MSc i interaktionsdesign och teknologier
Chalmers University of Technology
Nyckelinformation
Campus läge
Lindholmen, Sverige
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
2 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
SEK 160 000 / per year *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
* studieavgifter för studenter utanför EU/EES
Introduktion
Från våra karriärer och sociala liv till shopping och underhållning, mänskligt liv sker allt mer online, förmedlat genom digitala applikationer och tjänster. Detta program ger dig möjligheten att spela en viktig roll i att bygga nästa generations applikationer, de som kan komma att definiera hur vi lever och arbetar under de kommande decennierna.
När interaktioner mellan människor och maskiner blir allt djupare inbäddade i våra dagliga liv, måste de förfinas, förbättras och göras så effektiva som möjligt. Ett system, produkt eller applikation som helt enkelt är funktionell eller effektiv är inte längre tillräckligt – det måste också tas hänsyn till mänskliga faktorer, såsom etik, hållbarhet och tillgänglighet. Är de njutbara att använda, roliga eller spännande? När du arbetar med underhållning eller utbildningsprodukter kanske du till och med önskar att upplevelsen ska vara utmanande, frustrerande eller provocerande.
Interaktionsdesign är processen att designa just den här typen av användarupplevelser, och detta masterprogram är avsett för dem med ett stort intresse för hur människor interagerar med teknik. Programmet lockar därför studenter från ett brett spektrum av utbildningsbakgrunder, från datavetenskap, programvaruteknik och kognitionsvetenskap, till design - i alla dess många former.
Teknikerna du kommer att arbeta med i det här programmet inkluderar väletablerade enheter som persondatorer och smartphones, men också nya och innovativa applikationsområden, såsom dialoggränssnitt, robotar och virtuell verklighet. Du kommer att behöva bli mycket skicklig i design och konstruktion av nuvarande gränssnitt, men också ha visionen och framförhållningen för att bidra till utvecklingen av framtida människa-maskin-interaktion. Majoriteten av projekten du kommer att arbeta med är mjukvarubaserade, men ett antal kurser och projekt involverar även konkreta gränssnitt och fysiska prototyper byggda i vår maker space designstudio. Du kan arbeta med många olika verktyg — allt från post-it-lappar, kartong och trä till elektronik, 3D-skrivare och laserskärare.
Programmet erbjuder också utmärkta möjligheter för studenter med intresse för spelbranschen. Vi har flera spelutvecklingsrelaterade kurser, ledda av framstående forskare inom området, och studenter har möjlighet att samarbeta med spelföretag eller med studenter på speldesignprogram vid Göteborgs universitet.
Design, teknik, etik och användarbeteende utgör de grundläggande områdena för detta masterprogram, medan ett brett utbud av valbara kurser täcker ämnen som designprocesser och prototyper, människocentrerad design, interaktiva simuleringar, visualisering, interaktiv konst och spelutveckling .
Karriär
Som interaktionsdesigner kan du arbeta i vilken bransch som helst och vilket företag eller annan organisation som helst som utvecklar digitala applikationer, system eller maskiner som interagerar med en människa. Interaktionsdesigners kan hittas i alla mjukvaruföretag, såväl som i spelindustrin, eller i företag som kombinerar hårdvara och mjukvara i produkter som bilar, köksutrustning och smartphones. Andra nyckelområden är webbdesign, informationsvisualisering, konstnärliga applikationer som interaktiva installationer och liveframträdanden samt design av onlinetjänster som webbshopar och nätbanker.
Stora företag som Volvo, ABB, Google och Microsoft är naturligtvis en plats där du ofta hittar interaktionsdesigners (eller UX-designers som är en populär titel för tillfället), men du kan också hitta arbete på ideella organisationer eller statliga institutioner. Andra potentiella arbetsgivare är nystartade företag eller mindre företag som utvecklar nya och innovativa lösningar, till exempel inom spelbranschen eller hos virtual reality-leverantörer. Du kan också arbeta som ingenjör och designer i interaktiva konstprojekt och föreställningar.
Allmänna behörighetskrav
En kandidatexamen i naturvetenskap, teknik, teknik eller arkitektur
För att uppfylla det allmänna behörighetskravet för ett masterprogram på Chalmers (på avancerad nivå/avancerad nivå) måste den blivande studenten ha en examen som motsvarar en svensk kandidatexamen (minst 3 år, 180 svenska högskolepoäng) i antingen naturvetenskap, teknik, teknik eller arkitektur.
- Alla sökande måste dokumentera sina formella akademiska kvalifikationer för att bevisa sin behörighet. Endast dokumentation från internationellt erkända lärosäten kommer att godkännas av Högskolerådet som förvaltar webbplatsen universityadmissions.se.
- Om en sökande dessutom är innehavare av en andra examen såsom en magisterexamen, som kan vara för att uppfylla specifika (kurs)krav, kan den inte användas för att uppfylla det allmänna behörighetskravet på egen hand.
På ditt sista år på kandidatexamen
Studenter på sista studieåret som ännu inte har dokumentation om sin snart avlagda examen kan antas.
Restriktioner
Examina som är uppbyggda på varandra kan inte bestå av samma kurs
Sökande som uppfyller de allmänna behörighetskraven för utbildning på avancerad nivå (masternivå) och på sikt särskilda behörighetskrav kan antas till ett masterprogram. Sökande kan inte bedömas som okvalificerad i de behöriga akademiska meriter som inkluderar kurser från programmets plan på de program som de har sökt om så sker.
Kurser som ingår i en examen på grundnivå (kandidatnivå) eller yrkeskvalifikationer om minst 180 hp. (180hp) eller motsvarande utländsk examen som är förkunskapskrav för magisterexamen får inte ingå i den högre examen. Det gäller även förkunskapskurser för masterprogram, oavsett om de ingår i den underliggande examen. *
*) Lokalt ramverk för kvalifikationer för Chalmers University of Technology – kvalifikationer på första och andra cykeln.
Restriktioner för medborgare från Demokratiska folkrepubliken Korea (Nordkorea)
Chalmers kan inte tillåta sökande med medborgarskap i Demokratiska folkrepubliken Korea endast till något program eller kurs, på grund av rådets förordning (EU) 2017/1509 av den 30 augusti 2017 om restriktiva åtgärder mot Demokratiska folkrepubliken Korea och om upphävande av förordning (EG) 329/2007.
För sökande med dubbelt medborgarskap, varav den ena är från Demokratiska folkrepubliken Korea och den andra från ett annat land, har medborgarskapet i det andra landet företräde i detta avseende.