MA i kommunikation och medievetenskap
Eötvös Loránd University
Nyckelinformation
Campus läge
District V., Ungern
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
2 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 2 800 / per semester *
Ansökningstiden
30 Jun 2024
Tidigaste startdatum
Sep 2024
* ej återbetalningsbar ansökningsavgift: € 150 - icke-återbetalningsbar inträdesprovavgift: € 100
Introduktion
Målet med programmet är att utbilda yrkesverksamma som kan utöva arkeologi med sin förvärvade allmänna kunskap inom arkeologi och i utvalda specialiseringar. Programmet ger omfattande kunskaper om ett antal fält inom arkeologin i Centraleuropa och Eurasien. Den fokuserar på ämnen som ritualernas arkeologi, konstens arkeologi, stilar och identiteter, krigets arkeologi, festens och matens arkeologi, social arkeologi, dödens arkeologi, handel, transport och rörlighet.
Idealiska studenter
Magisterexamen förbereder dig för en hög nivå av intellektuell aktivitet och vetenskapliga karriärer. För dem som vill arbeta efter avslutad utbildning erbjuder media- och kommunikationsbranschen ett brett utbud av anställningsmöjligheter. Utbildningen förbereder dig också för att fortsätta dina studier på doktorandnivå.
De som väljer inriktningen kommunikation och medievetenskap kommer att bli yrkesverksamma med en gedigen samhällsvetenskaplig bakgrund, som kommer att orientera sig i de medialiseringsprocesser som kan anses vara en avgörande fråga för samtida samhällsfenomen, forska och undervisa dem självständigt som föreläsare eller forskare.
Detta program rekommenderas till sökande som är intresserade av samhällsvetenskap, samtida offentliga liv, samhälle och kultur, och medias och ny tekniks sociala och kulturella roll. De som gillar att skriva och läsa mycket, som gillar att delta i teamwork, gör sina egna produktioner.
Sökande till kommunikations- och medievetenskap MA tar examen i ett studieområde med två inriktningar (Media Cultural Journalism och Digital Business Communication) som gör det möjligt för dem att gå in i några av underområdena i EU Nomenclature of Creative Industries (böcker, tidningar och tidskrifter, musik, Scenkonst, TV, film, radio, videospel, bildkonst, arkitektur, reklam).
Antagningar
Läroplan
Styrka av programmet
Om du förbereder dig för en karriär inom samhällsvetenskap eller humaniora, garanterar ELTE vetenskaplig kvalitet genom vetenskaplig utbildning och prestanda för sina föreläsare, dess internationella relationer och utbildningssystemet baserat på personliga konsultationer, vilket i hög grad stöder vetenskapligt arbete. Det enklaste första steget på vägen till en internationell vetenskaplig karriär är ELTE Media.
Å andra sidan, om du ser dig själv som en online-innehållsutvecklare, marknadsförare eller PR, kulturell entreprenör, anställd i en internationell organisation eller start-up på fem år, du kan uppnå detta genom praktiska kurser och hantverkskurser som annonseras för BA-studenter och mediespecialiseringar. Dussintals unga före detta ELTE Media-studenter undervisar i medierna som föreläsare, utbilda studenter som yrkesverksamma inom den kreativa industrin.
Struktur
Specialiseringar:
Programmet innehåller två specialiseringar:
- Kulturell journalistik specialisering
- Digital affärskommunikation specialisering
Programresultat
Kommunikations- och mediespecialistinriktningen utbildar yrkesverksamma med social och humanistisk bakgrund och praktiska färdigheter som arbetar inom olika områden inom den samtida medie- och kommunikationsbranschen som ledare, redaktörer, programmerare, internationella projektledare, kommunikationsexperter, mediekonsulter, specialistjournalister.
Karriärmöjligheter
Med en MA i kommunikations- och mediestudier på engelska kan akademiker arbeta inom ett yrkesområde som definieras av en konvergent mängd kunskap, färdigheter och motivation inom de kreativa industrierna, som enligt nya uppgifter stod för nästan 5 % av EU:s BNP , medan byggandet och det är det tredje mest folkrika yrkesområdet i EU efter besöksnäringen.
Jobb exempel
- Universitetsprofessor, medieforskare
- I online- eller tryckta tidningar som kulturjournalist, reporter, redaktör, programledare
- I pressavdelningen för civila och statliga organ
- Inom internationella företags PR- och marknadsavdelningar
- Som social media manager för multinationella företag
- Som talesperson, pressansvarig