MSc i Management
Università Cattolica del Sacro Cuore
Nyckelinformation
Campus läge
Milan, Italien
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
2 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
Begär info
Ansökningstiden
09 May 2024
Tidigaste startdatum
Sep 2024
Introduktion
Master of Science in Management-examen är utformad för studenter som strävar efter att spela en aktiv roll i ledningsprocesser som är typiska för globala företag. Studenter utforskar områden som är avgörande för varje företag, inklusive redovisning och kontroll, organisatoriskt beteende, verksamhetsledning, marknadsföring och kommunikation, ekonomi och strategisk ledning.
Programmet ger avancerad utbildning inom nyckelområdena ledning och företagsekonomi i globala sammanhang. En stor styrka med programmet är kombinationen av en stark analytisk grund och tillämpningar för verkliga frågor. Studenterna kommer att lära sig att integrera internationella lednings- och innovationsfrågor, såväl som industri- och ekonomirelaterade kompetenser för att förstå förändrade globala organisationer. Undervisningsmetoder sträcker sig från grupparbeten och fallstudier till rollspel och simuleringar.
Dubbel grad
Università Cattolica del Sacro Cuore, genom Ekonomiska fakulteten, erbjuder Masters Degree Programme in Management sina studenter möjligheten att efter studievägen få en dubbel examen:
- Laurea Magistrale in Management - Università Cattolica del Sacro Cuore
Och
- Civilingenjör i internationell marknadsföring - Boston University, OR
- Master of Commerce från University of Western Australia
Galleri
Antagningar
Stipendier och finansiering
Utomeuropeiska invånare
Kandidater kan begära "UCSC International Scholarship" medan de fyller i onlineansökan.
UCSC International Scholarship är en årlig sänkning av studieavgiften som främjas av Università Cattolica för att främja internationella studenters tillgång till utbildningsprogram.
Rabatten täcker ca 37% av den totala kostnaden.
Sökande meddelas om utmärkelsen via e-post när de får ett erbjudande om antagning.
För läsåret 2022/23 är studieavgiften som gäller för studenter som får UCSC International Scholarship € 6,050.
Detta stipendium förlängs automatiskt från år till år under utbildningens normala varaktighet. Framgångsrika kandidater måste behålla heltidsregistreringsstatus för att avsluta sina examina i tid. Om kandidaten inte tar examen på det beräknade datumet kommer alla extra kostnader att stå på studentens bekostnad.
Om studenter får andra former av ekonomiskt stöd (stipendier och boende som erbjuds av EDUCatt), kommer UCSC International Scholarship inte att tilldelas.
Läroplan
Undervisningskalendern är organiserad i tre kvartal (höst-, vinter- och vårterminer).
Första året
- Ledarekonomi - 8 hp
- Matematik för ledning - 8 hp
- Transnationell affärsjuridik - 8 hp
- Fyra valbara kurser bland - 32 hp
- Företagsfinansiering (optioner, terminer och derivat)
- Företagsstrategi
- Kundbaserad marknadsföringsstrategi
- Finansiell redovisning och analys (huvudsakliga frågor vid tillämpningen av IFRS)
- HR-ledning
- Ledningskontrollsystem
- Supply chain management
Andra året
- En valbar kurs bland - 8 ECTS:
- Industriell organisation
- Internationell ekonomi
- Arbetsekonomi
- Monetär ekonomi och tillgångsprissättning
- Europeiska unionens politiska ekonomi
- Två valbara kurser bland - 16 hp
- Affärskommunikation
- Förändringsledning
- Internationell företagsfinansiering
- Ledningsinformationssystem
- Prestationsmätning
- Projektledning
- Arbets- och organisationspsykologi
- En valbar kurs bland - 8 hp
- Tillämpad statistik och big data (affärsanalys)
- Varumärkeshantering
- Bolagsstyrning och socialt ansvar
- Tvärkulturell förvaltning
- Företagande
- Internationell företagsledning
- Offentlig förvaltning
- Business Lab: introduktionskurs - 4 ECTS
- Fältprojekt eller praktik - 8 ECTS
- Valbara kurser - 8 hp
- Examensarbete - 12 ECTS
Fältarbete aktiviteter
Alla MScM-studenter är involverade i fältarbete (antingen en praktikplats eller ett fältprojekt) med en grupp ledande företag.
I slutet av årskurs 1 ansöker studenterna om antagning till 5 affärslabb som är programmets kärna. Business labs förutser integrationen av femton affärspartners indelade i fem tematiska sektorer:
- Konsultföretag
- Multinationella företag
- Lyx och mode
- Små och medelstora företag
- Vårdorganisationer
Varje labb består av:
- En introduktionskurs (4 ECTS): kursen hålls under termin 2 i årskurs 2 (januari-mars);
- Ett fältprojekt eller en praktikplats (8 ECTS): detta "fältarbete" är planerat till den 2:a och/eller 3:e terminen av år 2 (januari-juni), beroende på överenskommelserna med labbets partnerföretag;
- Två valbara affärslabbkurser (16 CFU).
I stort sett:
- en praktikplats (8 ECTS) är ett utbildningsprojekt som syftar till att främja en "på jobbet"-utbildning såväl som förvärv av praktiska kunskaper, som involverar affärslaboratorier som handledare/mentorer för studenten; det äger rum mot slutet av programmet (under 2:a och/eller 3:e terminen av årskurs 2) och kräver minst 250 timmars arbete för eleverna, antingen på deltid (ca. fyra månader) eller heltid (ca. två månader);
- ett fältprojekt (8 ECTS) består av lagarbete under handledning av en professor med affärserfarenhet som syftar till att leverera ett "konsultprojekt" till ett av labbets partnerföretag om aktuella problem; det pågår vanligtvis i tre månader, äger rum mot slutet av programmet (på 2:a och/eller 3:e terminen av årskurs 2) och kräver minst 250 timmars arbete för eleverna.
Karriärmöjligheter
Programmet öppnar upp för ett brett utbud av karriärmöjligheter. Utexaminerade har både den tekniska kunskapen och de metodologiska verktygen lämpade för att bedriva professionella och ledande karriärer i stora företag som arbetar med internationella och mångkulturella frågor, såväl som mindre och nationella företag som implementerar och hanterar internationella processer och strategier.
De kan också gå med i Ph.D. program globalt.