MA filmproduktion
University of Lincoln
Nyckelinformation
Campus läge
Lincoln, Storbritannien
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
1 - 2 år
Takt
Heltid, Deltid
Studieavgifter
Begär info
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
* för internationella studenter | hemstudenter: £9 000
Upptäck Lincoln var du än är i världen
Våra webbseminarier, ämnesmästarklasser, frågestunder och studentpanelsamtal är ett bra sätt att upptäcka hur det är att bo och studera vid University of Lincoln .
Introduktion
Välkommen till MA Film Production
MA Film Production erbjuder en blandning av praktiskt och kritiskt arbete med branschfokus, vilket ger dig möjlighet att få de kunskaper och färdigheter som krävs för att gå vidare till en karriär inom film och relaterade områden eller för att studera vidare. Kursen kommer att göra det möjligt för dig att utveckla de mångkunniga väsentligheter som behövs för att arbeta i de snabbt föränderliga och internationaliserade kreativa industrierna.
Du kommer att uppmuntras att ta din kreativitet och konstnärliga förmåga till nästa nivå och bli en del av nästa generation av innovativa filmskapare. Programmet erbjuder ett brett utbud av workshops med fokus på manus, regi, film, ljussättning, produktion, ljudinspelning, redigering, effekter och färggradering med mera. Du kommer att få möjlighet att arbeta med industristandardutrustning och dra nytta av expertvägledning från tekniska handledare. Personalen har ett brett utbud av bransch- och ämneserfarenhet, bland annat på BBC.
Prioritering av undervisning ansikte mot ansikte
På University of Lincoln strävar vi efter att säkerställa att våra studenters erfarenhet är engagerande, stödjande och akademiskt utmanande. Under hela Corona-pandemin har vi anpassat oss till regeringens riktlinjer för att hålla våra elever, personal och samhället säkra. Alla återstående lagliga restriktioner för Covid-19 i England hävdes i februari 2022 under regeringens plan för att leva med Covid-19, och vi har anammat en säker återgång till personlig undervisning på campus. Där så är lämpligt förbättras undervisning ansikte mot ansikte genom användning av digitala verktyg och teknik och kan kompletteras med onlinemöjligheter där dessa stöder läranderesultat.
Vi är fullt beredda att anpassa våra planer om ändringar i regeringens vägledning gör detta nödvändigt, och vi kommer att sträva efter att hålla nuvarande och blivande studenter informerade.
Funktioner
Det kan finnas möjligheter för studenter att arbeta med professionella produktioner för vår företagsgren, New Media Lincs, och att vara volontär för Indie-Lincs International Film Festival, som är baserad på Lincoln School of Film and Media. Tidigare har studenter arbetat som löpare på professionella produktioner i närområdet och besökt en filmfestival i Hong Kong.
Alla internationella studenter tilldelas en mentor som en del av School&rsquos International Buddy Scheme.
"Denna information var korrekt vid tidpunkten för publicering (juli 2023)"
Antagningar
Läroplan
Filmproduktion 1 (kärna)
Denna modul ger studenterna möjlighet att få praktisk produktionserfarenhet i olika aspekter av faktafilmskapande, inklusive berättelseutveckling, manusskrivning, regi, kamera, ljus, ljudinspelning och redigeringsfärdigheter. Dessa färdigheter utvecklas genom produktion av två korta faktabaserade filmer, som bedöms. Studenter uppmuntras att utforska hantverket filmskapande och förstå sin roll som filmskapare i det bredare kreativa landskapet. Deras yrkesutövning kommer att stödjas av specialistverkstäder, produktionsövningar, diskussioner, visningar, handledningar och självständigt arbete.
Filmproduktion 2 & Final Project Pitch (Core)
Denna modul är utformad för att ge studenterna möjlighet att använda ett valt medium (radio eller singel eller *produktion med flera kamera eller manusförfattande eller fotografi eller design eller nya medier) som ett personligt uttryck.
Modulen kommer att organiseras kring att ge studenterna möjlighet att vidareutveckla tekniska färdigheter och tekniker inom sin valda specialitet för att: utveckla ett originellt koncept, genomföra lämplig produktionsforskning, schemalägga projektet, producera projektet och redigera projektet. Ett mindre projekt inom denna modul syftar till att göra det möjligt för studenterna att bedriva forskning, utveckling och planering som krävs för det avslutande masterprojektet i sin valda inriktning.
Final Film Project (Core)
Denna modul syftar till att ge studenterna möjlighet att förverkliga projektidén som de utvecklade i Project Pre-Production. Projektet förväntas vara, beroende på studentens valda inriktning, ett program, ett manus, en omfattande stillbild eller designportfölj eller ett nytt medieprojekt. Avsikten är att projektet ska bidra till utvecklingen av studenten som en person som är kapabel att utforma och förverkliga ett kreativt projekt på professionell nivå. Den är utformad för att ge eleverna möjlighet att utveckla sina konceptuella, kritiska, kreativa, tekniska och organisatoriska färdigheter till en hög nivå.
Medieetik, lagar och reglering (kärna)
Denna modul är utformad för att ge möjligheten att utveckla en förståelse för det etiska sammanhanget för medieproduktion, medielagstiftning och reglering i Storbritannien (EU) och USA. Modulen kommer att organiseras kring diskussion och granskning av medieproduktionens etik, yttrandefriheten, förtalsrätten, ECHR och HRA, nuvarande brittiska och amerikanska kommunikationslagar, journalisters praxis och reglerande koder för innehåll.
The Art and Craft of Film (Core)
Denna modul är utformad som en introduktion till arbetet hos professionella utövare inom film, såsom manusförfattare, regissörer, filmfotografer, art directors, ljuddesigners och redigerare. Gästföreläsare är proffs från branschen och siktar på att dela sina hantverkshemligheter med studenter. Bedömning sker via presentation.
Tillvägagångssätt för screenstudier (alternativ)†
Approaches to Screen Studies ger en avancerad introduktion till aktuella debatter om film, kultur och samhälle i olika nationella, internationella och transnationella sammanhang, och försöker främja en djupare förståelse av biografernas värld. När man tittar på exempel på filmindustrier som utmanar eller stör det dominerande Hollywood-paradigmet, riktar den sin uppmärksamhet mot begrepp som censur, exil, propaganda, motstånd, underground, oliktänkande, identitet och förtryck, såväl som till nya former av kulturell produktion, politik och deras omvandling.
Störande influenser på den kreativa industrin (alternativ)†
Denna modul ger möjlighet att utveckla en förståelse för mediesystemens strukturer regionalt, nationellt och globalt, med ett specifikt fokus på privata och offentliga finansieringskällor och organisation av medieproduktion, distribution och utställning för såväl traditionella som nya medier plattformar och uttag.
Modulen kommer att organiseras kring diskussion och granskning av:
- Storbritanniens kreativa industrier och deras relation till globala mediesystem och marknader.
- Befintliga mediemarknader och identifiering av framtida marknader
- Utvecklingen av ny medieteknik och deras påverkan på mediemarknaderna
- Normativ praxis som verkar i medieföretag och små och mediestora företag
- Fallstudier av innovation och kreativitet inom medieproduktion.
Modulen kommer också att ha bidrag från besökande medier.
Genus, media och kultur i ett globalt sammanhang (alternativ)†
Denna modul undersöker det mångsidiga och varierande förhållandet mellan kön, media och kultur. Vi kommer att förhöra kategorin genus som ett verktyg för kulturanalys och dess relation till media och populärkultur. Genus kommer att presenteras som centrala för media och kulturella formationer, medan media, mediation och kultur kommer att presenteras som centrala för genusbildningar. Nyckelbegrepp som ska undersökas i relation till kön är kropp, klass, makt, sexuell skillnad, maskulinitet/femininitet ras/etnicitet, identitet/icke-identitet och subjektivitet. Dessa begrepp kommer att introduceras och undersökas i relation till fallstudier, mediapraxis och texter från en mängd olika historiska och geopolitiska sammanhang.
Människan och omänsklig under 2000-talet (alternativ)†
Med utgångspunkt i antropocenen, ett koncept som erkänner den sammanflätade framtiden för mänskliga och materiella världar, fortsätter denna modul att utforska idéerna, frågorna och debatterna som är centrala för det politiska livet idag, med hänsyn till kollapsen av humanistiska traditionella dualismer. tanke: själv/andra, sinne/kropp, fri vilja/determinism, organisk/teknologisk, kultur/natur, människa/djur, en/många, etc. Den tar hänsyn till uttrycket och förmedlingen av dessa frågor i populärkulturen, dominerande diskurs, och kreativ praktik.
Media Ecologies 1 (alternativ)†
Denna modul är utformad för att kritiskt hantera den nuvarande upplösningen mellan diskreta mediaformer. Den erkänner att sedan länge etablerade gränser mellan mediers sätt, praxis och konventioner har blivit diffusa. Där enskilda medieformer tidigare var bekvämt fristående och särskiljande, upplevs dessa former idag som en typ av informationsinnehåll som vi kommer åt på flera enheter och i flera sammanhang.
Modulen förstår samtida media som en komplex, intrasslad ekologi, ett dynamiskt system där en produkt, enhet eller bild alltid är multiplicerad, och där vår användning av sådana media nödvändigtvis är informerad av sådana anslutningar. Den insisterar på att medieaktiviteten är informerad av ett mönster av relationer mellan individer, politiska och ekonomiska institutioner, kommersiella varumärken och teknologier.
Den arbetande manusförfattaren: konst och industri (alternativ)†
Denna modul är en praktikbaserad och praktikerledd upplevelse, där studenterna kommer att få möjlighet att skapa material som är relevanta för konstruktionen av ett filmmanus.
Processen kommer att börja på allvar med AfterEight, hela åtta timmar tillägnad att kickstarta filmidéer och utveckla dessa till robusta och hållbara skärmberättelser. I slutet av denna intensiva process, med stöd av föreläsare och praktiker, och med utgångspunkt i de mycket populära 24-timmarsfilmutmaningarna, förväntas studenterna ha benen av en långfilmshistoria, som de kan utveckla vidare och använda som grund för deras manus.
En serie mästerklasser och gästföreläsningar av manusförfattare, regissörer, manusförfattare, regissörer, filmfotografer och producenter kommer att ge en insideröversikt över filmbranschen idag, med råd om att få anställning och krediter. Studenter kan lära sig att överleva som frilansare under de första åren och hur man närmar sig manusförfattande/skriv-regi som en långsiktig karriär. Kraven på att vara manusförfattare skiljer sig från manusförfattarens och regissörens krav och alla kommer också att tas upp.
Hur du studerar
Denna kurs är utformad för att ge ett pedagogiskt sammanhang genom praktiska workshops i produktionsteknik, utforskning av idéer i seminarier och mer fokuserad individuell diskussion i handledningar. Studenter har möjlighet att utveckla en avancerad nivå av kreativa, konceptuella, tekniska, kritiska, organisatoriska och forskningsfärdigheter, som alla är lämpliga för anställning i mediebranschen. Oberoende studier konsoliderar lärande.
Veckokontakttider för detta program kan variera beroende på de valda modulalternativen och studiestadiet.
Forskarutbildning involverar en betydande del av självständiga studier, utforskar materialet som omfattas av workshops och seminarier och gör projekt.
Hur man bedöms
Bedömningen utförs med hjälp av en rad metoder som inkluderar medieproduktioner, tonhöjder, presentationer, fallstudier och uppsatser.
University of Lincoln policy för bedömningsfeedback syftar till att säkerställa att akademiker kommer att returnera bedömningar under kursen till studenter omgående - vanligtvis inom 15 arbetsdagar efter inlämningsdatumet.