MA i pedagogik
Oxford Brookes University
Nyckelinformation
Campus läge
Oxford, Storbritannien
språk
Engelsk
Studieformat
Distansutbildning, På Campus
Varaktighet
1 - 3 år
Takt
Heltid, Deltid
Studieavgifter
GBP 15 200 / per year *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
* Engelska studenter på heltid: £6 850 | Internationella/EU-studenter på heltid: £15 200
Stipendier
Utforska stipendiemöjligheter för att hjälpa till att finansiera dina studier
Introduktion
Ta din karriär till nästa nivå med en MA i utbildning. I den här kursen kommer du att utveckla avancerade utövares färdigheter som du kan tillämpa i olika utbildningsmiljöer. Och du kommer att vara fri att utforska dina intressen och förvandla dina passioner till en professionell specialitet.
Du kommer att njuta av en flexibel inlärningsmiljö, baserad på skolterminen, inklusive:
- kvällslektioner under terminen
- tid på skolloven för att slutföra uppgifter
- digitala verktyg för distansutbildning
- förmågan att blanda distansundervisning med personliga lektioner
Du kommer att gå med i en levande lärandegemenskap av erfarna och passionerade yrkesverksamma. Du kommer att diskutera och dela fallstudier och debattera viktiga ämnen inom utbildning. Och ni kommer att ha möjligheter att nätverka och lära av varandra samtidigt som ni delar med er av er egen expertis.
Under dina studier kommer du att växa som ledare och expertutövare. Och du kommer att avsluta kursen redo att påverka förändring eller leda bästa praxis på din arbetsplats.
Galleri
Antagningar
Stipendier och finansiering
Läroplan
Lärande och bedömning
MA-utbildningen följer ett flexibelt program med möjlighet att lära sig på distans eller personligen. Om du följer den öppna vägen, du kan designa din kurs helt kring dina intressen.
Du måste uppnå 180 poäng inklusive:
Obligatoriska moduler (totalt 80 hp)
- Forskningsmetoder (20 hp) kommer att stödja dina studier och förbereda dig för din avhandling
- Disputation (60 hp).
Valfria moduler (totalt 100 hp)
- Du kan välja fem moduler från de valfria modulerna nedan.
Eller, de sex rutterna nedan ger ett specialistfokus till utmärkelsen:
- MA Utbildning: Konstnär Lärare Practice
- MA Utbildning: Barndom- och ungdomsvetenskap
- MA-utbildning: Ledarskap och ledning.
- MA Utbildning: SEND
- MA-utbildning: TESOL
Vi arbetar i nära samarbete med en rad utbildningsmiljöer och tjänster. Och vi kan hjälpa dig att få tillgång till en praktik som en del av dina studier. Du kan till exempel utföra uppdragsarbete som en del av din avhandling.
Studiefoduler
Obligatoriska moduler
- Forskningsmetoder (20 hp)
Du kommer att utveckla dina kunskaper om forskningsmetoder, metoder och tekniker för studier av barn och barndom, utbildning och språk. Du kommer att utforska arbetets tvärvetenskapliga karaktär inom och över dessa områden. Efter att ha tagit den här modulen, du kommer att vara väl förberedd för de metodologiska aspekterna av din avhandling.
Valfria moduler
- Utveckling av MA Literacies (20 hp)
Du kommer att utveckla de färdigheter du behöver för att lyckas i din MA, inom två viktiga områden:
de färdigheter du behöver för att arbeta säkert inom ditt akademiska samhälle som forskare-utövare
akademiskt skrivande och kritisk läsförmåga för studier på MA-nivå.
Engagera sig med det akademiska samfundet
Modulen hjälper dig:
- engagera dig i de underliggande övertygelserna och tillvägagångssätten för kunskap inom ditt studie/praktikområde
- bekanta sig med relevanta tidskrifter, forskningsartiklar och professionella nätverk
Engagera sig i MA-nivå studie
Modulen hjälper dig:
- utveckla kritiskt tänkande och reflektion i din akademiska läsning och skrivande
- förstå skrivstrategier och konventioner inom olika akademiska genrer.
Lärande och utveckling i barndomen (20 hp)
Du studerar samtida teorier om social och kognitiv utveckling och deras konsekvenser för barns lärande - både formellt och informellt. Med hjälp av forskningsbevis och elevernas egna observationer, vi diskuterar alternativa förklaringar av utvecklingsprocesser. Du tänker på hur barns sociala och kulturella omgivning påverkar deras utveckling och lärande och ifrågasätter de kulturella antaganden som kan ligga till grund för utvecklingsmodeller. Som en grupp, du delar dina tankar och resultat, och reflektera över vad de föreslår om upplevelser och möjligheter för barn.
Mångfald och prestation (20 hp)
Hur påverkas barns och ungdomars prestationer av faktorer som klass, kön, funktionshinder och etnicitet? I den här modulen analyserar du de faktorer som förutsäger utbildningsframgång och misslyckande för barn och ungdomar. Du kommer sedan att utforska konsekvenserna för skolpolitik och praxis.
Du kommer att titta på data från fallstudiematerial, som kan dra på ditt eget arbetssammanhang eller dina kamrater. Med hjälp av dessa uppgifter, du kommer att överväga frågor på nivån för det enskilda barnet, familjen, skolan och grannskapet. Du fortsätter att jämföra analysen på individens nivå på en viss plats med utbildningsresultat från nationella och internationella datakällor.
Sinne och hjärna (20 hp)
Du kommer att utforska fascinerande utveckling inom pedagogisk neurovetenskap, börjar med utvecklingsförändringar som sker under vår livslängd. Vi diskuterar utveckling före och efter födseln, följt av de förändringar som sker i barndomen, tonåren och därefter.
Du kommer att utforska aktuella insikter från kognitiv neurovetenskap som har konsekvenser för utbildning, inom områden som kreativitet, och spel och IKT i lärande. Du kommer också att tänka på relationerna mellan sinnet, hjärna, själv och kropp med filosofiska perspektiv. Och du kommer att undersöka fallstudier, öppna diskussion och debatt om detta komplexa och kontroversiella område.
Den inkluderande läroplanen (20 hp)
Du kommer att utforska viktiga aspekter av läroplanens design och leverans, i förhållande till åtkomst, lika inlärningsmöjligheter och inkludering. Du kommer att titta på hur kulturella värden påverkar läroplanens innehåll och organisation, och utforska teorier om avkolonisering av läroplanen. Modulinnehållet är relevant oavsett om du är en primär, sekundär, FE- eller HE-utövare.
Ledande och ledning av människor i pedagogik (20 hp)
Du kommer att undersöka en rad teman och problem i ledarskap och ledning av personal inom utbildning. Du kommer att täcka teoretiska perspektiv och praktiska problem kring personalledarskap, ledning och utveckling. Vi tittar på sådana ämnen som:
- ledarskap och ledning i utbildningen
- ledande lag
- inspirerande motivation och förbättrad moral
- personalutveckling och prestationsstyrning
- social rättvisa och hantering av mångfald
- hantera konflikter.
Ledande förändring i utbildning (20 hp)
Du tar med din egen erfarenhet till denna modul, som undersöker ledarskapet för förändring i utbildningen. Du kommer att engagera dig i teoretiska perspektiv och praktiska bekymmer kring organisatorisk omvandling i utbildning. Du kommer att stöta på ämnen som:
- leda och hantera förändringar
- effektivitet, förbättring och ansvarsskyldighet
- organisationskultur och utbildningsstrukturer
- påverkan av den politiska utvecklingen när det gäller att förändra utbildningen
- hantera motstånd: hantera människor i tider av förändring
- strategisk planering och hantering av förändring.
Barnlitteratur genom tiderna (20 hp)
Barnlitteraturens historia är intressant. En rik och tumultartad början och en växande mångsidig bild som vi bygger idag. Genren lämnar oss med en fråga: vem är barnlitteratur för?
Skrivet av vuxna, vad berättar dessa berättelser om vårt samhälle och vår kultur, och vilka politiska idéer bär de? Är barn medvetna om dessa idéer och deras möjliga tolkningar?
Du kommer att undersöka dess historia och utforska idéerna inom två jämförande texter från olika perioder. Utforska frågor som rör ras, kön, politik och kultur.
Denna modul är utformad för att komplettera modulen Reading for Pleasure.
Läsning för nöje (20 hp)
Reading for Pleasure har fått ett starkt fotfäste i den senaste nationella läroplanen. Att utforska vad läsning för nöje är och vad det kan betyda in och ut ur klassrummet är en värdig utforskning. Ändå är det inte tillräckligt att erkänna vikten av nöjet att läsa. Hur tillgodoser vi unga läsare och hur ser vi till att världarna vi delar är lika olika som den värld vi lever i? Vi utforskar en rad texttyper. Fokuserar på bilderböcker och det komplexa förhållandet mellan ord och bilder.
Som en del av modulen kan du genomföra aktiviteter som:
- samverkande presentationsarbete med kamrater
- kritisera och utforska idéer i barnlitteratur tillsammans
- undersöka och diskutera bästa praxis i grupper
- utvärdera och utforska digitala medier.
Flerspråkiga elever (20 hp)
Rita på aktuell praxis, forskning och fallstudier, du kommer att fokusera på barn som studerar i en skola på ett språk som inte är deras modersmål. Ditt lärande kommer att omfatta:
- analysera utvecklingen av barn i andraspråksinställningar
- teorier om tvåspråkighet, translanguaging och dynamisk flerspråkighet
- kopplingarna mellan första och andraspråk, identitet och självkänsla
- utvärdera svaren på det flerspråkiga barnet från lärare, lärarassistenter, föräldrar och hela skolan
- utvärdera, anpassa och skapa resurser och material för att de passar EAL-barnets behov.
Självständig studie: Investigating Practice (20 hp)
Detta är en chans att genomföra en oberoende studie/praktikutredning. Du väljer ditt eget ämne, med godkännande från din modulledare/ämneskoordinator. Ämnet kommer att vara relevant för din egen praxis, men undersökningsområden kan inkludera (till exempel):
- utveckla pedagogiska förhållningssätt eller läroplanmaterial
- utvärdera elevernas prestationsnivåer
- granska evidensbasen för förändringar i utbildningspraxis
- bedöma inlärningsmiljöer och inlärningsmöjligheter.
Det är också möjligt att genomföra en retrospektiv utvärdering av ett projekt, förutsatt att projektet ägde rum under de senaste fem åren. Detta kan vara på:
- Effekterna av ett program eller initiativ för professionell utveckling
- erfarenheten av att utforma och leverera ett nytt arbetsplan
- processen för att genomföra en pedagogisk förändring eller ett projekt.
Slutligt projekt
Disputation (60 hp)
I din avhandling eller projekt, du kommer att utföra en långvarig del av pedagogisk forskning. Du kommer att analysera och rapportera dina resultat på en hög kritisk nivå, motivera och stödja dem med detaljerade referenser till relevanta teorier och begrepp. Detta arbete kommer att omfatta en tredjedel av arbetet för din examen.
Om du skriver en avhandling, du kommer att fokusera på ett forskningsproblem av särskilt intresse. Om du är inskriven på en namngiven rutt för MA-utbildningen kommer ditt ämne att vara relevant för din rutt (t.ex. barndom och ungdom, L& M, SEND, TESOL, högre utbildning).
Om du arbetar med ett projekt, du kommer att genomföra en kortare bit oberoende undersökande eller litteraturbaserad forskning. Du kommer också att producera en kreativ bit eller artefakt.
Studieavgift för programmet
Karriärmöjligheter
Genomförandet av kursen visar engagemang för professionell utveckling och bör leda till förbättrade framtidsutsikter för karriärutveckling.