Civilingenjör i rörlighetsteknik
Politecnico di Milano
Nyckelinformation
Campus läge
Milan, Italien
språk
Engelsk
Studieformat
Blandad, På Campus
Varaktighet
2 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 3 898 / per year *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Sep 2024
* Undervisningsavgifter för studenter utanför EES motsvarar automatiskt hela bidraget från 3898,20 €. Studieavgifter för EEA-studenter varierar från cirka 895,20 € till 3898,20 € per år.
Introduktion
behörighet
En kandidatexamen i en vetenskaplig eller teknisk disciplin. En kommitté kommer att utvärdera studenter med en annan bakgrund från fall till fall.
Uppdrag och mål
Laurea Magistrale (motsvarande en magisterexamen) tränar yrkesverksamma som kan ta itu med komplexiteten i mobilitetssystem och samspelet mellan de kritiska frågorna om säkerhet, teknik, ledning, etik och strategiska aspekter av mobilitetssystem och stadsutveckling. Programmet omfattar följande huvudämnen:
- Integrerade mobilitetssystem
- Mobilitets- och stadsutvecklingsscenarier
- Business och finansiell analys
- Utveckling av fordonsteknik
- Kapitalförvaltning och underhåll
- Infomobility och stöd till integrerad rörlighet
ämnen
1: a året
- Projektfinansiering och affärsmodeller, Elektriska system för rörlighet, Datavetenskap och säkerhet för rörlighet, Järnvägsdynamik och järnvägssamverkan, Stadsplanering och Transportekonomi, Säkerhet i rörlighet.
2: a året
- Mobilitetsinfrastrukturer och -tjänster, Energi och utsläpp i transportsystem, Transportets etik. Studenterna kan då välja mellan två spår: Mobilitetsteknologier och Mobilitetssystem.
Karriärmöjligheter
Kandidater med en Laurea Magistrale i Mobility Engineering kan hantera ett tvärvetenskapligt förhållningssätt med komplicerade rörelsessystem och relationerna mellan de olika frågorna och särskilt med säkerhetsproblem. De kan uppfylla högklassiga positioner i många företag och organisationer, såsom operatörer av kollektivtrafik och delning av rörlighet, offentliga förvaltningar, transportbranschen (fordon, tjänster och logistik), myndigheter för förvaltning och kontroll av rörlighet och transportsäkerhet, både vid nationell och internationell nivå.
Ansökan
Ansökan om ett Laurea Magistrale Program (motsvarande en kandidatexamen) kräver bara några steg. Du kan ansöka om två Master of Science-program samtidigt (1: a och 2: a valet); om du är antagen till dem båda kommer du att bli ombedd att acceptera det studieprogram du föredrar. Sökande av Arkitektur och Design kommer att få sitt andrahandsval endast om de inte är godkända till sitt förstahandsval. Välj därför ditt preferensprogram som ditt förstahandsval.
För att kunna börja utvärderingsprocessen måste du ladda upp alla nödvändiga dokument och se till att dina ursprungliga akademiska utskrifter mottas av Internationella entrékontoret inom tidsfristen. Ofullständiga applikationer (dvs. saknade / otillåtna dokument, oavsett om det är online / skickat per post) kommer automatiskt att avvisas. International Admissions Office kommer endast att överväga din ansökan om dina utskrifter är mottagna inom tidsfristen och om din online ansökan är klar.
Ansökningsavgifter
Observera att Politecnico di Milano inte kräver någon ansökningsavgift, varken för våra Laureas Magistrale-program eller för någon form av stipendium. Alla ansökningsförfaranden har inga avgifter. Endast när du är upptagen, kommer du att bli ombedd att betala en återbetalningsbar "administrativ avgift" på ca 200,00 € , en obligatorisk regional och administrativ skatt som du måste betala i förväg för att bekräfta din tillgång (stipendiat mottagare ingår). Det kommer att dras av från 2: a delen av dina studieavgifter.
Det är väldigt viktigt att varje sökande personligen har tillgång till onlinetjänsten med sitt studentidentifikationsnummer (personkod) och lösenord för att kontrollera statusen för sin ansökan och de meddelanden som sänds av International Admissions Office.
Dessutom ska de behöriga studenterna personligen kontakta den italienska diplomatiska representanten för att förse dem med nödvändiga handlingar och uppgifter. Om du inte gör det kan det leda till att ditt Visa avvisas.
avgifter
När du väl har erkänt dig, kommer du att bli ombedd att betala en administrativ avgift på 172,20 €, antingen med kreditkort eller banköverföring. Administrativ avgift kommer att dras av från andra delen och kommer inte att återbetalas vid återkallande.
Undervisningsavgifter för varje läsår delas upp i två delbetalningar. Den första delen måste betalas vid anmälan, den andra inom deadlines. Det förfallna beloppet måste betalas helt och kan inte delas upp i ytterligare avdrag.
Studieavgifter för EEA-studenter
- Studieavgifter för EEA-studenter varierar från ca 895,20 € till 3898,20 € för ett år.
- Den första delen motsvarar 895,20 €.
- Den andra delen är variabel. Det beräknas på grundval av familjeinkomst: Eleverna placeras i olika inkomstfästen enligt ISEE-deklarationen.
- Den andra delen är också baserad på antalet studiepoäng (CFU / ECTS) som ingår i studieplanen.
- Studenter som antas på 1: a terminen brukar ha en standard årlig studieplan mellan 46 och 73 CFU, vilket motsvarar 100% av avgiften.
- Studenter som antas på 2: a terminen har vanligtvis en standard årlig studieplan på cirka 30 CFU, vilket motsvarar 50% av undervisningen.
Undervisningsavgifter för studenter utanför EES
- Undervisningsavgifter för studenter utanför EES motsvarar automatiskt hela bidraget från 3898,20 €.
- Den första delen motsvarar 895,20 €.
- Den andra delen motsvarar 3003 €. Summan kan justeras enligt antal studiepoäng (CFU / ECTS) som ingår i studieplanen.
- Studenter som antas på 1: a terminen brukar ha en standard årlig studieplan mellan 46 och 74 CFU, vilket motsvarar 100% av studieavgiften (3003 €).
- Studenter som antas på 2: a terminen har vanligtvis en årlig studieplan på cirka 30 till 32 CFU, vilket motsvarar 50% av undervisningen (1501,50 €).
Läroplan
Ämnen
1:a året
- Projektekonomi och affärsmodeller, Elektriska system för mobilitet, Datavetenskap och säkerhet för mobilitet, Spårfordonsdynamik och tågspårsinteraktion, Stadsplanering och Transportekonomi, Säkerhet i mobilitet.
2:a året
- Mobilitetsinfrastrukturer och tjänster, Energi och utsläpp i transportsystem, Transportetik. Eleverna kan sedan välja mellan två spår: Mobilitetsteknik och Mobilitetssystem.
Antagningar
Ranking
QS Ranking 2023 (juni 2022)
- 1:a i Italien
- 139:a i världen
Studieavgift för programmet
Karriärmöjligheter
Utexaminerade med en Laurea Magistrale i mobilitetsteknik kan genom ett tvärvetenskapligt tillvägagångssätt hantera komplexa mobilitetssystem och relationerna mellan de olika frågorna och i synnerhet med säkerhetsproblem. De kan fylla höga positioner i många företag och organisationer, såsom operatörer av kollektivtrafik och delad mobilitet, offentliga förvaltningar, transportindustrin (fordon, tjänster och logistik), organ för ledning och kontroll av mobilitet och säkerhet för transporter, både på nationell och internationell nivå.