Civilingenjör i utveckling och socialisering i barn- och ungdomsåren
Utrecht University
Nyckelinformation
Campus läge
Utrecht, Nederländerna
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
2 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 2 209 / per year *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
* EU/EES, Surinam eller schweiziska studenter; 17 500 €: Internationella studenter
Stipendier
Utforska stipendiemöjligheter för att hjälpa till att finansiera dina studier
Introduktion
Hur påverkar socialiseringssammanhang barns och ungdomars utveckling?
Varför är det så att särskilt unga män tenderar att bli inblandade i brott? Är det för att de har "fel" vänner? Socialiserades de inte ordentligt? Beror det på dispositionsfaktorer? Finns det ärftliga faktorer i arbetet?
Från den dag ett barn föds har hans familj och kulturen där han växte upp en enorm inverkan på hans socio-emotionella utveckling och psykologiska anpassning. När han växer upp blir hans skola och nätverk av vänner och kamrater mer och mer inflytelserika i hans utveckling. Det tvååriga masterprogrammet i utveckling och socialisering i barndom och ungdom (DaSCA) ger dig den teoretiska och metodologiska bakgrunden för att analysera denna utveckling.
"Mastaren är definitivt utmanande, men professorerna och personalen lägger ner mycket tid och energi på studenterna. Klasserna är ganska små, så man får mycket personlig uppmärksamhet och man kommer riktigt nära sina medstudenter. Det kändes som vi var alla i det tillsammans."
Maartje van den Essenburg
Normal och onormal socioemotionell utveckling
Programmet fokuserar på både normala och onormala utvecklingsprocesser. Uttrycklig uppmärksamhet ägnas studien av interventioner och riskfaktorer i barns och ungas kognitiva och social-emotionella utveckling och anpassning. Genom att arbeta igenom kursens ämnen kommer du att ta upp frågor som:
- Vilka är de tidiga utvecklingsmarkörerna som har gått snett?
- Hur kan vi förbättra sättet att förebygga eller behandla negativa resultat hos barn och ungdomar?
Detta masterprogram kombinerar avancerade kurser med utveckling av praktiska färdigheter.
Internationellt fokus
Alla kurser och kommunikationer är på engelska. Programmet är utformat för att låta dig öva avancerad engelska kommunikationsförmåga samtidigt som du får ett internationellt perspektiv på ämnen relaterade till utveckling och socialisering. Några av föreläsarna är från utlandet (USA, Belgien och Kroatien) eller har positioner utomlands (Storbritannien), och programmet lockar ett antal internationella studenter. Du kommer också att ha möjlighet att besöka engelsktalande konferenser som hålls i Nederländerna som anordnas av de deltagande forskargrupperna.
Program av hög kvalitet
I den berömda "Keuzegids Masters 2021" fick utveckling och socialisering i barndom och tonåren ett av de högsta poängen av forskarmästare inom området utbildning och pedagogik i Nederländerna.
Programmet fick en bedömning över genomsnittet för komponenterna: examination, lärare, lokaler och vägledning. För komponenternas programinnehåll, vetenskaplig träning och utmanande utbildning fick magisterexamen till och med ett högt betyg över genomsnittet.
Programresultat
Masterprogrammet i utveckling och socialisering i barndom och ungdom är utformat som förberedelse för en doktorsexamen. placera. Genom att starta programmet med grunden för en kandidatexamen i (utvecklings)psykologi, pedagogik eller tvärvetenskaplig samhällsvetenskap, utvecklas du till en kvalificerad forskare med utmärkta jobbperspektiv. Programmet är starkt forskningsdrivet och dina föreläsare och handledare kommer att vara medlemmar i de fyra tvärvetenskapliga forskargrupperna inom forskningsprioriteten Child and Adolescent Studies (CAS).
Vill du göra en professionell karriär som forskare utanför en universitetsmiljö? Detta program ger utbildning för det också.
Studentforskning av hög kvalitet
Masterprogrammet Development and Socialization in Childhood and Adolescence på Utrecht University ger dig alla verktyg för att bedriva forskning av hög kvalitet. Våra studenter har vunnit erkännande för sina bidrag till området, även innan de tog examen. På senare tid vann DaSCA-studenten Debbie van Bommel det nationella Unilever Research Prize 2017 (artikel på holländska) för sin masteruppsats, där hon studerade konflikter mellan mödrar och deras tonårsbarn.
Funktioner och fokus
DaSCA-programmet erbjuder dig en distinkt lärmiljö som kännetecknas av:
- En tvärvetenskaplig miljö som kombinerar pedagogik, utvecklingspsykologi och tvärvetenskaplig samhällsvetenskap.
- Ett fokus på processer inom individen (”utveckling”) i det sociala sammanhanget (”socialisering”).
- Stark betoning på samspelet mellan individuella egenskaper och sociala sammanhang.
- Utforskning av utveckling och socialisering under de första 25 levnadsåren.
- Förmåga att ta tillvara kapacitet och erfarenhet hos forskare från fyra väletablerade forskningsprogram.
- Omfattande utbildning i avancerad statistisk modellering.
Läroplan
År 1
Under läroplanens första år lär du dig att integrera teorier (från både teoretiska kurser och forskningskurser) och metoder (från metodik- och statistikkurserna) i specifika uppgifter för forskningspraxis. Det första året består av tre typer av kurser:
- Allmänna kurser i teori och forskning inom utveckling och socialisering i barndom och ungdom
- Metodik- och statistikkurser
- Forskning practica
År 2
Det andra året inkluderar:
- Två allmänna kurser i teori och forskning
- En kurs om akademisk skicklighet och metodik och statistik
- Forskningspraktik och skriva en magisteruppsats
Karriärmöjligheter
Kopplingen mellan detta masterprogram och arbetsmarknaden är utmärkt. DaSCA-alumner från tidigare år har generellt sett varit mycket framgångsrika med att hitta ett jobb efter sina studier.
Programmet är utformat som förberedelse för Ph.D. studier. Men det ger också utbildning för studenter som vill göra en professionell karriär som forskare utanför en universitetsmiljö.
Akademiska karriärer
Av våra utexaminerade tog 65 % in en doktorsexamen. program. De arbetar i Ph.D. befattningar på universitet som:
Utrecht University; Radbouds universitet; universitetet i Amsterdam; VU University Amsterdam; universitetet i Groningen; Leidens universitet; University of Nottingham (UK), Colombia University (USA), Leuven University (Belgien), University of Reading (UK), University of Roehampton (UK).
Vad innebär ditt jobb?
Som Ph.D. student kommer du att bedriva fyra års forskning vid ett universitet i Nederländerna eller utomlands, skriva vetenskapliga publikationer och arbeta som lärare för kandidat- och masterstudenter. Efter att du tagit din examen kan du söka en forskningsfunktion.
Professionella karriärer
Andra alumner (35%) gjorde karriärer utanför den akademiska världen. De arbetar i befattningar som:
- Forskare (Office for National Statistics, Storbritannien; Department of Methods and Statistics, Utrecht University ; TNO; Zorgverzekeraars Nederland)
- Kliniker (Opdidakt, Altrecht, Trajectum)
- Mjukvaruutvecklare
- Lärare
- Senior policymaker (holländskt kunskapscentrum för barn- och ungdomspsykiatri)
Vad innebär ditt jobb?
- Forskare i socialpedagogiska frågor : Du kommer att bedriva forskning vid institutioner och organisationer inom området barnskydd eller utbildning.
- Lärare/tränare i pedagogisk skicklighet : Du kommer att ge pedagogiska förklaringar om problem och lära professionella hur man tränar terapeutiskt samtal.
- Specialundervisningsgeneralist/hjälppedagog : Du kommer att utföra diagnostiska studier, föreslå behandlingsplaner och genomföra dessa planer i miljöer som välfärds- eller specialskolor.