MSc i marknadsföring

Allmänt

Programbeskrivning

Översikt

Vårt University of Stirling Management Schools marknadsavdelning är bland de bästa i landet. Vi är 2: a i Skottland och topp 10 i Storbritannien (Complete University Guide 2019).

Marknadsföring handlar om att skapa, kommunicera och leverera värdeutbyte mellan en organisation och sina kunder som tillgodoser kunden, organisationen och samhället som helhet. Våra mästare i marknadsföringskurs ger dig möjlighet att få en teoretisk och praktisk förståelse för marknadsföring och dess roll inom organisationer.

Du lär dig om övningen och teorin om modern marknadsföring, liksom nuvarande affärstrender inom områdena varumärkesidentitet, multikanalsmarknadsföring och sportmarknadsföring.

Vår MSc Marknadsföringskurs var en av de första i landet som ackrediterades av Chartered Institute of Marketing (CIM). Vår CIM-ackreditering innebär att när du framgångsrikt slutför kursen är det lättare att få en professionell examen i marknadsföring. Två av Diplom-modulerna kommer att upphävas, vilket innebär att du bara behöver slutföra de återstående två modulerna (jämfört med att fylla alla fyra), för att få ett professionellt diplom i marknadsföring. Detta ger dig en konkurrenskraftig fördel när du börjar på din karriär.

Vårt forskningsinriktade undervisningsmetod är en viktig styrka i kursen. Förutom att konsekvent engagera sig i akademisk litteratur genom veckoläsningar och modulbedömningar, ger kursen dig ett antal möjligheter att tillämpa koncept, teorier och ramverk på praktiska aspekter. Du får möjlighet att samarbeta med organisationer inom en mängd olika organisationer, inklusive ideella företag, tredje sektorer och små och medelstora företag.

Pathways

Kursen riktar sig främst till studenter som vill konvertera från andra discipliner eller de som vill få en kvalifikation som kommer att validera sina arbetserfarenheter. Dessutom kan du få erkännande av ditt intresse för ett visst marknadsområde genom våra namngivna Pathways . Du kan arbeta mot vår kärnmasterexamen, MSc Marketing, eller välja att specialisera dig på något av följande Pathways vid slutet av Semester 2:

MSc Marknadsföring med Brand Management

Denna Pathway erbjuder dig möjlighet att fokusera mer på detaljerna för att utveckla och använda varumärken.

MSc Marketing med detaljhandel

Du får möjlighet att förvärva och utöka din kunskap inom detaljhandeln. Butikssektorn är en stor arbetsgivare över hela världen och en som kräver en bra skicklighet för att kunna hantera lönsamma interaktioner med leverantörer och konsumenter.

Båda våra Pathways är modulära. Om du tar endera Pathway tar du samma tre kärnämnen som studeras i Semester 1, för att ge dig ett djup av relevant och aktuell marknadsföringskunskap.

Då kan du välja att specialisera sig i antingen Brand Management eller Retail, genom att ta relaterade specialmoduler. För att slutföra din MSc får du möjlighet att visa upp din inlärning genom antingen en individuell avhandling eller ett gruppforskningsprojekt inom branding eller detaljhandel.

University of Stirling Management School

På University of Stirling Management School är principen om ansvarsfullt företagande, politik och praxis centralt för allt vi gör. Denna vision hjälper oss att utrusta våra elever effektivt med kompetensen att fungera som globala medborgare, som kan ta itu med samhällets behov.

Som medlem i Chartered Association for Business Schools har vi starka kopplingar till industrin och har nyligen tilldelats Small Business Charter för engagemang med lokala och regionala företag.

Vi är i en elitgrupp av handelshögskolor globalt - och en av endast 14 i Storbritannien - att hålla ackreditering från Association of MBAs (AMBA) för både våra MBA och MSc Business and Management (MBM) kurser.

Bästa skäl att studera hos oss

# 1 Vi är rankade 2 i Skottland och topp 10 i Storbritannien för marknadsföring (The Complete University Guide 2019)

# 2 Du får en möjlighet att arbeta på ett verkligt konsultstilprojekt inom ett företag

# 3 Vårt Flying Start Leadership Program hjälper dig att utveckla självmedvetenhet om dina styrkor och förvärva nya färdigheter i en stödjande miljö

Kursens mål

MSc Marketing ger dig förståelse för de begrepp och system som ligger till grund för marknadsföringspraxis och gör att du kan utveckla dina färdigheter med diagnos och implementering i marknadsföringshantering och forskningsprocesser. I slutet av kursen kommer du att kunna:

  • vårda och konsolidera ett kundfokuserat förvaltningsförfarande i en mängd olika marknadsinställningar, organisationsformer och politiska situationer
  • utforma, planera, genomföra och utvärdera forskningsbaserade marknadsstrategier
  • få exponering för etiska problem som härrör från marknadsföringsaktiviteter och förstå effekterna av marknadsföring på samhället i allmänhet
  • genomföra forskning om modern marknadsföring

Branschanslutningar

University of Stirling Management School har utmärkta kontakter med lokala och nationella organisationer. Gästhögtalare från hela den privata, offentliga och tredje sektorn samarbetar regelbundet med våra MSc Marketing-studenter, vilket ger ett praktiskt perspektiv på samtida marknadsföringsämnen genom en rad gästföreläsningar och workshops. Högtalare har inkluderat:

  • Garry Lace - Manchester University
  • Martin Raymond - Cloudline PR Agency
  • Ken Thompson - Genombrott Affärsforskning.

Studenter har nyligen arbetat med projekt med representanter från EASA Training Ltd, Indigo Lighthouse, RD Support, Snowsports Scotland, Scottish Biomedical, Stirling Art och Waterski Scotland.

Våra studenter har också gynnats av senaste besök på externa organisationer som ASDA, Blue Sky Experience (specialistteambyggnad och teamutvecklingsföretag) och New Lanark Visitor Center.

Förbereda företagsledare för framtiden

Förskoleutbildning vid University of Stirling går utöver läroböcker och föreläsningsrum, vi fokuserar också på din personliga och professionella utveckling.

Vårt unika program för Flying Start Leadership utrustar dig med medvetenheten, kunskapen och tekniken som är nödvändiga för att bygga en framgångsrik karriär. Dessa sträcker sig från praktiska färdigheter, som effektiv public speaking, till att utveckla sätt att arbeta under press i svåra situationer som konflikthantering. Läs mer om Flying Start.

Marknadsföringsprogrammets kärnmodul under vårterminen syftar till att ge dig en motsvarande erfarenhet till en branschplacering. Det ger dig möjlighet att få kunskap och öka ditt självförtroende som arbetar med ett "live" marknadsföringsämne när du arbetar inom ledningsgränserna och budgeten för en extern kundorganisation.

Kombinationen av akademiska ramar och teorier inom ramen för vad som kan genomföras av organisationen inom sina egna resurser kommer att förbereda dig för liknande uppgifter som kommer att krävas av dig i din framtida karriär.

Utveckla ditt varumärke

Du kommer att undersöka ditt personliga varumärke och de riktningar som du vill utveckla. Början med skapandet av en Insights® Discovery Personal Profile är att uppmuntra oberoende, kreativa tänkare som vet hur de kommunicerar sina åsikter och värderingar till andra, inklusive potentiella arbetsgivare.

Arbeta med vårt team av konsulter, du får din egen Insights® Discovery Personal Profile som erbjuder en engagerande, förstärkande och transformationsinsikt i din personlighet och hur du jämför med andra. Baserat på den personlighet som Carl Jung utvecklat, erbjuder Insights® Discovery-profilen ett ramverk för självförståelse och personlig utveckling. Profilen kan hjälpa dig att lära dig om ditt förhållningssätt till:

  • beslutsfattande
  • dina nyckelstyrkor och svagheter i arbetsrelationer
  • Ditt värde för laget
  • din kommunikationsstil
  • möjliga blinda fläckar

Förberedelser för internationella studenter kommer att studera i Storbritannien

Förbered dig för framgång är ett interaktivt webinlärningsverktyg för internationella studenter som kommer till Storbritannien för att studera. Ta en titt på webbplatsen Förbered dig till framgång för att få mer information.

Professionella ackrediteringar

Vår masters kurs är ackrediterad av Chartered Institute of Marketing (CIM), världens ledande professionella marknadsorganisation, och räknas mot CIM Professional Diploma in Marketing. Efter framgångsrikt genomförande behöver du bara slutföra två moduler med CIM för att få examen.

Kursinnehåll

Detta är ett års heltidskurs bestående av två terminer följt av en avhandling eller ett konsultarbete under sommarmånaderna.

Kursen är modulär. Det finns tre kärnämnen som studeras i termin 1 som ger dig ett djup av relevant och aktuell kunskap. I Semester 2 får du en uppskattning av samtida problem i marknadsföring genom ditt val av fyra valfria moduler. Poolen av valfria ämnen uppdateras regelbundet. Under sommaren avslutar du MSc genom att visa din inlärning genom ett forskning eller företagsrådgivning inom marknadsföring. Teaching

De lärda modulerna i MSc-kursen levereras med hjälp av olika metoder som föreläsningar, handledning, fallstudier, rollspel, datorsimuleringar, fältsövningar, besök på plats, gästtalare och företagsprojekt. Det finns en bra balans mellan teori och praktik.

Du får tillgång till Markstrat-simuleringsplattformen, ett webbaserat tillvägagångssätt för att utveckla marknadsstrategi och planeringspraxis i en konkurrensutsatt miljö. Genom olika prestanda standarder och protokoll får du prova och förbättra dina färdigheter inom marknadsanalys, beslutsfattande, budgettering, planering och prestationsbedömning.

Forskningsmetoder Poster Session

Alla studenter på vår MSc Marknadsföringskurs presenterar sina utvecklingsförslag för sina individuella avhandlingar eller gruppprojekt i visuell form som en "vetenskaplig" affisch med en medföljande presentation. Du måste försvara de idéer som presenteras i din affisch för både personal och andra MSc-studenter. Detta har visat sig vara en mycket framgångsrik händelse, särskilt för att bygga ditt förtroende för dina egna idéer.

Konsulttypsprojekt

Du får möjlighet att få praktisk praktiska erfarenheter genom att arbeta med konsulttjänster med externa kunder. Marknadsföringsprogrammets kärnmodul i Semester 2, syftar till att ge dig en motsvarande erfarenhet till en branschplacering. Det ger dig möjlighet att få kunskap och öka ditt självförtroende som arbetar med ett "live" marknadsföringsämne när du arbetar inom ledningsgränserna och budgeten för en extern kundorganisation.

Varje grupp har en kundorganisation som ger ett verkligt problem som är viktigt för dem och frågar gruppen att utforska det ämnet och att komma tillbaka med olika förslag eller lösningar. Utbudet av ämnen kommer vanligtvis från en blandning av privata, offentliga och tredje branschorganisationer, såsom välgörenhetsorganisationer och sociala företag. Projekten kan täcka allt från att identifiera potentiella kunder genom möjligheterna till internationell expansion. Det kommer att vara upp till dig, att arbeta med en akademisk handledare, att ställa in studien, att undersöka de problem som uppstår och att presentera dina resultat tillbaka till kunden.

Kombinationen av akademiska ramar och teorier inom ramen för vad som kan genomföras av organisationen inom sina egna resurser, kommer att förbereda dig för liknande uppgifter som kommer att krävas av dig i din framtida karriär. I vissa fall har en student som utför ett projekt anställts därefter av den organisation som de samarbetade med under modulen.

Var en framgångsrik lagmedlem

Det finns en betydande mängd grupp och grupparbete på MSc. Du uppmuntras att bli mer effektiva kommunikatörer och stödjande lagmedlemmar i en professionell affärsmiljö. För att hjälpa dig får du feedback från andra gruppmedlemmar genom formella utvärderingsprocedurer och du skriver reflekterande uttalanden som överväger varför och hur du gjorde vissa beslut och hur de relaterar till de begrepp du har lärt dig.

bedömning

Mycket av bedömningen är kontinuerlig och kan omfatta forskningsrapporter, uppsatser, briefings, ledningsrapporter, fallanalyser, debatter, litteraturöversikter, marknadsföringsplaner, affisch sessioner och presentationer. Bedömt arbete utförs ofta i grupper, eftersom utveckling av lagarbete och kommunikationsförmåga ses som viktigt.

I din sista termin har du valet att göra en avhandling eller ett konsultstilprojekt.

Kursdirektör

Dr Keri Davies

44 (0) 1786 467381

msc-marketing@stir.ac.uk

Avgifter - 2018/2019

  • Hem / EU: 7 900 £
  • Utomeuropeiska: £ 15,250
Senast uppdaterad May 2018

Om skolan

At the University of Stirling, being the difference is in our DNA – providing education with a purpose and carrying out research that helps to shape society.

At the University of Stirling, being the difference is in our DNA – providing education with a purpose and carrying out research that helps to shape society. Läs mindre