MA Kina språk och ekonomi
Julius Maximilians Universität Würzburg
Nyckelinformation
Välj plats
Campus läge
Würzburg, Tyskland
språk
Engelsk, Kinesiska
Studieformat
På Campus
Varaktighet
4 terminer
Takt
Heltid
Studieavgifter
Begär info
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
* ingen undervisning
Stipendier
Utforska stipendiemöjligheter för att hjälpa till att finansiera dina studier
Introduktion
Detta masterprogram har utvecklats för studenter med en BA-examen i ekonomi, företagsekonomi eller motsvarande kvalifikationer som vill specialisera sig i kinesisk ekonomi och ekonomi. Bredvid klasser som erbjuder en djupgående analys av Kinas ekonomi och strategier för att göra affärer med Kina, kommer eleverna att lära sig det kinesiska språket och ta lektioner i kinesiska studier. Dessutom kommer seniorspråkklasser att ge eleverna möjlighet att förstå och diskutera ekonomiska texter på det kinesiska språket. Metodologiska klasser förbereder eleverna att använda sina ekonomiska och kinesiska studiekunskaper för akademisk forskning och för att lösa affärsproblem.
Kandidater i detta program (fram till 2018: 23) är väl lämpade för en karriär i företag med affärsrelationer med Kina. Dessutom förbereder de kompetenser som förvärvats under master mer generellt för jobb i företag och organisationer som är aktiva på internationella marknader och politik.
Institutionen för sinologi i Würzburg är angelägen om att stödja studenter i speciella levnadsförhållanden (t.ex. studenter med barn) och att hjälpa dem att förverkliga sitt studiemål.
Programinnehåll
- Språkkurser, affärs- och ekonomimoduler
Programstruktur
Programmet börjar med intensiv språkutbildning i september (!) Och fortsätter med vanliga klasser i oktober. Klasser erbjuds av experter från Sinology Department och Department of Economics. Under de två första terminerna deltar studenter i språkklasser, föreläsningar och seminarier i Würzburg, under den tredje terminen deltar de i språkklasser och seminarier vid det berömda Peking-universitetet. Den sista terminen är avsedd för att skriva examensarbetet. I allmänhet är studenter baserade i Würzburg när de skriver examensarbetet. Undantag är möjliga om studenter skriver avhandlingen i samarbete med ett företag eller om de forskar i Kina för sin avhandling.
- Kina Business and Economics (25%: 30 ECTS, 20 semester hours)
- Ekonomi (4%: 5 hp, 4 semestertimmar)
- Modernt kinesiskt språk (38%: 45 hp, 32 semestertimmar)
- Moderna Kina-studier (8%: 10 hp, 6 semestertimmar)
- Examensarbete (25%: 30 hp)
Eleverna måste skriva två seminalhandlingar på engelska.
Modulbeskrivningar
Programmet omfattar obligatoriska moduler och obligatoriska valfiler. Obligatoriska moduler inkluderar språkkurser samt föreläsningar i kinesiska studier och Kina Business and Economics. Obligatoriska valfria kurser inkluderar kurser i kinesiska studier, ekonomi och företagsekonomi samt Kinas ekonomi och ekonomi.
Kina Business and Economics
Modul Introduktion till Kinas ekonomi
Den obligatoriska modulen "Introduktion till Kinas ekonomi" omfattar en föreläsning som ger en översikt över Kinas ekonomiska utveckling och reformer samt ett seminarium "Business and Finance" som är inriktat på Kinas företagslandskap, banksystemet och finansmarknaderna. Medan föreläsningen behandlar ämnen som det kinesiska statistiksystemet, Kinas ekonomiska övergång, drivkrafter för Kinas ekonomiska utveckling och utvalda aktuella frågor om Kinas ekonomiska situation diskuterar den senare teoretiska och praktiska frågor om ägande, styrning och reglering med avseende på företag och finansiella sektor.
Modul Metodologiska frågor från kinesisk ekonomisk forskning
Modulen 'Metodologiska frågor om ekonomisk forskning om Kina' består av ett obligatoriskt seminarium för att stärka elevernas analytiska och metodiska färdigheter. Under seminariet diskuterar elever metodfrågor, forskningsdesign och akademisk argumentation på grundval av intensiv läsning av akademiska texter om Kinas ekonomi. Dessutom behandlar detta seminarium frågan om hur ekonomisk forskning om Kina har utmanat och främjat ekonomisk teori. Som sådant är detta seminarium en viktig förberedelse för elevernas examensarbete för examensarbete och fördjupar deras kompetenser när det gäller att formulera sin forskningsfråga, välja lämpliga metoder och utveckla övertygande argument.
Modul Kina i den globala ekonomin
Modulen ”Kina i den globala ekonomin” innehåller en föreläsning och ett seminarium. Föreläsningen, som har samma namn som modulen, introducerar frågor om Kinas handel och investeringar, valutaregim, Belt Road Initiative och Kinas roll i global ekonomisk styrning. Översikten från föreläsningen kompletteras av seminariet "Kinesiska företag i globala marknader" som intensifierar en specifik aspekt av Kinas integration i den globala ekonomin, nämligen kinesiska investeringar utomlands, med analyser på makro- och mikro- (fast) nivå.
Moduler Utmaningar för ekonomisk utveckling i Kina
Modulen "Utmaningar för ekonomisk utveckling" i Kina består av två seminarier som var och en täcker en central fråga för kinesisk nyare och framtida ekonomisk utveckling. Det första seminariet, 'Utmaningar för hållbar utveckling', tittar på den miljömässiga, sociala och ekonomiska hållbarheten i Kinas utveckling. Studenter blir bekanta med de miljömässiga, sociala och ekonomiska utmaningarna som uppstår genom Kinas snabba ekonomiska utveckling och med kinesiska strategier för att möta dessa utmaningar. Det andra seminariet "Kinas nationella innovation" speglar vikten av innovation och innovativitet när det gäller Kinas framtida utveckling. Från en introduktion av relaterade teoretiska tillvägagångssätt får eleverna en fördjupad förståelse för aktörerna, processerna och kopplingar som kännetecknar Kinas nationella innovationssystem och relaterat internationellt samarbete och integration.
Modulmarknader i Kina
Modulen 'Markets in China' omfattar seminariet "Konsumentism och marknadsföring" samt ett seminarium som heter "Fallstudieanalys". "Konsumentism och marknadsföring" fördjupar ett urval av ämnen relaterade till marknadsföring i Kina som social stratifiering, konsumentbeteende, marknadsföringsforskning, digital marknadsföring, media och reklam. På seminariet "Fallstudieanalys" står studenter inför en gruppuppgift som kan vara ett marknadsundersökningsprojekt, affärsplanutveckling eller något liknande. De blir bekanta med tekniker för marknadsanalys och projektledning. Fallstudieämnen väljs så realistiska som möjligt och utvecklas ibland i samarbete med intresserade företag. Tidigare exempel har varit marknadsundersökningar för affärsmodeller för elektrisk mobilitet i Kina, affärsplanutveckling för en ny tysk dryck som kommer att introduceras på den kinesiska marknaden, en strategi för att förbättra turismupplevelsen för kinesiska turister i Würzburg eller en studie om den ekonomiska sammanfiltringen av Kina med Lower Franconia.
Moduler kinesiska och handel 1-2
Dessa moduler krävs valfria alternativ som erbjuds vid Peking University.
Kinesiska studier
Modul Modern Kina
Denna obligatoriska modul omfattar en introduktionskurs om Folkrepubliken Kinas historia och samhälle, som kan kombineras med två föreläsningar, nämligen ”Politiska systemet för Kina” och ”Folkrepubliken Kina 2”, från BA-programmet ” Modernt Kina ”.
Moduler Transformation i samtida Kina 1-6
Modulerna Transformation i samtida Kina består vardera av två seminarier som erbjuds i kinesiska studierna. Studenter måste välja en modul.
Ekonomi
Studenter måste välja en modul på masternivå vid institutionerna för ekonomi.
Språkkurser (obligatoriskt)
- Moduler Modern kinesisk 1-3
- Modul kommersiell kinesisk
Förkunskapskrav
- Kandidatcertifikat i ekonomi, företagsekonomi eller motsvarande examen med betyget 2,5 eller bättre (ackreditering av jämförbara utbildningar är möjlig). En kopia av intyget ska lämnas in tillsammans med en kopia av examensuppgiften. Om kandidatexamen ännu inte har avslutats ska dokumentation för prestationen i studiet finnas.
- Din BA-examen bör dokumentera minst 25 hp i matematik, statistik eller företagsinformatik samt 50 hp i allmän ekonomi och företagsadministration med minst 15 hp vardera. Om du saknar ECTS i ekonomi, kan upp till tio ECTS kompenseras med ECTS i matematik eller företagsinformatik som tjänats utöver de 25 ECTS som krävs för dessa ämnen.
- Dessutom bör du dokumentera 5 ECTS från klasser om Kinas ekonomi eller motsvarande.
- Bevis på engelskkunskap (minst B2-nivå). Godkända certifikat är: TOEFL-certifikat (minst 72 poäng), IELTS-certifikat (betyg 6,0 eller bättre), Cambridge första certifikat på engelska, tyska universitetsinträdesbevis (Abiturzeugnis, engelska klasser avslutade med betyget "Befriedigend" eller bättre), ett utländskt universitet ingångskvalifikation som motsvarar den tyska Abitur, eller annat bevis på att du redan har avslutat utbildning (t.ex. en grundutbildning) som krävde engelska färdigheter lika med eller bättre än kraven som anges ovan.
- Sökande som har utexaminerats från ett universitet i Kinas fastland måste tillhandahålla ett individuellt APS-certifikat.
- CV (tyska eller engelska)
- Motivationsbrev (engelska)
Sökande som uppfyller alla formella krav och med en betyget 2,5 eller bättre kommer att antas direkt, sökande som uppfyller alla formella krav men med en betyget under 2,5 kommer att bjudas in till en intervju för att bedöma deras kvalifikationer för programmet.
stipendier
Internationella studenter kan ansöka till ett flertal organisationer för ett stipendium, till exempel till DAAD, till partirelaterade stiftelser eller näringslivsinstitutioner. Du kan hitta information om olika typer av stipendier i DAAD-stipenddatabasen, tillsammans med lämpliga erbjudanden.