Inledning
Titelnamn: Högskoleexamen i lärarpersonal för obligatorisk gymnasieutbildning och examen, yrkesutbildning och språkundervisning [L]
Gren av kunskap: Samhällsvetenskap och juridik
Centrum där det lärs ut: Fakulteten för lärarutbildning Avda De Ramón Ferreiro, s / n. 27071 Lugo
Datum för godkännande för genomförandet av titeln av Xunta de Galicia: 434/2009 av den 3 december (DOG 15/12/2009)
Publiceringsdatum i BOE: 05/11/2011
Datum för den senaste ackrediteringen: 2015-04-30
Ansvarig för titeln:
Examensansvarig: Caldeiro Pedreira, Mª Carmen
Undervisningsvillkor:Erbjudande periodicitet: årlig
Undervisningstyp: Ansikte mot ansikte
Studieregim: fullt tempo / partiellt tempo
Användningsspråk: spanska franska galiciska engelska portugisiskaInteruniversitetsgrad:
Låt bli
Koordinerande universitet:University of Santiago de CompostelamålBefälhavarens grundläggande mål är: att erbjuda den pedagogiska och didaktiska utbildningen som krävs enligt gällande regler och att uppfylla det väsentliga kravet för inresa till Spanien i lärarorganen som har behörighet att undervisa framtida lärare i gymnasieutbildning och examen, utbildningsprofessionell och språk Undervisning.
Allmänna kompetenserKänn ämnens läroplaner relaterade till motsvarande lärarspecialisering.
Känn kunskapen om didaktisk kunskap kring respektive undervisnings- och inlärningsprocesser.
Planera, utveckla och utvärdera undervisnings- och inlärningsprocessen som främjar pedagogiska processer som underlättar förvärvet av respektive undervisnings kompetens, med beaktande av elevernas nivå och tidigare utbildning samt deras inriktning, både individuellt och i samarbete med andra lärare och yrkesverksamma vid centrumet.
Sök, erhålla, bearbeta och kommunicera information (muntlig, tryckt, audiovisuell, digital eller multimedia), förvandla den till kunskap och tillämpa den på undervisnings- och inlärningsprocesserna inom ämnena inom den specialiserade studien.
Kontextualisera läroplanen som ska implementeras i ett undervisningscenter genom att delta i den gemensamma planeringen av even.
Designa och utveckla både grupp- och personaliserade didaktiska metoder, anpassade till studenternas mångfald.
Utforma och utveckla inlärningsutrymmen med särskild uppmärksamhet åt rättvisa, lika rättigheter och möjligheter mellan män och kvinnor, medborgarutbildning och respekt för mänskliga rättigheter som underlättar livet i samhället, beslutsfattande och byggandet av en hållbar framtid.
Skaffa strategier för att stimulera elevernas ansträngningar och främja deras förmåga att lära sig själva och med andra och utveckla tänkande och beslutsfärdigheter som underlättar autonomi, självförtroende och personliga initiativ.
Känna till processerna för interaktion och kommunikation i klassrummet och behärska de färdigheter och sociala färdigheter som krävs för att främja lärande och samexistens i klassrummet och ta itu med disciplinproblem och konfliktlösning.
Designa och genomför formella och icke-formella aktiviteter som bidrar till att göra centrumet till en plats för deltagande och kultur i den miljö där det ligger.
Utveckla funktionerna för handledning och vägledning för studenter på ett kollegialt sätt.
Delta i utvärderingen, forskningen och innovationen av undervisnings- och inlärningsprocesserna, kommunicera deras slutsatser och skälen som stöder dem till utbildningsgemenskapen och andra utbildningspersonal.
Lär känna reglerna och den institutionella organisationen av utbildningssystemet och modeller för kvalitetsutveckling med tillämpning på utbildningscentra.
Kunna och analysera de historiska egenskaperna hos läraryrket, dess nuvarande situation, perspektiv och inbördes samband med den sociala verkligheten i varje tid.
Informera och ge råd till familjer om bidraget från undervisnings- och inlärningsprocessen och om deras barns personliga, akademiska och professionella inriktning.
Arbeta som ett team med andra utbildningspersonal och berika deras utbildning.
Utveckla vanor och attityder för att lära sig att lära sig under sin efterföljande professionella utveckling.
Tillämpa förvärvad kunskap och problemlösning på nya eller okända utbildningsmiljöer.SaidasMagisterexamen som möjliggör utövande av undervisning som professor i obligatorisk gymnasieutbildning och kandidatstudier, yrkesutbildning och språkundervisning (resolution av den 17 december 2007, BOE nr 305 av den 21 december, från statssekreteraren för universitet och forskning) som fastställer de villkor för vilka studieplanerna som leder till att erhålla kvalifikationer som möjliggör utövandet av de reglerade yrkena för obligatorisk gymnasielärare och kandidatexamen, yrkesutbildning och språkundervisning måste anpassas) är specifikt krav för inträde i organen för gymnasial utbildning Lärare, lärare i teknisk yrkesutbildning, musik- och scenkonstlärare, plastlärare och designlärare, verkstadslärare i plastkonst och design och lärare vid officiella språkskolor.BerättigandeGrundutbildningen för lärare i gymnasial utbildning (obligatorisk och obligatorisk) och annan utbildning som inte är universitet är en av nyckelfaktorerna för utbildningens kvalitet i dessa utbildningsstadier.
Efter många år av krävande att grundutbildningen av gymnasielärare har adekvat akademisk övervägande, har gällande regler inkluderat den på högsta nivå universitetsutbildning, forskarutbildning (ORGANISK LAG 2/2006, 3 maj, utbildning) (BOE nr 106 av 4 maj) Artiklarna 94 och 100) (Kungligt dekret 1393/2007 av den 29 oktober (BOE nr 260 den 30 oktober), genom vilken organisationen av universitetsutbildningsansvariga).
På samma sätt fastställer LOE att för att undervisa i de olika läror som regleras av denna lag kommer det att vara nödvändigt att ha motsvarande akademiska kvalifikationer och att grundutbildningen av lärare kommer att anpassas till examens- och forskarutbildningen Europeiska utbildningsområdet. Superior (EHEA).
Magisterexamen som möjliggör utövande av undervisning som professor i obligatorisk gymnasial utbildning och kandidatstudier, yrkesutbildning och språkundervisning är ett specifikt krav för inträde i Corps of Secondary Education Teachers, Technical Professors of Yrkesutbildning, Musiklärare och scenkonst, Plast Konst- och designlärare, plastkonst- och designverkstadslärare och officiella språkskolelärare.
Det är därför universitetets ansvar för Santiago de Compostela att organisera denna magisterexamen för att tillgodose detta behov och genomföra adekvat planering som gör det möjligt att uppfylla samhällets vetenskapliga och professionella krav och även, och inte minst, för akademiker och akademiker. av vårt universitet och resten av den autonoma regionen Galicien.
De egna förordningarna (ORDER ECI / 3858/2007, 27 december, BOE nr 312 av 27 december, som fastställer kraven för verifiering av officiella universitetsexamina som möjliggör utövandet av yrkena professor i obligatorisk gymnasieutbildning och kandidatexamen, yrkesutbildning Utbildning och språkundervisning) ger olika indikationer på att masterns struktur innehåller undervisningsspecialiteter: konstnärlig, språkundervisning och sportundervisning. "
I den meningen överväger detta läroplanförslag att nämnda undervisningsspecialiteter anpassas så mycket som möjligt till respektive undervisningsorgans specialiteter för att garantera studenter en kvalitativ, specifik och relevant utbildning för yrkesutövningen. Lärare.