MEd i utbildningsvetenskap
Queen's University Belfast - Faculty of Arts, Humanities and Social Sciences
Nyckelinformation
Campus läge
Belfast, Storbritannien
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
1 - 3 år
Takt
Heltid, Deltid
Studieavgifter
GBP 19 100 / per year *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Sep 2024
* Nordirland och Irland: £6 650 | England, Skottland eller Wales: £7 470 | EU Övrigt och internationellt: £18 200
Introduktion
Detta program erbjuder lärare och pedagoger möjligheter att lära sig inom en rad områden inom det breda utbildningsområdet.
Utbildningsproffs i det tjugoförsta århundradet förväntas ha starka kunskaper och färdigheter inom kärnområden samt en förmåga att röra sig flexibelt in och ut från en mängd olika specialistområden. Detta utbildningsprogram är utformat för att möta dessa olika behov genom att erbjuda eleverna möjlighet att välja moduler från ett brett spektrum av ämnen, inklusive lärande och undervisning, bedömning, pedagogiskt ledarskap, inkludering och särskilda utbildningsbehov.
Programmet ger studenterna en möjlighet att bekanta sig med aktuell forskning om dessa ämnen. Dessutom uppmuntras studenterna att överväga och reflektera över de praktiska konsekvenserna av teoretiska perspektiv och forskningsresultat.
MEd i utbildningsstudier är öppen för lärare på grund-, gymnasie- och högskolenivå samt för yrkesverksamma inom andra utbildningsområden.
Efter avslutade moduler kommer studenterna att kunna:
- Demonstrera en bred kunskap och förståelse för pedagogisk forskning, politik, praktik och teori som omfattas av de moduler du väljer.
- Analysera och kritiskt tillämpa exempel på forskningslitteraturen i de valda modulerna (och, i förekommande fall, färdigheter).
- Reflektera kritiskt över sin egen personliga praktik.
Sista ansökningsdag: torsdagen den 30 juni 2022 kl 16.00.
Internationellt kända experter
Kärndisciplinen Education at Queen's är ett av de ledande områdena för utbildningsforskning i Storbritannien och Irland.
Studenterfarenhet
- Mångfalden av ämnen uppskattas särskilt av studenter som vill lära sig inom en rad ämnen snarare än att fokusera på ett specialämne.
- Tillgodoräknande studenter som har genomfört andra utmärkelser på masternivå, t.ex PGCE, inom de senaste tio åren är berättigade till tillgodoräknande. Ansökan om tillgodoräknande ska lämnas in samtidigt som ansökan om onlineprogram, eftersom retroaktiva ansökningar inte accepteras.
- Flexibilitet Detta program levereras via blandat lärande (en blandning av ansikte mot ansikte och onlineinlärning).
- Flexibla exit-kvalifikationer (PgCert, PgDip) är tillgängliga, och individuella kursmoduler kan också läsas som korta kurser.
Galleri
Antagningar
Läroplan
kursinnehåll
Lista över vägledande programmoduler
Moduler* (20 CATS-poäng):
En introduktion till forskningsmetoder: Barn, unga och utbildning (obligatoriskt)
Denna inledande forskningsmetodmodul är obligatorisk för alla masterstudenter vid Institutionen för samhällsvetenskap, utbildning och socialt arbete och förutsätter ingen tidigare erfarenhet eller kunskap om forskningsmetoder. Syftet med delkursen är att ge en allmän forskningsöversikt och kontextualisera det breda utbud av synsätt och debatter som är uppenbara inom samtida utbildningsforskning. Delkursen syftar till att ge studenterna en förståelse för teorin och en förståelse för de olika perspektiv som ligger till grund för kvantitativa och kvalitativa metoder. Studenterna kommer att introduceras till de etiska frågorna relaterade till pedagogisk forskning samt en rad metodologiska tillvägagångssätt, inom vilka de viktigaste teoretiska och praktiska frågorna kommer att behandlas.
Bedömningsfrågor i undervisning och lärande i klassrum
Denna modul tar ett frågebaserat förhållningssätt till bedömning i relation till undervisning, lärande och forskning i klassrum. Den granskar olika tillvägagångssätt och utvecklingar inom bedömning i relation till tre underliggande teman:
- de praktiska frågorna om bedömning för undervisning, lärande och forskning
- förhållandet mellan bedömning och elevers lärande; och
- den sociala inverkan av bedömning och testning på lärande;
Under hela modulen uppmuntras studenterna att tänka kritiskt om bedömningsmetoder (inklusive sin egen) i ljuset av en djupare förståelse av de grundläggande begreppen i bedömningsteori. Syftet med modulen är att ge lärare och pedagoger från alla faser av skolan och läroanstalterna, samt andra bedömningsutövare, en förståelse för frågorna kring bedömningspraxis, policy och forskning.
OBS! Studenter får inte ta denna modul om de har tagit/kommer att ta modul EDU7253.
Beteendeanalys för effektiv undervisning
Denna modul kommer att innehålla en introduktion till teorin och begreppen inom den vetenskapliga disciplinen beteendeanalys och kommer att introducera specifika evidensbaserade tillämpningar som kan användas i en pedagogisk miljö. Det kommer att läggas fokus på att beskriva och kritiskt värdera den vetenskapliga bakgrund och forskningsmetoder som används i beteendeanalys. Allt innehåll kommer att baseras på beteendeanalytiska principer och härledda teknologier och kommer att fokusera på positiva stöd som framgångsrikt kan implementeras i en pedagogisk miljö för en individ eller en hel klass. Dessa kommer att spelas in och alltid tillgängliga för visning för eleverna för reflektion och vidare lärande. Studenter förväntas bidra till veckovisa diskussionsforum om ämnen som behandlas under den akademiska veckan för att hjälpa kamratlärande och interaktion. En uppgift på 3000 ord kommer att slutföras i slutet av modulen, med fokus på ett ämne som de väljer från kursinnehållet.
*Obs: Den här modulen är inte en central ABA-modul och skulle vara till nytta för studenter i en rad program, såväl som andra områden inom pedagogik och utbildningsstudier, eftersom kursinnehållet kommer att fokusera på praktiska tillämpningar av lärande i utbildningsmiljöer.
Samtida perspektiv på lärande och undervisning
Denna modul undersöker samtida forskningsperspektiv på lärande och undervisning. Förutom att utveckla en bred förståelse av teoretisk, forsknings- och policylitteratur som rör lärande och pedagogik, kommer eleverna att utveckla ett kritiskt och analytiskt förhållningssätt för att utvärdera lärande och undervisning i utbildningsmiljöer. Modulen kommer att ge en bra grund för engagemang i självutvärdering och utveckling av evidensbaserad praktik i utbildningsmiljöer. Modulen kommer att vara av intresse för ett brett spektrum av utbildningsproffs, inklusive lärare och inlärningsledare i olika utbildningsmiljöer.
Läroplan: Teori, policy och praktik
Frågor om vad som är syftet med utbildningspolitiken och läroplanernas ändamålsenlighet förekommer i samtida diskurser om utbildning över hela livet och över hela världen. Från makronivå till mikro är dessa debatter viktiga eftersom de har att göra med utbildnings- och samhällsförändringar och vars behov en sådan förändring bör tjäna. Denna modul kommer att ge studenterna en möjlighet att reflektera över läroplansteori, policy och praktik. Den kommer att undersöka sociopolitiska och teoretiska influenser på läroplansutveckling och ge analytiska koncept och färdigheter. Sessionerna inkluderar att undersöka hur kunskap är organiserad och av/legitimerat i läroplanen; social bildning inom den dolda läroplanen; och läroplanens roll i samhällen med arv av konflikter, ojämlikhet och splittring, och i relation till målen för hållbar utveckling och globala utmaningar.
Utbildning, lagen och barns rättigheter
Denna modul kommer att fokusera på barns mänskliga rättigheter i skolan enligt FN:s konvention om barnets rättigheter. Internationella förpliktelser som följer av den europeiska konventionen om mänskliga rättigheter kommer också att beaktas. Ämnen som kommer att behandlas kommer att omfatta skolintagning, läroplanen, närvaro, disciplin, barns rätt att bli hörda och rättigheterna för barn med funktionsnedsättning. Frågorna kommer att analyseras utifrån de två perspektiven barns rättigheter och lärares skyldigheter. Inga tidigare juridiska kunskaper förväntas.
E-learning: Koncept och övning
Den här modulen gör det möjligt för dig att utforska policyerna, frågorna, fakta och hypen kring eLearning. Den kommer att introducera dig till idéer som Third Space och den 4:e industriella revolutionen. Du kommer att reflektera över de möjligheter som teknikförbättrat lärande, virtuella lärmiljöer, hanterade lärmiljöer och dataanalys erbjuder. Det kommer att finnas möjligheter att jämföra och kontrastera klassrummets miljö ansikte mot ansikte med onlineinlärning och att höra från experter på området. De olika utvecklingarna inom e-learning kommer att granskas på flera nivåer, inklusive teknisk (t.ex. hur fungerar det?), praktiskt (t.ex. erfarenhet av att skapa onlinekurser) och teoretiska (t.ex. vilka typer av inlärningsmodeller är inblandade?). Slutligen kommer ditt eget professionella arbetssammanhang att utgöra fokus för ditt uppdragsarbete.
Reflekterande praxis och åtgärdsforskning (10 CATS -poäng)
Det finns en stor mängd litteratur som belyser vikten av praktikerledd utredning och reflektion, dess centrala roll i inlärningsprocessen och den nyckelroll den spelar i processen för fortsatt professionell utveckling. Trots detta tenderar det att finnas små möjligheter inom undervisnings- och inlärningsprogrammen för lärare att utforska reflektionens natur, de olika perspektiven och teorierna kring ämnet eller att undersöka begreppet på djupet. Denna modul börjar ta itu med denna brist genom att bjuda in deltagarna att överväga och experimentera med olika tillvägagångssätt för reflekterande praktik som används i småskalig aktionsforskningsprojektdesign inom utbildningsområdet i allmänhet och sin egen professionella utveckling i synnerhet.
Observera att detta är en 10-poängsmodul och är endast tillgänglig för de studenter som behöver detta specifika antal poäng för att slutföra sina kvalifikationer.
Förvandla högre utbildning
Högre utbildning är en komplex, snabbt föränderlig global sektor. Med långa traditioner av att påverka samhälleliga förändringar, är institutioner för högre utbildning för närvarande positionerade som potentiella drivkrafter för de internationella hållbara utvecklingsmålen (SDG) och många andra ambitiösa agendor. Högskolestudier har framstått som ett viktigt område att studera, kritisera och informera om politik och praktik. Denna modul överväger högre utbildnings roll i omvandling av samhällen och gör det möjligt för studenter att debattera sina egna roller och inflytandesfärer för att omvandla högre utbildning - oavsett om det är yrkesverksamma, lärare, forskare, intressenter eller globala medborgare. Genom kritisk läsning och diskussioner av akademiska publikationer och inflytelserika policyer kommer deltagarna att lära sig om principerna och syftena som ligger till grund för ramverken för omvandlingen av högre utbildning. Frågor om demokratisering, utveckling, mänskliga rättigheter, social rättvisa och avkolonisering kommer att analyseras i relation till de samtida dominerande drivkrafterna och influenserna på sektorn, inklusive global kapitalism, internationalisering och geopolitik. Genom att planera och genomföra en småskalig studie kommer studenterna att utrustas med grundläggande forskningskunskaper och färdigheter för att kartlägga institutionella, lokala, nationella och globala sektoriella problem; och att utforska rollerna för ledarskap, i/jämlikhet, byrå och representation för förändring.
Utbildningens roll i etniskt plurala samhällen
Denna modul kommer att introducera studenter till debatter kring teori, policy och praktik för utbildning i etniskt mångfaldiga samhällen. Den kommer att kretsa kring två ämnen som har berört pedagoger under de senaste decennierna – 1) utbildningens roll för att främja jämlikhet och jämlikhet mellan ras, etniska och religiösa grupper; och 2) utbildningens roll för att främja social sammanhållning i olika samhällen – och överväga områden med sammanflöde och spänningar mellan dessa. Efter framgångsrikt slutförande av denna modul ska studenterna kunna förstå utbildningens roll för att främja jämlikhet och social sammanhållning i splittrade samhällen och hur de begrepp och frågor som tas upp i modulen manifesterar sig i specifika utbildningssammanhang lokalt, nationellt och internationellt. Bedömningen sker via en uppgift på 3 500 ord.
Studenter måste välja 120 CATS-poäng från modulerna som anges ovan eller andra moduler från MEd/MSc-programmen som erbjuds av skolan (förutom vissa ABA-moduler EDU7225/7227/7229/7230/7900).
Moduler på pedagogiskt ledarskap och integration och specialundervisning Pathways kan vara av intresse, t.ex.
- Digital läskunnighet och kommunikation
- Grundläggande element i beteendeförändring
- Ledarskap för förändring
- Ledarskapsteori och praktik: En översikt
- Reimagining Special Needs Education: Inclusive Pedagogy
- Skolseffektivitet och skolförbättring
- Specialutbildning och frågor om eget kapital
- Intellektuella grundvalar för specialpedagogik
- Förstå vuxna med ASD
- Förstå barn med ASD
* Dessa moduler kan komma att ändras.
Ranking
Vår utbildningsforskning har rankats på fjärde plats i Storbritannien i förhållande till forskningsintensitet, med 87 % bedömda som "internationellt utmärkt eller världsledande" (REF, 2014).
Studieavgift för programmet
Karriärmöjligheter
Utexaminerade från denna examen har funnit att de färdigheter och kunskaper som lärts är användbara på sin arbetsplats genom att förbättra sin yrkesutövning. För lärare har detta inneburit utveckling av forskningsinformerad praktik och förmåga att leda professionell utveckling inom sina skolor.
Dessutom kan en högre grad förbättra sysselsättningsmöjligheterna för att säkra framtida befordran. Efter att ha fördjupat sina kunskaper inom ett specifikt område har andra studenter valt att fortsätta akademiska studier till forskarnivå.
Queens doktorander skördar exceptionella fördelar. Unika initiativ, som Degree Plus och Researcher Plus, stärker vårt engagemang för anställningsbarhet, medan innovativa ledarskaps- och executive-program hjälper våra studenter att få viktiga ledarpositioner både nationellt och internationellt.
Ytterligare priser vunnits
Det finns inga specifika ytterligare kurskostnader förknippade med detta program.
Priser och utmärkelser
Northern Ireland Centre for Educational Research (NICER) erbjuder två utmärkelser för att stödja lärarforskare som arbetar med klassrumsbaserade projekt som syftar till att förbättra undervisning och lärande (behörighetskriterier gäller).
Examen plus utmärkelse för färdigheter i undervisningen
Utöver ditt utbildningsprogram, på Queen's, kan du få möjlighet att få bredare livs-, akademiska och anställningsförmåga. Till exempel placeringar, volontärarbete, klubbar, föreningar, idrott och mycket mer. Så inte bara tar du examen med en examen som erkänns från ett världsledande universitet, du kommer att ha praktisk nationell och internationell erfarenhet plus en bredare exponering för livet överlag. Vi kallar detta Degree Plus. Det är det som gör att studera vid Queen's University Belfast speciellt.