Filosofie filosofie i den visuella antropologin

Allmänt

Programbeskrivning

Är du intresserad av mänsklig kultur och hur man använder videokameran i samhällsvetenskaplig forskning? Vid Visual Cultural Studies får du möjlighet att studera etnografiska forskningsmetoder, antropologisk teori och etnografisk filmskapning i en internationell miljö som kulminerar med produktionen av din egen film och en skriftlig avhandling.

Institutionen för arkeologi och socialantropologi erbjuder en tvåårig heltid masterprogram i Visual Cultural Studies (VCS). Syftet med detta program är att lära eleverna hur man producerar kunskap om människors liv och kulturer genom en utforskning av sin vardag baserat på användningen av kvalitativa samhällsvetenskapliga forskningsmetoder och etnografisk film. Programmet kombinerar föreläsningar inom akademisk teori och metod, filmframställning och praktisk instruktion i kamera, ljudinspelning och redigering.

Studenterna på masterprogrammet följer en uppsättning kurser de två första terminerna innan de reser på fältarbete. Baserat på detta fältarbete skriver eleverna en magisteruppsats och gör en etnografisk film. För en fullständig inställning av programmet, se Programstruktur nedan.

Filmerna som produceras vid VCS är kända för sin kvalitet. Varje år väljs flera filmer för internationella dokumentar- och etnografiska filmfestivaler. Programmets originalitet har lett till ett specialpedagogiskt pris från UiT, Norges arktiska universitet och ytterligare en utmärkelse för utbildningskvalitet från utbildningsdepartementet.

Lärandemål

Efter att ha avslutat programmet framgångsrikt förväntas studenten ha förvärvat följande lärandemål.

Kunskap

Kandidaten

  • har kunskap om utvecklingen av den samhällsvetenskapliga traditionen i allmänhet och avancerad kunskap om teoretiska perspektiv inom området för visuell antropologi speciellt.
  • har en grundlig kunskap om regionen och / eller fältet där hans / hennes ordinarie mastergradsprojekt äger rum och goda kunskaper om kanten på hans / hennes huvudprojektets tema.
  • har en gedigen kunskap om etnografisk forskningsmetodik och de olika stegen i en forskningsprocess som innefattar användningen av videokameran.
  • kan tillämpa de förvärvade metoderna och de teoretiska perspektiven i beskrivningen och analyserna av nya områden inom det visuella antropologiska vetenskapsområdet.
  • kan reflektera kritiskt på användningen av olika filmiska språk och berättande strukturer som "sätt att känna till i specifika historiska och samhälleliga sammanhang.
  • har teknisk kunskap om hur man hanterar och använder inspelnings- och redigeringsutrustning för video.

Kompetens

Kandidaten

  • kan på ett systematiskt sätt hantera, bearbeta och analysera kritiskt material från olika källor och använda dem för att strukturera och formulera ett skriftligt vetenskapligt argument.
  • Kan fånga sina fältpartners narrativa konceptualiseringar med hjälp av video och skapa begripliga narrativa strategier med en framtida publik i åtanke.
  • kan visa hur film och text ömsesidigt informerar, inspirerar och motsäger varandra och kritiskt utvärderar filmens roll i skapande av samhällsvetenskaplig kunskap.
  • kan under övervakning genomföra ett självständigt forskningsprojekt som utnyttjar deltagarobservation och audiovisuella verktyg, med tillämpliga normer för forskningsetik.
  • kan använda sig av video som ett verktyg vid förvärv och spridning av samhällsvetenskaplig kunskap.

Allmänna kompetenser

Kandidaten

  • kan identifiera, analysera och diskutera olika teoretiska och metodiska tillvägagångssätt till sitt eget empiriska material och tillämpa det i beskrivningen och analysen av andra sociokulturella fenomen.
  • mästar språket och terminologin för visuell sociokulturell forskning och kan kommunicera med kollegor, partner och publik, de metodologiska / analytiska metoderna som används och de slutliga resultaten av sitt eget arbete.
  • kan bygga upp ansvar gentemot partner på området och därmed en djup medvetenhet om etiken och potentialen för att bemyndiga forskning och spridning.
  • kan bidra till nya tänkande och innovationsprocesser baserat på utforskningen av möjliga potentialer för visuella och analytiska verktyg.
  • är på ett självständigt sätt möjlighet att tillämpa audiovisuella verktyg kreativt och kritiskt för att förbättra / förtydliga sina berättelser i en socialvetenskaplig ram.

Förkunskapskrav

Tillträde till masterprogrammet i visuell kulturstudier kräver en kandidatexamen (180 hp) eller motsvarande behörighet inom samhällsvetenskap eller ett relaterat ämne inom humaniora. En genomsnittsklass motsvarande C eller bättre i det norska betygssystemet krävs. Sökande måste bifoga en ansökningsuppsats skriftlig på engelska (högst två sidor). Detta bör innehålla beskrivningar av deras motivation för, intresse för och förväntningar avseende deras magisterexamen och idéer för deras masterprojekt.

Sökande från Norge eller Norden:

Ansökningsfristen för norska och andra nordiska sökande är 15 april för tillträde till höstterminen

Sökande från länder utanför Norden:

Ansökningsfristen för internationella sökande är

  • 1 december för inträde till höstterminen.
  • Online-ansökan, studiekod 2038

Undervisning och bedömning

Programmet är organiserat som en kontinuerlig deltagande inlärningsprocess: föreläsningar, screenings, skrivnings- och filmuppdrag och seminarier utgör den unika kumulativa inlärningsprocessen för tvåårskursen. Studenter uppmuntras att samarbeta med varandra i att utveckla kompetens och förståelse under hela studien.

Programmet innehåller olika typer av prov och kursutbud, t.ex. uppsatser, forskningshandlingar och filmpresentationer. Observera att vissa kurser har kurser. Endast elever som har godkänt kurser har rätt att sätta sig i provet.

Undervisnings- och bedömningsmetoder beskrivs i kursplanen för varje kurs.

Denna magisterexamen är ett intensivt program. Alla kurser är obligatoriska och kräver aktivt deltagande från studenterna.

Utbytesmöjligheter

Eleverna har möjlighet att utföra sitt fältarbete utomlands.

Arbetsutsikter

VCS-graden kan öppna dörrar till olika nationella och internationella positioner inom social forskning, tv- och filmproduktion, administration, kommunikation, museer, ungdomar och utbildningar etc. Studier i en sådan internationell miljö utvecklar kompetenser i tvärkulturell kommunikation som samt värdefulla tillgångar till ett antal karriärmöjligheter.

Tillgång till ytterligare studier

Efter avslutad examen kan eleverna vara behöriga för antagning till ett doktorandprogram inom ett antal akademiska områden vid UiT, Arktiska Universitetet i Norge eller någon annanstans.

Senast uppdaterad Mar 2020

Om skolan

UIT The Arctic University of Norway is the northernmost university of the world. Its location on the edge of the Arctic implies a mission. The Arctic is of increasing global importance. Climate change ... Läs mer

UIT The Arctic University of Norway is the northernmost university of the world. Its location on the edge of the Arctic implies a mission. The Arctic is of increasing global importance. Climate change, the exploitation of Arctic resources and environmental threats are topics of great public concern, and which the University of Tromsø takes special interest in. At UiT The Arctic University of Norway you can explore global issues from a close-up perspective. Läs mindre
Tromsø , Alta , Narvik + 2 Mer Mindre