MA i utomhus- och hållbarhetspedagogik
Linköping University
Nyckelinformation
Campus läge
Linköping, Sverige
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
2 terminer
Takt
Heltid
Studieavgifter
SEK 107 000 / per year *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Aug 2024
* endast till studenter utanför EU, EES och Schweiz
Introduktion
Är du nyfiken på hur det är att studera på LiU? Häng med oss för en pratstund om hur det är att bo och studera på våra campus i Sverige. Vi erbjuder gratis webbseminarier och inspelningar för både blivande och antagna examensstudenter under hela året. Klicka här för att ta reda på mer!
- Start: augusti 2022
- Studieort : Linköping
- Nivå: Andra cykeln
Upptäck de pedagogiska potentialerna i att lämna klassrummet och utforska omgivningen. Alla barn förtjänar möjligheten att lära sig och nå sin fulla potential. Detta masterprogram kommer att öka dina kunskaper om lärprocesser med fokus på upplevelsebaserat lärande, med hjälp av olika lägen och metoder. De avancerade kurserna i utbildningsvetenskap kommer att hjälpa lärare och andra pedagoger att förstå hur en mängd olika utomhusmiljöer kan användas som resurser för lärande och kunskap.
Alla barn förtjänar möjligheten att lära sig och nå sin fulla potential. Detta masterprogram kommer att öka dina kunskaper om lärprocesser med fokus på upplevelsebaserat lärande, med hjälp av olika lägen och metoder. De avancerade kurserna i utbildningsvetenskap kommer att hjälpa lärare och andra pedagoger att förstå hur en mängd olika utomhusmiljöer kan användas som resurser för lärande och kunskap.
Utomhusutbildning är ett mångsidigt forsknings- och praktikområde. Detta program kommer från det skandinaviska perspektivet på utomhuspedagogik - begreppet "uteskola", som bokstavligen betyder utomhusskola. I utomhusskolan undervisas kursplanen utomhus regelbundet i ett samspel med inomhuslärande. Du kommer att bredda din yrkeskompetens som lärare genom att utbilda dig till att använda utomhusmiljöer för undervisning och lärande.
Utomhuslärande för alla åldrar
Du får teoretiska och praktiska kunskaper om hur man undervisar i olika skolämnen utomhus, i såväl naturliga som urbana miljöer. Vi utforskar staden, naturreservat och andra gröna miljöer, lekplatser och skolområden som lärmiljöer. Exempel på utbildningsmiljöer kommer från hela skolsystemet, förskola fram till vuxenutbildning. Du kommer också att ha möjlighet att fokusera på dina speciella intressen och verksamhetsområde.
Förutom klassrumsföreläsningar och seminarier arbetar studenterna i par eller i grupp med veckouppgifter i utomhus natur- och kulturlandskap. Alla programkurser innehåller individuellt skrivna uppgifter och du kommer att samla in din egen empiriska data för ditt examensarbete, med hjälp av kvalitativa eller kvantitativa, eller blandade forskningsmetoder.
Ge unga människor hållbarhetskunskaper
En viktig fråga i samhällen över hela världen är hur vi kan upprätthålla vår planets funktioner och resurser och samtidigt förbättra välbefinnandet för en växande befolkning. Miljö- och hållbarhetsutbildning fokuserar på möjliga sätt att arbeta med de kunskaper, färdigheter och värderingar som behövs för att bidra och delta i ett hållbart samhälle. Dessutom utforskar programmet vad forskning har avslöjat om naturens och gröna miljöers roll för lärande, hälsa och välbefinnande.
Som utexaminerad kommer du att kunna arbeta med pedagogisk utveckling i skolan eller andra utbildningsområden i samhället. Programmet förbereder dig också för framtida doktorsexamen. studier och forskning.
Kursplan
Introduktion
Programmet utbildar eleverna att använda miljöer utanför det traditionella klassrummet för undervisning och lärande. Programmet strävar efter att ha en bra balans mellan teoretiskt djup och praktisk yrkesskicklighet. En utgångspunkt för undervisning och lärande är natur- och kulturlandskapet. Dessa erfarenheter är i linje med samtida forskning genom föreläsningar och seminarier. Utomhuspedagogik är relaterad till miljö- och hållbarhetsutbildning och disciplinundervisning i olika ämnen.
Ändamål
Syftet är att studenterna ska utveckla en vetenskaplig grund för kvalificerat professionellt arbete med fokus på utomhuspedagogik och miljö- och hållbarhetspedagogik. Programmet syftar till att utveckla professionell kompetens och kunskap inom ovanstående områden. Programmet ska ge underlag för utveckling av vetenskaplig och praktisk kompetens. Programmet ska också förbereda studenterna för framtida doktorandstudier och forskning.
Syfte
Eleven ska visa
Kunskap och förståelse
- kunskap och förståelse inom områdena utomhuspedagogik och miljö- och hållbarhetsutbildning
- fördjupad insikt i samtida forskning och professionellt arbete inom områdena utomhuspedagogik och miljö- och hållbarhetsutbildning
- fördjupade metodkunskaper inom utbildningsvetenskap
Färdigheter och förmågor
- förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap i både teori och praktik samt analysera, utvärdera och hantera komplexa frågor och situationer
- färdigheter att använda natur- och kulturlandskapet som en resurs i ett eget yrke
- förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera forskningsfrågor, planera och med adekvata metoder utföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutveckling och att utvärdera detta arbete
- förmåga att muntligt och i skriftlig form tydligt redogöra för och diskutera slutsatser samt de kunskaper och argument som ligger bakom i dialog med olika grupper
- färdigheter som krävs för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller självständigt delta i pedagogisk verksamhet och relatera till internationell forskning
Förmåga att utvärdera och närma sig
- förmåga att inom disciplinen göra bedömningar i enlighet med relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter och visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete
- insikt om vetenskapens potentialer och barriärer, det är en roll i samhället och mänskligt ansvar för hur vetenskap används
- förmåga att identifiera behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för vidareutveckling av kunskap
Ovanstående mål konkretiseras i kursplanerna.
Antagningar
Läroplan
Termin 1 (HT 2022)
- 947A16 --- Lärande utomhus i teori och praktik --- 15
- 947A15 --- Miljö- och hållbarhetsutbildning i natur- och kulturlandskapet --- 15
Termin 2 (VT 2023)
Preliminära kurser
- 947A07 --- Examensarbete i utomhuspedagogik --- 15
- 947A14 --- Teorier om forskning och undersökningsmetoder --- 15
Stipendier och finansiering
Stipendier
Linköpings universitet (LiU) erbjuder ett begränsat antal stipendier till framstående internationella studenter. För vissa program och nationaliteter är det också möjligt att söka stipendium genom Svenska institutet. Det finns även andra finansieringsmöjligheter för studier i Sverige.
LiU:s internationella stipendium
LiU International Scholarship syftar till att stödja internationella magisterstudenter med betydande akademisk potential som är skyldiga att betala studieavgifter. Studieavgifterna för en student som tilldelas LiU International Scholarship sänks med 25, 50 eller 75%. Vi erbjuder ett begränsat antal av dessa stipendier till nya studenter.
Är jag berättigad att ansöka?
Studenter som har ansökt om masterprogram vid Linköpings universitet och som uppfyller samtliga följande villkor är berättigade att söka stipendium:
- du ansökte inom tidsfristen för den första antagningsomgången
- du har skickat in alla nödvändiga dokument inom tidsfristen
- du valde ett masterprogram vid Linköpings universitet som din första prioritet (rankad som nummer 1 av 4)
- du har blivit antagen till ditt förstahandsval i första anmälan om urvalsresultat (vanligtvis i början av april)
- du måste betala studieavgifter.
Stipendier för studier i Sverige
Svenska institutets stipendier
Statlig myndighet Svenska institutet (SI) erbjuder en mängd olika stipendier beroende på studienivå, land där du kommer ifrån och syftet med dina studier. Ansökningsperioden för SI-stipendierna varierar. Läs mer om SI-stipendierna och hur du ansöker på deras hemsida.
Övriga stipendier
Många föreningar, stiftelser och andra organisationer erbjuder stipendier eller resestipendier för studier i Sverige. Den officiella webbplatsen Studyinsweden.se har samlat en lista över resurser, där du kan leta efter stipendier som är öppna för studenter från många länder eller specifikt från ditt land.
Karriärmöjligheter
Efter avslutad tentamen har studenterna fått teoretisk kunskap och praktisk erfarenhet inom utomhusutbildning för att arbeta med pedagogisk utveckling i skolor eller andra utbildningsområden i samhället.
Alternativt kan elever fortsätta att bedriva forskning som leder till doktorsexamen.