MA i media skapande och innovation
University of Groningen
Nyckelinformation
Campus läge
Groningen, Nederländerna
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
18 månader
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 2 314 / per year *
Ansökningstiden
01 May 2024
Tidigaste startdatum
Sep 2024
* EU / EES-studenter: 2143 € / år. Studenter utanför EU / EES: 13500 €
Introduktion
Vill du förstå hur ny medieteknik används för att skapa innovativa format och sätt att berätta om berättelser, och hur medieinnovation och startkultur är förankrad i kreativa processer?
I denna MA studerar studenter hur media produceras och (åter-) används i en digital era. Du studerar hur ny medieteknik möjliggör innovativa format och distinkta metoder för medianvändning, återanvändning och konsumtion. Nyckeln till detta MA-program är insikten att all innovation börjar med kreativitet. Ändå måste nya nystartade företag inom kultur- och medieproduktion balansera kommersiellt intresse och kreativt drivande. Studenter uppmanas att lägga akademisk kunskap i kreativ praxis - bygga på en djup förståelse för hur medieindustrin har utvecklats över tid, hur mediegenrer utvecklas och hur förändring av medier (återanvändning) spelar till ekonomiska, politiska, organisatoriska, arbetskraftiga och juridiska frågor , inklusive piratkopiering, webbströmning och remixing av medieinnehåll.
Varför studera detta program i Groningen?
Detta program kombinerar banbrytande kunskaper om innovation och kreativitet i media med olika praktiska färdigheter. En mängd olika kurser gör det möjligt för elever att arbeta inom den kulturella och kreativa industrin. Praktiken bekanta dig med arbetsmarknaden och startar din karriär. Förvärvade färdigheter inkluderar:
- Kunskap om digitala format och berättelser;
- Medieinnovation och entreprenörskap;
- Utmärkta kreativa, kommunikations- och skrivfärdigheter;
- Medieproduktion och analys.
Program
År 1
Under första året ger kurser om transformationer i det digitala samhället, kulturer för mediekreativitet, format och användning en solid teoretisk grund. Metodkurser förbereder dig för att göra forskning självständigt. På kurser i yrkeskunskap lär du dig mediarätt, ekonomi, etik och politik och får praktisk erfarenhet av medieproduktion, berättelse och entreprenörskap. Under 3: e terminen skriver du din MA-avhandling och tillämpar dina kunskaper och färdigheter i en praktik.
Kurser
- Fånga medianvändning (5 EC, valfritt)
- Cultures of Creativity (5 EC)
- Diskursanalys (5 EC, valfritt)
- Statistik med R (5 EC, valfritt)
- Transformation in the Digital Society (5 EC)
- Digital etnografi (5 EC, valfritt)
- Medieformulär och -format (5 EC)
- Sociala medier analys (5 EC, valfritt)
- Studera medianvändning (5 EC)
- Visuell analys (5 EC, valfritt)
- Data för samhället: Civic Media (5 EC, valfritt)
- Medielag och politik (5 EG, valfritt)
- Teoretisk specialisering (5 EC)
- Forskningsseminarium (10 EC)
- Entreprenörskap (5 EC, valfritt)
- Story Lab (5 EC, valfritt)
- Examenslaboratorium (5 EC)
År 2
Kurser
- Examensarbete (15 EC)
- Praktik (15 EC)
Ingångskrav
Förkunskapskrav
Holländskt eller internationellt examensbevis
Specifika krav | Mer information |
språktest | Ytterligare krav Engelska: Ett VWO-examensbevis eller ett ämnescertifikat för VWO-engelska (märke 6 eller högre), lägsta krav på TOEFL iBT 90 (med minst 21 på alla artiklar), eller IELTS 6.5 (med minst 6 för alla artiklar) ). Language Center English Test (LCET) nivå C1 (B2 för högst två komponenter). Om du har ett VWO-examen krävs inget språktest. |
Ansökningsfrister
Typ av student | Deadline | Börja kursen |
Holländska studenter | 15 augusti 2020 15 augusti 2021 | 1 september 2020 1 september 2021 |
EU / EES-studenter | 01 juni 2021 | 1 september 2021 |
icke-EU / EES-studenter | 01 juni 2021 | 1 september 2021 |
Undervisningsavgifter
Nationalitet | År | Avgift | Programform |
EU / EES | 2020-2021 | 2143 € | heltid |
utanför EU / EES | 2020-2021 | 13500 € | heltid |
Jobbmöjligheter
Det här spåret leder till positioner inom mediahantering, mediaproduktion, (online) kommunikation, publicering online, reklam, audiovisuella arkiv, webbkurering, innehållshantering, verktygsutveckling, skapande av innehåll, kulturorganisationer, entreprenörskap och nystartade företag.
Forskning
Du lärs ut av lärare som är internationellt kända inom mediestudier. Du drar nytta av och kan vara involverad i forskningen vid Center for Media and Journalism Studies, bedömd som ett utmärkt och världsledande forskningscenter. Institutionen är känd för sin informella och livliga atmosfär, vilket möjliggör ett fruktbart utbyte mellan personal och studenter.
Läroplan
År 1
Under första året ger kurser om transformationer i det digitala samhället, kulturer i mediekreativitet, format och användning dig en solid teoretisk grund. Metodkurser förbereder dig för att göra forskning självständigt. På yrkeskunskapskurser lär du dig om medielag, ekonomi, etik och politik och får praktisk erfarenhet av medieproduktion, berättande och entreprenörskap. Under den tredje terminen skriver du din masteruppsats och tillämpar dina kunskaper och färdigheter i en praktik.
Kurser
- Cultures of Creativity (5 EC)
- Multimodal diskursanalys (5 EC, valfritt)
- Statistisk analys med R (5 EC, valfritt)
- Transformationer i det digitala samhället (5 EG)
- Analysera sociala mediedata (5 EC, tillval)
- Fånga medianvändning (5 EC, valfritt)
- Konceptualisering av publik (5 EC)
- Blanketter och format (5 EC)
- Data för samhället: Civic Media (5 EC, valfritt)
- Innovation: Samtida debatter (5 EG)
- Mediepolicy och reglering (5 EG, valfritt)
- Forskningsseminarium MCI (10 EC)
- Startlabb (5 EC, tillval)
- Story Lab (5 EC, valfritt)
- Examenslaboratorium (5 EC)
År 2
Kurser
- Avhandling MCI (15 EC)
- Praktik (15 EC)
Programalternativ
Mästarens hedersprogram (hedersprogram)
Mästarens hedersprogram utvecklades speciellt för studenter som vill få mer från sina studier.
Det är ett program värt 15 ECTS som följs utöver standardmastersprogrammet. Det är ett ettårigt tvärvetenskapligt program som är utformat för att introducera studenter till olika aspekter av ledarskap.
Studera utomlands
Utbildning utomlands är unaccommodated
Antagningar
Studieavgift för programmet
Karriärmöjligheter
Jobbmöjligheter
Det här spåret leder till positioner inom mediahantering, mediaproduktion, (online) kommunikation, publicering online, reklam, audiovisuella arkiv, webbkurering, innehållshantering, verktygsutveckling, skapande av innehåll, kulturorganisationer, entreprenörskap och nystartade företag.