Historia av religioner (M.Phil)

Allmänt

Programbeskrivning

Undervisningsspråk: Engelska Tvärvetenskaplig Approaches to Religion och historia i Pre-moderna världen: Encounter och Konflikt Varför är Jerusalem fortfarande sådan omtvistade plats? Vilka är orsakerna till den systematiska förstörelsen av den islamiska staten (IS) av det kulturella arvet från det förflutna? Varför heliga texter producerade århundraden sedan fortsätta att forma livet för människor i dag? Hur är de används och missbrukas? Varför svärdet ibland ersätta ordet i religiösa frågor? Hur kom religiösa grupper, idéer och artefakter resa från en kontinent till en annan, och hur gick det migration omvandla dem? Med andra ord, hur religiösa konflikter och möten forma den moderna världen och varför de fortfarande roll idag?

Dessa är några av de ämnen MF Norwegian School of Theology tacklingar i sitt nya M.Phil program i religionshistoria, med primärt fokus på religion i Pre-moderna världen: Möten och konflikter.

Programmet är inriktat på frågor om religiös korspollinering, samexistens och konflikt i tre målområden: Europa, Sydostasien och Mellanöstern. Behandlas i en lång historisk perspektiv som sträcker sig från senantiken till europeiska renässansen, syftar programmet till att belysa rötter nuvarande fredlig samexistens och utbyte, samt dagens motsättningar och konflikter. Tanken med programmet är att, för att till fullo förstå aktuella religiösa konflikter och allianser, måste vi förstå hur uppfattningar om dåtid och nutid är sammanflätade, ömsesidigt beroende och ständigt omformas.

Baserat på ett tvärvetenskapligt angreppssätt och tillämpa olika teoretiska ramar och tolkningsmetoder, grundläggande kurser i programmet syftar till att avslöja historiska dynamik som gynnade "hur" och preliminärt "varför" över "vem" och "när".

Programmet är tänkt i skärningspunkten mellan politiska historia och religionshistoria, utan förlitar sig också på andra discipliner, såsom idéhistoria, konsthistoria och arkeologi. Dessa är tänkta att ge skärpedjupet väntas i Big historia genom att belysa och förtydliga de makro historiska perspektiv.

Undervisning och lärande drivs av en hands-on och fallinriktat förhållningssätt och grundläggande kurser kompletteras med föreläsningar och seminarier teori och metod.

Programmet är öppet för alla studenter med en kandidatexamen i närliggande discipliner (historia, religionsvetenskap, teologi, arkeologi, konsthistoria, samhällsvetenskap, etc.).

Programansvarig är Victor Ghica, professor i Antiken och tidiga kristna studier. De grundläggande kurser i programmet kommer att undervisas av Kristin B. Aavitsland, professor i kulturhistoria, Liv Ingeborg Lied, professor i Religionsvetenskap, John Kaufman, docent i kyrkohistoria, Iselin Frydenlund, forskardoktor och historiker av religioner, samt av Victor Ghica och flera andra specialister.

Karriärmöjligheter

Programmet syftar till att ge utbildning för befattningar inom forskning och utbildning, samt inom norska och internationella institutioner och organisationer som kräver kunskap om utveckling av kristen och judisk identitet. Magisterexamen kvalificerar för fortsatta studier på forskarnivå.

Behörighetskrav

  • En BA eller motsvarande examen i teologi, historia, religionsvetenskap eller närliggande områden. - Klass genomsnittlig ekvivalent med norska C-nivå.

Kvalificering

Religionshistoria (M.Phil)

Mer information

Masterprogrammet syftar till att ge utbildning för befattningar inom forskning och utbildning, samt inom norska och internationella institutioner och organisationer där kunskap om religion och historia: krävs Encounter och konflikter. Magisterexamen kvalificerar för fortsatta studier på forskarnivå.

Masterprogrammet Religion och historia: Encounter och konflikter består av 120 högskolepoäng, inklusive ett examensarbete om 30 högskolepoäng. Utbildningen bygger på olika kurser och det självständiga arbetet med masteruppsats. Varje kurs består av 10 hp. För varje kurs finns lärandemål och kompetens formuleras betonar de studerandes insikter i centrala akademiska frågor. Kompetens målen formuleras individuellt för varje patient. Lärandemålen är formulerade på tre nivåer; grundläggande förmåga, förmåga och god förmåga. Arbetet med att uppfylla dessa läranderesultat kommer att bidra till att nå kompetens mål, och ligger till grund för utvärderingen. (Jfr Organisering, arbeidsformer og vurdering under, og emnebeskrivelsene SAMT vedlegget Med Nivåspesifikke vurderingskriterier In 500- / 600-Nivå). Målen i studien kommer att uppfyllas genom kurser på avancerad nivå, 90 hp, inklusive en obligatorisk kurs i historiska metoder (10 hp). Studenterna kommer att skriva ett examensarbete om 30 hp.

Varje elev får profilera hans eller hennes studieprogrammet genom att välja valfria och ämnet för avhandlingen. Programmet gör det möjligt för relevanta valfria på samma nivå från andra universitet eller högskolor i Norge eller utomlands. Programmet innehåller en möjlighet att delta i en studieresa och / eller spendera en termin utomlands.

Senast uppdaterad Mar 2020

Om skolan

MF Norwegian School of Theology (1908) is an accredited Specialized University in the field of Theology, Religious Studies and Social Studies.

MF Norwegian School of Theology (1908) is an accredited Specialized University in the field of Theology, Religious Studies and Social Studies. Läs mindre