MA i Creative Industries
Radboud University
Nyckelinformation
Campus läge
Nijmegen, Nederländerna
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
1 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 2 314 / per year *
Ansökningstiden
01 Jul 2024
Tidigaste startdatum
Sep 2024
* för EU/EES-medborgare; €16 500,00 för medborgare utanför EU/EES
Introduktion
I dagens dynamiska medievärld är kreativitet och innovation oskiljaktigt integrerade med teknik och globalisering. På Radboud University hjälper vi dig att utveckla en reflekterande, nyfiken och kritisk bild av de kreativa branscherna och dess relation till ekonomi och kommersialism. Vi ber dig se bortom löften om äkthet, ropet om värde eller strävan efter kvalitet i de kreativa branscherna. Men också, och viktigast av allt, att aldrig tappa sin kärna ur sikte; hjärtat i de kreativa industrierna är kulturprodukten eller evenemanget. Därför är vår utgångspunkt i varje kurs, i varje debatt, det estetiska och kreativa elementet. Det handlar om att lägga till nytt värde och betydelse för de kreativa branscherna.
I Master's specialisering i Creative Industries fokuserar vi på den konstnärliga produkten. Vi tittar på den underbara nya världen där högmod interagerar med tekniska prylar och där tv-serier vinner plats på bio. Du kommer också att studera vårt (post-) industrisamhälle som ett kulturellt fenomen.
Fakta och siffror
- Examen: MA i konst och kultur
- Fakultet: Fakulteten för konst
- Croho-kod: 60087
- Varaktighet: 1 år (60 EC), heltid
- Startmånad (er): september
- Undervisningsspråk: engelska
- Inskrivna studenter: 50-75 per år
- Kontakttider: 10-17 timmar per vecka
Masterprogram i kreativa branscher: något för dig?
- Titta på många områden i den kreativa industrin: inte bara mode, musik, film och TV, utan också (sociala) medier och utbildning.
- Vi närmar oss de kreativa branscherna med ett starkt fokus på kultur.
- Ett praktiskt program, med flera uppdrag i veckan som utmanar dig att utveckla de "mjuka färdigheterna" för att lyckas på arbetsmarknaden.
- Vi har nära kontakter med konst- och kulturorganisationer i och runt Nijmegen.
Varför studera detta program
- Vi närmar oss de kreativa branscherna med ett starkt fokus på kultur: vi sätter det kreativa objektet, produkten eller processen i centrum för studien. Denna betoning gör vår strategi unik i Nederländerna.
- Vi tittar på många områden i den kreativa industrin: inte bara mode, musik, film och TV, utan också (sociala) medier och utbildning.
- Vi tar en praktisk inställning till detta område genom att inte bara titta på de stora aktörerna, som globala konglomerat utan också på små och medelstora företag, och inte glömma enmans- / kvinnoföretagen.
- Vårt program är praktiskt, med flera uppdrag i veckan som utmanar dig att utveckla 'mjuka färdigheter för att bli framgångsrik på arbetsmarknaden.
- Vi har nära kontakter med konst- och kulturorganisationer i och runt Nijmegen. Du kan använda dessa kontakter för att få en verklig smak av de branscher du ska arbeta i.
Antagningar
Läroplan
Vår inställning till detta område
Kreativitet anses vara en ganska önskvärd vara i vår samtida kultur. Kreativitet - ekonomer och regeringstjänstemän upprätthåller - är nödvändigt för att förnya sig, och innovation leder till ekonomiskt välstånd. Än, vad betyder det att vara kreativ? Vad är kreativa produkter?
De kreativa industrierna är ett dynamiskt och komplext område som förändras snabbt på grund av globaliseringen och den ständiga utvecklingen av ny och spännande teknik. Radboud UniversityVi tittar på många områden i den kreativa industrin, till exempel:
- Mode: Mode är en kommersiell, kreativ och kulturell industri som producerar och konsumerar materiella föremål som textilier och plagg, men också mer immateriella värden som trender, bilder, mening, lust, erfarenhet och (skönhet) ideal. Mode glamour kan locka oss, men det är den mest förorenande industrin efter oljeindustrin. Fältet domineras av otrolig hastighet, snabb omsättning, och högt avfall. Kan modebranschen behålla sin glamour, men bli mer hållbar?
- Media: Den samtida mediascape domineras av globala konglomerat som äger företag i olika branscher, såsom filmstudior, temaparker, TV-nätverk, sport- och nyhetskanaler, skivbolag, förlag, och spelutvecklare. Som ett resultat har industrin förvandlats till en kulturell ekonomi där endast sex ”mediajättar” - inklusive Disney och Time Warner - kontrollerar 90% av allt vi läser, tittar på eller lyssnar på. Vi kommer att titta på hur medieindustrin formar både formen och innehållet i samtida medieproduktioner.
- Utbildning: Kreativitet och så kallade ”21st Century Skills” inom utbildning är färdigheter som är viktiga för samtida postindustriella samhällen. Det är också människors önskan att lära sig och öka deras ”kulturella intellektuella” används också för att marknadsföra produkter. Till exempel, museer blir mycket mer interaktiva för att hjälpa besökare att förstå sitt innehåll bättre.
Utmaningar experter från den kreativa industrin står inför
Vår inställning till Creative Industries är både teoretisk och pragmatisk. I denna masterspecialisering tittar vi på de större och mindre aktörerna inom kreativa industrier, från globala konglomerat ända ner till enman/kvinnoföretag. Vi tittar på de utmaningar de kan möta. Dessa utmaningar inkluderar:
- Försöker bestämma vad som kommer att hända i framtiden. Som framtida expert på Creative Industries kommer du att lära dig att analysera och förutsäga trenderna inom själva området: från praktiska frågor som vilket inflytande iPhone kan ha på mode, till mer allmänna frågor som hur kan kultur sammanföra samhällen eller hur kan de kreativa branscherna investera i värderingar av skönhet, kvalitet, och meningsskapande.
- Försöker göra fältet mer hållbart. I Creative Industries, trender rör sig i en förvånansvärt snabb takt. Morgondagens måste-ha blir gammalt nästa vecka. Är det möjligt att bromsa trenderna i den snabbt föränderliga globaliserade världen? Eller kan vi introducera långsamhet som den nya trenden?
Specialiseringar
Creative Industries är en inriktning på masterprogrammet i konst och kultur. Den andra engelsklärda inriktningen är:
- Turism och kultur
Karriärmöjligheter
Karriärmöjligheter
Om du vill göra en karriär inom området där konst möter handel, där highbrow möter lowbrow, och där eliten möter allmänheten, masterns specialisering inom kreativa industrier passar definitivt dina intressen.
Kompetens
Denna magisterexamen hjälper dig att utveckla det reflekterande, nyfikna och kritiska attityd du behöver för att lyckas inom detta område, samtidigt som du tittar noga på forskningsmetoder och diskussioner som för närvarande kring dessa ämnen. Du kommer att bekanta dig med policydokument, affärsplaner, manus för framtiden, avancerad kunskap om branscherna baserade på den kreativa produkten. Du kommer också att kunna bedöma framtida trender, särskilt när det gäller branschen. Kort sagt, du kommer att ha de färdigheter du behöver för att bidra till utvecklingen av den unga och dynamiska kreativa sektorn.
Jobb positioner
De jobb du kan hitta dig själv efter examen från detta program är extremt varierande. Terrängen i kreativa industrier är lika mångsidig som den är stor och den expanderar ständigt och skapar många nya potentiella jobb. Vi förväntar oss därför att det kommer att finnas mer och mer efterfrågan på personer med expertis inom de kreativa branscherna.
För att ge dig en uppfattning om möjliga jobb, här ett urval av jobb som våra akademiker nu gör:
- Trendbevakare för företag
- Konsult konstutbildning för en utbildningsorganisation
- Konsult ”kvalitets-tv” för en nationell kommersiell tv-station
- Kulturpolitiska beslutsfattare för regeringen
- Festival arrangör
- Webmaster på ett museum
- Programarrangör på en filmfestival
Kreativa industrier på TV!
Den nederländska tv-serien Ondernemen doen we zo (”Hur vi driver vår verksamhet”) visade upp vårt masterprogram i kreativa industrier i en sändning på de kreativa branscherna. Tidigare student Ricardo pratade om det trendtittande företaget han startade efter examen.
Radboud Karriär Service
Radboud Karriärservice hjälper studenter med att hitta praktikplatser, ger karriärråd och kan ge tips och vägledning när du söker jobb.
Vår forskning inom detta område
Ett litet urval av forskning som gjortsRadboud University inom området Creative Industries:
Mode och teknik
Radboud University Professor Anneke Smelik leder det tvärvetenskapliga forskningsprojektet 'Crafting Wearables' som syftar till att designa wearables som är robusta och moderna samt kommersiellt livskraftiga inom produktionskedjan. Medan framtiden för modern teknik, eller ”wearables”, har tillkännagivits många gånger, ligger praxis efter. Wearables lämnar sällan labbet eller catwalken, eftersom de inte testas genom hela produktionskedjan; designens estetik är inte integrerad i tekniken; eller de förblir en gadget utan att ta hänsyn till bärarens kropp, identitet eller prestanda. Genom sammanhängande forskningsprojekt överbryggar detta tvärvetenskapliga program klyftan mellan teori och praktik, experiment och industri, och design och produktion. Som ett resultat, projektet kommer inte bara att skapa bärbara utan också analysera hur modern teknik relaterar till identitet, förstå dess sociala inverkan, föra tekniken närmare modedesign, och gör det till en konkurrenskraftig gren av den kreativa industrin i Nederländerna.
Sonic interaktion
Radboud University föreläsare Vincent Meelberg forskar kring sambandet mellan ljud och interaktion. Människor interagerar med varandra genom att använda ljud, som tal. Att skapa musik är också en form av sonisk interaktion. Enheter som larm, mobiltelefoner och till och med bilar kommunicerar med sina användare genom ljud. I sin forskning undersöker Meelberg dessa olika former av sonisk interaktion, genom att fokusera på både vardagsljud och ljud som är resultatet av konstnärliga praktiker, såsom musik, radiospel och ljudkonst. Denna forskning behandlar frågor som hur vi använder ljud för att interagera på, hur ljud bestämmer hur vi upplever miljöer och hur konstnärliga praktiker kan lära oss om hur ljud kan påverka oss.
Vincent Meelberg är grundande redaktör för Journal of Sonic Studies och har nyligen coediterat en bok om klingande konst, kallad The Routledge Companion to Sounding Art (Routledge 2017).
Media Industri
Martijn Stevens studerar det sociala, kulturella och organisatoriska dimensioner av tvärvetenskapligt och sektorsövergripande samarbete i de kreativa branscherna. Det har ofta hävdats att de kreativa branscherna är drivkrafter för innovation och, dessutom, att framgångsrik innovation mestadels görs genom relationer. En kultur av ”samverkande engagemang” är därför avgörande. i alla fall, de kreativa branscherna är också mycket ambivalenta och institutionellt komplexa på grund av samtidig samexistens av motstridiga diskurser och olika referensramar, vilket ofta orsakar dissonans och störningar i den kreativa processen. Som en konsekvens, innovation är inte nödvändigtvis ett bekvämt eller roligt företag. Särskild uppmärksamhet bör därför ägnas åt att stärka det ömsesidiga förtroendet och respekten.
Förutom ett stort intresse för tvärvetenskaplig forskning, Martijn Stevens är också passionerat förtjust i att skapa en inlärningsmiljö som främjar gemensamt experiment och tvärvetenskapligt tänkande. Han har därför varit involverad i flera projekt som syftade till att uppmuntra till ömsesidigt utbyte mellan studenter som arbetar inom konst, vetenskap och humaniora.