Lär dig hur man ger företag en konkurrensfördel och hur man ökar deras värde genom att tillföra affärsverksamhet kreativa metoder som designtänkande och en entreprenöriell strategi.
I sin nyligen publicerade studie från oktober 2018 kallad "The Business Value of Design", visade det globala konsultföretaget McKinsey & Company att företag som betraktar design och användning av kreativitet som de viktigaste drivkrafterna i sin värdegenerering överträffar branschens benchmark-tillväxt med ca. ungefär två till en.
Omfattande störningar genom digitalisering, förändrade marknadsplatser och konsumentbeteende har skapat en ny professionell spelplan mellan kreativ design, affärsstrategi och IT-utveckling.Innovationscentrerade företag letar alltmer efter chefer som förstår hur man använder design som en framträdande drivande faktor bakom affärsbeslut och hur man införlivar högerhjärna-tänkande och en konstnärlig attityd i näringslivet, som strategiska tillgångar i genereringen av innovation och hållbar konsument- värde, och i omvandlingen av ett företags organisation och vision.
Detta nya masterprogram "Innovation Design Management" är placerat precis i skärningspunkten mellan design och affärer.Den vill forma individer som accepterar dessa komplexa, snabba utmaningar och som tar ett integrerat tillvägagångssätt med strategier som kombinerar det bästa av design, affärer och teknik.Detta uppnås bland annat genom en rad intensiva projektaktiviteter som kommer att genomföras i nära samarbete med ledande branschfolk och verkliga företag som står inför just dessa utmaningar.
Utexaminerade kommer att anställas i mycket innovations- eller designdrivna företag som Chief Design Officers, Design Managers, Strategic Brand Managers eller Venture Architects.
Kurskrav
Behörighetskrav för olika längder av magisterexamen:
Fast Track 2 terminer: Kandidatexamen 240 ECTS + 60 ECTS Master
Examensfokus 3 terminer: Kandidatexamen 210 ECTS + 90 ECTS Master
Industriplacerad 4 terminer: Kandidatexamen 180 hp + 120 hp Master
Ansökningskrav (1, 1,5 eller 2 år):
Ansökningsblankett
Gymnasieexamen / certifikat
Grundexamen (bachelor, MBA eller magisterexamen)
Språkkunskaper* (eller begäran om avstående**)
CV
Kopia av pass
Motivationsbrev
Endast sökande utanför EU: 3 000 € deposition (denna reservationsavgift kommer att dras av från det totala beloppet för studieavgifter)
Portfölj
Portföljkrav: Upp till 10 exempel på ditt bästa kreativa arbete.Programmet tar emot sökande från en mängd olika områden men är mest lämpad för dem som redan har en digital designbakgrund.På grund av programmets tekniska karaktär är kodningskunskaper ett plus, men inte nödvändigt för tillträde.
*Språkkunskaper:
Observera: tysklärda program kräver både engelska/tyska språkcertifikat.
IELTS 5.5 totalt
TOEFL iBT72
TOEFL ITP (pappersbaserad) 543
Pearson Test of English (Academic) 59
Pearson-test i engelska (allmänt) nivå 1
Cambridge English Advanced and Proficiency 160 totalt
Cambridge Exam First (FCE)
TOEIC Lyssna/läsa 785, tala 160, skriva 150
LÖSENORD 5.5 (inte mindre än 5.0 i varje komponent)
EF SET (50 minuters test) 51 (endast för studenter som ansöker med ett MOI-brev (Medium of Instruction))
Duolingo 90
**Språkavstående
För att begära undantag från språktest måste du ha studerat i ett land där det officiella modersmålet är engelska:
Minst nio månader lång;
Heltid;
Genomförs vid en erkänd institution där undervisning och bedömning under hela kursen är helt på engelska;
Har slutförts inom 2 år från startdatumet för den kurs du ansöker till;
Medium of Instruction (MOI) bör indikera engelska + EF SET eller något accepterat engelskkunskapscertifikat som begärs.
Varaktighet
2 terminer (motsvarer ett år)
ELLER 3 terminer (1,5 år)
ELLER 4 terminer (2 år)