$close

Filter

Visa resultat

Se alla MA-program i Scenkonst i Finland 2022

Masters grader är mer mångsidig än forskarstuderande kvalifikationer och har ett brett utbud av professionella och akademiska program. Enligt US Department of Education, tre typer av masterprogram finns forskning, professionell, och terminal. De mest populära magisterexamen typer är Master of Arts (MA) och Master of Science (MS) i en blandning av ämnesområden.Området scenkonst är ett sort… Läs mer

Masters grader är mer mångsidig än forskarstuderande kvalifikationer och har ett brett utbud av professionella och akademiska program. Enligt US Department of Education, tre typer av masterprogram finns forskning, professionell, och terminal. De mest populära magisterexamen typer är Master of Arts (MA) och Master of Science (MS) i en blandning av ämnesområden.

Området scenkonst är ett sorts paraplyämne för alla former av artistiska framträdanden, inklusive dans, teater och musik. Studier inkluderar akademiska ämnen, såsom historia och teori, samt teknisk utbildning i en mängd olika stilar.

Det formella systemet för högre utbildning i Finland är 7-3-2-2 mönstret. Universitetet tar två år i yrkesutbildning eller teknisk utbildning och slutligen två år före högskoleutbildning. Finland har också flera offentliga såväl som privata universitet som har möjliggjort tillgång till högre utbildning för studenter.

De mest populära masterprogrammen i humaniora i Scenkonst i Finland 2022

Läs mindre
Läs mer om att studera i Finland
$format_list_bulleted Filter
Sortera efter:
Rekommenderade Senaste Titel
University of the Arts Helsinki
helsingfors, Finland

Masterprogrammet i danspedagogik kombinerar kritiskt tänkande, konstnärligt-pedagogiska praktiker och utforskande av det breda spektrumet av betydelser inom konsten. Om studie ... +

Masterprogrammet i danspedagogik kombinerar kritiskt tänkande, konstnärligt-pedagogiska praktiker och utforskande av det breda spektrumet av betydelser inom konsten. Om studierna På masterprogrammet i danspedagogik ses konstpedagogik som en form av konstnärlig verksamhet där pedagogiska frågor är ständigt närvarande. I kontexten av konstpedagogik ses konst, performance och undervisning som möten där estetiska, etiska och politiska fenomen flätas samman. Konst och pedagogik livnär sig på varandra, vilket ger upphov till förändring hos båda. Konstpedagogik är en akademisk disciplin som undersöker och utvecklar konstpedagogik och bygger på dess filosofiska och teoretiska grunder. På masterprogrammet föder scenkonstens praktiker och teorier och dess pedagogik varandra, vilket ger upphov till förändringar på många nivåer. Denna process leder till den praktiska, erfarenhetsmässiga, reflekterande, kommunala eller sociala transformationen mot medveten konstnärlig-pedagogisk praktik. Estetiska, etiska och politiska fenomen är sammanlänkade i masterprogrammet. Programmet består av fördjupningsstudier inom konst, studier i konstpedagogiks teori och praktik, forskningsstudier, pedagogiska praktiker, internationell interaktion och valbara studier som stödjer utvecklingen av studentens identitet som konstpedagog. Målet med masterprogrammet är att utbilda fördomsfria konstpedagoger som har hittat sin egen röst, har samarbetsförmåga och är medvetna om sitt ansvar. I examenskraven för masterprogram i danspedagogik och teaterpedagogik ingår pedagogiska studier för lärare (60 sp). Tammerfors universitet ansvarar för studiehelheten i pedagogik som helhet. Värderingar av programmet Atmosfären i programmet är uppmuntrande och dess kärnvärden är dialog, en kritisk ståndpunkt och en helhetssyn. Lär ut metoder Studierna baseras på obligatorisk närvaro, engagemang och interaktion. Programmet använder olika och ständigt föränderliga undervisningsmetoder. Kurser anordnas i form av workshops, grupparbeten, föreläsningar och seminarier samt självständiga inlärningsuppgifter. Det mesta av undervisningen sker på vardagar mellan 9:00 och 17:00. Samarbeten Masterprogrammen i danspedagogik och teaterpedagogik har ett nära samarbete med varandra. Ungefär hälften av studierna arrangeras i samarbete och lärarna på programmen bildar ett gemensamt kollegium, som fungerar som beslutande organ när det gäller utbildningarnas pedagogiska riktlinjer och läroplaner. Huvudpartnerna i uppläggningen av undervisningen är universitetets institution för musikpedagogik och CERADA (Center for Educational Research and Academic Development in the Arts) samt Institutionen för konst vid Aalto-universitetet. Våra internationella partners inkluderar University of Auckland (Nya Zeeland), Norwegian University of Science and Technology (Trondheim), University of Copenhagen, Oslo National Academy of the Arts och Sami University of Applied Sciences. Undervisningen kan genomföras som antingen finska eller internationella samarbeten. Lärare Lärare på magisterprogrammet i danspedagogik är experter på det konstnärliga område som de representerar samt inom konstpedagogik. De har olika yrkesbakgrunder och en stark forskningsbaserad inriktning inom konstpedagogik. Utöver den fasta lärarkåren välkomnar programmet regelbundet experter som gästlärare. -
MA
Heltid
2 år
Engelska, Finsk, Svenska
Aug 2022
Campusstudier
 
University of the Arts Helsinki
helsingfors, Finland

Som registudent får du lära dig att skapa egna teman, former, arbetssätt och dramatiska språk inom teaterns ständigt föränderliga område. Här vid Teaterhögskolan vid Uniarts H ... +

Som registudent får du lära dig att skapa egna teman, former, arbetssätt och dramatiska språk inom teaterns ständigt föränderliga område. Här vid Teaterhögskolan vid Uniarts Helsingfors ses regissörens verk som en självständig konstform med scenen som medium. Regissören skapar konstverk för scenen i nära samspel med andra skapare av performancekonst och med en medvetenhet om den omgivande verkligheten. Centralt för konsten att regissera är artikulationen av observationer födda i din egen inre värld och föra dessa i dialog med omvärlden. Att regissera är att ställa frågor, att visualisera sina egna uppfattningar och tänkande på scenen. Det föder och leder konstnärliga processer och arbetsgrupper. Det är en förståelse för de sammanhang där performancekonst görs. Det är att förbereda föreställningar som är förankrade i sin egen tid, vilket konkretiserar den outtalade men sanna förståelsen som konsten förmedlar. Att studera regi är att utveckla sin egen uppfattning och kritiska tänkande, öva på att verbalisera och reflektera över sitt eget skapande och tänkande samt att ta ansvar och engagera sig i konstnärligt grupparbete. Registudier börjar med att bekanta dig med de teoretiska och praktiska premisserna för din valda konstform. Traditionella och moderna sätt att närma sig regi tillämpas på övningar, av vilka vissa är starkt styrda av pedagogiska mål medan andra ger eleverna större frihet att utforska konstnärliga intressen och att utveckla sitt eget språk för sceniska uttryck. Genom att reflektera över dina egna tankar och handlingar blir du allt mer medveten om hur din världsbild är uppbyggd. Om studierna De tvååriga masterstudierna ger mer frihet än kandidatstudierna, vilket ger möjligheter att ägna sig åt självständigt konstnärligt arbete. Du kommer aktivt att delta i planering och genomförande av dina egna studier, samt i att utveckla det konstområde som utbildningen representerar. Det avgörande temat som löper genom masterstudier är den konstnärliga frågan eller intresseområdet som du har formulerat vid slutet av dina kandidatstudier eller vid tidpunkten för ansökan till MA-programmet. MA-studier kulminerar i ett examensarbete, som visar upp varje student individuella konstnärliga fråga. Lärare Våra lärare är erfarna experter inom sitt område. Förutom den fasta lärarkåren välkomnar programmet regelbundet toppexperter från både Finland och utlandet som gäster. -
MA
Heltid
2 år
Engelska, Finsk
Aug 2022
Campusstudier
 
University of the Arts Helsinki
helsingfors, Finland

Utvecklas som konstnär och artist med en personlig röst i relation till samhället och dess föränderliga syn på konst. Om studierna Masterprogrammet i dansföreställning består ... +

Utvecklas som konstnär och artist med en personlig röst i relation till samhället och dess föränderliga syn på konst. Om studierna Masterprogrammet i dansföreställning består av två års heltidsstudier som utvecklar din kompetens som artist och som självständig och reflekterande artist. Efter examen kommer du att ha beredskap att arbeta i olika och varierande sammanhang av danskonst. Du kommer att kunna utvecklas som soloartist och som aktiv medlem i ett konstnärligt team. Programmet utvecklar studenternas självständiga konstnärskap, deras djupa och kritiska förståelse för aktuella frågor, praktiker och begrepp inom dans och performancekonst samt av det interaktiva förhållandet mellan konst, samhälle och miljö. Studierna fördjupar och breddar också elevernas färdigheter som dansare och artister, och förbereder dem för att ta plats i danskonstens mångfaldiga och ständigt föränderliga verksamhetsmiljö. Studierna fokuserar på mångsidiga praktiker och performancemetoder samt forskning inom ramen för dans och relaterade konstformer. Studierna består av tematiska studier i dansföreställning och konstnärliga projekt, kontextstudier som ger en grund i samtida performance och en dansares arbete, samt valfria studier. Examensarbetet är en kombination av ett konstnärligt projekt och ett skriftligt avsnitt. I de tematiska studierna av dansföreställning undersöker eleverna kroppslighet genom olika rörelsepraktiker och somatiska metoder, fördjupar och utökar sina unika egenskaper som dansare och artister i tematiska workshops och performanceprocesser. I dessa studier utvecklar studenterna sitt eget konstnärliga arbete genom att brottas med en mängd olika estetiska, etiska och politiska frågor. I de kontextuella studierna utvecklar och fördjupar eleverna sitt tänkande kring dansföreställning i relation till de teoretiska och historiska frågorna inom sitt konstområde samt i relation till produktion. De historiska förändringar som dansföreställningen har genomgått och dess olika utvecklingslinjer ger en ram för frågan om dansföreställningens betydelse som en samtida konstform. Under sina studier utvecklas studenterna till aktiva medlemmar i konstnärliga team som reflekterar över konstnärliga frågor utifrån en dansares och en artists perspektiv. De bekantar sig med möjligheterna att tillämpa danskonst i olika sammanhang. Under studietiden arbetar studenterna både självständigt och i samarbete med andra studenter på ett sätt som stödjer deras utveckling till konstnärer och artister med en personlig röst, i relation till ett ständigt föränderligt samhälle och konstfält. Studierna gör det möjligt för studenterna att få en förståelse för dansföreställning och att undersöka dess möjliga yttringar. MA-programmet ger studenterna möjlighet att skapa ett konstnärligt utmanande examensarbete. Som en del av sitt examensarbete har studenterna möjlighet att välja mellan att uppträda i ett konstnärligt verk antingen tillhandahållet eller godkänt av utbildningsprogrammet. I den skriftliga delen av uppsatsen fördjupar studenterna ytterligare sin förståelse för dansföreställning och de specifika ämnena inom sitt område. MA-programmet i dansföreställning främjar studenternas beredskap för doktorandstudier och samarbetar med Performing Arts Research Center (Tutke). MA-programmet i dansföreställning är också en viktig agent i Teaterhögskolans internationella publikationsserie Kinesis, som publicerar forskningsstudier om dans. Samarbeten och praktikplatser MA-programmet i dansföreställning samarbetar med andra utbildningar vid Teaterhögskolan samt med Performing Arts Research Centre (Tutke). Studenter har stor frihet i sin läroplan, vilket ger dem möjlighet att genomföra en praktik i den professionella danssektorn, genomföra studier som de själva väljer eller genomföra personliga projekt. Lärare Våra lärare är erfarna experter inom sitt område. Förutom den fasta lärarkåren välkomnar programmet regelbundet toppexperter från både Finland och utlandet som gäster. -
MA
Heltid
2 år
Engelska, Finsk
Campusstudier
 

Få ett stipendium på upp till 10 000,00 

Upptäck möjligheterna du får med vårt stipendium.
University of the Arts Helsinki
helsingfors, Finland

Utvecklas till en konstnär med en personlig röst samtidigt som du interagerar med samhället och dess föränderliga syn på konst. Varför studera här? Masterprogrammet i koreogra ... +

Utvecklas till en konstnär med en personlig röst samtidigt som du interagerar med samhället och dess föränderliga syn på konst. Varför studera här? Masterprogrammet i koreografi består av två års heltidsstudier som hjälper dig att utvecklas till en självständig konstnär. Du kommer att utveckla din kritiska medvetenhet och förståelse för praxis och strategier i samtida koreografi och av interaktionsrelationen mellan konst och samhälle. Programmets innehåll och mål Koreografiprogrammet som leder till Master of Arts (Dance) består av två års heltidsstudier. Studierna (120 sp) består av tematiska studier om koreografi och personliga konstnärliga projekt, kontextstudier, valfria studier och en magisterexamen. Fokus ligger på de centrala frågorna och metoderna i samtida koreografi, koreografins och samtida performances historia och teoretiska grund, samt på en konstnärs arbetsmöjligheter och arbetsmiljö. Konstnärliga projekt och samarbeten med studenter från andra utbildningar både i Finland och utomlands spelar också en viktig roll. Programmet betonar en historiskt medveten, men ändå kritisk, öppen och forskningsbaserad inställning till koreografi. Studenterna erbjuds en mångsidig lärmiljö, som stödjer konstnärlig utveckling, dialogorienterad interaktion och samarbete, och där praktiska och teoretiska frågor om samtida koreografi integreras i konstnärliga processer. Programmet samverkar med Uniarts Helsinkis övriga utbildningar på olika sätt. Det ger studenterna exceptionella möjligheter till konstnärlig verksamhet, med användning av akademins prestationsfaciliteter och produktionstjänster. Programmet är aktivt involverat i internationella partnerskap och utbildningssamarbete, med tanke på den internationella karaktären och verksamhetsområdet för en koreografs arbete. Masterprogrammet i koreografi främjar studenternas beredskap för doktorandstudier och konstnärlig forskning, samarbetar med Teaterhögskolans Performing Arts Research Centre (Tutke), och är också en väsentlig agent i Teaterhögskolans internationella publikationsserie Kinesis, som ger ut forskningsstudier om dansa. I lärarkåren ingår förutom programmets konstnärliga ledare (professorn) gästlärare och professorer, föreläsare, konstnärer och andra experter inom området. Samarbeten MA-programmet i koreografi samarbetar med andra utbildningsprogram vid universitetet samt med Performing Arts Research Center (Tutke). Programmet har också en aktiv relation med dansproffs genom att välkomna gästande artister och organisera mentorskapsprogram för studenter. Internationell rörlighet Programmet är aktivt involverat i internationella partnerskap och utbildningssamarbete, med tanke på den internationella karaktären hos samtida koreografers arbete. Studenterna deltar i europeiska dansevenemang och besöker andra konstutbildningsinstitutioner. Programmet tar varje år emot ett antal gästlärare och artister från det internationella fältet dans och scenkonst. Konstnärliga projekt MA-programmet i koreografi erbjuder studenter exceptionella möjligheter till konstnärlig verksamhet, med användning av Akademins prestationsfaciliteter och tjänster. I examenskraven ingår fyra konstnärliga projekt. Deras mål är att stödja studentens personliga, kreativa och strukturerade syn på de flerdimensionella sätt på vilka koreografi manifesterar sig som konst. Lärare Våra lärare är erfarna experter inom sitt område. Förutom den fasta lärarkåren välkomnar programmet regelbundet toppexperter från både Finland och utlandet som gäster. Nordic Choreographic Platform (NCP) Programmet deltar i att utveckla och etablera nordiskt samarbete inom området magisterutbildning i koreografi. Parter i samarbetsprojektet är Den Danske Nationalskolan for Scenekonst, Oslo National Academy of the Arts och Uniarts Stockholm. NCP ingår i den årliga kursplanen för utbildningen i koreografi, med olika sätt att genomföra. Deltagande i NCP-programmet ger studenterna en mångfacetterad inlärningsmiljö och breddar deras framtida yrkesområde genom att erbjuda möjligheten att nätverka med andra studenter och producenter. -
MA
Heltid
2 år
Engelska, Finsk
Campusstudier
 
University of the Arts Helsinki
helsingfors, Finland

Ett tvåårigt masterprogram på heltid i engelska som på ett unikt sätt kombinerar performanceteori med livekonst och performancekonst. Varför välja oss? Live Art and Performanc ... +

Ett tvåårigt masterprogram på heltid i engelska som på ett unikt sätt kombinerar performanceteori med livekonst och performancekonst. Varför välja oss? Live Art and Performance Studies (LAPS) är ett tvåårigt masterprogram i engelska som kombinerar kritiskt tänkande med experimenterande i konstnärligt arbete och konstnärlig forskning. Det ger sina elever möjlighet att utveckla och aktivera ny kunskap inom prestation och teori. Det är ett av mycket få masterprogram i världen som fokuserar på skärningspunkten mellan performancestudier och utövandet av livekonst/performancekonst. Om programmet LAPS-programmet ger ett tvärvetenskapligt förhållningssätt till performancekonst / livekonst och performancestudier, vilket återspeglas i de olika områdena för våra föreläsare, mentorer, besökande konstnärer och teoretiker. LAPS är delvis uppbyggt kring roterande 1-till-1 mentorskap och inkluderar gruppseminarier inom områdena kärnkunskap, konstkritik, actionism och levande konst. Programmet fokuserar på frågor som rör performancekonstens framtidspotential i det sammanhang som allmänt kallas post-human. Dess unika syfte är att undersöka sätt att utöva och forska i performancekonst, performancestudier och konstnärlig forskning i detta sammanhang. Programmets etos fokuserar på utforskningen av prestanda som ett sätt att undersöka samtida prestanda - möjliga framtider, ekologier, teknologier, kulturer och prestandaekonomier. Dessa teman utforskas brett under det tvååriga programmet, med tonvikt på den kritiska utvärderingen av det samtida ögonblicket genom konstnärlig praktik och forskning. LAPS-programmet samarbetar med andra program vid Uniarts Helsinki. Den har också väletablerade kopplingar till andra initiativ inom konstområdet i Finland. Dessa nätverk och samarbetsprojekt hjälper till att utveckla studenters kreativa praktik och forskning i många institutionella och kulturella sammanhang. Sådana samarbetsmiljöer kan bestå av projekt som genomförs tillsammans med andra masterstudenter i Uniarts om digitala miljöer, festivaler eller möjligheter att utveckla forskarpraktik med forskarutbildningsprogram inom området konstnärlig forskning. Programmet har ett starkt nätverk av internationella partnerinstitutioner som möjliggör studentutbyten samt en bred lista av konstnärer, föreläsare, gästforskare och andra experter som tillsammans skapar en levande lärandemiljö i Helsingfors. Lärare Våra föreläsare är erfarna proffs inom sitt område. Utöver vår fasta personal kommer du att undervisas av gästföreläsare, mentorer och konstnärer som representerar en mångfald av fält inom konst och humaniora. -
MA
Heltid
2 år
Engelska
Campusstudier
 
University of the Arts Helsinki
helsingfors, Finland

Fördjupa dig i olika prestationskulturer och dramaturgiska praktiker i detta forskningsorienterade internationella masterprogram med dubbel examen. Varför studera här? Program ... +

Fördjupa dig i olika prestationskulturer och dramaturgiska praktiker i detta forskningsorienterade internationella masterprogram med dubbel examen. Varför studera här? Programmet Comparative Dramaturgy and Performance Research (CDPR) erbjuder studenter en unik möjlighet att uppleva distinkt olika former av dramaturgiskt tänkande och prestationskulturer, vilket möjliggör en jämförande inställning till dramaturgisk praktik och teori. Programmet är det första dubbelexamensprogrammet i Uniarts Helsingfors. Programmet är skräddarsytt för processorienterade studenter som vill arbeta i internationella och multidisciplinära sammanhang såsom samarbetsproduktioner, forskningsinriktade konstnärliga projekt och andra projekt och institutioner som kombinerar konstnärlig verksamhet och forskning. Programmets innehåll och mål CDPR:s mål är att utbilda internationellt aktiva yrkesverksamma med förmågan och beslutsamheten att gå över ett brett spektrum av gränser – konstnärliga, kulturella, språkliga och disciplinära – för att skapa uppfinningsrika föreställningar. CDPR-programmet utbildar eleverna till att bli forskningsinriktade konstnärer med nödvändiga kunskaper och färdigheter för att hantera frågor som de själva väljer inom och genom scenkonsten. Läroplanen förbereder eleverna för viktiga utmaningar som har format scenkonstens område under de senaste decennierna, såsom utvidgningen av begreppen performance och dramaturgi; skiftningar i vad som utgör dramaturgens verk; förändringar i förhållandet mellan konst och forskning; och ökat internationellt och tvärvetenskapligt samarbete. Dubbelexamensstudenterna gräver sig in i olika prestations- och forskningsmetoder och får en detaljerad förståelse för olika lokala scenkonstscener. Studenterna kommer att utveckla en förmåga att jämföra och koppla samman olika konstnärliga praktiker, kulturella system, språk och forskningsområden - att fungera som en aktiv förmedlare bland dem. Studenter går in i programmet med befintlig praxis och en preliminär masterforskningsplan som ger riktning åt sina studier från början. Planen revideras och utökas under studierna. CDPR-programmet är fyra terminer långt och kräver uppehållstillstånd på heltid. Utbildningen är omfattande och krävande. Ett nätverk av fem europeiska universitet CDPR-programmet sker genom ett partnerskapsnätverk av fem europeiska universitet. Varje partner har ett unikt förhållningssätt till området, och alla partners skapar sin läroplan självständigt. Nätverkets huvudspråk är engelska och franska. Studenter skapar sin egen specialitet i CDPR beroende på vilka två nätverksuniversitet de studerar vid. Denna utbildning vid två olika universitet ger studenterna möjlighet att förstå och dra nytta av olika former av dramaturgiska processer i ett jämförande förhållningssätt till föreställningsskapande och forskning. Förutom Uniarts Helsinki är CDPR-nätverkets partners: Goethe-universitetet i Frankfurt Oslo National Academy Université Libre de Bruxelles Université Paris Nanterre Från de fyra partneruniversitetet har Université Libre de Bruxelles och Université Paris Nanterre franska som huvudspråk för utbildning. På de två andra universiteten erbjuds CDPR-studier på engelska. Vad är ett dubbelexamensprogram? På masterprogrammet i dubbel examen läser alla studenter två terminer vid två europeiska universitet och tar examen från båda. Om du ansöker och blir antagen till programmet vid Uniarts Helsinki blir vi då ditt hemuniversitet och du börjar dina studier här. Under andra och tredje terminen studerar du på något av våra partneruniversitet som du väljer i början av dina studier. Under dessa två terminer kommer du att följa det gästande universitetets läroplan och delta i deras konstnärliga projekt. Under fjärde terminen kommer du att slutföra ditt examensarbete på ditt hemuniversitet. Slutuppsatsen lämnas in till båda universiteten. Kort sagt: för samma arbetsbelastning som en vanlig magisterexamen får du två examina och fördjupad internationell erfarenhet. Examensstruktur och studier vid Uniarts Helsinki CDPR-studierna har en annan struktur för studenter som börjar sina studier vid Uniarts Helsinki och för studenter som deltar i programmet från något av partneruniversitetet. För studenter som påbörjar sina CDPR-dubbelstudier vid Uniarts Helsinki består studierna av både programspecifika studier, seminarier i dramaturgi och valfria fördjupningsstudier. Under fjärde terminen återvänder de till Uniarts Helsinki för att göra sitt examensarbete, vars planering de har påbörjat under den första terminen. Uppsatsen består vanligtvis av en konstnärlig och en skriftlig del. Det konstnärliga examensarbetet kan antingen vara ett självständigt projekt eller arbeta som dramaturg i en samarbetsproduktion med andra studenter vid Uniarts Helsingfors Teaterhögskola. För studenter som deltar i programmet från ett av partneruniversitetet består studierna vid Uniarts Helsinki av både programspecifika och valfria fördjupningsstudier. Studierna omfattar workshops och seminarier i jämförande dramaturgi och performanceforskning, samt avancerade studier i dramaturgi och andra områden inom teater och performance. Lärare Våra lärare är erfarna experter inom sitt område. Förutom den fasta lärarkåren välkomnar programmet regelbundet toppexperter från både Finland och utlandet som gäster. -
MA
Heltid
2 år
Engelska
Campusstudier