MEd i inkludering och specialpedagogiska behov
Queen's University Belfast - Faculty of Arts, Humanities and Social Sciences
Nyckelinformation
Campus läge
Belfast, Storbritannien
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
1 - 3 år
Takt
Heltid, Deltid
Studieavgifter
GBP 19 100 / per year *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Sep 2024
* Nordirland och Irland: £6 650 | England, Skottland eller Wales: £7 470 | EU Övrigt och internationellt: £18 200
Introduktion
I takt med att samtida samhällen blir mer heterogena och inkluderande utbildningsreformer vinner nytta över hela världen, utmanas utbildningssystemen att ta itu med några grundläggande frågor om undervisning och lärande som har att göra med tillmötesgående och respekt för olikheter.
En oro för social rättvisa och välbefinnande ligger till grund för rörelsen för inkludering. Att möta de olika behoven hos elever inom dagens skolor, högskolor och universitet är en av de mest utmanande och viktiga uppgifterna som utbildning står inför idag.
Denna grundligt reviderade magisterexamen är unik inte bara på grund av de disciplinära tillvägagångssätt den använder utan också för att studenterna studerar och tillämpar ett förhållningssätt till välbefinnande som har utvecklats av några av världens ledande tänkare.
Detta är ett tillvägagångssätt som är internationellt erkänt av till exempel FN och vars principer alltmer återfinns i regeringens politik för utbildning och behov av särskilt stöd, nämligen Capability Approach. Vi är en av mycket få institutioner i Storbritannien som erbjuder detta praktiska och etiska tillvägagångssätt för att bedöma frågor om särskilda behov, jämlikhet och inkludering.
De färdigheter du kommer att utveckla inkluderar färdigheter i kritiskt tänkande och hur man bäst kan vara en inkluderande utövare. Viktigt är att detta är en professionellt baserad examen som innebär att du kommer att tillämpa det du har lärt dig i din egen yrkesutövning, oavsett om du är klassrumsassistent, SENCO eller universitetslektor.
Sista ansökningsdag: torsdag 30 juni 2022 kl 16.00.
Studenterfarenhet
Flexibilitet Detta program är utformat för att möta behoven hos proffs. Diplom- och certifikatalternativ finns också tillgängliga.
Tillgodoräknande studenter som har genomfört andra utmärkelser på masternivå, t.ex PGCE, inom de senaste tio åren är berättigade till tillgodoräknande. Ansökan om tillgodoräknande ska lämnas in samtidigt som ansökan om onlineprogram, eftersom retroaktiva ansökningar inte accepteras.
Galleri
Antagningar
Läroplan
Studenter kan anmäla sig på heltid (1 år) eller deltid (3 år). Enskilda moduler kan studeras som en kort kurs. Deltidsstudenter genomför vanligtvis en eller två moduler per termin. Heltidsstudenter genomför vanligtvis tre moduler per termin.
MEd tilldelas studenter som framgångsrikt slutfört sex undervisade moduler (120 CATS -poäng) och en 15 000 - 20 000 ord forskningsavhandling (60 CATS -poäng).
Utgångskvalifikationer finns tillgängliga: studenterna kan gå ut med ett doktorsexamen genom att framgångsrikt slutföra 120 CATS-poäng från undervisade moduler eller ett postgraduatecertifikat genom att framgångsrikt slutföra 60 CATS-poäng från undervisade moduler.
Vi har gjort det enkelt att läsa till en mastermodul som en kort kurs.
kursinnehåll
Kärnmoduler (obligatoriskt, alla 20 CATS -poäng):
En introduktion till forskningsmetoder: Barn, unga och utbildning (online)
Denna inledande forskningsmetodmodul är obligatorisk för alla masterstudenter vid Institutionen för samhällsvetenskap, utbildning och socialt arbete och förutsätter ingen tidigare erfarenhet eller kunskap om forskningsmetoder. Syftet med delkursen är att ge en allmän forskningsöversikt och kontextualisera det breda utbud av synsätt och debatter som är uppenbara inom samtida utbildningsforskning. Delkursen syftar till att ge studenterna en förståelse för teorin och en förståelse för de olika perspektiv som ligger till grund för kvantitativa och kvalitativa metoder. Studenterna kommer att introduceras till de etiska frågorna relaterade till pedagogisk forskning samt en rad metodologiska tillvägagångssätt, inom vilka de viktigaste teoretiska och praktiska frågorna kommer att behandlas.
Dekonstruera utbildning och inkludering av specialbehov
Vi kommer att fokusera på att dekonstruera specialpedagogik och inkludering genom att utforska hur några populära tillvägagångssätt och beteendeteoretiska modeller har påverkat vår förståelse av behov av särskilt stöd. Mycket av "kunskapen" om specialundervisning är, utan tvekan, missuppfattad och främjar ojämlikhet snarare än tar itu med den. När vi undersöker konsekvenserna av till exempel märkning eller sociala och emotionella beteendesvårigheter (SEBD), kommer vi att överväga ett kraftfullt skäl för inkludering baserat på att dekonstruera själva begreppet "behov" och "speciellt" för att fråga: varför specialpedagogik? Och vem tjänar det egentligen?
Epistemisk orättvisa: Etiken att veta i SEN/inkludering
Vad är en stereotyp, och hur leder en stereotyp till fördomar? Hur bidrar former av okunnighet till orättvisa mot de marginaliserade? För att utforska dessa frågor kommer vi att undersöka hur stereotyper och fördomar bidrar till former av 'epistemisk orättvisa' där det som vissa grupper av människor vet ges mindre trovärdighet och vikt enbart på grund av deras funktionshinder, kön, klass eller etnicitet. Vittnesmålen (vad de vet eller upplever) från medlemmar i stigmatiserade grupper kommer sannolikt att uteslutas på grund av (ofta omedvetna) fördomsfulla övertygelser och attityder, som kan förstärka effekterna av orättvisor och skapa andra, till exempel att inte känna igen vissa frågor som är relevant för utredning, såsom sexuella övergrepp mot utsatta flickor och pojkar, eller sexualitet hos funktionshindrade eller funktionshindrade. Våra bedömningar, som vi kommer att lära oss, kommer sannolikt att påverkas av implicita fördomar även när vi tror att vi gör bedömningar av vetenskapliga eller argumentativa förtjänster.
Social rättvisa i särskild utbildning och inkludering: en förmåga
I den här kärnmodulen kommer vi att utforska några av komplexiteten i att förstå social rättvisa inom utbildning och vad det innebär att blomstra, ett mycket uppskattat mål inom utbildning för närvarande. Medan utbildningssystem över hela Storbritannien och många delar av världen förespråkar lika rätt till utbildning och vikten av att låta barnet och ungdomen blomstra och uppnå välbefinnande, är det exakta innehållet i detta mål svårt att fastställa och komma överens om. Ett tillvägagångssätt som har dykt upp med stor kraft och tillämpning är Capability Approach (CA). CA hävdar två grundläggande normativa påståenden: för det första att friheten att uppnå välbefinnande är av primär moralisk betydelse; och för det andra att frihet att uppnå välbefinnande ska förstås i termer av människors förmåga, det vill säga deras verkliga möjligheter att göra och vara vad de har anledning att värdera. Exempel kan vara att ta en examen, resa, vara lärare eller att bli uppskattad, respekterad och inkluderad.
Capability Approach är ett etiskt utvärderande ramverk som, för att bedöma välbefinnande, utveckling och rättvisa, helt enkelt ställer två frågor: vad kan en person göra och vara? Svaret på de två frågorna kommer att bero på hur samhället, inklusive våra utbildningsinstitutioner, är ordnat. Så, i vilken utsträckning inkluderar våra skolor minoriteter eller barn med särskilda behov? Till exempel, hur möjliggörs ett barn på det autistiska spektrumet att vara den person hon vill vara och att göra de saker hon värdesätter?
Två valfria moduler kan väljas från utbildningsstudierna (MEd).
Ranking
Vår utbildningsforskning har rankats på fjärde plats i Storbritannien i relation till forskningsintensitet, med 87 % bedömd som "internationellt utmärkt eller världsledande" (REf, 2014).
Studieavgift för programmet
Karriärmöjligheter
Utexaminerade från denna examen har funnit det fördelaktigt i sina professionella institutioner att ge råd till kollegor, påverka politiken och stödja elever och studenter.
Examen hjälper studenter att omforma sitt tänkande om specialpedagogik och frågor om inkludering för att ifrågasätta värderingar och övertygelser som tidigare togs för givna. Viktigt är att en magisterexamen i behov av särskilt stöd/inkludering kommer att vara till stor fördel för yrkesverksamma som söker befordran när vi går mot en masterledd läraryrke.
Queens doktorander skördar exceptionella fördelar. Unika initiativ, som Degree Plus och Researcher Plus, stärker vårt engagemang för anställningsbarhet, medan innovativa ledarskaps- och executive-program hjälper våra studenter att få viktiga ledarpositioner både nationellt och internationellt.
Anställning efter kursen
De flesta av eleverna i den här kursen är praktiserande lärare i förskola, primär och sekundär sektor. Studenter från vidareutbildnings- och handikappsektorn deltar också. Studenter tillträder anställning eller fortsätter att arbeta med undervisning, ansöker om befordran eller går vidare för att ta ytterligare examina.
Anställningslänkar
- Utbildning
- Handikapporganisationer
- Vidare och högre utbildning
Ytterligare priser vunnits
Det finns inga specifika ytterligare kurskostnader förknippade med detta program.
Priser och utmärkelser
Lärare som arbetar med klassrumsbaserade avhandlingsprojekt kan ansöka om utmärkelsen Northern Ireland Center for Educational Research (NICER).
Examen plus utmärkelse för färdigheter i undervisningen
Utöver ditt utbildningsprogram, på Queen's, kan du få möjlighet att få bredare livs-, akademiska och anställningsförmåga. Till exempel placeringar, volontärarbete, klubbar, föreningar, idrott och mycket mer. Så inte bara tar du examen med en examen som erkänns från ett världsledande universitet, du kommer att ha praktisk nationell och internationell erfarenhet plus en bredare exponering för livet överlag. Vi kallar detta Degree Plus. Det är det som gör att studera vid Queen's University Belfast speciellt.