MSc i entreprenörskap och global marknadsföring (MScEGM)
Hong Kong Baptist University (HKBU) School of Business
Nyckelinformation
Campus läge
Kowloon Tong, Hongkong
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
15 månader
Takt
Heltid
Studieavgifter
Begär info
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Jan 2025
Introduktion
Master of Science in Entrepreneurship and Global Marketing (MScEGM) är en gemensam utmärkelse som erbjuds av Institutionen för marknadsföring, Hong Kong Baptist University och Grenoble École de Management på en 15-månaders heltidsstudiebasis.
- Internationell exponering: Genom att tillbringa den första terminen i Frankrike och den andra terminen i Hong Kong, kan studenter uppleva öst och väst på ett enda år genom global exponering.
- Inlärningsupplevelse i världsklass: En unik internationell samarbetsmöjlighet för studenter att uppleva högkvalitativ inlärning och undervisning som utnyttjar styrkorna hos två forskningsledda handelshögskolor, som erbjuder internationellt erkända affärs- och managementprogram.
- Gemensamt pris: Hongkongs första gemensamma magisterexamen i entreprenörskap och global marknadsföring, vilket leder till en enda masterexamen som utfärdas gemensamt av Hong Kong Baptist University och Grenoble Ecole de Management.
- Möjlighet att arbeta i Hong Kong: Utexaminerade från programmet som inte är från Hong Kong kan ansöka om att stanna och arbeta i Hong Kong i 12 månader efter examen, oavsett om de har fått ett erbjudande om anställning eller inte.
Idealiska studenter
Programmet är utformat för studenter som söker forskarutbildning för att lättare kunna gå vidare till ledning och andra ledarroller eller starta en karriär som entreprenör. Sökande från alla länder kommer att övervägas om de kan visa nödvändiga språkkunskaper.
Programresultat
Programmets mål
- Ge studenterna entreprenörskunskaper och färdigheter för att hantera komplexa, dynamiska och globala affärsfrågor som en organisation stöter på.
- Utveckla elevernas förståelse för marknadsföringsteori och praxis för att göra det möjligt för dem att bygga och kritiskt utvärdera strategier som möter globaliseringens affärsutmaningar.
- Utveckla elevernas innovativa tänkande för att ta itu med frågor och problem som uppstår i en organisation och i den sociala miljön.
- Ge studenterna en unik möjlighet att uppleva internationell utbildning av hög kvalitet som levereras av två forskningsledda handelshögskolor, där de kommer att interagera med lärare och studenter från olika kulturer.
Grenoble Ecole de Management
Grundades 1984, Grenoble École de Management (GEM) i Grenoble, Frankrike rankas som den 6: e bästa franska skolan (Le Point 2018, 2019) och 21st Best European Business School (Financial Times 2017), och har expertis inom teknik- och innovationshantering för att bli världsledande som är baserad i världens femte mest uppfinningsrika stad (Forbes magazine). Grenoble École de Management erbjuder 50 program från grundutbildning till doktorandnivå och har 8 internationella campus, som Berlin, London, Moskva.
Lärande mål
- Lösningar: Studenterna kommer att visa förståelse för entreprenörskapsteori, verktyg och affärsmodeller genom att tillämpa dem för att föreslå integrativa lösningar på affärsproblem.
- Marknadsföring: Studenterna kommer att visa förståelse för den marknadsföringskunskap som krävs genom att genomföra marknadsföringsaktiviteter i ett globalt sammanhang.
- Analytisk: Studenterna kommer att tillämpa analytiskt, kritiskt och kreativt tänkande för att hantera förändringar och skapa nya företag.
- Lagarbete: Studenterna kommer att visa lagarbete och muntlig och skriftlig kommunikationsförmåga för att hantera innovation och lösa affärsproblem.
Läroplan
Läroplanen har utformats noggrant för att omfatta en global syn med globala fallstudier och ett affärsprojekt som tar upp principer och praxis för entreprenörskap och internationell marknadsföringsledning. Ännu viktigare, att ha studenterna tillbringa en termin i Frankrike och en termin i Hong Kong kommer att generera synergier mellan två institutioner genomsyrade av affärspraxis i mycket olika regioner i världen. För studenterna kommer detta att ge den bästa sortens globala exponering.
Programstruktur
Programmet har 33 Hong Kong Baptist University-enheter med undervisade kurser. Affärsprojektet (eller den akademiska avhandlingen) står för 15 enheter från Hong Kong Baptist University. Kraven på programmet är följande:
Januari termin (18 enheter)
- MKTG 7010 Startup Creation Process and Entrepreneurial Ecosystem (3 enheter)
- MKTG 7020 Entreprenörskap och affärsmöjligheter (3 enheter)
- MKTG 7030 New Venture affärsplanering, små- och familjeföretag (3 enheter)
- MKTG 7040 Redovisning och ekonomi för entreprenörer (3 enheter)
- MKTG 7050 Strategic Management (1,5 enheter)
- MKTG 7060 Marknadsplanering (1,5 enheter)
- MKTG 7110 Socialt Ansvarsfullt Entreprenörskap i ett internationellt sammanhang (3 enheter)
Septembertermin (15 enheter)
- MKTG 7070 Advanced Effektiv försäljning, förhandling och interkulturell kommunikation (3 enheter)
- MKTG 7080 Corporate Entrepreneurship and Business Development (3 enheter)
- MKTG 7090 Ledarskap och teambuilding för entreprenörer (3 enheter)
- MKTG 7100 digital marknadsföringsstrategi (3 enheter)
- MKTG 7120 Global Marketing (3 enheter)
Avhandlingsperiod
- MKTG 7130 Business Project / Akademisk avhandling (15 enheter)
Affärsprojekt (BP)
Studenten kommer att behöva fylla i en BP på cirka 20 000 ord lång. För att framgångsrikt slutföra BP måste studenten utveckla ett nytt företagsstartförslag, inklusive marknads-, produkt- och benchmarkanalys, och tillhandahålla färdplan och handlingsplan för att hjälpa under beslutsprocessen för utveckling och introduktion till marknaden av denna nya verksamhet. BP bör vara kulmen på studenternas forskarutbildning. Detta är deras möjlighet att tillämpa den kunskap som förvärvats under programmets gång på ett specifikt affärsproblem inom sitt område.
Akademisk avhandling
Denna kurs kräver att studenten forskar i ett ämne som är lämpligt för området entreprenörskap och global marknadsföring. Avhandlingen bör involvera engagemang i teoretiska koncept och praktisk tillämpning på en entreprenörskaps- och/eller global marknadsföringsfråga.
Totalt antal enheter: 48 enheter
Anmärkning: Studieplanen kan ändras från tid till annan.
Antagningar
Stipendier och finansiering
Internationellt forskarstipendium (IPS)
International Postgraduate Scholarship (IPS) erbjuds utestående internationella studenter. Stipendiemottagare kommer att få full studieavgift undantag plus HK $100,000 levnadsersättning (ca. US $12 820). Behöriga sökande kommer att övervägas för stipendiet samtidigt tillsammans med ansökningarna baserat på deras övergripande ansökningsprofil och intervjuprestanda. En separat ansökan om skolanskap krävs inte.
Tävlingen om stipendier ökar när året fortskrider, så vi rekommenderar att du börjar din ansökan tidigt.
Stöd för såddfinansiering för nystartade projekt
I slutet av programmet, studenter med projekt med hög potential kommer att ha chanser att lägga sina affärsidéer till investerare. Högkvalitativa projekt kan få riskkapitalfinansiering för att grunda egna företag. Upp till HKD 1 miljon kommer att tilldelas för potentiella nystartade affärsprojekt.
Tävlingar och finansieringar för studententreprenörer
Studenter med entreprenörsplaner rekommenderas att delta i olika tävlingar och pitching-evenemang för att ytterligare polera sina affärsplaner och färdigheter. Affärsplaner med tekniska och innovativa element är mer benägna att locka finansiärer. Dessutom är affärsidéer som syftar till att ta itu med lokala eller globala sociala problem mer som att locka till sig fröfinansiering för sociala företag.
Andra
Stipendier (som kan vara i form av ett undervisningsundantag) kommer att erbjudas av Hong Kong Baptist University enligt följande:
Antagning Stipendium #
- Stipendier på HK$25.000 till HK$50,000 kommer att beviljas nya deltagare med en GMAT-poäng på 650 eller högre.
- Stipendier på HK$10,000 till HK$50,000 kommer att beviljas nya aktörer med en affärsplan med hög potential.
Framgångsrik Start-up Award
- 50 000 HK$ för en student som startar ett företag i slutet av programmet^
Academic Excellence Award
- HK$10,000 med akademisk excellens efter avslutat program för topp 3 studenter.
Utmärkelsen för livslångt lärande
- Examensexaminerade och akademiker från HKBU, HKBU-CIE, HKBU-SCE och BNU-HKBU-UIC har rätt till detta livslångt lärande Award på HK$10,000 om de antas till MSCegM-programmet.
Ekonomiskt stöd från ängelfonderna
- Stöd till såddfinansiering finns tillgängligt för kvalificerade startprojekt.
Stipendier som erbjuds av Grenoble Ecole de Management
För detaljer, besök webbplatsen för Grenoble Ecole de Management.
# Dessa stipendier erbjuds från fall till fall och i mån av tillgång.
^ Nomineringar av detta stipendium är föremål för slutligt godkännande av programmets styrelse.
Ovanstående information är endast för referens och kan ändras utan föregående meddelande. Hong Kong Baptist University förbehåller sig rätten till slutligt beslut och tolkning i händelse av tvist.
Galleri
Studieavgift för programmet
Karriärmöjligheter
Programmet är utformat för studenter som söker forskarutbildning för att avancera till chefs- och ledarroller eller för att starta en entreprenöriell karriär.Vi vill generellt förbereda studenter för karriärer som:
- Global Brand Manager
- Global försäljnings- och marknadschef
- Global Strategic Marketing Manager
- Entreprenörer
- Projektledare
- Chefer för forskning och utveckling (FoU).
- Alla chefsbefattningar inom e-handel och högteknologiska industrier
- Global kundtjänstchef
- Global Digital Marketing Manager
- Global MarCom Manager
- Efterträdare till familjeägda företag
- Affärsutvecklare
- Business-to-Business (B till B) produktchefer
Ackrediteringar
Antagningskrav för programmet
Visa ditt engagemang och din vilja att lyckas i handelshögskolan genom att ta GMAT-provet – det mest använda provet för antagning som mäter ditt kritiska tänkande och resonemang.
Ladda ner GMAT-miniquizet för att få en smak av frågorna du hittar i provet.