Inledning
EMMIR Detta är ett European Master i migration och interkulturella relationer. Det är den första afro-europeiska Erasmus Mundus Master Course i Migration Studies. Den första kohorten anges att studera i september 2011; sedan 2013 programmet är fullt ackrediterad av de nationella organen inom ramen för det europeiska pilotprojektet JOQAR.
EMMIR gemensamt drivs av tre afrikanska och fyra europeiska universitet, som underlättas av ett större nätverk av partners. Olika associerar organsiations på regional, nationell och internationell nivå ger ett betydande stöd till studenternas praktikplatser och forskarutbildning anställning.
De sju partner institutioner ans potentiella värdar under dina studier är:
Högskolan i Oldenburg, Tyskland (samordnande)
Ahfad University Kvinnor, Omdurman, Sudan
Mbarara University for Science & Technology, Uganda
Högskolan i Nova Gorica, Slovenien
University of South Bohemia, Tjeckien
Universitetet i Stavanger, Norge
University of the Witwatersrand, Johannesburg, Sydafrika
EMMIR är en unik studie med fokus på migration genom ett interkulturellt förhållningssätt. Det ger djupa teoretiska kunskaper i studier migration i kombination med fältarbete i Europa och Afrika. Den är utformad som ett tvärvetenskapligt program som tar upp viktiga aktuella frågor i ett framväxande ämnesområde.
EMMIR omfattar studieperioder i både Europa och Afrika. Studenternas rörlighet uppfattas som en nyckel till förståelse av olika åsikter och kulturer av migration och rörlighet och kommer att vässa interkulturell känslighet.
EMMIR eleverna bekanta sig med olika kulturer och akademiska traditioner och få kunskap om migrationsfrågor i praktik. De kommer att få djupgående kunskaper och specialisera sig av de fyra program fokus, kommer detta att ge dem goda chanser till anställning i nationella och internationella organisationer som statliga och den privata sektorn eller inom den akademiska världen. Utexaminerade kommer att tilldelas en gemensam examen från partneruniversiteten EMMIR.
Bakgrund
I den 21: a århundradet, migrationsprocesser - flera riktningar i deras rumsliga såväl som social och kulturell struktur - i allt högre grad bidrar till att forma samhällen. Följaktligen förekomsten av invandrare lägger tonvikt på interkulturella relationer och interkulturell kommunikation, som är av stor betydelse för den sociala sammanhållningen.
Förmodligen, kan migration och globalisering anses dubbla processer. De bestrider begreppen nationalstaten, inklusive territorialitet och medborgarskap, och direkt uppmärksamhet på frågor om social rättvisa och mänskliga rättigheter, fred och konflikt. De leder också till framväxten av nya koncept för identitet och transnationella sociala utrymmen. Svar på politiska frågor kopplade till fenomen så olika som frivillig och påtvingad migration, internflyktingar och transkontinentala flöden, förflyttning av okvalificerade arbetare och hjärn drainers behöver differentierad utredning och utvärdering samt komplicerade förhandlingar.
Innehåll
EMMIR svarar på den ökande betydelse genom att tillhandahålla toppmodern utbildning i teoretiska begrepp, empiriska metoder och tvärvetenskapliga metoder för migrationsstudier. Undervisning och forskning i EMMIR kommer att ta upp frågor som för närvarande rankas högt på den globala agendan - och behöver kunskap om gränsöverskridande, transkulturell och tvärvetenskaplig nivå. Migration och rörlighet, flyg, förskjutning och tillflykt - globalt och (ovan) nationellt diskuteras i första hand på en politisk nivå - Rör avgörande dimensioner i ekonomisk och social utveckling, demografi, internationella relationer, politisk teori och kulturellt samarbete, för att nämna några, inte alla de viktigaste områdena. Hållbara svar överbryggar intressen nationalstaternas (inkl. sina välfärdssystem och arbetsmarknader) med mänskliga rättigheter, demokratiska värderingar och globalitet har ännu inte hittats. Forskning om interkulturella relationer och interkulturell kommunikation är nära kopplad till dessa frågor, och ofta nyckeln till förståelsen av problem och konflikter.
Läroplanen tar hänsyn till alla former av migration och förflyttning. Närliggande frågor som tas upp är interkulturell konfliktlösningsmekanismer, multi kulturella styrningsfrågor och globala / regionala integrationen.
Foci
De två viktiga direktiv för denna studie programmet är migration och interkulturella relationer. Migration är förstås här som omfattar alla former av internationell migration, frivilliga och påtvingade rörelser. Intern förskjutning, framträdande i synnerhet i afrikanska sammanhang, kommer också att behandlas. Interkulturella relationer innefattar inte bara kommunikation och övriga interaktioner mellan majoritets-och bosatta minoriteter / diasporiska gemenskaper inom nationalstater men även interetniska relationer i (inter-) nationella arenan och utanför nationalstater - däribland multinationella inställningar och begrepp som mångkulturalism och kosmopolitism .
Det finns fyra programfokus:
Kön - Utveckling - Representation - Utbildning
De härdar tjäna som grund eleverna använder för att utveckla sin individuella inriktning och profil, till exempel genom att kombinera dem med en geografisk inriktning som omfattar ett eller flera av länderna i partnerskapet, eventuellt också kopplat till kompetens individuella språk.
Kvalificering
EMMIR kombinerar sakkunskapen av europeiska och afrikanska universitet, uppmuntrar starkt eleverna att kritiskt utvärdera den befintliga kunskap och att genomföra egna forskningsprojekt. Eleverna kommer att få fördelar och utmaningar i en internationell elevgruppen där deltagarnas olika bakgrund kommer i sig att erbjuda värdefulla interkulturella perspektiv för studiet av migration.
EMMIR syftar till att utbilda unga akademiker som bidrar till förbättrad information om dynamiken i migration och kommer att bli nya proffs, medvetet kombinera deras specifika nationella / regionala / institutionell situatedness och uppgifter med transnationella perspektiv, i det specifika sammanhang som programmet i första hand i Europa och Afrika .
För att träna för en arbetsmarknad som kräver flexibilitet, motivation och förmåga att lösa problem, är didaktik EMMIR uppbyggd kring tanken att unga yrkesverksamma behöver toppmodern, fördjupade-kunskaper inom sitt område samt verktyg för att presentera och förhandla, att tillämpa och att begreppsliggöra, samarbeta, administrera och hantera. I samarbete med många aktörer och institutioner på området (intresseföretag och andra) studenter kommer att utsättas för specifika arbetsmarknadssegment, de samlar erfarenheter som kan vara aktivt knuten till utbildningen och deras specialisering.
Det övergripande målet är att främja problemlösning färdigheter och förmåga kunskapsöverföring. Utexaminerade kommer att vara kvalificerade för att bedriva doktorandstudier eller arbete i nationella och internationella statliga och icke-statliga institutioner som arbetar med migration, interkulturell kompetens och utbildning, särskilt skär med utvecklingsfrågor och / eller genusfrågor.
Språk
Undervisningsspråket är engelska, men eleverna ska uppmuntras att förbättra bi-eller flerspråkiga språkkunskaper. EMMIR bygger på och stöder flerspråkighet genom att erbjuda språkkurser och genom sin rörlighet väg. Eleverna uppmuntras och stödjas för att utsätta sig för olika kulturella och ekonomiska inställningar i Europa och Afrika.
Rörlighet och specialisering
EMMIR kombinerar rörligheten av hela kohorten med individuell forsknings rörlighet och specialisering. Rörligheten vägen tjänar två syften. Å ena sidan det utsätter eleverna för olika migrationspolitik, olika metoder för interkulturella relationer, flera akademiska institutioner och ekonomiska, sociala och kulturella sammanhang som formar migrationsprocesser samt invandrares erfarenheter. Å andra sidan är det tillåter eleverna att utveckla egen forskning härdar - den sakkunskap för alla inblandade parter och deras specialisering på ett decentraliserat sätt.
EMMIR rörlighet bana förbättrar:
Att fokusera på "stora" nationerna i den globala migrationen t.ex. Tyskland eller Sudan (som den största afrikanska nationen med stor påtvingad migration och intern förskjutning), - att fokusera på interkulturella förbindelser / invandringsfrågor i små nationer och unga nationalstater (Europa, Afrika ); - Att specialisera sig på jämförande forskning om två eller flera av de inblandade länderna, och / eller ritning på kompetens och tillgång till utvalda partnernätverk, - att specialisera sig på övergripande frågor, t.ex. forskning om global migration - ritning på EMMIR som ett nätverk av nätverk .
Examen
Konsortiet utmärkelser akademiker en gemensam examen från alla sju universitet i enlighet med Bologna kriterier. Student examen ceremonier kommer att äga rum i Oldenburg årligen i september.