller befordran. Vissa framsteg till studier och forskning på doktorandnivå.
Queens doktorander skördar exceptionella fördelar. Unika initiativ, som Degree Plus och Researcher Plus, stärker vårt engagemang för anställningsbarhet, medan innovativa ledarskaps- och executive-program hjälper våra studenter att få viktiga ledarpositioner både nationellt och internationellt.
Ytterligare priser vunnits
Det finns inga specifika ytterligare kurskostnader förknippade med detta program.
Priser och utmärkelser
Lärare som arbetar med klassrumsbaserade avhandlingsprojekt kan ansöka om utmärkelsen Northern Ireland Center for Educational Research (NICER).
Examen plus utmärkelse för färdigheter i undervisningen
Utöver ditt utbildningsprogram, på Queen's, kan du få möjlighet att få bredare livs-, akademiska och anställningsförmåga. Till exempel placeringar, volontärarbete, klubbar, föreningar, idrott och mycket mer. Så inte bara tar du examen med en examen som erkänns från ett världsledande universitet, du kommer att ha praktisk nationell och internationell erfarenhet plus en bredare exponering för livet överlag. Vi kallar detta Degree Plus. Det är det som gör att studera vid Queen's University Belfast speciellt.