MA PR och digital marknadsföring
HMKW
Nyckelinformation
Välj plats
Campus läge
Berlin, Tyskland
språk
Engelsk, Tysk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
24 månader
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 850 / per month *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
* per månad.
Introduktion
Det 2-åriga på varandra följande masterprogrammet MA Public Relations och Digital Marketing gör det möjligt att arbeta professionellt inom ett brett spektrum av nya kommunikationsfält, som uppstår genom den digitala omvandlingsprocessen av vårt samhälle och kultur. Medieteknikens dynamiska framsteg har lett till en grundläggande förändring av de kunskaper och färdigheter som är nödvändiga för att konkurrera särskilt på kommunikations- och medieorienterade arbetsmarknader och professionella miljöer.
Nya områden av samspel mellan PR, företags kommunikation och marknadsföring uppstår, vars yrken ofta saknar några namn: social media editor, influencer, YouTuber, Instagrammer, etc. Studiet bereder dig exakt för dessa framtida yrken, med särskild inriktning på applikationsorienterad forskning och professionell användning av digital kommunikationsteknik i så kallade sociala medier, inbäddad i integrerade marknadsförings- och företagskommunikationsstrategier.
Typ | Heltid: 4 terminer (24 månader) |
Grad | Master of Arts (MA) |
Plats | Berlin och Köln |
Språk | Tyska (Campus Cologne: MA Public Relations und Digitales Marketing), engelska (Campus Berlin) (Skriftligt arbete kan skickas in på valfri språk) |
Studieavgifter | Heltid: 850,- € per månad |
Start | Vintertermin (oktober) |
Antagningar
Läroplan
Moduler
Allmänna moduler: Valfria ämnen t.ex. Medierätt, Media Asset Management, Medieproduktion, Intercultural Management, Mediepsykologi
Specifika moduler t.ex.: Metodämnen (t.ex. marknadsundersökningar, konsumentbeteende, beslutsfattande och beteendeekonomi), ämnen om PR (t.ex. PR-teorier och -modeller, strategisk kommunikation, PR-labb om gerillakampanjer och viral kommunikation), ämnen om digital marknadsföring ( t.ex. Marknadskommunikation online, klassisk marknadskommunikation)
Galleri
Programresultat
Lärandemål
Hög kompetens i kommunikation och marknadsföring via nya och klassiska pr- och marknadsföringskanaler
Idealiska studenter
Idealiska kandidater
Sökande: Utexaminerade inom kommunikation, media eller marknadsföring utbildningar
Karriärmöjligheter
Idealiska kandidater
Sökande: Utexaminerade i kommunikations-, media- eller marknadsföringsprogram
Måljobb: PR eller marknadsföringsstrateg i kommunikationsbyråer, chef i eller chef för kommunikationsavdelningen för företag